Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2475
Det er på tide å bytte ut den 6-7 år gamle bærbare maskinen til mine foreldre, så i den anledningen trenger jeg noen tips og råd.

Den brukes til FB, bank, enkle skriveprogrammer, se på/oppbevare bilder fra digitalkamera, osv i den banen.

Trenger noe rimelig, men gjerne noe med skikkelig byggekvalitet så den varer en stund. Minste skjermstørrelse 15".
"Øko-Terrorist"
Søk på finn etter en brukt Lenovo thinkpad, det er alltid mange der og det er knall maskiner. F.eks denne; er vel bare 14.4 tommer men men https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=86635769
Sitat av tr80r Vis innlegg
Søk på finn etter en brukt Lenovo thinkpad, det er alltid mange der og det er knall maskiner. F.eks denne; er vel bare 14.4 tommer men men https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=86635769
Vis hele sitatet...
Kan si meg enig i denne.
Evnt Chromebook?
Sitat av nomore Vis innlegg
Evnt Chromebook?
Vis hele sitatet...
Støtter denne, superenkel å bruke men ikke like begrensa til surfing osv som en tablet/telefon.
Fuck Chromebook. Ta en standard pc. fornøyd med lenovo. Anbefaler pc med ssd disker
Sitat av smetti Vis innlegg
Fuck Chromebook. Ta en standard pc. fornøyd med lenovo. Anbefaler pc med ssd disker
Vis hele sitatet...
Hvorfor "Fuck Chromebook"?
ArbeidsledigProletar
Sitat av smetti Vis innlegg
Fuck Chromebook. Ta en standard pc. fornøyd med lenovo. Anbefaler pc med ssd disker
Vis hele sitatet...
Og hvilke fordeler skal PENSJONISTER ha av en SSD?
De er sikkert SYYYKT stressa på at ting skal gå lynkjapt..
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Og hvilke fordeler skal PENSJONISTER ha av en SSD?
De er sikkert SYYYKT stressa på at ting skal gå lynkjapt..
Vis hele sitatet...
Vell, min bestemor klaget iallefall ofte over at ting gikk tregt med den gamle PCen hennes. Skal også sies at de fleste pensjonister ikke har noe behov for f.eks. 1tb lagring, og da er det bedre å få 128 kjappe GB enn 1tb lagring hvor nesten ingenting blir brukt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Og hvilke fordeler skal PENSJONISTER ha av en SSD?
Vis hele sitatet...
Fordi SSD tåler meir deng enn mekaniske disker, og er de facto standard i sjøl billiglaptoper? 256GB SSD koster ikkje spesielt mykje i dag, og brukeropplevelsen er ikkje litt bedre - det er natt og dag.
ArbeidsledigProletar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordi SSD tåler meir deng enn mekaniske disker, og er de facto standard i sjøl billiglaptoper? 256GB SSD koster ikkje spesielt mykje i dag, og brukeropplevelsen er ikkje litt bedre - det er natt og dag.
Vis hele sitatet...
TJÆÆÆh.
Kan være jeg har vært sykt uheldig, og at jeg har hatt 1. gen SSDer.

Men MTP på at bruken forespeilet er lagring av bilder osv. vil jeg tro en god gammal HDD er minst like driftsikker. (?)
Hvor mye fysisk deng vil disse pensjonistene utsette maskina for på stua, egentlig?

Og joda, det er sant, de er raskere, men mye penger å spare om du kjøper f.eks. den brukte thinkpadn nevnt noen poster lengre opp. Den er også "skuddsikker" i tillegg.

De fleste billig-læppiser med SSD i dag er langt fra så stødige som den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Batabusa Vis innlegg
TJÆÆÆh.
Men MTP på at bruken forespeilet er lagring av bilder osv. vil jeg tro en god gammal HDD er minst like driftsikker. (?)
Vis hele sitatet...
Mi erfaring er at SSDer er meir stabile, og du må uansett ha backup.

Hovudskilnaden eg har erfart er at SSDer gir null forvarsel - brått er data bortevekk, mens disker ofte gir deg litt forvarsel på at ting går til helvete.
@Batabusa: Problemet er at harddisk/platedisk ikke tåler så mye av støt ogbråe bevegelser, særlig hvis det skjer mens disken går rundt. Da skal det veldig lite til, før du har forkortet levetiden på disken markant, eller i verste fall har lagd en del ødelagte sektorer som kan drepe disken. Husk at lesehodet svever på en luftpute, som dannes av at disken snurrer rundt. Og avstanden mellom disken of lesehodet er av typen 0,01 mm.
En SSD har ingen bevegelige deler, og dette problemet er da løst. Ellers er jeg enig med det som tidligere sagt, om problemer/fordeler av begge typer.
Anbefaler igjen Chromebook. De er små, lette, lang batterilevetid, rimelige og stabile. Alt en kan kjøre i nettleseren kan og kjøres på Chromebook, men ikke større eller frittstående applikasjoner. I tillegg må en ha en skriver med Cloud Print om en skal skrive ut.

Men ut over det så fungerer de bare, ofte det eldre personer vil ha.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
TJÆÆÆh.
Kan være jeg har vært sykt uheldig, og at jeg har hatt 1. gen SSDer.

Men MTP på at bruken forespeilet er lagring av bilder osv. vil jeg tro en god gammal HDD er minst like driftsikker. (?)
Hvor mye fysisk deng vil disse pensjonistene utsette maskina for på stua, egentlig?

Og joda, det er sant, de er raskere, men mye penger å spare om du kjøper f.eks. den brukte thinkpadn nevnt noen poster lengre opp. Den er også "skuddsikker" i tillegg.

De fleste billig-læppiser med SSD i dag er langt fra så stødige som den.
Vis hele sitatet...
Å kjøpe snurredisk i 2017 er det samme som å bruke hest som transportmiddel. Får mange billige laptops med ssd, fant fram gamle skolepcen min med snurredisk som jeg tenkte jeg skulle bruke til diagnose til bil. Gikk 30 min så var ssd bestilt, aldri vært så frustrert før.
Man kan anbefale chromebook, men har du glemt av at de blir å konstant ringe til deg når de ikke forstår noe? Eller at du må fikse på enkle feil. Det kan kanskje være noe de gjør med vilje for å se deg oftere, men jeg har gjort feil med vilje for å slippe at familie ringer og klager til meg 6-12 måneder etter jeg har renset deres pc, og si alt er min feil fordi jeg var den som rørte pcen sist.
En Chromebook er langt enklere å vedlikeholde enn en vanlig PC med Windows/Mac. Stort sett det eneste en må forholde seg til er Chrome-nettleseren. Og thats it.
Husk å sette opp et idiotsikkert backupsystem for bildene da.
Bilder bør helst lagres på ekstern harddisk, gjerne 2 hvor den ene oppbevares i et annet hus hvis mulig. (Selv har jeg 3. Det er kanskje overkill).
Lag en mega bruker, lasta ned megasync og sync mappene på pcen hvor de lagrer noe. Har selv satt opp dette i forbindelse med alle skoleoppgavene jeg skriver, og det funker utmerket. Hver gang jeg er på en ny PC og trenger å hente fram ett dokument så logger jeg bare inn på mega, så ligger dokumentet med siste endring der.