Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6674
Jeg har gående en særdeles ubehagelig dialog med en forsikringsutreder som setter spørsmålstegn og vrir på alt jeg sier. Hun forlanger hele tiden ny dokumentasjon. Når hun får det gir hun meg nye ringer å hoppe igjennom. Vurderer å kontakte advokat, men det er bare snakk om en reiseforsikring med maksbeløp på 300k. Lurer på om det er verdt det. Noe tips til håndtering av dette type utreder som nesten latterliggjør deg, selv om dokumentasjonen er 100%?
Hvilket selskap er det snakk om? Svært lite å gjøre egentlig, men så lenge du har gitt dokumentasjonen de etterspør burde vel saken være biff? Så lenge du har dekning for den type skade du melder og dokumentasjon skal dette gå smertefritt.

For å si det sånn, reiseforsikring er det som det svindles mest imot, og de prøver å fange opp dette så godt det lar seg gjøre.. Uten å ha noe kjennskap til din sak vil det alltid kreves dokumentasjon/anmeldelse for ting som er stjelt eller kommet bort.

Har hørt om en som søkte erstatning for en 75" flatskjermtv som visstnok har forsvunnet da han var på sydenferie..
Forsikringsselskapene vil alltid forsøke å finne smutthull så de slipper å betale deg. De har egne jurister så du kommer nok ikke noen vei med advokat.. Det er mere effektivt å fortelle hva problemstillingen er og hvilket forsikringsselskap det gjelder sånn at andre kan styre unna det selskapet.
Trådstarter
43 5
Storebrand er selskapet. Når jeg gir dokumentasjonen de etterspør så dukker det bare opp nye krav om dokumentasjon. Når de så blir innfridd, så dukker det opp flere krav. Virker som en never ending story.
Så lenge du har alt på det tørre og vet du ikke svindler de, så har du ingen ting å frykte. Stusser på at Storebrand etterspør doku selv flere gnager og ikke blir fornøyd, da hadde jeg spurt de rett ut. Men er nok forklaringen som noen nevner over at det er mye svindel ang. reisefor sikring og da lyser for lamper hos selskap selv om du har rent mel i posen, spes om summen er høy du krever.
Trådstarter
43 5
Når man forlover seg og skal feire det med ei langhelg i Oslo, så er det vanlig , slik jeg ser det å ha med kjoler, smykker og fotoapparat for å forevige turen. Dette blir mistenkeliggjort. Man tar ikke med seg "dyre" gjenstander på tur. Damer har med seg et smykkeskrin, kjoler og vi en dress og litt vanlig tøy. Dette er uhørt i deres øyne. Finnes det noen sted hvor man kan få hjelp uten at det koster skjorta?
ikke det jeg mente at det er helt unormalt, men er alltid en varsellampe når man kommer med store krav, samme hva det er.
Skjønte ikke helt hva reiseforsikringens maks grense hadde med noe å gjøre.
Kanskje noe med at du nylig byttet selskap, som gjør at de sjekker litt ekstra ?
Ref https://freak.no/forum/showthread.php?t=313529
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Vurderer å kontakte advokat, men det er bare snakk om en reiseforsikring med maksbeløp på 300k. Lurer på om det er verdt det. Noe tips til håndtering av dette type utreder som nesten latterliggjør deg, selv om dokumentasjonen er 100%?
Vis hele sitatet...
En god håndtering er selvfølgelig å fremlegge den korrekte dokumentasjonen som etterspørres, aller helst i kombinasjon med en høflig og samarbeidsvillig atferd.

Hvis du mener at du har oppfylt dine plikter og forsikringsutreder mener det motsatte, er det mange forsikringsadvokater som tilbyr en uforpliktende og gratis vurdering av saken din.

Husk at forsikringsselskapene jobber aktivt med å avsløre svindelforsøk. De har laaang erfaring og mange metoder. Ærlige forsikringstakere ønsker disse tiltakene. Hvis du føler deg latterliggjort bør du huske på at forsvunnet bagasje er en gjenganger blant svindlere, samt at du ikke ønsker å betale mer enn nødvendig for forsikringen. Da er det ikke mot deg, men for deg som kunde.

Ber de om den samme dokumentasjonen om igjen, viser du til at den allerede er sendt. Ber de om annen dokumentasjon, bør du kanskje spørre deg selv om du holder på å male deg inn i et hjørne.

Sitat av Mefibon Vis innlegg
Forsikringsselskapene vil alltid forsøke å finne smutthull så de slipper å betale deg [...] hvilket forsikringsselskap det gjelder sånn at andre kan styre unna det selskapet.
Vis hele sitatet...
Du har ikke belegg for den påstanden. Antallet opplevelser av agendaen til selskapet er likt antallet forsikringskrav meldt. Jeg har ved flere anledninger opplevd at de (forskjellige selskap) strekker seg lenger enn nødvendig. Det handler vel kanskje litt om holdningen i møte med dem, de er ikke akkurat en gjeng Don Corleoner som selger deg en forsikring mot at huset ditt plutselig skal ta fyr.

