Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4258
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
La oss si at en person er pedofil, rasist eller mobber og trakasserer andre offentlig på nettet. Man screenshotter dette og ønsker å sende det til familie eller for eksempel poste på Jodel, eller fra egen offentlig profil. Er det ulovlig på noen måte? Man sprer jo ingenting som ikke er sant.
Ikke ulovlig, nei
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
La oss si at en person er pedofil, rasist eller mobber og trakasserer andre offentlig på nettet. Man screenshotter dette og ønsker å sende det til familie eller for eksempel poste på Jodel, eller fra egen offentlig profil. Er det ulovlig på noen måte? Man sprer jo ingenting som ikke er sant.
Vis hele sitatet...
Men hva om det er en falsk profil?
Da har du plutselig publisert en injurie.
Du kan bli anmeldt for ærekrenkelse hvis informasjonen du har ikke stemmer.
Sist endret av Antidote; 6. august 2019 kl. 17:30.
Publiserer du skjermdump ut av sammenheng eller mer offentlig enn det vedkommende selv publiserte, så tror jeg også du skal være forsiktig. Har du skjermdump som viser at noen gjør noe ulovlig så er kanskje politiet den du skal sende det til?
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
OK takk for svar. Profilen er ikke fake, og personen ytrer seg offentlig om disse tingene, på egen og andres offentlige profiler. Familie, arbeidsgiver osv vet neppe om mobbingen og holdningene. Liten shitkid så enda håp for endring. Kan ikke se for meg at politiet er effektivt, selvom det helt klart kan gå under både netthets og ekstremisme.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
OK takk for svar. Profilen er ikke fake, og personen ytrer seg offentlig om disse tingene, på egen og andres offentlige profiler. Familie, arbeidsgiver osv vet neppe om mobbingen og holdningene. Liten shitkid så enda håp for endring. Kan ikke se for meg at politiet er effektivt, selvom det helt klart kan gå under både netthets og ekstremisme.
Vis hele sitatet...
Hvis "liten shitkid" = mindreårig så ville jeg delt det med foreldrene hans først og fremst.
hadde jeg vært sikker på det var den ekte personen så hadde jeg personlig (ikke en oppfordring) driti i lover og regler og alt fra tatt en samtale med personen/foreldre for å vise hvorfor d de sier er galt, til om "shitkidden" er f.eks 20 offentligjort det, og om det ikke funker og det er veldig alvorlig banka vett inn i huet på dem. noe som sikkert bare skaper masse hat, og egentlig kan være akk d samme som de gjør, men.. det funker til en viss grad i de fleste tilfeller.

det blir å synke til dems nivå, men noen ting må nesten bare skje face to face etter mine erfaringer.
Om Det er mobbing, go Wild. Om Det er pedofili. Politi
Sist endret av Mokkasinen; 6. august 2019 kl. 20:13.
Anonym bruker
"Utstø Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blokk og slett er fint.
Ville ikke gjort det, var jeg deg. Det kommer aldri noe godt ut av noe slikt. Blir som å blande seg inn i andres forhold og utroskap. Hvis vedkommende har gjort noe lovstridig kan du rapportere, det er egentlig det hele.
Sjekk ut Erik Ribsskog. Nå skjønner jeg at fyren ikke er helt frisk men det ser ut som han kan legge ut alt av informasjon, syke historier om folk og skjermdumper fra samtaler på bloggen sin uten konsekvenser
Er det straffbart varsler du politiet, i motsatt fall skal du være litt forsiktig. Selv om ting er lagt ut på nett er det ikke automatisk offentlig og fritt frem å dele det, og det er alltids faren for å henge ut en "mobber" fordi du ikke skjønte den interne greia.

Er kiden mindreårig kan foreldrene være en grei start, er det alvorlige ting så kan du ta kontakt med barnevernet for veiledning.

