Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4033
Hei! er en ung kar på 20 år her som trenger litt hjelp!

Har egentlig funnet ut at jeg må faktisk begynne å trene for å slippe alle disse tankene jeg har i hodet mitt og tenker da at trening kan hjelpe meg veldig mye akkuratt nå men vet ikke helt hvor jeg skal starte. Har nada med penger og det betyr da nada med treningssenter.

Jeg er ikke en godt trent person. Veier 75kg akkuratt nå som egentlig ikke er så mye men har jo fortsatt så mye fett på kroppen enda! Man boobs og hele pakka vett.

Ting som jeg har tenkt på selv siden jeg har null kondisjon og nesten null muskler er

- Begynne å trene ihvertfall 1-2 timer hver dag

- Slutte med all denne møkka maten og colaen ikke minst.

- Begynne å gå en tur vær dag til jeg faktisk får noe kondis til å jogge.

- Når jeg er ferdig med a gå så prøver jeg å ta Pushups, etc

Er det noe mer jeg kan gjøre hjemme som kan hjelpe meg å bli litt mer "Fit" en den som jeg er akkuratt nå, våkner, spise møkka mat, legge meg i senga, se på serier.

Det er alt jeg har i hodet akkuratt nå. Må også beklage hvis denne tråden ikke passer inn her.
Spis frokost, gå deg en tur. Prøv å gå med litt tempo, så du får opp pulsen! Rince and repeat, spis mindre enn du forbrenner hvis du vil ned i vekt, sunnere spising vil hjelpe mye og.
Fresh fitness koster 299 i mnd. Du får gjort utrolig mange øvelser på 60min mens den samme tiden du bruker på sofaen får du knapt sett 2 episoder av pane lånerente i Las Vegas
Å trene hver dag tror jeg kommer til å virke mot sin hensikt, hvertfall i begynnelsen. Dette fordi at det tærer på, og du blir sliten og støl dagen etter, som resulturer i at motivasjonen kanskje blir svekket. Anbefaler derimot at du trener aktivt ca 3 ganger i uken, hvor målet er og få høy puls, Om du har veldig dårlig kondis så kan du gå i ett høyt tempo i begynnelsen.

De andre dagene hvor du ikke trener er det fint om du går turer i normal tempo, ikke nødvendigvis som trening, men for at frisk luft hjelper på psyken, og kanskje får deg til å holde deg positiv de dagene motivasjonen er nede.

Når det kommer til trening, eller egentlig alt i livet så vil motivasjonen komme og gå, det er derfor veldig viktig at du setter deg faste rutiner for når du skal trene, og også sette deg realistiske mål, som du kan klare og nå. Lykke til!
Sist endret av Zarni; 9. oktober 2017 kl. 11:02.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som han over her påpeker - bare gjør noe!

Ikke tenkt at du skal forandre på alt i en fei, at kosthold, treningsrutiner og livsstil skal skjerpes på en gang..ta en og en ting, kjør på så hardt du orker - og ikke glem at når du har lyst å gi opp har du såvidt begynt. Blod, svette og tårer. Det funker.
Du trenger ikke penger for å trene akkurat....

"The world is your gym and its always open"
https://www.youtube.com/watch?v=FUC0BZT3780
Sist endret av Slæsken; 9. oktober 2017 kl. 13:03.
Kostholdet er alfa omega. Du kan oppnå alle dine mål om reduksjon i fettprosent ved å endre kosthold. For eksempel kan du bare slutte å spise godteri og brus (sukker generelt, inkludert tomme karbohydrater som boller osv), det tror jeg vil gi gode resultater for mange. Eller andre siden av skalaen, hvor du tracker alle kalorier du får i deg, og får kontrollert vektnedgang. Kanskje et sted midt i mellom. Det kan være lurt å regne litt, om enn i hodet, på hvor mye kalorier ting inneholder. Du kan bli overrasket over at noe som tok deg 2 min å spise er 500-1000 kcal. Altså mer enn en middag.

