Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 18360
Hei.

Ofte, midt på dagen eller kvelden, når som helst egentlig, selv om det ikke er nyttår så kan jeg plutselig høre en rekke rakketter.
(noen ganger bare eksplosjonslyder også.)

Men det er ikke nyttår, så jeg lurer på hvem som liksom har en interesse av å skyte opp raketter sånn ellers?

er det pyrofolk som har mekka egne raketter og vil teste dem eller noe sånt?
det plager ikke meg, bare lurer på, siden dette kan skje når som helst på året.
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her hvor jeg holder til sparer vi på rakettene, for så å skyte dem opp på sensommer/høsten. Så nei, vi mekker dem ikke selv, og vi skyter dem opp fordi vi er fascinert over både lyden, lyset og ikke minst den fantastiske lukta. :-)
clops's Avatar
Trådstarter
3 0
Okay, jeg skjønner.
Jeg bor i Oslo.
og her skjer det som sagt når som helst på året.

Bor du i Aust-Agder slik profilen din sier?
Er det noe grunn til at dere sparer rakettene til høsten?
Er det ikke like fascinerende om våren f.eks?
Uten å røpe hvor i landet jeg holder til, kan jeg trygt svare ja spørsmålet ditt. Dvs. det er hvertfall en mulighet at det er en pyroentusiast som holder til i nærheten. Om du bor i et tettbebygd område, er det kanskje større sjanse for at det er noe annet, men det skal ikke jeg spekulere i..

Jeg bor selv på "bygda", og har derfor ikke så veldig mange naboer og sjenere. Rundt her kan det derfor komme smell rett som det er. Noen ganger kommersielle effekter fra nyttår, men som regel litt hjemmelaget smell. I månedene før nyttår er det stort sett testing av fyrverkeri og effekter som foregår, og i ukene før nyttår smeller det ofte. Prøver likevel og holde smellene til dagtid, for å unngå å plage de få naboene som bor rundt her unødig mye.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
I mange av tilfellene er det også småunger som løper rundt og sprenger postkasser eller andre ting med gammelt fyrverkei, dette ser man gang på gang i politilogg eller lokalavisa.
Jeg bor i Oslo, og jeg tester stadig nye pyro-effekter eller sprenger for morroskyld.
Bor i Oslo jeg og, og hører det hele tiden selv, har vært spesielt mye nå i det siste, men tenkte egentlig at det er fyrverkeri sjapper som har begynt å teste varer jeg
Sist endret av LP88; 18. november 2012 kl. 12:37.
Sitat av clops Vis innlegg
Er det noe grunn til at dere sparer rakettene til høsten?
Er det ikke like fascinerende om våren f.eks?
Vis hele sitatet...
Sånn at vi slipper å skyte det opp kl.02:00. Om høsten er det jo mørkt allerede kl.17:00
Sitat av LP88 Vis innlegg
Bor i Oslo jeg og, og hører det hele tiden selv, har vært spesielt mye nå i det siste, men tenkte egentlig at det er fyrverkeri sjapper som har begynt å teste varer jeg
Vis hele sitatet...
Kan med 99,9% sikkerhet si at det ikke er "fyrverkerisjapper" som tester fyrverkeri i Oslo.. Det er nesten ingen kommersielle produsenter som lager fyrverkeri i Norge, og utsalgsstedene sender ikke ikke opp fyrverkeri for å "teste" før nyttår..

Om ikke det er fyrverkeri dere hører, er det en mulighet for at det finnes en skytebane i nærheten?


Det er forøvrig et godt poeng at høsten er bra for fyrverkeri. På sommeren er det alt for lyst til at det blir gode forhold for effektene, så med mindre du kun er ute etter smell og røyk, så er de mørke høstnettene perfekt for å oppleve det estetiske ved fyrverkeriet.
Sist endret av Znerk; 18. november 2012 kl. 13:04.
Sitat av clops Vis innlegg
Jeg bor i Oslo.
og her skjer det som sagt når som helst på året.
Vis hele sitatet...
I nærheten av Ekebergrestauranten? De skyter iblant opp raketter hvis noen rike gjester har lukket selskap. Som regel i ti-elleve-tida, når som helst på året. Oppskyting av fyrverkeri er, såvidt jeg har skjønt, regulert av kommunale bestemmelser. Og Christian Ringnes som eier Ekebergrestauranten har jo en lang tradisjon for å få ja fra kommunen samme hva han spør om.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Har opplevd det jeg og, og har selv gjort det. Når jeg hører fyrverkeri er det ofte seint lørdag, så jeg tenker noen koser seg litt ekstra på fest eller no, men når jeg selv har gjort det er det bare for gøy med kompiser. De siste 2 årene har jeg hatt litt overflødig fyrverkeri siden jeg ikke får brukt opp alt grunnet vær, så pleier å sprenge det løs rundt i november
clops's Avatar
Trådstarter
3 0
Okay, jeg skjønner.
Takk for alle fine svar.

Jeg føler at spørsmålet er besvart.
Er nok bare noen som hygger seg ja, enten det er noen rikinger hos ringnes eller noen rakettentusiaster som vil oppleve lukten,lyden,synet osv.

Takk igjen!