Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1072
Har 8 timer å jobbe inn, og skal imorgen jobbe 5 timer ekstra (13 timers dag). Har jeg rett på overtidstillegg da, selvom jeg bare jobber inn tapte timer?
Høres rart ut om du skulle ha rett på det om det totale antall timer den mnd. er det samme.
Da kunne man jo i teorien skaffet seg høyere lønn på samme arbeidsmengde ved å
"droppe å jobb en dag" å så jobbe en time ekstra hver dag neste uke.

Nå var jo ikke8 timer så mye, men det finnes sikkert regler for hvordan bedriften skal kreve
disse timene inn igjen, slik mann ikke ender med et crazy høyt time antall en uke.
Sist endret av vindaloo; 9. februar 2021 kl. 08:32.
I utgangspunktet er alt over 40 arbeidstimer i uka og 9t dagen er overtid. Mangler du 8 timer er vanlig praksis å føre det opp som skoft og trekke deg tilsvarende 8 timer. Om du velger å "jobbe inn" de 8 timene og "ta igjen det tapte" vil fortsatt normal praksis for overtidsbetaling gjelde. Du skal uansett ikke kunne tvinges til å jobbe inn de timene, men du sier heller ingen ting om hva slags kontrakt du har. Lederstillinger har ofte en innbakt overtidsbetaling og i forhold til det veit jeg ikke hva de har lov til å kreve og ikke. Er du midlertidig ansatt stiller du i teorien like sterkt, men kan likevel i praksis stå uten rettigheter så lenge du er avhengig av jobben og frykter for å miste den(noe de fleste gjør...). Heia Jern-Erna! Gratulerer med sosial dumping og flere slaver slik at vi kan få flere NAVere å klage over!
Jeg kan avspasere time mot time, men skal ha utbetalt overtiden (50/100%). Det er tariffavtalen vår, men det kan gjøres avtaler internt. Jeg har alltid hatt avtale om time mot time. Arbeidsgiver har ingen glede av å måtte betale ekstra for tiden.
På mitt arbeidssted så har vi noen ganger muligheten til å avspasere, dersom det er rolig på jobb.

Hvis jeg da avspaserer 8 timer idag, så ligger jeg da 8 timer bak skjema.

Hvis jeg velger eller er pålagt å jobbe 5 timer overtid i morgen, vil jeg IKKE få overbetalt for dette. Da er jeg fortsatt 3 timer "bak skjema".

Det er først når jeg jobber over det vi er skjemalagt 100% at vi får overtidstillegg.

Merk, i noen tilfeller får vi uansett overtidsbetalt, uavhengig hvor mye vi er "bak skjema", men da er vi godt informert om dette.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
På mitt arbeidssted så har vi noen ganger muligheten til å avspasere, dersom det er rolig på jobb.

Hvis jeg da avspaserer 8 timer idag, så ligger jeg da 8 timer bak skjema.

Hvis jeg velger eller er pålagt å jobbe 5 timer overtid i morgen, vil jeg IKKE få overbetalt for dette. Da er jeg fortsatt 3 timer "bak skjema".

Det er først når jeg jobber over det vi er skjemalagt 100% at vi får overtidstillegg.

Merk, i noen tilfeller får vi uansett overtidsbetalt, uavhengig hvor mye vi er "bak skjema", men da er vi godt informert om dette.
Vis hele sitatet...
Grensen var visst litt høyere enn jeg mente når det gjelder fleksitid. Men er du sikker på at dette er deres praksis? I så fall trenger dere ikke forholde dere til arbeidsmiljøloven? Selv om man "jobber inn" timer er det normalt med overtidstillegg eller timer + 40%-100% lønn. Med andre ord har dere gått med på en særdeles dårlig avtale, og følger en praksis dere i realiteten skal være beskyttet mot.

Fleksitidsavtaler må også følge arbeidsmiljølovens grenser – det kan derfor ikke jobbes mer enn 10 timer pr dag og 50 timer pr uke uten at det regnes som overtid. Om avtalen er inngått med tillitsvalgte i tariffbundet bedrift er grensen for at det regnes som overtid økt til 12,5 timer pr dag og 54 timer pr uke (48 timer ved snittberegning over 8 uker).
Vis hele sitatet...
https://www.leder.no/arbeidstid/arbe...-for-fleksitid

Reglene rundt dette kan du lese om i AML §10-5 og §10-6. For tid som overstiger dette skal det egentlig søkes hos Arbeidstilsynet. Du skal i det minste få overtidsbetaling...

Men hvis du går med på lange dager frivillig, er det jo ingen som stopper deg. Selv er ikke doble skift på 17 timer unormalt på bedriften jeg arbeider i nå. Reglene sier at du skal ha minimum 11t hvile i mellom hver arbeidsdag, med dette driter de fullstendig i. Man får ofte valget om å jobbe dobbelt eller bare drite i å jobbe overtid i det hele tatt. Når folk jobber 17timer og skal på igjen til "vanlig" tid dagen etterpå får de selvsagt ikke mer enn 7 timer i fra de går av til de skal på igjen. Hvordan folk som følger slik praksis over en periode får søvn og ikke går til grunne er for meg et mysterium. De burde heller være veldig fornøyd om noen orker å jobbe 13 timers dager f.eks. Bedriften stiller faen ikke med overtidsmat for doble skift en gang. Så det ender jo med at den som jobber dobbelt for første gang må dekke ryggen min i skjul mens jeg flyr og handler mat og får vippset tilbake bare fordi jeg syntes synd på de. Så denne praksisen kommer nok fort til dø ut nå som hissige, hjernedøde, nye ledere ansettes og anser praksisen som en selvfølge og oppfører seg som utakknemlige griser.

Det innebærer også en våt drøm om å legge inn helgejobbing hele helger inkl søndag relativt ofte, men uten å kompensere med noen faste fridager. Metoden de prøver å bruke er at de hevder å kunne tvinge oss til det, fordi de har informert oss på forhånd om at "det ville komme". Det virker ikke som de akkurat gjør noen fremskritt med denne innføringen av ny praksis for arbeidstid langt utenfor AML dine grenser da folk sier opp og de som allerede jobber hver 3de helg nå jobber 2 av 3 helger for den som sa opp. Også tidvis doble skift oppå der igjen... Mens andre kun jobber det de må. Selvsagt er det ikke holdbart i lengden, men når sjefer heller bruker kjeft daglig, ved å skrike irassjonelle ting fordi de ikke har gjort jobben sin og planlagt, eller gitt ut arbeidsutstyr, ikke frister med overtidsmat, og forsøker å lage praksis basert på at en-to idioter har flytta inn og burde fått utdelt seng, privat do og egen dusj vil det jo regulere seg selv etter hvert.

Men her får vi i det minste pausen vi har krav på i motsetning til tidligere bedrift hvor du måtte krangle med nebb og klør for hver jævla ubetalte pause vi hadde krav på og likevel ble det stilt krav om å ha med walkie talkie inn med lyd og være tilgjengelig. Og en haug andre ting jeg ikke en gang gidder å ramse opp nå

Hva er vitsen med å være fagorganisert om den lokale klubben/tillitsvalgt ikke greier å ordne slik at grunnleggende rettigheter blir overholdt kan man jo lure på. Eneste grunnen slik jeg ser det er som de sier "du får det igjen på forsikringa"... Joda, vel og bra det, men det må da for faen være en stor forskjell på å være dårlig til å forhandle og å la folk bli misbrukt.