Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2782
La oss si at jeg har et standar 1 slot støpsel og en standar av/på knapp (samme som i hus) hvordan kobler jeg dette til et bilbatteri? Og vil det fungere?

Takker for svar:-)
Hva er apparatet du skal bruke? Bare av/på knappen og et støpsel gjør jo ingenting.
Trådstarter
54 5
Tenkte på generelle ting som lader, pc o.l men så nå at jeg kan kjøpe en slik omformer fra Biltema så det er nok like greit:-)
Er ikke helt greit å forstå hva du prøver å spørre om..

1. Er det du ønsker å koble 12V fra bilbatteriet til stikkontakten, slik at du får 12V i uttaket?
2. Eller er det du ønsker å få 230V spenning i stikkontaktene?


1. Du kobler polene fra batteriet på polene i stikkontakten. Enkelt og greit. Du vil da få 12V DC spenning i stikkontaktene. Hva du skal bruke dette til er et annet spørsmål.. (?) Om du skal benytte denne løsningen for å lett koble til og fra 12V utstyr, vil jeg ikke anbefale det, ettersom vanlige støpsler beregnet på AC-spenning, ikke skiller mellom negativ og positiv pol, slik som er nødvendig ved bruk av DC-strøm.

2. Du trenger en inverter som transformerer og inverterer spenningen fra 12V DC til 230V AC. En slik inverter kan du kjøpe på biltema e.l. Du vil da kunne bruke vanlige husholdningsapparater i stikkontakten.

En lysbryter av den typen du omtaler vil du kunne bruke ja. Denne kobler du slik at den bryter en eller to poler mellom stikkontakt og batteri.