Men for generell helse og psyken er frisk luft og mosjon å anbefale. Blir et innlegg uten kilder dette, men bare det å gå seg en tur ut gjør underverker. Det er vel en halvtime hver dag folk anbefaler. Endre på kosthold/livsstil og noen turer tror jeg er en fin start! Som kroppsøvelser vil jeg anbefale pushups. Pullups er bra, men generelt litt vanskelig rett og slett. Folk har gjerne feil teknikk, og det tar en god del trening før du klarer å ta så mange du skulle ønske. Pushups trener både rygg, bryst, armer, mage osv, så det holder i massevis synes jeg. Og ikke start med situps osv, det er det ingen grunn til. Magen er en såpass liten muskel osv, og du har allerede six-pack, den er bare gjemt under fettet. Vil du brenne kalorier og bygge muskler med styrkeøvelser, er det beste stedet å starte de store musklene (bryst, rygg, bein). Squats osv er fin btw, helt gratis.

Edit: Har sett tilsvarende problemstilling på veldig kloss hold. Man vil gå ned i vekt osv, men fortsatt lurer det seg inn litt brus og iskrem. Én brus er 165 kcal, og la oss si at du trenger 2000 kcal (liten aktivitet osv). Å droppe den ene brusen er 8,25% reduksjon, og det er ca det man anbefaler å kutte ned i kalorier for å bærekraftig gå ned i vekt. Alt man egentlig trengte å gjøre var å kutte ut brusen, og vente noen måneder++ Ofte er det psykisk. Man er misfornøyd med livet osv, og bruker mat som trøst. Med en gang du får i deg sukker lyser hjernens belønningssenter opp. Det er forståelig, men prøv å tenk på mat som bensin kroppen din trenger. Næringsstoffer kroppen trenger, ikke en digg opplevelse du stapper i deg for å føle deg bedre den lille perioden det hjelper. Ikke glem psyken, anbefaler evt psykolog, mosjon og meditasjon.
Sist endret av Chronic420; 9. oktober 2017 kl. 15:09.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!
Angående trening, så anbefaler jeg å ikke gå så hardt ut i starten. Er lettere å sprekke hvis du skal gå fra å ikke trene noen ting, til å trene hver dag. Begynn med feks 3 økter i uka, og prøv å gjennomføre disse en periode før du øker.

Angående andre øvelser enn å gå tur, så kan du gjøre feks knebøy (eventuelt med hopp om det blir for lett), bulgarsk utfall på benk/sofa, gående utfall, step-ups på benk og planke. Hvis du vil trene overkroppen kan du også gjøre dips fra sofa/benk, og pullups hvis du er sterk nok til dette, I tillegg til pushups. Har du en tuftepark i nærheten av der du bor? I såfall har du mange muligheter! Har du råd til å investere i noen treningsstrikker? I såfall er det et hav av øvelser du la gjøre for hele kroppen.

Kostholdet har mye å si for å bli kvitt kroppsfett. Anbefaler det å kutte ut brus i hverdagene. Det samme med drittmaten, kutt ut mesteparten av den. Planlegg hva du skal spise, skriv ukemeny. Eventuelt lag opp mat på forhånd som du har klar i kjøleskapet, hvis du sliter med at du sprekker og spiser junk når du er veldig sulten.

Angående motivasjon... opplever at mange klager over at de ikke har motivasjon til å trene. Selv ser jeg på trening som noe jeg MÅ gjennomføre, uavhengig av om jeg er motivert eller ikke, på lik linje med å gjøre husarbeid, gå på jobb eller handle inn matvarer. Man må bare bestemme seg, også gjøre det selv om man ikke har lyst.

