Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4185
Ja, tittelen snakker vel for seg selv.
Noen som vet?

bumpbumpbump
Sist endret av ImDazedM8; 14. desember 2016 kl. 20:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
AST1010 - en kosmisk reise

Det krever ikke oppmøte utenom eksamen.
Følger opp denne. Er det andre emner enn AST1010, og helst med så lite som mulig å gjøre i løpet av semesteret?
Hei, håper det er greit at jeg låner denne tråden litt.
Jeg er immatrikulert ved UiO, tror det var i 1984, men har ikke studert der. Det ville vært moro å ta et fag i voksen alder. Kan jeg bare lese alt pensum hjemme og kun møte opp på eksamen? Hvordan skal jeg gå fram om jeg velger å gå videre med denne litt sprø ideen? På forhånd takk for svar.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei, håper det er greit at jeg låner denne tråden litt.
Jeg er immatrikulert ved UiO, tror det var i 1984, men har ikke studert der. Det ville vært moro å ta et fag i voksen alder. Kan jeg bare lese alt pensum hjemme og kun møte opp på eksamen? Hvordan skal jeg gå fram om jeg velger å gå videre med denne litt sprø ideen? På forhånd takk for svar.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Det kommer helt ann på hvilket kurs du tar. De aller fleste kurs innebærer at du må møte opp på første forelesning (for å bekrefte at du er en del av kurset) og deretter kan du være borte fra forelesninger. Noen kurs krever at du møter opp på et bestemt antall timer, og jeg har fått høre at det ikke er noen unntak til disse reglene.

Jeg har sett mange voksne som har tatt AST1010 kurset f.eks., hvor du kun trenger å stille opp på eksamen. Hvis du er ute etter andre slike kurs så ville jeg nesten anbefale deg å ta kontakt med det fakultetet du ønsker å ta kurs under for å høre om det er noen tilvarende kurs der
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei, håper det er greit at jeg låner denne tråden litt.
Jeg er immatrikulert ved UiO, tror det var i 1984, men har ikke studert der. Det ville vært moro å ta et fag i voksen alder. Kan jeg bare lese alt pensum hjemme og kun møte opp på eksamen? Hvordan skal jeg gå fram om jeg velger å gå videre med denne litt sprø ideen? På forhånd takk for svar.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Da er det enkleste å melde seg opp som enkeltemnestudent. Det står en del om dette på UiO sine hjemmesider. Noen fag har obligatorisk oppmøte første forelesning, noen har obligatoriske gruppetimer, obliger, laboratorieøvelser, midtveiseksamen, rapporter og whatnot. I tillegg har noen fag opptakskrav. De fleste fag har noe obligatorisk oppmøte, men det finnes noen unntak. Her er en artikkel i Universitas om en fyr som studerer fra ei hytte på fjellet; han poengterer at det var vanskelig å finne fag han kunne ta på denne måten. Jeg er enig med ham i at dette er en trist utvikling, men sånn er det.

Rent konkret: For å finne ut av hva emnet du ønsker å ta har av krav og formaliteter må du sjekke emnesidene. Emneoversikten ved UiO er her, følg lenkene frem til fagene du liker. Alternativt kan du snakke med studiekonsulenten ved fakultetet som holder kurset du vil ta.
Hei! Kan jeg spørre hvorfor man skal ta enkeltfag man ikke har planlagt som en del av yrkesvalg? Er det for studiepoengene sin del?
Sitat av polaroid Vis innlegg
Hei! Kan jeg spørre hvorfor man skal ta enkeltfag man ikke har planlagt som en del av yrkesvalg? Er det for studiepoengene sin del?
Vis hele sitatet...
Det kan være mange ulike grunner til dette. Da jeg tok bachelorgraden min måtte jeg ta valgfag for å få nok poeng til slutt - altså det var ikke nok obligatoriske fag innenfor emnet jeg studerte, så jeg måtte ta andre fag (enkeltemner).

Andre har jeg sett ta kursene fordi de har lyst til å lære mer om temaet, så det kan være mange forskjellige grunner til dette
Tusen takk for svar. Dersom jeg tar dette faget er det fordi jeg er synes emnet er spennende.
Klem fra Betty
Sitat av polaroid Vis innlegg
Hei! Kan jeg spørre hvorfor man skal ta enkeltfag man ikke har planlagt som en del av yrkesvalg? Er det for studiepoengene sin del?
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det for å få billigere månedskort og andre studentrabatter.
Sist endret av Uglemos; 17. desember 2016 kl. 15:08.