Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2523
Hei.
Meg og noen kompiser har lyst å begynne å lage musikk på FL studio, han ene har bagynt og jeg synes han er helt grei. Men jeg sliter ganske heftig med å komme igang. Ser det er mange toturials å velge imellom og jeg sliter å velge de riktige. Jeg har lyst å lage i electrohouse sjangeren og er villig til å vie mye av min tid på dette.

Er det noen her som vet om toturials som er ganske rett på sak og ikke noe jatting?

Det jeg har lyst å lære meg nå er å lage

- en simpel electrohouse beat
- dimme toner opp og ned, feks ifra mute til å være den mest dominante tonen og omvendt
- og generelt nyttige ting innenfor denne sjangeren
Om du er villig til å vie mye tid til å lære FL Studio, anbefaler jeg deg å se haugevis av tutorials på youtube og prøve deg frem underveis. "Jatting" er som regel en veldig viktig del av en tutorial, så ikke skru av en tutorial bare fordi en fyr prater mye. "How to make an electrohouse beat in FL Studio" gir sikkert mange greie resultater, uten at jeg har prøvd.

Når jeg begynte å lage musikk hadde jeg ikke internett engang, så jeg prøvde meg frem i månedsvis/årevis før jeg greide å lage en decent låt. Og jeg vil tørre å påstå at jeg alltid har hatt OK greie på musikk. Så man kan selvfølgelig greie det uten hjelp fra andre med, men det tar mer tid.

Kan gi deg noen tips uansett, men det blir ikke noe detaljerte greier siden jeg har dårlig tid. (Så søk opp ting jeg tipser deg om)

- Gode samples.
Skal du lage en fancy electro beat, MÅ du ha gode samples. De .wav samplene som kommer med FL er bare å gi opp med en gang. Sjekk vengeance og loopmasters sine samplepacks. Mange sier de her er oppbrukt, men om du eiger LITT fantasi og kreativitet greier du å tweake dem til dine egne særegne samples uten store problemer.

- Plugins (VST)
Sylenth 1, Zebra 2, NI Massive osv er fete synther hvor du kan tweake dine egne lyder, eller bruke ferdigmekka presets. Med de her synthene (spesielt Sylenth og Massive) kan du få til sinnsyke lyder som kan brukes i enhver musikksjanger. Vengeance selger også soundsets (presets) til mange synther for dem som ikke greier/orker å skru sine egne lyder. (Søk på "import a vst in FL studio" om du ikke vet hvordan du importerer plugings i FL studio)

-Automasjon
For å skape litt driv/liv/variasjon i låten din kan du automatisere forskjellige parametere. Filter, volume, pan, envelope etc. Søk på youtube for tips. (Automation in FL)

- Effekter
Bruk gode effekter i overganger, intro, outro, breaks osv slik låten din ikke låter døll og jævlig. I kombinasjon med automasjon og andre effekter kan man også få til mye fett med de effektene som følger med i Vengeance pakkene.

- Sidechaining.
Søk på youtube så finner du ut hva det er. Er ivertfall et must i Electro.

Når du begynner å få dreisen på de mest basic funksjonene kan du kanskje bruke mer tid på å lære deg om compression & EQ/mixdown.

Har desverre ikke tid til å forklare noe mer eller lage en tutorial til deg, men bruk en del tid på youtube så lærer du nok MYE!

Cheers
Tusen takk for hjelpen, mye nyttig informasjon!!

Har også tenkt å kjøpe meg synth til bursdagen, om 2 måneder, har forhåpenligvis blitt mange hakk bedre da. Har sett på OP-1 som blir brukt i SHM one musikk videoen, virker ganske bra for nybegynnere osv. Noen som vil si seg enig i dette?
Hepp igjen!

Har ikke prøvd OP-1, men forhør deg litt rundt omkring så kanskje du finner ut litt mer om den.
Den beste av de beste er vel Virus, men den koster selvsagt mye penger.

Når det er sagt, så kan man komme utrooolig langt med kun software også. Sylenth 1 er rett og slett en vanvittig bra virtuell synth som jeg tror de fleste amatører, halvpro & pro's greier seg lenge med.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å lært meg en software synth (som foreksempel Sylenth 1) FØR jeg hadde brukt tid og penger på en hardware synth. Grunnen til dette er at man trenger en del kunnskap/øving før man greier å tweake egne lyder i en synth. Så om det ikke er noe for deg, så er jo det selvfølgelig bortkastet å eie en hardwaresynth til mange tusen om du ikke kommer til å bruke den.

Så kort sagt, lær deg software først og se om det er noe for deg før du skaffer deg en hardware synth. Men dette er bare min mening, du gjør selvsagt som du vil selv

Men ikke tro at en hardwaresynth kan plutselig gjør deg til en fantastisk produsent. I noen tilfeller kan hardware være bedre enn software lydmessig, men nå til dags er softwaren så utrolig bra uansett! (Og BILLIGERE enn hardware) En produsent som ikke greier å lage en fet lyd i en software synth greier ikke lage en fet lyd i en hardwaresynth heller om du skjønner

Uansett, lykke til!