Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1331
Trenger et kombinert foto- og videokamera som skal brukes til å ta naturfoto- og filmer (stort sett på dagtid) og i jobbsammnheng da jeg tar eiendoms- og boligfotografier.

Har et eldre Nikonkamera fra før, medfølgende flere Nikonobjektiver, så det vil være fornuftig av meg å holde meg hos Nikon.

Har kikket på Nikon D7200, som virker å være et bra valg. Det er også den prisklassen jeg ønsker å legge meg på.

Hva mener folk? Noen andre fornuftige alternativer?


Har også kikket litt på Samsung NX1. Hvordan er dette kameraet i forhold? 4K er ikke viktig med mindre kvaliteten på 4K er god.

Håper noen kan hjelpe litt her
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 27. juni 2016 kl. 14:44.
D7200 er nok et trygt valg det, du vil også dra fordel av at menysystemet er kjent (litt etter hvor gammelt det er det du har nå) og ikke minst redusert kost i linser.

Hovedkonkurrenter/andre trygge valg er vel Canon EOS 70D og Sony A77.

Når det gjelder Samsung så ser det ut til at de 'semiproffene' favoriserer NX1 i sammenligning med D7200 i daglig bruk, men utvalget av linser er dårligere, og de snakker gjerne om å ha et 'second camera' til en del situasjoner. Så da må du isåfall vurdere om den har de linsene du ønsker deg.

PS. Det kan ikke sies for ofte: Nå om dagen er de fleste kameraer så bra at linsa gjerne gir mye større utslag på bildekvaliteten enn kameraet. Kjøp et kamera som føles godt å bruke - for deg, og så kjøp gjennomtenkte linse(r) for resten av budsjettet+litt. ;-)
Sist endret av SuperT; 27. juni 2016 kl. 16:49.
Uvaksinert 👍
Ta en titt på Panasonic GH4, det skal være glimrende til filming.
Enig i at det er optikken som utgjør den store forskjellen. Men man må opp på minst disse kameramodellene for å få kamera som filmer i minst 1080 50/6060fps

Jeg går sannsynligvis for Nikonkameraet. Men siden jeg ikke har fått testet det selv, så ønsker jeg å høre andre erfaringer før jeg tar valget og bestiller.
Uvaksinert 👍
Vi har Nikon D610 med en del optikk. Kommer til å kjøpe Panasonic GH4 til filming. Vurderte Blackmagic pocket camera siden det kan bruke optikken til Nikon (med adapter), men det blir veldig dyrt og ikke så bra og Panasonicen skal være mye bedre med unntak av det å kunne lagre i video raw format, men det krever jo vanvittig mye minnekort uansett og batteritiden på blackmagicen er vistnok også veldig liten. Så det blir for vår del ett Panasonic GH4 til filming og sikkert litt bilder mens Nikon D610 blir kun til bilder. En del sier at med det er nesten så man kan kun bruke Panasonicen da det er ett utrolig bra kamera selv om det ikke er fullformat. Hadde det stått om penger så hadde vi solgt D610 og kun brukt GH4. Optikken til disse kameraene har jo også blitt utrolig bra.
Sitat av daffe Vis innlegg
Vi har Nikon D610 med en del optikk. Kommer til å kjøpe Panasonic GH4 til filming. Vurderte Blackmagic pocket camera siden det kan bruke optikken til Nikon (med adapter), men det blir veldig dyrt og ikke så bra og Panasonicen skal være mye bedre med unntak av det å kunne lagre i video raw format, men det krever jo vanvittig mye minnekort uansett og batteritiden på blackmagicen er vistnok også veldig liten. Så det blir for vår del ett Panasonic GH4 til filming og sikkert litt bilder mens Nikon D610 blir kun til bilder. En del sier at med det er nesten så man kan kun bruke Panasonicen da det er ett utrolig bra kamera selv om det ikke er fullformat. Hadde det stått om penger så hadde vi solgt D610 og kun brukt GH4. Optikken til disse kameraene har jo også blitt utrolig bra.
Vis hele sitatet...
Høres bra ut. I tillegg er det jo et fremtidens kamera i mye større grad enn D7200, da GH4 har 4K-filming. Blir littlite med kun 24fps, men.