Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3029
I juni skal en såkalt menneskehandelsak opp for retten i Tromsø, hvor den siktede 64-åringen forhåpentligvis dømmes til døden ved steining men antageligvis slipper unna med ei fotlenke og et klapp på skuldra.

Anklagene er mildt sagt grove, og omfatter "import" av en afrikansk kvinne med formål å selge hennes seksuelle tjenester, og det er også tatt beslag i laminert overgrepsmateriale med mindreårige. Han har også fått et barn med kvinnen, og hvilke planer denne mannen hadde for det barnet kan man bare spekulere i.

Man skulle tro at i slike saker ville han holdes langt unna samfunnet inntil dom har falt, men det viser seg at han på dagtid deltar i et dagsenterliknende miljø innenfor mental helse. Hvor han er på kveldstid vet jeg ikke, men det burde noen.

Han er tidligere aktiv bruker av dette miljøet, men har ikke vært å se de siste par årene (varetekt?). Inntil han nå den siste tiden har vært å se der igjen.

I dette miljøet befinner seg ekstremt sårbare og porøse mennesker som, gjennom meningsfull aktivitet og felleskapsfølelse, sakte men sikkert prøver å bygge seg opp til å møte samfunnet igjen. Mange av disse er ekstremt lett utnyttbare, og også så porøse at skulle de knuse ville det ta et helt liv å bygge dem opp igjen.

Tiltalte hadde en ansvarsfull og tillitsskapende posisjon i dette miljøet mens han var der, og det er med grøss og gru jeg forestiller meg hvordan han kan ha fått fritt utfolde seg der oppigjennom årene.

Jeg har vært "på" daglig leder, og assisterende daglig leder i fire dager nå og brukt alle argumenter og trusler jeg har kommet på for å få dem til å fjerne denne djevelens avkom fra dette miljøet i påvente av rettsakens konklusjon. Det er helt for døve ører. Det opplyses heller ikke overfor brukerne hvilken giftig slange som ligger der i gresset de trår i, og mine sterke anmodninger om å få vedkommende umiddelbart fjernet har ikke en gang blitt videreformidlet til gruppen av ansatte der, så det er ledelsen alene som velger å beskytte denne overgriperen selv om kulturen på dette stedet mer enn åpner for at man med all mulig gyldig grunn kan be ham om å reise til helvete bort derifra.

Det er faktisk så sjokkerende at ledelsen ikke tar mine sterke, sterke anbefalinger om dette på alvor, at jeg kan nesten ikke tro det. Og det er en så grov uforstand og et så stort tillitsbrudd overfor brukergruppen de plikter å hjelpe og beskytte at det bør få konsekvenser for disse to personenes arbeidsforhold.

Som et av få tidvis oppegående medlemmer av dette miljøet, anser jeg det som min plikt å både informere øvrige brukere om nøyaktig hvilket menneske det er de har med å gjøre, og også få ham umiddelbart fjernet.

Det jeg nå vurderer er å spre navn og bilde og all informasjon jeg har om mannen til samtlige epostadresser jeg har til personer med tilknytning til dette miljøet. Med all informasjon mener jeg å punkt for punkt ramse opp alle grusomhetene jeg både vet at han har begått, vet at han hadde alle intensjoner om å begå, og de jeg mistenker ham for å ha begått. I tillegg til det han er anklaget for. Han er også tidligere straffet for noe innenfor mordbrann-feltet.

Siden det norske rettssystemet er en farse, ender nok dette med at han slipper unna, og jeg blir straffet for uthenging eller trusler etc....

Uten å forhåndsdømme, forsikrer jeg om at denne satanen er skyldig.

Tanker, råd og innspill mottas med takk.
Det første som slår meg er at du vet tilsynelatende utrolig mye om denne mannen som tydeligvis ikke alle andre gjør... Hvordan vet du alt dette? Virker nesten som om du er en av hans offer... Du gir også utrykk for at det er mer rundt denne mannen enn bare de anklagene du har skrevet her, lyst til å dele litt mer om hva han har gjort og hvordan du vet det?

Som du ser i svaret mitt så stiller jeg meg ganske skeptisk uten at jeg har sagt at du tar feil på noen måte. Greia er at de ansatte på denne plassen du snakker om er nok minst like skeptisk og stiller seg sikkert noen av de samme spørsmålene som jeg gjør. Kan måten du legger det frem på eller mangel på håndfaste bevis være grunnen til at de ikke fjerner denne mannen fra denne plassen?
Sist endret av Alge; 26. mars 2019 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er han dømt? Nei, han er siktet. Det er to forskjellige ting. Antatt uskyldig til man er dømt er en av de viktigste prinsippene i en rettsstat. En hvis du sprer informasjonen du mener å ha, og han blir frikjent? Da har du et seriøst problem. Noe du forøvrig kan få uansett om du tar på deg sheriff-hatten og leker lov.
Steining?? Det er så 1870.
Trådstarter
3 1
Ja, det er forsåvidt sant, charger, men i samfunnet/arbeidslivet forøvrig ser man at det er fullt akseptert å suspendere personer tiltalt i så grove saker fra sine stillinger i påvente av etterforskning/rettsak og det er dette jeg har prøvd å få igjennom uten å så langt lykkes. Med å navngi skjønner jeg at jeg beveger meg godt over grensen, men det er det verdt om resultatet kan føre til at hans muligheter til å begå nye overgrep begrenses kraftig.

