Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2638
Hei.
Har tenkt å hive på 2stk led strips på en campingvogn og slå disse av eller på med bluetooth via arduino.
Siden jeg ikke kan bruke arduinoen direkte så tenkte jeg å bruke et relè, men
er det noe begrensning på hvor lenge f.eks et slikt står på/er aktivert?

Skal stå på i 12-24timer i strekk

Eller er det bedre å bruke en trasistor? som en bryter?
Et rele går fint. De tåler å stå inne lenge. Hvis du monterer et som er separat sokkel og rele kan jo lett skifte releet hvis det skulle ryke.
Den modulen du linket til har allerede en transistor på seg, uten den hadde du ikke kunne brukt releet (arduinoen leverer for lite strøm). En transistor alene ville også gjort jobben, men det er vel så lett å bare kjøpe den rele modulen.

Et mekanisk rele blir slitt når du skrur den av og på, å ha den kontinuerlig på gjør ingenting.
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Den modulen du linket til har allerede en transistor på seg, uten den hadde du ikke kunne brukt releet (arduinoen leverer for lite strøm). En transistor alene ville også gjort jobben, men det er vel så lett å bare kjøpe den rele modulen.

Et mekanisk rele blir slitt når du skrur den av og på, å ha den kontinuerlig på gjør ingenting.
Vis hele sitatet...
Jeg har et par slike fra før av. Men tenkte på varmegang? Ja, du sier no der
Det kommer an på hvor lang og hvor mye strøm denne led-stripen trekker. Hvis ikkje den er så lang, så klarer du deg lenge med transistor, hvis den trekker mye strøm, så må du først ha en transistor i mellom releet å og arduino'en.
Nå blander du vel litt?
Transistoren må du vel ha for å drive noe reellt med arduino-utgangen uansett. Den leverer ikke mange mA.
Spørsmålet må være om man skal benytte transistoren som uansett må være på utgangen, til å drive et relé eller en transistor som styrer strømmen til selve LED-stripen
Jeg mente at man måtte ha en transistor der base på transistoren er tilkoblet utgangen på arduino kortet og emiteren på transistoren er tilkoblet spolen på releet. Og da regner jeg med at alle forstår at andre delen av spolen på releet må tilkobles 0V, og kollektoren på transistoren tilkobles spenningskilden.
Mulig jeg er treig i nøtta. Jeg forstod veldig godt at du mente at man måtte drive reléet med en transistor (det var ikke oppkoblingen jeg stilte spørsmål ved), men at man trenger transistor mellom reléet og utgangen hvis LED-stripa trekker mye strøm? Jeg prøver altså ikke å være vanskelig, men grunnen til at man bruker den transistoren er vel fordi reléet trekker mye strøm, også bruker man relé fordi stripa trekker mye strøm? Eller hvordan tenkte du?
Sist endret av Gerbizzle; 30. april 2013 kl. 20:47.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Mulig jeg er treig i nøtta. Jeg forstod veldig godt at du mente at man måtte drive reléet med en transistor (det var ikke oppkoblingen jeg stilte spørsmål ved), men at man trenger transistor mellom reléet og utgangen hvis LED-stripa trekker mye strøm? Jeg prøver altså ikke å være vanskelig, men grunnen til at man bruker den transistoren er vel fordi reléet trekker mye strøm, også bruker man relé fordi stripa trekker mye strøm? Eller hvordan tenkte du?
Vis hele sitatet...
Ja det er korrekt, mulig jeg formulerte meg litt dårlig. Prøver på nytt: Hvis LED-strips trekker mye strøm, så må du bruke et rele eventuelt en effekttransistor. Hvis du skal bruke et rele, så må du ha en transistor mellom arduinoen og releet, siden spolen på releet trekker mer strøm enn hva arduinoen klarer å levere.

Håper den var klar nok.

