Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2355
Som tittelen sier så er dette "Den store 9-volts tråden".

Nå som NFF har fått seg elektronikk forum synes jeg det er helt nødvendig at vi har en slik tråd. Derfor lager jeg en siden ingen andre har gjort det.
Her kan du legge inn alt som kan gå på et enkelt 9-volts batteri.

Regler:

- Kun kretser som går på 9-volt.
- Det er grenser for hvor avansert den skal være.
- Bilder, krets skjema og en god forklaring på "how to" måten er selvsagt nødvendig
- Lag en god tutorial, bruk litt tid forklar hvordan kretsen fungerer.
- Du må selv ha lagd kretsen og tatt bildene (skjema trenger ikke du og ha konstruert)
- Kretsen kan ikke trekke så veldig mye strøm (mA/A) det er grenser for hvor mange 9v batterier man skal ha liggene.
- Kun kretsbeskrivelser. Ta diskusjon, spørsmål o.l rundt kretser i egen tråd,

Føler du at noe er glemt? PM.
Sist endret av vidarlo; 19. oktober 2006 kl. 16:59.
Etter som alle logiske kretse går på 5V (eller 3.3V) har jeg tegnet et skjema for en 5V regulator.

6-26V inn og 5V ut.

Det man trenger en en elektrolytt ( kondensator 100mF ) og en ( 1nF ) kondensator. Så trenger du en regulator (LM7805CT )ALt kan kjøpes på elfa " www.elfa.se "

Denne tåler ikke så mye effekt da...

http://www.leksvik.com/5V.JPG
Sist endret av zacay; 22. oktober 2006 kl. 02:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan relativt trygt drite i dei decoupling-kondensatorane, og ettersom mesteparten av cmos-kretser takler noko slikt som 3-18v, så bruker vi da cmos istaden...
I stedet for å lage _enda_ en cmoy howto så linker jeg til den (imho) beste:
http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/
En cmoy er en liten (hodetelefon-)forsterker som i de aller fleste tilfeller vil gi et veldig merkbart løft i lydkvalitet.