Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7290
Jeg føler jeg har relativt god peiling på elektronikk, men sliter fremdeles med å forstå det helt grunnlegende rundt jording. Det jeg lurer på er hvordan PE-lederen påvirker strømmengden gjennom en person hvis begge er i kontakt med samme spenningsatte leder.

Se tegningen jeg har laget og utregningene mine for å forstå tankegangen min. http://bildr.no/view/1609959

Her ser man at fase L2 har kommet i kontakt med det ledende dekselet til motoren, og derfor spenningsatt det med 230V. Både mannen og PE-leder er i kontakt med dekselet til motoren. Slik jeg ser det på tegningen vil det oppstå en parallellkobling mot jord. Da er det vel slik at spenningen skal bli den samme over begge belastningene som i en vanlig parallellkobling?

Har prøvd å finne ut av dette før, men har kun fått svaret "strømmen går enkleste vei(minst motstand) uten at noen har kunnet utdype.

Mtp. det er fase - jord skal vel spenningen over hver enkelt belastning bli 133V (230/1,73)? Jeg bruker derfor dette i utregningene mine.

Jeg forstår jo selvfølgelig at det vil gå en mye høyere strøm gjennom PE-lederen som har mye mindre motstand, men jeg forstår ikke hvordan PE-lederen vil påvirke strømmengden gjennom personen på bildet. Spenningen skal vel være lik over begge motstander, men strømmen gjennom hver enkelt belastning avhenger jo av motstanden?

Jeg er klar over at jordleder faktisk påvirker strømmengden gjennom personen, men trenger hjelp til å forstå hva som er feil i tankegangen min.
siden motstanden i PE lederen er så lav blir nærmest direkte kontakt mellom fas og jord. dermed får fas og jord samme spenningspotensial når jorda blir "mettet". derfor oppstår det ingen spenning over personen lengre husk at jord ikke er en forbruket. jorda fungerer som en kapasitans.
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
siden motstanden i PE lederen er så lav blir nærmest direkte kontakt mellom fas og jord. dermed får fas og jord samme spenningspotensial når jorda blir "mettet". derfor oppstår det ingen spenning over personen lengre husk at jord ikke er en forbruket. jorda fungerer som en kapasitans.
Vis hele sitatet...
Jeg vent fint lite om kapasitans, så får lese meg opp rundt dette, men hvis jeg forstår deg rett så oppnår fase L2 ( i henhold til tegning)samme spenningspotensial som jord (0V) når jorda er blitt "mettet"? Hvis det er tilfellet, hva skjer med de 230V som opprinnelig var der?

Du sier at dette skjer når jorda blir mettet, betyr det at det tar en viss tid før de oppnår likt spenningspotensiale? Hvor lang tid tar dette ca?

Veldig missledende at det eneste vi lærer på skolen er at man ikke får noen farlig strømgjennomgang kun er fordi "strømmen går letteste vei".
Elektriker-yrker er blitt så omfattende at skolen har gått vekk fra å lære bort "unødvendig" fakta. De har ikke til til å legge vekt på sånt lengre.

Jord blir en som en kapasitans, eller kondensatoreffekten om du vil. Det vil si at jorda oppnår samme spenningspotensialet som lederen den blir koblet til
Hvor lang tid det tar vet jeg ikke. Men det tar sikkert noe millisekunder p lade opp potensialet i jorden. Men dette kommen ann på hvilket type forsyningsnett som er brukt, og hvor stor trafo som forsyner nettet.

I ujordet fordelingsnett er tommelfingerregelen at det går 2mA jordfeilstrøm pr. KVA transformator. Denne strømmen må du bruke for å regne den fram til spenningsfallet over PE lederen. Det er dette spenningsfallet personen som holder i motoren blir utsatt for
Når man legger sammen tallene for Jordfeilstrømmen som kommer til å gå i kretsen, sammen med motstanden til jord får man et spenningsfall, Dette spenningsfallet skal ALDRI overstige 50V. Dette er kravet til jording i hus...

Så med andre ord. Jo større transformator, jo bedre jording trenger du!

Dette spenningsfallet over jordlederen er spenningen du skal bruke når du regner ut hvor høy strøm som kommer til å gå igjennom kroppen til mannen...

