Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1574
Hei,
Kjøpte meg en trådløs sensorenhet for inneklima. Det har ingen knapper annet enn en reset-knapp men fungerer via en app på en smarttelefon. Det jeg lurer på er hvordan den får tilgang til WLAN'et når det ikke er noe sted å skrive inn passord på den. En må skrive inn WPA passordet på appen, men hvordan får appen kontakt med enheten, da enheten vel ikke kommer på nettverket før den har passord og dette må den jo først få fra appen?

Noen som har noen ide om hvordan det går til?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er stortsett to måter det foregår på:
1: Dingsen lager midlertidig access-punkt, som telefonen koplar seg til, og overfører informasjon om nettverket. Deretter river boksen det midlertidige accesspunktet, og kopler seg til nettet ditt.

2: Overføring via bluetooth eller NFC.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå er det ikke mange ganger jeg har truffet på enheter som gjør det på denne måten, men nevner det sånn i tilfelle:

- Ved oppstart første gang (eller etter resett) så lytter enheten etter config via audio. Noen apper på mobilen sender da ut et hørbart lydsignal som egentlig bare er SSID og WPA-nøkkel, imens andre sender det via lyd som vi mennesker ikke klarer å fange opp med våre ører. Basert på egen erfaring så kan jeg trygt anbefale å holde seg unna enheter som gjør det på denne måten, for sammenlignet med ad-hoc midlertidig hotspot, NFC og Bluetooth så er det ofte et rent helvete (hvis du får det til å funke i det hele tatt).
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er det ikke mange ganger jeg har truffet på enheter som gjør det på denne måten, men nevner det sånn i tilfelle:

- Ved oppstart første gang (eller etter resett) så lytter enheten etter config via audio. Noen apper på mobilen sender da ut et hørbart lydsignal som egentlig bare er SSID og WPA-nøkkel, imens andre sender det via lyd som vi mennesker ikke klarer å fange opp med våre ører. Basert på egen erfaring så kan jeg trygt anbefale å holde seg unna enheter som gjør det på denne måten, for sammenlignet med ad-hoc midlertidig hotspot, NFC og Bluetooth så er det ofte et rent helvete (hvis du får det til å funke i det hele tatt).
Vis hele sitatet...
Må være helt ærlig og si at lyd-teorien din ikke helt høres sannsynlig ut...
Jeg tipper at sensoren oppretter et ad-hoc nettverk og kaller det for f.eks. "sensor_195112491", hvor tallene er ID-en. Appen søker etter wifi-nettverk som heter "sensor_*", dvs. alle som begynner med "sensor_", og kobler seg til det.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som jeg eksplisitt nevnte, det er nok ikke det mest populære måten nå til dags, men et Escam Q6 720p IP-kamera jeg kjøpte i 2017 brukte faktisk en rekke klikklyder for å overføre WLAN info til kameraet. Du må gjerne kjøpe et på dx.com til to hundrelapper, men jeg kan ikke anbefale verken kameraet eller config-metoden. Jeg gav iallefall opp etter 7-9 forsøk, men lyden måtte jeg nesten ta opp for fremtiden siden det hele virker så sært og gammeldags (fikk jo modemlyd nostalgi nesten).. Hvis du ikke tror meg så finnes det sikkert både manual og setup video på nettet (kanskje noen lykkes bedre enn meg?)
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
PS: Jeg endte opp med å heller kjøpe et Xiaomi 360 Dome IP Camera, og selv det brukte ikke ad-hoc sone, der bare holdt man appen (mobilskjermen) foran selve kameraet slik at det leste en QR-kode som inneholdt wlan infoen det trengte. Kameraet i seg selv gav info via høytaler (voice) om når man skulle holde appen foran etc..