Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1253
Hei, jeg sitter med en defekt sdr-antenne, eller rettere sagt et defekt magnetfeste til disse antennene som jeg prøver å reparere. Skruen som går ut av magnetfestet var inntrykket i magnetfestet så jeg får ikke festet eksterne antenner til den.

Da jeg åpnet magnetfestet underifra og prøvde trykke antenneskruen utover løsnet antennekabelen fram antenneskruen.

Jeg ser at det er en gjennomsiktig sylinderformet plastikk på det inre kobberlaget på antenne-kabelen og det må jo fjernes en del av det før jeg lodder sammen antennekabelen og bunnen av antenneskruen. Spiller det noen rolle hvor mye av det plastlaget som fjernes?

Loddingen som var gjort før jeg greide å separere kabelen fra skruen må ha vært særs tynn da plastlaget går helt till kanten av "kobberkjernen" av antennekabelen. Er det for å redusere signaltap?
Magnetfeste med antenneskruen till høyre på bildet under.
Antennekablen skal altså loddes til toppen av skruen som ligger til høyre i bildet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skaff deg litt skikkelige antenner. Dei der bruker elendig coaxkabel og generelt relativt dårlige antenner, og det er ikkje stort å gråte over.

Du bygger betre antenner på tjue minutter med litt kobbertråd og loddebolt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Skaff deg litt skikkelige antenner. Dei der bruker elendig coaxkabel og generelt relativt dårlige antenner, og det er ikkje stort å gråte over.

Du bygger betre antenner på tjue minutter med litt kobbertråd og loddebolt.
Vis hele sitatet...
Hm-ja-den går nok i søpla snart ja. Leste forresten et sted at effekten(mottaksevnen) kunne forbedres med et metallunderlag der radiusen er lik antennehøyden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har et til lignende spørsmål-så tar det i samme tråd:

Ser på diverse forum at koakskabler da de loddes mot antenner så rulles metalltrådene, som ligger direkte under det yttre sorte plastdekselet , sammen til en tråd og så loddes de på antennen. Samtidig så loddes kobberlederen fra sentrum på koakxkabelen direkte til antennen.

Hvorfor skal metalltrådene(braids på engelsk) også loddes til antennen?

Det er jo kobberlederen i sentrum på koakskabelen som frakter signal fra antenne til mottaker.

Eksempel fra reddit med koax loddet till disconne antenne av kleshengere:
kordellene er en del av hele sulamitten..

primært er de der for å dempe støy. for det vil du ikke ha eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Skjermen er jord i antennesystemer, og signalet er skilnad mellom innerleiar og skjerm. Når det kjem til kvifor du skal ha eit jordplan så er eit godt tips å lese seg opp på forskjellige antennesystemer, men grunnleggjande sett er det for å ha eit elektrisk felt mellom to ulike potensialer, som vil gje deg det ønska elektromagnetiske feltet antenna sender ut