Et enkelt eksempel er en 50KVA tranformator.
Da tar du 50KVA og ganger det med tommelfingerregelen (2mA) Da får du 50*0,02=1A
Jordfeilstrømmen blir da maksimalt 1A.

Når du vet at maksimalt spenningsfall i jordlederen er 50V, så snur du på OHMs lov og bruker formelen: (U=R*I) R=U/I.
Altså så blir MAKSIMAL motstand i jordlederen 50/1=50 OHM.

Ved 50 OHM får du et spenningsfall over motoren på 50V ved en jordfeil, og dette er strømmen som mannen blir utsatt for... Han blir da altså ikke utsatt for 230V, men den spenningen som motstanden ikke klarer å "spise".

Du ser jo også med dette regnestykket at mindre motstand i jordlederen fører til mindre spenningsfall, så i ditt eksempel blir mannen bare utsatt for 3V, noe som ikke er merkbart.

Derfor redder jordlederen ræva di hvis noe skulle gå galt
(tar forbehold om evt. feil inlegget. Tok alt fra hukommelse, og da kan jo ting flyte litt sammen :P)
50ohm motstand fra jordleder til jord? Hvor finner man slikt?

med 5KVA blir jo effekten U^2/R = 500W i jordlederen, og den jordlederen som er dimensjonert slik at den har 50 ohm motstand brenner opp på en flekk...?

Jeg kunne regnet ut diameteren på den lederen på f.eks 50m (spesifikk motstand for kobber er 0,0175 ohm/(mm^2*m)) men det blir ikke rare hyssingen...

edit: 0.0175*m/mm^2 blir det vel
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
Jord blir en som en kapasitans, eller kondensatoreffekten om du vil. Det vil si at jorda oppnår samme spenningspotensialet som lederen den blir koblet til
Vis hele sitatet...
Men det er vel kun jorda som ligger rett ved jordelektroden som da oppnår et spenningspotensiale på 230V? Hvis fasen som kommer i kontakt med mennesket fortsatt beholder spenning sin (hvis det ikke er noen jordfeilbryter) vil vel personen få strømgjennomgang forbeholdt at personen er jordet til en annen jordelektrode enn den som nå har endret spenningspotensiale til 230V?
Vil det holde at personen står barbeint på bakken, eller må man dypere for at personen skal oppnå jordpotensiale?
Sitat av BloodSpilla Vis innlegg
I ujordet er tommelfingerregelen at det går 2mA jordfeilstrøm pr. KVA transformator. Denne strømmen må du bruke for å regne den fram til spenningsfallet over PE lederen. Det er dette spenningsfallet personen som holder i motoren blir utsatt for
Når man legger sammen tallene for Jordfeilstrømmen som kommer til å gå i kretsen, sammen med motstanden til jord får man et spenningsfall, Dette spenningsfallet skal ALDRI overstige 50V. Dette er kravet til jording i hus...
Vis hele sitatet...
Det med at et ledende deksel aldri skal oppnå en høyere spenning enn 50V ordnes vel med at overgangsresistansen til jord er på under 1666 OHM, da alle IT-nett skal ha 30mA jfb på alle kurser (50V/1666=30mA). Du snakker om spenningsfallet over jordleder, men du tenker ikke egentlig på maksimal berøringspenning (som er 50V)?
Jeg skjønner ikke hva du mener med at den spenningen personen utsettes for er lik det spenningstapet som ligger over PE-leder. Hvorfor blir ikke spenningen 230/133V over begge motstander (PE-leder og personen)? Se eksempelet til høyre i tegningen jeg linker til i første post.
Sist endret av trikker95; 7. mai 2013 kl. 18:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Hvis fasen som kommer i kontakt med mennesket fortsatt beholder spenning sin (hvis det ikke er noen jordfeilbryter) vil vel personen få strømgjennomgang forbeholdt at personen er jordet til en annen jordelektrode enn den som nå har endret spenningspotensiale til 230V?
Vis hele sitatet...
Jord er effektivt sett en leder. Om det gjer det enklare, kan du ta for deg jord på eit skip, der alt er stål. Prinsippet er at jord skal ha samme potensiale som personer som kjem borti apparat med jordfeil.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Vil det holde at personen står barbeint på bakken, eller må man dypere for at personen skal oppnå jordpotensiale?
Vis hele sitatet...
Ettersom bakken (og alt anna) har resistans, så vil ein ha potensialskilnader, som kan vere farlege om dei er for store. I praksis er jording betre enn mangel på jording, fordi potensialskilnaden vert mindre.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Det med at et ledende deksel aldri skal oppnå en høyere spenning enn 50V ordnes vel med at overgangsresistansen til jord er på under 1666 OHM, da alle IT-nett skal ha 30mA jfb på alle kurser (50V/1666=30mA). Du snakker om spenningsfallet over jordleder, men du tenker ikke egentlig på maksimal berøringspenning (som er 50V)?
Vis hele sitatet...
Nei, U=RI. Ved å holde overgangsmotstanden lav nok kan du tillate større straumar utan RCB. RCB er heller ikkje påbode i IT-nett; jordfeilvarsler er nok. I TN/TT er imidlertid RCB påbode.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du mener med at den spenningen personen utsettes for er lik det spenningstapet som ligger over PE-leder. Hvorfor blir ikke spenningen 230/133V over begge motstander (PE-leder og personen)?
Vis hele sitatet...
Paralellkopling. Du har to paralelle motstander mot jord, og den minste motstanden vil ta størstedelen av straumen. Når ein av leiarane er kopar, pakka i våt jord, vil den forhåpentlegvis ta størsteparten av straumen.
Hva er RCB?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Paralellkopling. Du har to paralelle motstander mot jord, og den minste motstanden vil ta størstedelen av straumen. Når ein av leiarane er kopar, pakka i våt jord, vil den forhåpentlegvis ta størsteparten av straumen.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at den største delen av den totale strømmen vil gå igjennom jord, da motstanden er mye mindre, men hvordan påvirker jordleder strømmengden gjennom personen?
Som du sier, det er en parallellkobling, og da vil jo spenningen bli lik over hver motstand(altså at spenningen deler seg, men den forblir forsatt 230V over begge),og strømmen gjennom lasten regnes ut ved U/R.