Det er mulig alt det her bare blei rot og at jeg glemmer å nevne vesentlige punkter som gir mer sammenheng, jeg er helt utkjørt etter å ha brukt all min energi på det her i dagesvis nå i tillegg til jobb, jeg klarer ikke engang å lese gjennom OP. Skal prøve på ny i morra, om jeg faktisk får sove...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Steining?? Det er så 1870.
Vis hele sitatet...
Enig. Men de driver med det i Iran fremdeles.
Sitat av englestøv Vis innlegg
Enig. Men de driver med det i Iran fremdeles.
Vis hele sitatet...
Vet det, men jeg tror ikke vi skal sammenligne oss så mye med akkurat Iran. Eller Saudi-Arabia for den saks skyld.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Dette tror jeg bare kommer til å gå ut over deg selv hvis du fortsetter situasjonen som du har gjort med samme intensitets nivå.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Hvorfor reagerer bare du?

Kjenner du han? Er du et offer? Kontakt politiet å je om voldsalarm. Du kan bare ta ansvar for deg selv. Gjør han noe kak du kreve besøksforbud så kan han ikke være der du er.

Men som andre sier høres det rart ut at kun du reagerer og at du vet så mye.

Ofte i sånne miljøer blir et fjær til to høns.



Men du kan jo ta kontakt med politiet. Føler du det er farlig for deg eller dine nærmeste kan du nok hjelpe deg uten å bryte taushetsplikten. Fortell at du jobber rundt han og har hørt masse rykter og om du kan være trygg eller om han kan være farlig osv....


Men i små bygder blir rykter
IT-Konsulent
- Ytringsfriheten favner vidt, og det er som hovedregel lov å gjengi fra offentlige dommer, herunder navn på de som er domfelt.

https://www.nettavisen.no/nyheter/in...423353463.html

Du kan fint navngi han for saker han ER dømt for, men ikke saker han enda ikke er dømt for, eller ting du mener du vet han har gjort. Les deg opp om hva ytringsfriheten i Norge tillater deg å gjøre.
Hvis du sitter på all denne informasjonen håper jeg virkelig du melder deg som vitne for å delta i rettsaken mot mannen.
Hvis du mener daglig leder av dette dagsenterliknende miljøet påfører en risk for brukerne ved ikke å handle, så er det din fulle rett og varsle om dette. Ofte kan terskelen for å utføre ubehagelige handlinger være for høy (bortvise noen).
Du kan jo sende en e-post til daglig leder med informasjonen du har slik at det er påvist skriftlig at han/hun har fått denne informasjonen.
Får du ikke svar kan du sende en oppfølgingsmail med kopi til et knippe aviser kanskje?
Bra du tar det på alvor Ivertfall har hatt et par kompiser som ble seksuelt misbrukt når de var barn og det har ødelagt hele livet deres. Hadde lett blitt med å banke overgriperne deres på sykehus hvis det noen gang spør. Pedoer og voldtektsmenn er søppel!! Fortjener ikke å leve, spør du meg. Håper du finner på noe lurt ts. Selv hadde jeg bare lagt det ut på Facebook og fortalt alle jeg skjenner i håp om at fyren blåser av seg hodet.
Sist endret av eraser; 27. mars 2019 kl. 18:23. Grunn: Leif
Måten du oppfører deg på og prøver å overbevise andre på gjør at ingenting av hva du sier kan bli tatt seriøst. Du prater om steining og du spekulerer i hva du kan tenke deg at han tenker på og benytter det her som en slags åpning for innlegget ditt. Det gjør at jeg forstår at du er styrt vekk ifra logikk på grunn av følelser og da kan en heller ikke se på resten av innlegget ditt som et verdifullt bidrag i diskusjonen. Jeg er helt sikker på at hvis dette var hvordan du skrev til sjefene hans (noe du gir utrykk av med bruk av ord som ''trusler'' etc.) så er dette grunnen til at det blir møtt av, som du sier selv: ''Døve ører''.
Sist endret av Relevant; 29. mars 2019 kl. 10:31.
Trådstarter
3 1
Ja, det er ganske usaklig lagt fram her på forumet, men jeg står for det. Tonen i min kommunikasjon med de som jobber der var dog stort sett saklig. Ihvertfall de første par dagene. Truslene var av typen å navngi, gå til avisene osv.

Mens truslene jeg har sendt til ham personlig nok var mer i den tonen vi ser her og det får jeg bare ta konsekvensen av.

Det er uansett gjort nå, jeg har sendt ut en mail til ca 200 personer som inneholder hans navn og bilde, og en kort og konsis beskrivelse av saken han er involvert i. Uroen det vil skape blant mottagerne gjør meg vondt å forestille meg, men enkelte ganger står man bare igjen med et valg mellom pest og kolera.

Takk for alle innspill.
Hva er strafferammen for det du akkurat har gjort egentlig?