Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  200 50177
Er glad i å lese avisen og ta meg en kaffekopp på morgenkvisten, men kjenner at det er en sak som går om og om igjen som irriterer meg.
Dette med å "hylle" fete mennesker som står frem og sier dem er stolte over kroppen sin.
Hvorfor skal dem fremstilles som forbilder?
Er ikke det like kynisk som å hylle undervektige damer på 40 kilo?
Når alt kommer til alt er det sunnhets ideal dette handler om.
Det er ikke greit å være feit, spes ikke hvis man har barn og fort glemmer at man er et forbilde.
Når jeg ser overvektige barn på 8-10 år som har trynet fult av ketsjup, kunne jeg ønske man kunne ringt barnevernet på lik linje som hvis man hadde sett blåmerker krype oppover armene deres.
Er jeg kynisk som føler det slik?
Nei du er ikke kynisk. Overvekt er et samfunnsproblem.

Regner med han over mener det og ta kontroll og velge hva barnet skal tro på fremfor at de velger sin egen tro/spiritualitet, noe som også er et samfunnsproblem
Sist endret av Kongesnerp; 8. februar 2016 kl. 09:50.
Ville ikke sammenlignet det med den typen barnemishandling som du viser til på slutten der,
men ellers ja. Blir litt irritert over folk som stapper ungene sine fulle av dritt siden det er spisevaner som de må slite med senere i livet. Gjelder mest kjentfolk da siden jeg ikke kan uttale meg så mye om vilt fremmede og deres situasjon.
Sist endret av Neptunia; 8. februar 2016 kl. 09:51.
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Er glad i å lese avisen og ta meg en kaffekopp på morgenkvisten, men kjenner at det er en sak som går om og om igjen som irriterer meg.
Dette med å "hylle" fete mennesker som står frem og sier dem er stolte over kroppen sin.
Hvorfor skal dem fremstilles som forbilder?
Er ikke det like kynisk som å hylle undervektige damer på 40 kilo?
Vis hele sitatet...
Det irriterer meg også veldig!
Det er så mye fokus på folk som står fram og viser sin naturlige kropp som er perfekt akkurat som den er selv om man har BMI på 30. Sorry men jeg synes ikke det er noe fint, jeg. Kjøper heller ikke at det er så himla sunt. NOEN er trent og likevel tunge/store, de fleste er sånn fordi de ikke trener og spiser usunt.

Og nå er det liksom ikke engang lov å ha en tynn og trent kropp og være stolt over den. WTF?? Jeg jobber HARDT og disiplinert for min kropp, og så er det galt og umoralsk å være stolt over den, mens en pizzaspisende sofagris blir lovpriset??

MIN mening er at tynne og pene (men fortsatt sunne) kropper er de som bør hylles. Det er åpebart mange forskjellige meninger av hva som er pent, men det er vel FÅ som ærlig talt mener at overvekt er pent. Jeg er selv strengt tatt undervektig BMI-messig, men presterer i sport, har supre blodverdier hver gang jeg tar en sjekk hos legen, og ser, om jeg skal si det selv, pretty damn good ut. Men det er det ikke lov til å hylle / være stolt av / fornøyd med / snakke om. Hmf.
jeg var selv overvektig i 20 åra. Låg på 120 kilo, det skyltes hverken sykdom, genetikk eller medisiner, jeg var rett og slett inaktiv og spiste feil. ( er ett mirakel at jeg ikke fikk diabetes )
Jeg skjerpet meg, begynte å trene og på 3-4 måneder klarte jeg å komme med ned til 90 kilo og trent. Jeg hadde 9000< unnskyldninger på hvorfor jeg var som jeg var.

Jeg har ingen beef med fyldige folk, eller ekstremt tynne folk, folk er som de er. JA det har tydeligvis blitt sosialt akseptert å " mobbe" tynne folk i dag. Jeg forstår at mye av det som blir sagt er for å normalisere større størrelser, og det er bra, Men mye blir sagt på bekostning av enten menns smak i kvinner (De MÅ like kvinner med kurver ellers er de ikke ekte menn) Eller så er det bare amatører av noen mannfolk som liker " tynne streker av noen kvinner"
og for ikke å snakke om den klassiske " bare kvinner med kurver er ekte kvinner"
(og i frykt for å høres diskriminerende ut. De eneste personene jeg har sett poste slike ting er.... ja nettopp. Kvinner med "kurver". )

Vi har alle vår egen personlige preferanse på hvordan vi liker kvinner ( eller menn ) noen liker hverandre muskuløse, noen liker hverandre tynne, og noen liker hverandre med kurver. Hadde vi sagt at en ting er ( ja det er forreste også helt normalt desverre å mobbe jenter som har større muskler enn mannfolk. Å si hvor heslig og stygt det er om noen er så dumme og legge resultatet sitt som de har slitt og blødd for i årevis ut på nettet )

Overvektighet er en folkesykdom, men det er en million grunner til at folk er det, så ingen har rett til å anta noe om andre.
Og det er forskjell på å være " feit" og å ha litt kjærlighetshåndtak.
Noen er ikke nødvendigvis feite, men de ekstra hundre grammene legger seg på plasser som synes bedre.