Selv om noe er sant betyr ikke at det er lov å spre det - sexvideoer er også "sanne"!
Det er lett å hoppe på toget for fort. Hvis du ikke kjenner vedkommende veldig godt så ville jeg vært varsom. Noen folk har en veldig annerledes form for humor. Sarkasme er ikke lett å lese.
Personlig så vet jeg at min humor kan tolkes som fucked up. Det samme gjelder mine venner. Det er ikke noe for folk flest å høre på, til tider.

Hvis du virkelig er i tvil, gi politiet et anonymt tips. Har gjort det selv når jeg har støtt på "interessante personer". Skader ikke å være tyster hvis det omhandler: "pedofil, rasist eller mobber og trakasserer andre offentlig på nettet" som du selv skriver.
Ikke heng vedkommende ut om det er snakk om det er en ung person. Som du sier selv så er det jo en shitkid, og det er enda håp for endring. Henger du ut personen så kan det hende du dytter vedkommende enda lenger ned i gjørma. Hva skal man gidde å skjerpe seg for i fremtiden hvis man allerede har et rykte som pedofil eller rasist? Hvis du anser innleggene til vedkommende som veldig grove så går du til politiet, hvis de ikke tar tak så går du til foreldrene.

Hadde det vært snakk om en gammel gris derimot, så kunne jeg ha støttet offentlig uthengning.
Sist endret av brennesle; 9. august 2019 kl. 02:28.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sorry peeps, foreldra, et par stk i familien jeg fant navnet på også har blitt gjort oppmerksom på holdningene til gutten. Droppa arbeidsgiver for å unngå at det blir sabotering. Vi trenger ikke å la flere internett ekstremister få boltre seg fritt, man veit aldri hvem som ender opp med å skyte rundt i moskeer eller overfalle damer på vei hjem fra byen når de kødder med at mørkhuda fortjener å dø og at å true damer med å voldta de er greit å gjøre. Selvom det blir bortforklart som spøk når man konfronterer han fordi han ikke tør å stå for det. Plutselig utvikler de holdningene seg til ekte angrep og noen må lære disse sunnere holdninger.

Ekke overraska over at en som selv sprer rasistiske holdninger her inne sier at jeg burde la være å henge ut vedkommende og at det aldri kommer noe godt ut av å slå ned på hatefulle holdninger. Og jeg syns at man skal blande seg om man får vite om utroskap også, ble selv varsla om det en gang og var såklart takknemlig for det! Man skal stå opp mot urett samme hvor upopulært det er for den som begår uretten vel! Egentlig syns jeg flere burde gjøre detta og er glad for å se det fins folk som meg selv og Munted Artist!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
ikke tør å stå for det.
Vis hele sitatet...
Apropos det – hvorfor poster du dette anonymt, egentlig?
Jeg ville bedt om en time hos politiet først. Avhengig av hvordan jeg ble behandlet over tid, ville jeg muligens valgt å gå offentlig med informasjonen, anonymt.

Jeg er for åpenhet, men bare i godhetens navn. Hvis du har, med god dømmekraft over lang tid observert en persons med overveldende sannsynlighets svært negative og tilsynelatende grunnløse handlinger, søker å tydeliggjøre og synliggjøre denne personens handlinger for å gjøre offentligheten oppmerksom på personens holdninger, så føler jeg det ikke er helt utenfor rimelighetens grenser.

"Grunnløse" blir et litt grenseord å bruke, for etter min mening er psykologisk aldri en handling grunnløs. I hvilken praktisk basis kan diskuteres, men den har en grunn. Men om politiet velger å innvilge ressurser til å få kartlagt personens fortid og observere i fremtid for å få til en konklusjon, dom og oppfølgingsplan, ergo etterforske, i stedet for om dine eventuelle anonyme konkrete trusler om offentliggjøring får sin virkning hos personen, får du vurdere selv.

Som skrevet; Jeg ville tatt en prat med politiet først. Netthets og slikt har vel fått mer ressurser og prioritering de siste årene, siden det kan vise seg å ødelegge menneskers liv ganske godt hvis noen virkelig går inn for det.