EDIT: Mulig du må ha en mindre transistor også foran effekttransistoren, er ikkje helt inne på effekttransitorer, siden jeg bare har regnet noen ganger på strømmen på disse, å det begynner å bli noen år siden.
Sist endret av 0xFF; 30. april 2013 kl. 20:52.
Overskuddsmateriell
Jeg ville nok gått for transistor eventuelt IGBT hvis det blir snakk om større strømer. Da har du mulighet til å dra nytte av PWM utgangene på arduinoen hvis du vil lage med litt liv i
kan være lurt å velge en mosfet som kan drives rett fra arduinoen. Jeg bruker selv en IRFZ44N til en lys-stripe under TV-benken. Det er hvertfall to fordeler med en mosfet i denne sammenheng:
- Den trekker ikke strøm fra arduinoen, fordi den er styrt av spenningen på gaten
- Du kan bruke PWM til å dimme lyset

Selv har jeg programmert lys-stripen min til å pulsere ved bruk av PWM.

jeg regner med at lys-stripene drives av 12V? i såfall kan du bruke en op-amp til å øke spenningen fra utgangen til arduinoen til feks 10V istedet for 5V. da kan du i de fleste tilfeller trekke mer strøm vis mosfeten, hvis du trenger det. Alt dette kan simuleres i LTspice, som jeg anbefaler deg å skjekke ut. http://www.linear.com/designtools/software/#LTspice
Sist endret av Ferner-Jensen; 30. april 2013 kl. 23:01.
For å rydde litt opp her. Arduionoen leverer rundt 20mA maks, dette er for lite for de fleste releer. Enkelte releer vil kunne klare seg på 20mA, men da er det ikke store strømmer du kan styre. Et rele brukes hvis du vil isolere effektdelen fra signaldelen eller hvis du vil styre AC strøm på en enkel måte. Er det likestrøm det er snakk om og det ikke er nødvendig å isolere de to delene, vil en transistor være et langt bedre valg. Som nevnt tidligere kan en transistor skru seg av og på så mange ganger og så fort du vil uten at det vil gjøre noe skade. Når det kommer til varmeutviklingen så vil du måtte kjøle ned en transistor ved veldig høye strømmer, men velger du riktig transistor trenger du ikke dette før kanskje 10-20A (altså mer enn hva et vanlig rele tåler). Ang. IGBT så er dette bare tull. Skal du lage tog stasjon og det er snakk om 2000V så kjøpe deg en IGBT, det har ingen hensikt i en campingvogn.
For å rydde litt opp her. [...] 10-20A (altså mer enn hva et vanlig rele tåler)
Vis hele sitatet...
HÆ? Hvilke reléer tenker du på? Akkurat som at det finnes småsignal og heavy duty transistorer, så finnes det microreléer og reléer som takler store strømmer

Hva er det egentlig du rydder opp? Alt det har jo blitt sagt ganske klart og tydelig av 0xFF.
Det eneste du legger til er at relé er et dårligere valg, noe som ikke nødvendigvis er rett.
Eneste klare fordelen med transistoren på høye strømmer er kanskje at den kan svitsjes mye raskere enn et relé, samt at den ikke er befengt med prell. Kjøling er ikke en issue med reléer - sånn siden du trekker det frem.
Eneste klare fordelen med transistoren på høye strømmer er kanskje at den kan svitsjes mye raskere enn et relé, samt at den ikke er befengt med prell. Kjøling er ikke en issue med reléer - sånn siden du trekker det frem.
Vis hele sitatet...
Andre fordeler er kostnad, plassen det tar samt levetid (som er betydelig lengere). Du finner kanskje mosfeter som har en Rds(on) på 5mOhm, ved en strøm på 10A vil dette bli en varmeutvikling på 10*10*0,01=500mW, noe som nærmer seg grensen av hva man får til uten kjøling. Da igjen så vil en liten kjøleribbe være like stor som et rele, hvis man da ikke monterer transistoren til et evt. metalchassis hvor da varme ikke vil være noe problem :P
Kostnad skal jeg til nød gå med på, selv om et priseksempel hadde vært vel så bra.
Levetid? Til det bruket der så er det praktisk talt evig uansett.
Vel, plassmessig så OK, transistorer er stort sett mindre enn reléer, men som du selv sier, med kjøleribbe eller varmeledende montering så er vi tilbake på samme størrelse omtrent.
Det underbygger jo min påstand om at et relé er omtrent like bra til dette formålet.
Min initielle innvending var på påstandene om at transistor ville være et langt bedre valg i denne applikasjonen, samt at vanlige reléer ikke tåler 10-20A. Jeg vil nødig krangle på hva som er best av transistor og relé, de har hjemmebaner begge deler, men her er det etter mitt skjønn hipp som happ.
Sitat av redkite Vis innlegg
Hei.
Har tenkt å hive på 2stk led strips på en campingvogn og slå disse av eller på med bluetooth via arduino.
Siden jeg ikke kan bruke arduinoen direkte så tenkte jeg å bruke et relè, men
er det noe begrensning på hvor lenge f.eks et slikt står på/er aktivert?

