Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2506
Er på en Yard i Singapore.
Har her et problem med en feil i et TN anlegg (230V).
I den fungerende delene delen av anlegget så har jeg 230V fase-nøytralleder, 220V fase-jord og 2,5V nøytralleder-jord (noe som jeg mener er helt riktig).

Den delen av anlegget som jeg mener at ikke fungerer som det skal har jeg: 400V nøytralleder-jord, 230V fase-jord, og ca 230V fase-nøytralleder.
I denne delen av anlegget så har jeg problemer med at en del LED lamper ikke fungerer som det skal.

Kan de her ha byttet om N og L2 feks? (Slik at N ligger inne med konstant spenning)

Kan noen komme med innspill om hva de tror at er koblet feil og hvilke faremomenter vi her har for utstyr og mennesker.

Elektrikeren her er informert, men han er en "busy" fyr.
Hei.
Jeg syntes måleresultatene dine virker veldig rare.
Grunnen til dette, er at du måler 400V mellom nøytralleder og jord. Det kan som du sier være at N-leder og fase-leder er byttet om, men du skulle uansett ikke fått 400V mot jord. Eneste måten til at du kan få dette resultatet mot jord, er hvis du har spenning på jordkabelen.

Det kan være et resultat av at N-leder og Fase er byttet om, samtidig som du har jordfeil. Slik at du i realiteten måler 400V mellom fase-jord.

Er dette resultater du har ute i anlegget, eller er det målt i fordelingstavlen?
Vel, hørtes ut som en voldsom jordfeil :P
Trådstarter
4 0
Er enig med deg der altså. Eneste måten å få 400V ut av et slikt anlegg vil vel være å måle mellom 2 ledere?
Har sett litt mer på det sammen med elektrikeren her på siten og det er jo faktisk ikke samme anlegget.
Poweren til det anlegget som feilen ligger er fra en Generator (men skal jo uan
sett ikke være slik).
Jeg gjorde målingene i tavlen på mitt utstyr (som foreløpig bare for strøm fra en skjøteledning). Har hvertfall nå tatt alle sikringene på "mitt utstyr".
Elektrikeren skulle feilsøke mer på dette i morgen.
synes det er veldig rart at jeg fikk 230V mellom N og L når jeg henholdsvis hadde 230V og 400V mot jord..??.:S
Som jeg nevnte så kan det eneste jeg kan tenke meg at det er byttet om L og N, samt jordfeil.
Men gi en oppdatering her når dere finner feilen da! Feilsøking er spennende!
Trådstarter
4 0
Elektrikeren her fikk orden på det. Han påsto at det bare var en jordfeil, men jeg tror han ikke!
Tror han må ha koblet en leder til jord..
Men det får vi nok aldri vite.....
En fase leder til jord ER en jordfeil. Dog burde en automaten ha falt ut siden 1. jordfeil i TN anlegg gir en høy kortslutningsstrøm.
Slik jeg ser det i hodet mitt, er det koblet slikt:


Jord -> Koblet til fase1
Nøytral -> koblet til fase2
Leder -> koblet til jord/nøytral

Det er eneste logiske forklaringen til de målinger du får.
Trådstarter
4 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Slik jeg ser det i hodet mitt, er det koblet slikt:


Jord -> Koblet til fase1
Nøytral -> koblet til fase2
Leder -> koblet til jord/nøytral

Det er eneste logiske forklaringen til de målinger du får.
Vis hele sitatet...
Takk for flotte svar så langt.
Feilen på power supply'en er nå rettet. MEN, jeg har fortsatt feil på disse LED lampene.
3 av 7 lamper, lyser konstant (uavhengig av lysbryteren).
alle lampene er koblet i "serie".
Kan det det ha skjedd noe galt med trafoen til disse lampene når power supply'en var koblet feil?
Hvilke LED-lys er det snakk om, og hvorfor er dem koblet i serie? Er lampene til for å indikere drift/feil, eller i bruk som lys?
Hvilke spenning måler du ut fra bryteren, og på lampene som lyser? Kan det være jordfeil på ene fasen der også, slik at lampene får halv spenning?
Hva vil det si å være koblet i ""serie""? Noe som ikke stemmer her. Såvidt meg bekjent vil en LED lage en open kobling når den ryker, dermed ville ikke de andre LEDene lyst.