Hvis du velger å konfrontere personen, og du skulle bli et offer selv, så må du fortelle politiet at du har tatt loven i egne hender om du vil ha hjelp. Så det er alltid en fordel å gå til politiet først, for å høre hvilke muligheter som finnes.
Jeg synes det var en bra løsning jeg. Enig i at noen bør gripe inn når ungdommer har sånne holdninger, men offentlig gapestokk kan i noen tilfeller ta såpass av at det ikke står i forhold til det som er gjort. Å gi beskjed til foreldrene slik du gjorde er i alle fall ikke ulovlig.
Sitat av eraser Vis innlegg
Sjekk ut Erik Ribsskog. Nå skjønner jeg at fyren ikke er helt frisk men det ser ut som han kan legge ut alt av informasjon, syke historier om folk og skjermdumper fra samtaler på bloggen sin uten konsekvenser
Vis hele sitatet...
Sånn var det med den saken. Bare noe jeg tenkte på.
Siden anon ikke klarer å oppføre seg pent i dag har visst tråden flytta til et forum der anon ikke får være med å leke.

xoxo
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sorry peeps, foreldra, et par stk i familien jeg fant navnet på også har blitt gjort oppmerksom på holdningene til gutten. Droppa arbeidsgiver for å unngå at det blir sabotering. Vi trenger ikke å la flere internett ekstremister få boltre seg fritt, man veit aldri hvem som ender opp med å skyte rundt i moskeer eller overfalle damer på vei hjem fra byen når de kødder med at mørkhuda fortjener å dø og at å true damer med å voldta de er greit å gjøre. Selvom det blir bortforklart som spøk når man konfronterer han fordi han ikke tør å stå for det. Plutselig utvikler de holdningene seg til ekte angrep og noen må lære disse sunnere holdninger.

Ekke overraska over at en som selv sprer rasistiske holdninger her inne sier at jeg burde la være å henge ut vedkommende og at det aldri kommer noe godt ut av å slå ned på hatefulle holdninger. Og jeg syns at man skal blande seg om man får vite om utroskap også, ble selv varsla om det en gang og var såklart takknemlig for det! Man skal stå opp mot urett samme hvor upopulært det er for den som begår uretten vel! Egentlig syns jeg flere burde gjøre detta og er glad for å se det fins folk som meg selv og Munted Artist!
Vis hele sitatet...
Med den siste linjen der må jeg nesten stille spørsmål med motivasjonen din - hva ønsker du egentlig å oppnå, utover å konstatere din moralske overlegenhet? Det er ikke sånn at folk slutter å være rasister bare fordi de blir skreket til/utfrosset tilstrekkelig. NRK hadde en interessant serie der de dokumenterte hva som skjedde når en person begynte å utvise tegn på radikalisering. Det var ikke konfrontasjonen og vekkelsen du ser for deg, men utfrysing og fritt fall inn i det som kunne vært den radikalisertes egenoppfylte profetier. Det er viktig å motvirke radikalisering, men det gjøres ikke ved bruk av skam og skyld, man kommer lenger med argumenter og motgå det de sier. Så med mindre du har stålkontroll på hvem du sa ifra til og hvordan de håndterer dette, kan du akkurat ha satt en rullende snøball i 6. gir. Dette gjelder for øvrig uavhengig av om det er en rasist eller islamist du har med å gjøre, og flere vellykkede "antiradikaliseringsprogrammer" stresser dette punktet. Flere av de som driver med dette, blant de kanskje mest kjente er Maajid Nawaz og Christian Picciolini er klokkeklare på hva som faktisk hjelper - og det er ikke det du her har gjort. Deeyah Khan har også lagd flere filmer der hun ender opp med å omvende, deradikalisere eller bare gjøre rasister litt tammere ved å vise medmenneskelighet og snakke med folk fremfor å kalle de dritt.