Skal stå på i 12-24timer i strekk

Eller er det bedre å bruke en trasistor? som en bryter?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke begge deler, men hvis det betyr noe for deg så husk at et rele vil bruke litt strøm for å rett og slett være påslått i tillegg til strømmen som LEDene bruker. Tror det er rundt 20mA for et lite 5v rele eller noe? Hvis du tror lysene skal stå mer PÅ enn AV så kan du vurdere å koble LEDene på NC kontakten på releet, da vil releet være avskrudd når LEDene lyser. Det stemmer som dem sier over her at du trenger transistor for å drive releet og at den sitter allerede på kortet du linket til, samt en tilbakeslagsdiode.

Men jeg ville valgt å bruke en transistor. Ikke fordi du nødvendigvis vil merke noen forskjell på implementeringen (du vil ikke greie å slite ut en rele i en så treig applikasjon), men fordi du ikke trenger et rele med sine bakdeler, det er mye billigere og du trenger bare den ene komponenten. Se om du finner en i noe gammel elektronikk, mosfets er overalt.
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Du kan bruke begge deler, men hvis det betyr noe for deg så husk at et rele vil bruke litt strøm for å rett og slett være påslått i tillegg til strømmen som LEDene bruker. Tror det er rundt 20mA for et lite 5v rele eller noe? Hvis du tror lysene skal stå mer PÅ enn AV så kan du vurdere å koble LEDene på NC kontakten på releet, da vil releet være avskrudd når LEDene lyser. Det stemmer som dem sier over her at du trenger transistor for å drive releet og at den sitter allerede på kortet du linket til, samt en tilbakeslagsdiode.

Men jeg ville valgt å bruke en transistor. Ikke fordi du nødvendigvis vil merke noen forskjell på implementeringen (du vil ikke greie å slite ut en rele i en så treig applikasjon), men fordi du ikke trenger et rele med sine bakdeler, det er mye billigere og du trenger bare den ene komponenten. Se om du finner en i noe gammel elektronikk, mosfets er overalt.
Vis hele sitatet...
Takk for et litt enklere svar
Har et par IRFZ44N liggende. Da er vel de å foretrekke? Ang. strømbruk så skal ikke det være noe problem. LED stripsene skal bare lyse når bilen drar vogna.
Skal bruke de under vogna slik at det blir lettere å se grøfta, slik at jeg ser hvor nærme jeg er i tunneler og på kvelder.
Du er klar over at det mest sannsynlig ikke er lov med lys under kjøretøyet, ikke sant?
Trådstarter
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Du er klar over at det mest sannsynlig ikke er lov med lys under kjøretøyet, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Ja, mest sannsynlig. Selve lysene vil ikke vere synlige men veien skal lyse opp når det trengs, slik som inni tunneler og ved parkering/rygging i mørket

Lysene skal og vere varmhvite eller hvite. Ikke "blå-grønn-neonshit" som trekker oppmerksomhet
Sist endret av redkite; 2. mai 2013 kl. 14:44.
Sitat av redkite Vis innlegg
Takk for et litt enklere svar
Har et par IRFZ44N liggende. Da er vel de å foretrekke? Ang. strømbruk så skal ikke det være noe problem. LED stripsene skal bare lyse når bilen drar vogna.
Skal bruke de under vogna slik at det blir lettere å se grøfta, slik at jeg ser hvor nærme jeg er i tunneler og på kvelder.
Vis hele sitatet...
Ja de burde gjøre susen. Regn ut hvor mange ampere lysene trekker samlet, og finn ut om du trenger å kjøle ned transistoren. Evt bare bruk en kjøleribbe med en gang.