Jeg ser ikke hvordan jordlederen påvirker strømmen gjennom personen, da strømmen ville blitt det samme gjennom personen om den var alene i serie. Regnestykket ville fortsatt blitt 230(eller 133V)/3000.
Se eksempelet mitt til høyre i bildet. http://bildr.no/view/1609959

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hva er RCB?


Jeg er klar over at den største delen av den totale strømmen vil gå igjennom jord, da motstanden er mye mindre, men hvordan påvirker jordleder strømmengden gjennom personen?
Som du sier, det er en parallellkobling, og da vil jo spenningen bli lik over hver motstand(altså at spenningen deler seg, men den forblir forsatt 230V over begge),og strømmen gjennom lasten regnes ut ved U/R.

Jeg ser ikke hvordan jordlederen påvirker strømmen gjennom personen, da strømmen ville blitt det samme gjennom personen om den var alene i serie. Regnestykket ville fortsatt blitt 230(eller 133V)/3000.
Se eksempelet mitt til høyre i bildet. http://bildr.no/view/1609959
Vis hele sitatet...
Logget ikke inn på min profil, men du skjønner tegninga. Det er fortsatt trikker95 som lurer
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg er klar over at den største delen av den totale strømmen vil gå igjennom jord, da motstanden er mye mindre, men hvordan påvirker jordleder strømmengden gjennom personen?
Som du sier, det er en parallellkobling, og da vil jo spenningen bli lik over hver motstand(altså at spenningen deler seg, men den forblir forsatt 230V over begge),og strømmen gjennom lasten regnes ut ved U/R.

Jeg ser ikke hvordan jordlederen påvirker strømmen gjennom personen, da strømmen ville blitt det samme gjennom personen om den var alene i serie. Regnestykket ville fortsatt blitt 230(eller 133V)/3000.
Se eksempelet mitt til høyre i bildet. http://bildr.no/view/1609959
Vis hele sitatet...
Jordlederen påvirker ikke strømmengden i en jordfeil i den forstand at du kan "styre" hvor stor den blir. Det "styrer jordfeilen selv". Jordlederen er der for at strømmen skal ha en lettere vei å gå til jord og sørge for at spenninger du kan komme i kontakt med i huset ikke blir større enn 50V ved en jordfeil.

