Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1917
Var ute å tura for ikke alt for lenge siden med en kamerat, i starten av trippen ble det tydelig at det var noe som ikke passet for han. Så vi gjorde som folk pleier å si, prøvde å bytte setting ved å først bytte musikk, så også gå til et annet sted. På starten hadde jeg full kontroll og tenkte dette sikkert kom til å gå over snart, men av en eller annen grunn var det som om ikke noe funket. Vi gikk rundt til de forskjelligste stedene i skogen og hørte på alt mulig av forskjellig musikk, men det ville ikke gi seg. Så sier kameraten min til meg at jeg måtte hjelpe han siden han freaket ut liksom, og da husker jeg at jeg satt der og visste virkelig ikke hva mer jeg kunne finne på. Så er det noen som har noen tips til hva mer man kan finne på for å få bort badtrippen?

Endte med at jeg også begynte å badtrippe, så byttet vi sted noen ganger til og etter en halvtime eller noe satte vi oss ned et sted og da gikk det over etterhvert. Neste gang blir det å ha en tripsitter som ikke er så langt unna, hadde fikset med en vi kunne ringe, men han hadde brukt 30min bort og i tillegg glemte jeg alltid å ringe...

Må si det var litt av en rar følelse, jeg satt der med en skikkelig uggen følelse inni meg, men i det jeg ville si hva som var problemet til kameraten min føltes det som en så sykt dum ting at jeg ble klein på mine egne veger. Og var hele tiden bevist på at det bare var LSD'en som gjorde det, men ble liksom ikke kvitt det-selvom vi til og med hadde noen vanlige samtaler midt oppe i det.
Folk snapper ofte ut av shitten av seg selv etter litt tid altså, de må liksom bare glemme at de badtripper.
Ellers så er bytte av setting og musikk bra det, men problemet her var at dere byttet jo ikke setting. Det å vandre rundt i skogen er fint det, men det er ikke det samme som bytte av setting. Hvis du vil bytte setting så må du virkelig bytte setting, om du er ute i skogen så må du komme deg inn i en bolig/hytte feks. Et sted der du har større kontroll over omgivelsene, et sted du kan styre lysmengde, et sted du har tilgang på andre ting som mat/drikke/klær/pledd/dusj+++
Poenget med å bytte setting er jo å sparke tankegangen og sanseinntrykkene du sitter med i en annen retning, det går ikke om forskjellen rundt deg bare er andre trær og andre steiner du ser.

Om du på død og liv skal ut i skogen hele turen så tenn et bål eller noe når sånt her skjer. Det er et såpass annerledes sanseinntrykk at det faktisk har noe å si.

Mange digger å leke rundt i skogen når de turer, meg selv inkludert, men det er passe nais å ha en safe havn å vende tilbake til. Et sted som føles og ikke minst er trygt fra alt som skjer rundt. Et sted man kan være alene og skjermet fra verden. Bare tanken på at "jo, nå skal vi tilbake til hytta og så setter vi på noe chill musikk og tenner et par lys" er ofte nok til at folk slapper av og bading'a slipper taket.
Ett tips kan være å gå hver til sitt en liten stund, alltid morsomt når man møtes igjen og har egne eventyr å fortelle om. Ellers, er dere sikre på at dere ikke rett og slett var kalde? Dette kan være vanskelig å merke på trip, når samtidig alt annet føles "feil".
Å komme seg ut av eller stoppe et kommende negativt tankemønster handler om hvis mulig å komme der i forkjøpet før det setter seg ved å endre fokus. Dette kan gjøres ved å endre på noe f.eks musikk, samtaleemne eller et annet element som gjør at man får noe annet å konsentrere seg om. Men husk også at mange elementer i en badtripp kan være "nødvendige" og/eller viktige tanker du kan ta lærdom av og i ettertid se på som noe som var nødvendig å gå igjennom for å ha bearbeidet det. Er ikke alltid lett å ha en bra tur da en bra tur ikke alltid er utelukkende positiv der og da.
Det kan hende at settingen måtte være en helt annen for å gi skikkelig slipp på det. altså en annen del av skogen ikke var nok, men kanskje en varm sofa med god inne belysning hadde gjort susen?

En annen ting jeg legger merke til når jeg leser historien din er at det er alt for mye fokus på bad trippen om du skjønner, dere vandrer rundt i håp om at ting skal bli bedre og bad trippen eskalerer da dere innser at ny setting ikke hjelper.
Det jeg tror kan være litt av greia med ny setting er at man glemmer selve bad trippen litt da man får nye inntrykk å fordøye

husker en sopptur jeg hadde hjemme hos meg selv sammen med en kamerat. Husker soppen kommer forsiktig og behagelig på, plutselig peeker soppen og jeg sitter og holder meg for hodet med begge hendene og tenker "åå fyfaen hvor lenge skal den driten her vare!" jeg ser antagelig ut som jeg kommer rett ut i fra skrik maleriet, og hadde helt glemt at kameraten min var der med meg. Plutselig setter kameraten min på en film på youtube av en eller annen sær gammel live konsert og jeg blir sittende å stirre på den filmen mens jeg fortsatt badtripper, greia var at 2min ute i filmen så glemmer jeg boksaventlig talt at jeg badtripper og resten av trippen er den beste trippen jeg har hatt! Det var magisk!

Moralen i historien er at jeg tror det er viktig å få fokuset vekk fra badtrippen, man sitter hjerne å tenker på at man bader og det blir liksom som en ond sirkel
Om man i hverdagslivet sier til seg selv ikke tenk, så er det eksakt det man vil fortsette med. Man ernærer/gir komando til hjernen som ikke forstår begrepet IKKE. Om man bare aksepterer at det er bare slik det er og gjerne observerer tankene uten og bli en del av dem vil de etterhvert slippe taket på deg. Når man badtripper skjer eksakt det samme. Prøver man og styre trippen, vil trippen styre deg. Det beste tipset relatert til badtripp er og rett og slett fokusere på pusten med og ta dype åndedrag. Meditasjon er et ypperlig verktøy f.eks i form av mindfullnes teknikker.
Det er veldig mye fokus på setting, og omgivelsene man er i. Det stemmer ofte at det å bytte til helt andre omgivelser ofte hjelper, det skal ikke alltid så mye til, nødvendigvis. Selv det å endre musikken kan være nok til å få personen back on track. Men som en nevner lenger oppe, er man i skogen, der alt ser veldig likt ut, og de samme omgivelsene er så og si identiske hjelper det lite å flytte seg 100 meter.

Men jeg har vært vitne, og opplevd selv virkelige badtrips der ingenting av hverken omgivelser, musikk osv hjelper noen verdens ting. Det drøyeste eksempelet jeg kommer på var da en venn hadde en atypisk reaksjon på et psykedelisk stoff, der han ble farlig for seg selv, og alle oss andre som var med han. Han spasmet og ble helt rabiat. Høyst uforutsigbar. Det krevde 4 mann for å legge han ned, og jeg måtte sprøyte 35mg diazepam ned i vunnen hans mens han lå nede(han hadde mest trolig bitt av meg fingrene om jeg hadde forsøkt legge tablettene i munnen hans)

Etter 20-25 min var han tilnærmet normal igjen, og ting gikk greit. Er badtrippen såpass ille fungerer ingenting annet enn å dosere med antipsykotika eller benzodiazepiner.
En god ordentelig bjørneklem fra en god kompis gjør underverker
Det sitter kanskje langt inne hos mange, men det hjelper faktisk å synge. Ikke med ord nødvendigvis, mer som "chanting" eller enkle mantra.
Tydligvis er det ikkenoe som heter badtrip.