Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3007
Hei!

Driver å casemoder xboxen, men har kommet til ett problem.
Jeg trenger et 12v strømmuttak, og jeg har tenkt å brukke dette:
http://i12.photobucket.com/albums/a246/Grim187/v3b12vfanmod.jpg

Det står "Just bridge this point." Jeg, som har veldig lite kompetanse innen for dette feltet, har jo ingen anelse om hva de mener med dette. Er dette en sikker kilde for 12v? og hva menes med å "bridge" de?
Det betyr rett og slett å koble de sammen, å lage en bro mellom de.

Men
HVOR står det " Just bridge this point"?
HVA slags kort er det der?
Hva er egentlig poenget? 12v sigarettenneruttak så du kan putte mobilladeren i?

Nå som jeg har sagt at du bare skal koble sammen de ville jeg fortsatt ventet med å gjøre det, pleier ikke å være sunt å begynne å modifisere på ferdige kretser ved å kortslutte ting uten å vite hva man driver med
Bustern's Avatar
Trådstarter
Det er et xbox hovedkort av typen falcon, poenget er å drive 8 ledlys, og "just bridge these points" står på internettet, mer nøyaktig en guide for å installere en til 12 v vifte...
Åh, på internettet ja. Skal vi se.... Nei, der var det ikke!

Det ser ut som en spenningsregulator, og i så fall var det helt feil av meg å si at de skal kobles sammen, om å "bridge" er det samme som å brokoble. Antakeligvis er det en 12v spenningsregulator og da er det jord og 12v på hver av de to pinnene, ofte er jord klampet ned, altså koblingen på toppen.
Du må gi en link til hvor du fant guiden, å si at du fant det i en guide er ikke å være nøyaktig!
Sist endret av wanna-b; 31. januar 2011 kl. 20:17.
Bustern's Avatar
Trådstarter
http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=637955

Der!

Men altså, burde jeg ikke rote rundt der med loddebolten min?
edit: ang. om det er jord eller utspenning på tappen bak varierer mellom de vanligste regulatorene som 78xx og lm317.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Lodd på en ledning på det punktet, der har du stabilt 12V+.

Så tar du bare en ledning fra jord inn på led'sa dine

Om du ikke gidder å lodde, så kan du ta 12V fra kablen til dvd-rom'n din.
Sitat av Bustern Vis innlegg
http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=637955

Der!

Men altså, burde jeg ikke rote rundt der med loddebolten min?
Vis hele sitatet...
Du må det jo, hvis du ikke vil holde ledningene inntil manuelt. Hvis du har kortet foran deg, kan du si hva som står på komponenten? det er litt vanskelig å tyde fra bildet.
Bustern's Avatar
Trådstarter
så jeg skal koble de to sammen, og utfra den bun kobler jeg enda en ledning som går til led-lysene, og jordingen tar jeg der viftene får jording???


på komponeneten står det 03m1, eller 733, eller u210g.. det er det jeg kunne finne på brikken som ga noe mening
Sist endret av Bustern; 31. januar 2011 kl. 20:27.
Sitat av Bustern Vis innlegg
så jeg skal koble de to sammen, og utfra den bun kobler jeg enda en ledning som går til led-lysene, og jordingen tar jeg der viftene får jording???


på komponeneten står det 03m1, eller 733, eller u210g.. det er det jeg kunne finne på brikken som ga noe mening
Vis hele sitatet...
Du skal ikke koble de sammen nei, da får du en kortslutning. Du henter både strøm og jord derfra. Som en over her sa, kan du ikke bare hente 12 volt fra den eksisterende vifta?
Men vil det ikke da være for lite strøm til å styre vifta da? Jeg vil jo ikke at xboxen skal bli for varm...
Jeg vet da ikke hvor mye strøm den ledningen kan levere. Ikke vet jeg hvor mye du kan hente ut av den regulatoren du har bilde av heller. Den ekstra varmen vil du jo uansett hjelpe på med å bli kvitt fordi du monterer du vifte, selvom det er litt bakvendt... Er viftene kun med to ledninger? Hvis du kobler på en ekstra så se om du senker farten på den eksisterende vifta når du kobler inn den nye, og i så fall finn en annen mulighet. Hvis viftene går like fort så kan det være trygt, men kjenn på nærtomliggende komponeter om dem blir varmere enn med bare en vifte. Hvis dem blir så varme at det er ubehagelig å ta på med fingeren så er det ikke bra.

edit: husk at evt. eksperimenter du gjør mtp varme ikke gjelder når du setter kretskortet tilbake i et kabinett. En vifte eller to hjelper, men det blir uansett varmere inni der enn i "fri luft", så beregn med gode marginer.
Sist endret av wanna-b; 1. februar 2011 kl. 11:35.
Tingen er at jeg ikke skal ha en ekstra vifte, men heller 8 led-lys... Men den blir jo latterlig varm, og dette vil jeg unngå...
Sitat av Bustern Vis innlegg
Men vil det ikke da være for lite strøm til å styre vifta da? Jeg vil jo ikke at xboxen skal bli for varm...
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvor mye ampere vifta drar og hvor mange som blir igjen. Du kan antagelig paralellkoble vifte og LED's fra samme strømforsyning uten at det skal ha noe å si på viftefarten. Det er allikvel synsing da jeg ikke aner specs på disse greiene.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Viftene reguleres av volt, så å ta strøm derfra er ikke bra.