Så kommer krav om hvor god jordspydet MÅ være for at det ikke skal oppstå et spenningspotensiale over 50V fra feilkilden gjennom et menneske, og til jord.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg så god i "avansert" engelsk, men slik jeg leser det virker det som en vanlig jordfeilbryter?

Hvis det er tilfellet er dette feil:
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, U=RI. Ved å holde overgangsmotstanden lav nok kan du tillate større straumar utan RCB. RCB er heller ikkje påbode i IT-nett; jordfeilvarsler er nok. I TN/TT er imidlertid RCB påbode.
Vis hele sitatet...
Jordfeilbryter er påbudt på alle kurser (i nyanlegg ihvertfall) på IT-nett, men det er derimot ikke påkrevd for TN eller TT. Grunnen er at overgangsresistansen til jord kan være på hele 1666OHM i et IT-nett, mens det i TN går direkte tilbake til trafoen. Motstanden i PE-lederen tilbake til transformatoren er liten, så hvis det oppstår jordfeil vil sikringen registrere dette som en kortslutning.

http://snl.no/jordfeilbryter
Sist endret av trikker95; 7. mai 2013 kl. 22:53.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Nå er ikke jeg så god i "avansert" engelsk, men slik jeg leser det virker det som en vanlig jordfeilbryter?

Hvis det er tilfellet er dette feil:

Jordfeilbryter er påbudt på alle kurser (i nyanlegg ihvertfall) på IT-nett, men det er derimot ikke påkrevd for TN eller TT. Grunnen er at overgangsresistansen til jord kan være på hele 1666OHM i et IT-nett, mens det i TN går direkte tilbake til trafoen. Motstanden i PE-lederen tilbake til transformatoren er liten, så hvis det oppstår jordfeil vil sikringen registrere dette som en kortslutning.

http://snl.no/jordfeilbryter
Vis hele sitatet...
I IT-nett er det tillat å ha en stående jordfeil uten at anlegget skal kobles ut. Ved jordfeil nummer to kan det tenkes at det er jordfeil fra en annen fase og til jord. Da vil du ha en fase-fase kortsluttning gjennom PE-lederen. Det går på den måten an å utelate jordfeilbryter i IT-nett og heller ha en jordfeilvarsler. Slik at du kan ha hele anlegget i gang ved 1 jordfeil. Men det er spesielle krav som må være ivaretatt for at det skal la seg gjøre. I praksis brukes dette kun på sykehus og andre kritiske installasjoner som krever en høyere grad av "oppetid" enn den gjennomsnittlige kontorbygning eller privathjem. Akkurat hva kravene er husker jeg ikke, men det innebærer streng internkontroll og nesten øyeblikkelig utbedring av jordfeilen av elektriker.

Hvis du ser på forskjellen mellom de forskjellige nettsystemene vi bruker, så vil du se at IT er litt spesiell fordi Trafoens nullpunkt er isolert fra jord, mens TT/TN er nullpunktet forbindet med jord. Derfor vil du kunne "komme unna" med en så stor overgangsmotsand til jord.

