Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3838
Hei!

Eg har nettopp kjøpt meg leilighet, og her er det innlagt Altibox. Denne snertne lille saken får jo tydelegvis både tv og internett inn via telefonledningen.

Her i leiligheta var det 4 uttak for gamle analoge telefoner, og ledningar som var limt oppå vegglistene. Så eg tok og røska vekk heile driten. Men så såg eg at det var ein motstand på 390k ohm i to av desse uttaka.

Så eg lurar på om eg kanskje har fucka opp noko no? Må eg evt. kople om noko? Må ein endemostand på 390k ohm settast inn ein annan plass for at kabeltv/internett skal virke?

Eg har teikna ei lita skisse over korleis telefonanlegget såg ut.

http://www.grinder.no/telefon.jpg

Oppdatering: I den øverste koplingsboksen der ethernetkabeln går vidare til Altiboxen sin trådlause router så har eg no åpna denne boksen. På utsida ser det ut som eit ethernetuttak. Men på innsida går det ein ethernetkabel pluss den analoge telefonkabelen opp i veggen. Og kor den blir av deretter veit ikkje eg. Mogleg den går ut i sikringsskapet eller noko.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Telefonnett krever ikkje terminering per se nei.

Forøvrig går vel altibox over fiber...? You lucky bastard!
altibox går via fiber ja, hva holder du på med?
Jau, eg fant ut det når eg såg på altibox.no.
Så om telefonnettet ikkje virkar, så drit no eg eigentleg i det. Så då røskar eg vekk resten av driten og.
Sitat av suptispe Vis innlegg
altibox går via fiber ja, hva holder du på med?
Vis hele sitatet...
Det strekkes jo ikke fiber rundt omkring i huset/leiligheten da, det går bare inn i et hull i veggen til en fordelersentral. Bor man i blokk så er ikke denne i leiligheten din, og alt du ser er ethernetkabler.
Den motstanden du fant er en målemotstand som (normalt) blir koblet ut i det du setter inn en telefonplugg i kontakten. Vitsen med denne motstanden var (er) at man kan måle fra telefonsentralen om linjen er ok. Vet ikke om dette brukes lenger.. Uansett har det INGEN betydning om disse fjernes.
Supert! Takk for svar. Men var det ikkje ein ganske stor motstand for å måle om linja var ok?

Då koplar eg fekk heile greiene, og lar det faktisk ikkje vere igjen eit einaste telefonuttak trur eg. Men terminerar ledningane i veggboksen der dei kjem inn ilag med ethernetkabelen.
Endemotstand brukes for å terminere ISDN sløyfer. Det har sikkert vært en ISDN (S-BUS) i leiligheten din før. Når du har analog linje (altibox) og ønsker å benytte eksisterende spreedernett så må du fjerne disse endemotstandene og koble fra inntaket som går ut fra huset ditt.

Sitat av woff Vis innlegg
Den motstanden du fant er en målemotstand som (normalt) blir koblet ut i det du setter inn en telefonplugg i kontakten. Vitsen med denne motstanden var (er) at man kan måle fra telefonsentralen om linjen er ok. Vet ikke om dette brukes lenger.. Uansett har det INGEN betydning om disse fjernes.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke lenger, man kan fint foreta et linjemål uten at linjen er terminert uten endemotstand / tlf.
Sist endret av stigma; 27. februar 2011 kl. 18:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stigma Vis innlegg
Endemotstand brukes for å terminere ISDN sløyfer. Det har sikkert vært en ISDN (S-BUS) i leiligheten din før. Når du har analog linje (altibox) så må du fjerne disse endemotstandene.
Vis hele sitatet...
390k? Eg kan ikkje tenke meg at linja har ein impedanse på 390kOhm, og termineringa bør jo ha samme som linja, for å unngå refleksjoner... Grunnen er neppe ISDN.