Det er kjipt å betale for kostbare forsikringer, men enda kjipere å betale mer enn nødvendig. Kjipeste er vel å ikke ha den når man trenger den.
Sitat av Eckhard Vis innlegg
Når man forlover seg og skal feire det med ei langhelg i Oslo, så er det vanlig , slik jeg ser det å ha med kjoler, smykker og fotoapparat for å forevige turen. Dette blir mistenkeliggjort. Man tar ikke med seg "dyre" gjenstander på tur. Damer har med seg et smykkeskrin, kjoler og vi en dress og litt vanlig tøy. Dette er uhørt i deres øyne. Finnes det noen sted hvor man kan få hjelp uten at det koster skjorta?
Vis hele sitatet...
Hm, jeg har jo med meg foto-utstyr for både 50k og 100k når jeg er ute og reiser. Samt dyr telefon og datautstyr. Har aldri vært noe problem. Jeg har Gjensidige da.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hm, jeg har jo med meg foto-utstyr for både 50k og 100k når jeg er ute og reiser. Samt dyr telefon og datautstyr. Har aldri vært noe problem. Jeg har Gjensidige da.
Vis hele sitatet...
Har du fått slike summer tilbakebetalt ved bruk av reiseforsikringen?
Spør dem rett ut, eller be om å få snakke med en leder. Bare husk å vær høflig, saksbehandler gjør bare jobben sin.

Opplever forsikringsselskap som kjipe men rettferdige. Kan henge seg opp i det rareste, men har du krav får du som regel det du skal.

Hadde vannlekkasje hjemme 3ganger på to år, en bekk på nabotomta som fant seg ny vei. Samme gamle PCen ble tatt med tre ganger, selv om jeg påpekte at den var gammel, sto tørt og fungerte. Men byggtørkeren på gulvet måtte jeg krangle på....
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hm, jeg har jo med meg foto-utstyr for både 50k og 100k når jeg er ute og reiser. Samt dyr telefon og datautstyr. Har aldri vært noe problem. Jeg har Gjensidige da.
Vis hele sitatet...
Det vil jo alltid være situasjon og kundebasert...

Hvis en som jobber med fotografering eller kan vise til en hobby og/eller interesse for slikt melder inn et krav på 100K for fotoutstyr så er det nok ikke spesielt bemerkelsesverdig. Men hvis Ola dunk som knapt deler et bilde på facebook og stadig melder inn tvilsomme krav plutselig har mistet utstyr og klær for 250K på en kort helgetur samtidig som han sender inn tvilsomme kvitteringer så spørs det om forsikringsselskapet er like villig til å betale ut. (TS: Nei, det er ikke min oppfatning av deg, jeg viser til to ulike ytterpunkter av kunder som melder inn tilsvarende krav).
Sitat av Palmers Vis innlegg
Har du fått slike summer tilbakebetalt ved bruk av reiseforsikringen?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk igjen 30k etter å ha blitt ranet i Italia. Hadde med politirapport på tyveriet da. Og alt var registrert hos Gjensidige med serienummer. Det var en interrrail-tur så hadde ikke alverdens med meg, kun et kamera og 3 objektiver. Tar jeg med alt utstyret idag, vil det jo være innelåst i en bil eller på hotellrommet. Og jeg ungår risikable settinger, så dette er eneste gangen (hittil).
Forstår det litt fra gjensidige sin siden siden det ut fra trådene dine her virker det jo nesten som long game.

Først få forsikring, lure på om den dekker 200k eller 300k siden det er familie men dere bare er to.

Og så tydeligvis har en kjempestor sak ett halvår etterpå der en har tatt med seg alt av kjoler/smykker osv og fokuserer i åpnings innlegget på at en har jo 300k i reiseforsikring så regner med kravet ligger på ett par hundre lapper.

Grunnen til at det er mye svindel på reiseforsikring er jo blant annet pga at summene stort sett er 10-50k i ting en har tatt med seg som er borte så da er det jo litt mer begrenset hvor mye energi en skal bruke for å motbevise det og det er jo en mer reell verdi på hva en har rota med seg.

Men kan jo selvsagt ta helt feil og TS hadde med seg ett stort smykkeskrin og masse designer kjoler og alt forsvant .. men uansett om det er reelt så er det jo rimelig selvsagt att ett krav på noen hundre lapper krever mer sjekking enn om noen har mistet telefonen sin el.l
Trådstarter
43 5
Det var ingen designerkjoler/klær. Helt ordinære arbeiderklassegreier. Det de henger seg opp i er at det var med et smykkeskrin og en kamerakoffert. Situasjonen er at smykkene var arvegods og vær åpenbart verd mer enn vi som lekmenn ante. Det var da vi gikk igjennom eiendelene i retrospect at vi fant ut at for eksempel et av smykkene var verdt 80k. Foto er en av mine hobbyer og jeg tar ikke ut fotohus og 3 objektiver, når jeg kan ha de trygt for skade i fotosekken. Jeg ser forsikringsselskapets side, men av og til så har folk dyre greier med seg på tur.
Har en med veldig dyre greier, må en ofte ha egen forsikring for dette. Smykkeforsikring, kameraforsikring, osv. Det er muligens her problemet er, at du har møtt en beløpsgrense.