Uansett, så trekker 8 leds et par ma uansett.

Som jeg sa tidligere; Ta strøm fra det punktet du viste i førsteposten, koble slik: CPU(Den som har rød ring rundt seg) ledning->LED->ledning->Jord.

Evt koble deg på 12v på ledningstikket til dvd rommen.
fleff, takk for logisk svar,men tingen er at i toppen av den cpu'en er det også et sted man kan lodde fast en ledning, kan prøve å få opp ett bilde av bare den, så du forstår hva jeg mener. det er ikke bare ett punt, men to...
Bruk heller 12V+ rett fra forsyninga

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs422.snc4/46529_10150259163180007_606235006_14225529_2878075_n.jpg

Hva skal du modde forresten? Åssen farge?
Ble nettopp ferdig med kjeksboksen min

EDIT: IKKE koble deg til DVD-ROM, det kan by på ustabilitet.
Sist endret av Sangheili; 1. februar 2011 kl. 19:47.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har selv koblet meg mange ganger på DVD rom, ingen feil enda, ville dog ikke annbefalt dersom du skal drive så mye, da er det best, som du sier, rett fra powersupply.
Da kjører vi power supplyen Hvilke steder skal jeg lodde...?

Jeg har putta inn plexiplater, og kuttet dvd-lesern, så jeg kan se hvilket spill som er i og det skal bli grønt lys på den:d
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Som du ser på Sangheili sitt bilde, der med kontakten, du kan velge mellom 3 loddepunkter:

http://www.instructables.com/files/deriv/FVX/AJRF/FTTOSWHW/FVXAJRFFTTOSWHW.MEDIUM.jpg

Unødvendig å ta jord derfra også, det kan du ta ifra chassisrammen om du bruker den, eller et annet sted med god plass/metall.
Sikker på at dette bilde er til riktig hovedkort? De har jo veldig mage forskjellige...
Kontakten er den sammme uans mener ei å huske

Du må legge opp bilder når du er ferdig a! Skal du skifte LED's i fronten?
Min endte opp slik:

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs792.ash1/168233_10150375202495007_606235006_16450908_108939_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs476.ash2/74965_10150305116365007_606235006_15193724_2063613_n.jpg
Så heftig!

Ja, jeg har tenkt å bytte ut de leds'a, men er det vanskelig?? De er jo så latterlig små!

men da blir det lodding i kveld da
Nei, det er ikke no stress egentlig, bare pass på å ha nok med lys og sett dem rett vei

www.llamma.com
Dem har en rimelig bra guide ang. LED
Vi må få se resultatet hvis du får det til
men jeg ser på llamma.com at de bruker ledlys med både rød og grønn lys på samme led, mine har ikke det... er dette et problem?
Sitat av Bustern Vis innlegg
men jeg ser på llamma.com at de bruker ledlys med både rød og grønn lys på samme led, mine har ikke det... er dette et problem?
Vis hele sitatet...
Nei. Dette skal ikke være et problem da dette bare er forskjellige farger. Ikke noe med hvordan du kobler opp.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Nei. Dette skal ikke være et problem da dette bare er forskjellige farger. Ikke noe med hvordan du kobler opp.
Vis hele sitatet...
Det kan fort ha noe å si på oppkoblingen også. Hvis det er bi-color så har den jo tre pins og ikke to.
men hvordans er jeg om jeg får rrod daa??
Sitat av moret Vis innlegg
Det kan fort ha noe å si på oppkoblingen også. Hvis det er bi-color så har den jo tre pins og ikke to.
Vis hele sitatet...
Leste feil. Trodde han mente forskjellige LED's


RROD vil enda ødelegge den tror jeg. (Har ikke Xbox selv, så vet da ikke)
Altså det jeg har er 1 farga led's.. Hvordan ser jeg da om jeg har rrod?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Bustern Vis innlegg
Altså det jeg har er 1 farga led's.. Hvordan ser jeg da om jeg har rrod?
Vis hele sitatet...
Hvis du kobler den ene foten på led'n der den ande egentlig skulle vært, alstå den ene foten kobler du på begge kontaktene.

Da kommer rrod til å se akkurat ut som vanlig(på "formen") men kun at den er i fks blå farge, du ser tydeligt om du har rrod eller ikke.

Lett å fixe uansett, du har jo uansett ikke garanti nå.
Kortet som holder ROL (Ring of Light) har feller Anode for LED'n og GRØNN og RØD katode.
Lodd fast dioden du har tenkt til å bruke på GRØNN katode ettersom rød bare funker hvis det faktisk skjer no dritt.
Hvis du får RRoD vil du ikke se det though.

Her er ett bilde på hvor alt er på det kortet:

http://diy.sickmods.net/images/rol.jpg

EDIT:

Skal du ta den helt ut så må du jo pimpe kontrollern også :P
Sist endret av Sangheili; 3. februar 2011 kl. 16:26.
Takk for bra svar:P
Skal selvfølgelig pimpe kontrollen også
Lodde på en led i en annen farge på pluss og rød (jord) deretter legge denne nerme vinduet eller et sted hvor den syns.
Da var maskinen ferdig (untatt kontrollene)! Kan prøve å laste opp noen bilder eller lignende i morgen!