Ønsker deg lykke til!
Drikk 2l vann hver dag, hvis du ikke er tørst vil du ikke føle noe krav for cola. Altså, drikk vann før du blir tørst.
Sitat av Detersånndaerd Vis innlegg
Drikk 2l vann hver dag, hvis du ikke er tørst vil du ikke føle noe krav for cola. Altså, drikk vann før du blir tørst.
Vis hele sitatet...
Mnja. Sukker er veldig avhenghetsskapende, det er også koffein. Så det er ikke bare bare. Jeg drikker 1,5 liter pepsi max og 2 liter vann hver dag lol.

TS har fått mye gode svar her, støtter det som krsP skrev. Men for den psykiske helsen har jeg funnet ut at det holder lenge å bare løpe 15-20 minutter om dagen. Er du motivert går resten av seg selv.
Det er allerede skrevet mye bra her om å kosthold og hva man burde spise. Feks viktigheten i å droppe mat og drikke med høyt energiinnhold ofte uten noe næringsverdi. Det står dog ikke så mye om når du burde spise.

Ser det står anbefalt å spise frokost. Dropp det. Faktisk, dropp det å spis til faste tider bare fordi samfunnet sier at det er et måltid du skal ha og fordi du er vant til å trøkke i deg mat fra du våkner til du legger deg. Det er verken sunt eller naturlig. Spis når du føler sult.

Om du har hatt et usunt kosthold i lang tid nå (spesielt med daglig brusinntak), er det stor sjanse for at insulinresponsen din er ganske fucked opp. Da vil sultresponsen din være fucked opp. Du vil føle for å spise selv om at kroppen din verken trenger næring eller energi. Energi har den som du selv sier i store mengder, i form av manboobs.

Den mest effektive måten du har for å gå ned i vekt er fasting. Om du starter med en dags fasting for å resette helt en rekke prosesser i kroppen, for så å fortsette å spise alle dagens kalorier fordelt på en eller to måltider i løpet av dagen, vil jeg garantere deg at du fort vil gå ned i vekt. Om du i tillegg legger til litt mosjon og styrketrening vil dette bli en lek. Med mye høyere testosteron og HGH-verdier vil bygging av muskler også være enklere og mer effektivt.

Lykke til!
Du er ute etter en holdningsendring. Hovedårsaken til at jeg trener er for å minne meg på en ting; jeg gir aldri opp. Dette er noe jeg overfører til privat- og arbeidslivet som har gitt meg store fordeler.

Før så drev jeg å veide maten min, trente dedikert styrketrening, målte fettprosent osv. kun for å se bra ut. Drit i alt det der. Du vil aldri bli fornøyd. Trening er så mye mer enn det. Trening kan endre hele personligheten din dersom du trener riktig.

Når du kjenner blodsmaken i munn, syra skjærer og hver eneste celle i kroppen skriker om at du skal stoppe - Så fortsetter du helt til du er i mål, om så det er en mil til du er ferdig. Unnvik aldri fra hovedregelen om at du aldri skal gi opp. Det er da du bygger mentalitet. Jogg, sirkeltrening, crossfit, jogging med sekk, kombiner jogging med pullups, pushups, dips, burpees. Dette er gode økter for å få kjørt deg mentalt.

Kjør en slik dødsøkt i uka, kombinert med annen trening/styrke, så skal du se etter hvert hva det gjør med deg og mentaliteten din på andre "platformer" også. Når du møter på utfordringer ellers i livet så vet du med deg selv at du er en person som aldri gir opp og klarer alt du går inn for.

For at denne type trening skal funke så må du være en "fighter". Det er noe som er fullt mulig å trene seg opp til og det er ekstremt enkelt. Det eneste du trenger å huske på er: "jeg gir aldri opp" . Det du beskriver er at du ønsker en holdningsendring. Jeg har ikke troen på å kutte ut cola, starte å gå turer, melde deg på treningsstudio og være nøye på hva du spiser vil hjelpe deg. Tren deg til en syk jævel, ikke spis deg til en. Det er mentaliteten din du må endre.

Med vennlig hilsen en som aldri gir opp
Fokusèr på kostholdet! Bruk sunn fornuft. Kutt ut fastfood, og ikke spis til du sprekker. Lørdagen kan være en dag du belønner deg selv med litt ekstra, for å opprettholde motivasjonen.