Sitat av [URL
http://snl.no/jordfeilbryter[/url]]Jordfeilbryter er i dag påbudt med unntak på alle installasjonskurser, hovedsaklig IT-system men kan vurderes for TN-system og TT-system, der det er stikkontakter inntil 20 A (32 A utendørs), varmekabler eller baderom. Alternativt kan hver jordfeilbryter og automatsikring erstattes av jordfeilautomat.
Vis hele sitatet...
Hva de mener der er at det er påbudt med jordfeilbryter på alle kurser som går ut til stikkontakter og lys (forbrukere). Ikke nødvendigvis ifra hovedsikringen i huset ditt og frem til sikringene dine. Det går mer på hva elektrikeren gjør med ledningene inne i sikringsskapet.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan jordlederen påvirker strømmen gjennom personen, da strømmen ville blitt det samme gjennom personen om den var alene i serie.
Vis hele sitatet...
I tegningen din, L2 ligger til jord, og det gjør du og. Så i praksis tar du på L2-lederen på to punkter. Den eneste spenningen du "opplever" er spenningsfallet over jordlederen.
Sitat av Remien Vis innlegg
I IT-nett er det tillat å ha en stående jordfeil uten at anlegget skal kobles ut. Ved jordfeil nummer to kan det tenkes at det er jordfeil fra en annen fase og til jord. Da vil du ha en fase-fase kortsluttning gjennom PE-lederen. Det går på den måten an å utelate jordfeilbryter i IT-nett og heller ha en jordfeilvarsler. Slik at du kan ha hele anlegget i gang ved 1 jordfeil. Men det er spesielle krav som må være ivaretatt for at det skal la seg gjøre. I praksis brukes dette kun på sykehus og andre kritiske installasjoner som krever en høyere grad av "oppetid" enn den gjennomsnittlige kontorbygning eller privathjem. Akkurat hva kravene er husker jeg ikke, men det innebærer streng internkontroll og nesten øyeblikkelig utbedring av jordfeilen av elektriker.

Hvis du ser på forskjellen mellom de forskjellige nettsystemene vi bruker, så vil du se at IT er litt spesiell fordi Trafoens nullpunkt er isolert fra jord, mens TT/TN er nullpunktet forbindet med jord. Derfor vil du kunne "komme unna" med en så stor overgangsmotsand til jord.



Hva de mener der er at det er påbudt med jordfeilbryter på alle kurser som går ut til stikkontakter og lys (forbrukere). Ikke nødvendigvis ifra hovedsikringen i huset ditt og frem til sikringene dine. Det går mer på hva elektrikeren gjør med ledningene inne i sikringsskapet.
Vis hele sitatet...
Jeg snakket selvfølgelig om boliger og de siste fordelingskapene, da jeg sa at jfb på IT-nett er påkrevd. Dette skulle jeg ha nevnt.
Det jeg reagerte på var at han hevdet at det var TT/TN nett som krever dette.

Men hvis det er slik at fasen som kommer i kontakt med PE-leder gjør at PE-lederen oppnår likt spenningspotensiale, vil ikke alle som er koblet til den transformatorens jording da få 230V inn på jordingsskinnen sin(TN-nett)?
Sist endret av trikker95; 8. mai 2013 kl. 18:44.
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Jeg snakket selvfølgelig om boliger og de siste fordelingskapene, da jeg sa at jfb på IT-nett er påkrevd. Dette skulle jeg ha nevnt.
Det jeg reagerte på var at han hevdet at det var TT/TN nett som krever dette.

Men hvis det er slik at fasen som kommer i kontakt med PE-leder gjør at PE-lederen oppnår likt spenningspotensiale, vil ikke alle som er koblet til den transformatorens jording da få 230V inn på jordingsskinnen sin(TN-nett)?
Vis hele sitatet...
Jo, derfor er det viktig å utbedre jordingsfeil så fort som mulig. Jeg f.eks hadde jordingsfeil i leiligheten, da kom hafslund på døren, som hadde målt seg frem fra langt nedi gata. Sikringen ble skrudd av og sikringsskapet plombert til jeg fikk elektriker på besøk
Sitat av wanna-b Vis innlegg
I tegningen din, L2 ligger til jord, og det gjør du og. Så i praksis tar du på L2-lederen på to punkter. Den eneste spenningen du "opplever" er spenningsfallet over jordlederen.
Vis hele sitatet...
Her har du fasiten. veldig godt forklart :-)
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, U=RI. Ved å holde overgangsmotstanden lav nok kan du tillate større straumar utan RCB. RCB er heller ikkje påbode i IT-nett; jordfeilvarsler er nok. I TN/TT er imidlertid RCB påbode.
Vis hele sitatet...
Sikker på at du at du ikke forveksler IT og TN-nett? Jordfeil i IT-nett er jo farlig for alle på samme trafo.
NEK 400 tillater 3 måter å beskytte mot elektrisk støt:
Automatisk utkobling
Dobbel eller forsterket isolasjon
Selv/pelv/elv(skilletransformator)
Sist endret av A-H; 9. mai 2013 kl. 00:45.