Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2612
Heisann

Jeg har noen "dingser" som egentlig krever å bruke sigarett tenner strømmen.. dere skjønner hva jeg mener

Er det mulig med slike, kontakter å modifisere de,slik att jeg kan koble de til + og minus i bilen?

Hva er eventuell pluss og minus i en slik ledning?

D
Ja, det går fint. Pluss er den i senter av pluggen, minus er (ofte) to kontakter på sidene.
Modifiseringa gjøres med en avbiter / avisoleringstang.

+ er rød, - er svart.
eller
+ er kabelen med hvit strek.
Trådstarter
ok, takker for svar da slipper jeg å bruke den tenneren.
+ er den i midten på tuppen, - er utapå.
Edit vert litt sen der...
Sist endret av xoma21; 20. januar 2011 kl. 14:53.
Hva er planen? Hvis du ikke vet hva du driver med så anbefaler jeg deg å ikke gjøre det, å kortslutte ett bilbatteri er livsfarlig.
Trådstarter
korslutte batteri? Jeg tenkte å ha noe lys bak i bilen (caddy) og der har jeg heller ikke sigarett tenner.. burde vel være det samme om jeg brukte + og minus i stedet for den sigarett kontakten?
Hvor har du tenkt å hente ut +/-? Skal du koble deg direkte på batteriet og strekke egne kabler bak i bilen? Skal du modifisere eksisterende utstyr?
ta heller å koble deg innpå ledingene som går til feks baklys eller skiltlys,disse når du enkelt bak et deksel på hver side

så slipper du ledninger gjennom kupeen
Sist endret av skukketrure; 20. januar 2011 kl. 15:10.
Trådstarter
Skukketrure, det var planen ja trenger ikke kabler bak, når det er strøm der allerede. - er det jo i karosseriet..
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Skukketrure, det var planen ja trenger ikke kabler bak, når det er strøm der allerede. - er det jo i karosseriet..
Vis hele sitatet...
Minus er i karosseriet, ja. Men du må jo ta pluss fra f.eks baklyktene som enkelte nevner.
Trådstarter
Connu, joda det skjønte jeg jo, ville bare presisere att det er nok jording
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg
Connu, joda det skjønte jeg jo, ville bare presisere att det er nok jording
Vis hele sitatet...
kom deg ut å skru nå
▼ ... noen uker senere ... ▼
kan være en idé å ikke koble alt for mye utstyr på ledningene som allerede er der, da ledninger og sikringer er dimensjonert etter det som originalt er der. Mye bedre å trekke opp en kraftig ny plusskabel rett fra batteri (husk sikring) og eventuelt bruke baklys som styrestrøm via relé til å slå av og på horelyset ditt...
Hva med bare å kjøpe en sånn èn?

Har den selv pga når jeg er ute å reiser el. da tar jeg med meg et lite gele batteri pluss den og så lader jeg mobilen
Sitat av Curver Vis innlegg
Hva med bare å kjøpe en sånn èn?

Har den selv pga når jeg er ute å reiser el. da tar jeg med meg et lite gele batteri pluss den og så lader jeg mobilen
Vis hele sitatet...
Du har med deg et blybatteri på toget? I så fall vil jeg anbefale deg en tur på Clas Ohlson, de har nok det du trenger..
Det er da ikke noe problem å koble seg på det elnettet som ligger i bilen fra før av.
Regner med at du skal ha lys baki bilen sånn at du ser hvor du har verktøy og annet (regner med det siden det er caddy )
Man får billige 12v lysrør-lamper som ikke trekker mye strøm. Koble dette til f.eks på tåkelysene bak, så har du bryter til det også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
oj, glemt ut denne jeg

Vel nå har det seg sånn att jeg fikk led lys av ebay nissen, og det brettet med 48 led's lyser nok for sikkert 3 caddyer den hadde en sånn "fake" lyspære for å sette i holderen bak. Fungerer likt som når man ellers åpner bilens dører