Husk at sunn mat også kan være god mat. Hvis du er glad i burger, kan du lett lage sunn burger selv. Kjøper mager kjøttdeig på butikken, og og kjøp salat. Kutt ut saus og dip, i verste fall kan du bruke ketchup.


Når det kommer til trening, så er jeg enig med de fleste over her. Ikke gå for hardt ut, det kan drepe motivasjonen din. I første omgang bør du få en rutine på å komme deg ut døra og gå noen kilometer i uka. Gjerne 3-4 kilometer daglig. Etterhvert kan du bevege deg inn på et treningssenter. Da bør du ta kontakt med en PT, hvis du ikke har noe erfaring selv. Da vil du få hjelp som er skreddersydd din vilje, motivasjon og kropp.

Husk at 70-80% av resultatene, kommer gjennom kosthold. For å lykkes trengs riktig fokus og mentalitet. Fokusèr på de enkle tingene, og ikke gjør det for komplisert for deg selv.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 24. oktober 2017 kl. 01:29.
Så flott at du vil ta tak i livstilen din. Du har alt å vinne. Av erfaring vil jeg råde deg til å kutte ut møkka maten steg for steg og gradvis implementere ren mat. Dette for å ikke gå på en smell om overgangen blir for stor for fort..det krever isåfall ti tonn med vilje og selvkontroll.. samme men treninga.. ikke start brått og hardt. Kroppen blir å skråle stopp og du havner i grøfta.. vet ikke hvordan formen din er men start som mål med to-tre joggeturer i uka f.eks, bli sliten,skikkelig hver økt og øk gradvis i takt med det kroppen sier at den klarer
For meg passer det best å integrere trening i hverdagslige gjøremål, så det ikke må settes av egen tid til det. Å f.eks. sykle til jobb året rundt, alltid velge trapper istedenfor heis og hive meg med på alt jeg blir invitert til som gjør at jeg må bevege meg.

Når det gjelder kosthold er det lurt å handle når man er mett. Får lyst å kjøpe all mulig drit når man står i butikken sulten.

Husk at for å få varig effekt må man endre livsstil og ikke bare ta en kur, og dermed er det viktig å skaffe seg gode vaner og heller legge om litt etter litt istedenfor å endre alt på en gang. Jeg tror at om du som en utrent person starter med to timer trening om dagen, kommer det til å vare i en uke eller to før du gir opp.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Driver selv og skal gå ned i vekt nå og jeg gjør det veldig enkelt og greit: kutt alt av snop/sukker og alkohol, ellers spis meg mett når jeg vil uten å fråtse og overspise.

Teoretisk sett så har jeg regnet ut at jeg blir å få i meg ca 10 tusen kalorier mindre i uka hvis jeg gjør bare kutter snop og alkohol, men siden mye av fettet mitt er det dårlige fettet (det som ligger under muskelene, ikke så mye flesk liksom) så vil det nok enda ta en stund før ølmagen forsvinner. Men jeg stresser ikke, planen er å gå resten av livet uten snop. 3 uker uten sukker nå og de verste abstinensene har gitt seg, jeg har ikke lengre lyst på godteri i det hele tatt på noen tidspunkter på dagen.

Av trening så går jeg rundt 1 mil om dagen på jobb og har startet opp styrketrening hver eneste dag. Jeg er veldig glad i å trene men har hatt en pause av div grunner. Jeg trente 11 treningsøkter i uka sist jeg trente aktivt, så 7 økter i uka blir null problem for meg ihvertfall. Jeg trener kun for boosten til psykisk helse man får da, jeg driter egentlig i muskler og å brenne kalorier. Det gjør man på kjøkkenet.

Hovedpoenget mitt her var ihvertfall at det viktigste er kostholdet ditt og ikke hvor mye du klarer å løfte. Lykke til ihvertfall! Trening og vekt-ned/oppgang er gøy!