Elles så nyttar altibox ethernet eller fiber som nemt over.
Sitat av slashdot Vis innlegg
390k? Eg kan ikkje tenke meg at linja har ein impedanse på 390kOhm, og termineringa bør jo ha samme som linja, for å unngå refleksjoner... Grunnen er neppe ISDN.

Elles så nyttar altibox ethernet eller fiber som nemt over.
Vis hele sitatet...
Ups, fikk ikke med meg at det var snakk om 390k motstander her. ISDN termineres med 2x100ohms motstander, så da er det ingen ISDN terminering nei.
Altibox benytter fiber frem til CPE/sentral og ethernet / PSTN videre ut.
Sist endret av stigma; 27. februar 2011 kl. 18:28.
Det høres mer ut som en R1/"Out of Service"-løsning, som er som andre sier, for å kunne måle på linja uten at det er et apparat koblet ut.

Ikke noe med ISDN å gjøre nei.
Vet ikke hvorfor den er der, men vet at det har ingen betydning om du tar den vekk.

390kohm synes forøvrig på linjemåling, så slik sett er den grei å ha der for han som muligens skal feilsøke en gang i framtida.. Men dette er ingen big deal det heller, så bare røsk vekk hvis du har lyst.

Noen her nevte at det kunne ha vert isdn S-bus, men da skulle det vel vert 2(?) par med motstand på inni kontakten.
Tyder på at folk SKRIVER før de leser / tenker...
Joda, jeg har jobbet 15 år i televerket, og montert noen få telefonkontakter. Jeg har også benyttet meg av muligheten som ligger i telefonsentralen til å måle mot endemotstanden... Verdien på denne (390kohm) forteller at den ikke har betydning i en vanlig analog telefonkrets, men som målemotstand på en ubelastet linje er den grei å ha.
Som sagt fungerer det like bra UTEN....
Sitat av woff Vis innlegg
Tyder på at folk SKRIVER før de leser / tenker...
Joda, jeg har jobbet 15 år i televerket, og montert noen få telefonkontakter. Jeg har også benyttet meg av muligheten som ligger i telefonsentralen til å måle mot endemotstanden... Verdien på denne (390kohm) forteller at den ikke har betydning i en vanlig analog telefonkrets, men som målemotstand på en ubelastet linje er den grei å ha.
Som sagt fungerer det like bra UTEN....
Vis hele sitatet...
Hvis dette dreier seg om Altibox, så er videre retningen på linjesignalet omvendt av hva trådstarter ser for seg. Det går ingen telefonlinje inn til Altibox. Det går derimot en telefonlinje ut fra Altibox. Altså - fiber inn, analog telefonlinje ut. Endemotstandene tyder på at telefonlinjen(e) fra Altibox er koblet til det gamle opplegget for telefon fra Tele(graf)verkets tider.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Stemmer nok det capidog sier. Fiber inn, og som oftest 3 utganger. Tele, data og tv. Det vanlige er å forbinde teleutgangen med husets gamle telenett for å få telefonkontaktene til å virke. Motstandene har nok vært der fra gammelt av, og har ingenting med altiboxen å gjøre.
▼ ... flere år senere ... ▼
Motstanden på 390 (fra gammelt 400k) var der for å kunne måle, og for at en liten strøm "forseglet" dårlige skjøter mot irring. De har ingen funksjon i dag.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Motstanden du ser i telefonutaket var for at televerket kunne feilsøke telefonlinjen din fra sentralen, dersom abonnenten hadde trukket ut telefonen.

Dersom noen ringte til deg og alltid fikk opptatt, så var telefonen trukket ut eller det var brudd på linjen.

Dersom sentralen målte disse KOhm på motstanden var linjen intakt, men telefonen var ikke tilkoblet.

Påstanden om "irring" kjenner jeg ikke til

Idag er det vel IP telefoni som gjelder, enten via ADSL eller fiber.

Da er det en telefonsentral inni altiboxen, denne lager analog telefonlinje ut slik den gamle fra televerket.