Menneskekroppen finnes det ingen standard på, men ta vare på den til ditt beste befinnende. den er det kostligste du har.
Sist endret av Mokkasinen; 8. februar 2016 kl. 10:55.
Det som trengs er en viss toleranse for hva som er normalt. En BMI på 25 ville vært ønskelig for min del, jeg har en BMI på 21 og føler meg pinglete.
Kom nettop over en kronikk som jeg virkelig synes setter skapet på plass.
http://www.nrk.no/ytring/leger-mangl...eit-1.12789993
Sitat av nudo Vis innlegg
Det som trengs er en viss toleranse for hva som er normalt. En BMI på 25 ville vært ønskelig for min del, jeg har en BMI på 21 og føler meg pinglete.
Vis hele sitatet...
BMI er et dårlig verktøy for å måle helse, bruk heller fettprosent eller lignende. Hvis du noenlunde vet hva du snakker om så kan BMI være givende, men de fleste har ikke nok innsikt i helse til å kunne ta de hensyn som må brukes for at BMI på noen som helst måte blir et 'ok' verktøy.

On-topic så er jeg helt enig at denne nylige idealiseringen av det å være tilpass i sin egen kropp har tatt helt av. Man skal ikke være fornøyd med seg selv uansett hvordan man ser ut, man skal være fornøyd med seg selv på grunn av det man gjør, derav trene, spise sunt, osv.
Jeg er møkk lei dette kroppssnakket, overvektig eller undervektig, BMI, dietter, kroppspress, flink-pike syndrom og fitness.
Å kle av seg som protest mot kroppspress er som å skåle for avholdssaken eller å krige for fred. Hvor ble det av den sunne fornuften? Fedme er blitt en kollektiv spiseforstyrrelse i mange vestlige land, noe som er forferdelig trist. Er løsningen å stille opp naken i VG og fortelle hvor stolt du er av kroppen din? Neppe. Jeg tror at økt kroppsfokus ofte gir mer overvekt, uansett om dama på forsiden av VG veier 30, 60 eller 100 kg. Overvekt er usunt og bør ikke oppmuntres, men det som irriterer meg mest er at de som stiller opp naken tror de bidrar til å minske kroppsfokuset, når det de egentlig gjør er det motsatte!
Sist endret av inabsentia; 8. februar 2016 kl. 13:19.
Det beste ville vært om vi ikke stresset med det, og prøvde å holde oss sunne. Problematikken her er jo at alle mulige yellow-papers øker kroppspresset på alle mulige måter, det blir et sabla styr rundt det og så videre. Vi mennesker er genetisk disponert for å finne sunne partnere attraktive. Mennesker med høy sjanse for å utvikle diabetes, hjerte -karsykdommer er dårlige valg for både genene til barnet, og antall barn -da vi mennesker har en tendens til å holde sammen med kun ett annet individ. Feite jenter føler seg nedfor, og føler derfor en frigjørighetsfølelse da de viser at de er stolte over kroppen sin. Andre mennesker har selvsagt en medlidenhet for vedkommende og det er plutselig blitt det moralsk riktige, da det å være imot det ville være å knekke den allerede skjøre psyken til de som har disse kompleksene. Problemet er at vi er genetisk disponert for å finne dette uattraktivt, og da hjelper ikke moralene mer, det vil medføre at folk føler seg fæle for å være genetisk laget for å like noe annet en hva samfunnet vil at du skal, da du stadig unngår å kline med hun som er overvektig, rett og slett syk.

Kunne vi bare fått alle aviser til å slutte å skrive om dette, og la folk heller dra til psykolog/ leger, øke fokuset og allmenviten om hvordan å holde en frisk vekt eller komme til det vil mye være gjort. Men det blir jo selvsagt ikke gjort. Hva selger vel bedre? Når mange folk er sterkt imot og mange folk sterkt for er det en bestselger i avisene. Tragisk. Kan vi la debatten foregå uten religionsdiskusjonene? Dette underbygger forresten det jeg skrev over, at der noen er sterkt imot og sterkt for oppstår det diskusjoner som en knepp. Et eksempel ble plutselig til en helt ny diskusjon. Plis stopp.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Problemet er at vi er genetisk disponert for å finne dette uattraktivt, og da hjelper ikke moralene mer, det vil medføre at folk føler seg fæle for å være genetisk laget for å like noe annet en hva samfunnet vil at du skal, da du stadig unngår å kline med hun som er overvektig, rett og slett syk.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett enig i innlegget ditt, men det jeg har sitert er ikke helt riktig. Mennesker har opp gjennom årene vist gang på gang at preferansene våre er svært nært knyttet til kultur. Skjønnhetsidealet har forandret seg utrolig mye på relativt kort tid, noe som tyder på at vi ikke er spesielt genetisk anlagt for å finne sunne kropper attraktive. I hvertfall at vi kan overstyre disse impulsene til en såpass stor grad at selve skjønnhetsidealet blir definert av andre årsaker.
Er det ikke deilig med enkle svar på vanskelig problemstillinger?
Her er det mange årsaker, og det er nok ofte kompliserte mekanismer og langt mer enn "at han lille feite spiser pølse med sennep".

Hvorfor blir folk feite? For mange er det uten tvil livsstilsrelatert. For andre kan det være en selvdestruktiv handling ikke ulikt selvskading, tidlig rusmisbruk eller tvangstanker.

Noen lærer i den skolen de går i, det er helt sant. Om foreldre har et råttent forhold til mat så vil det ofte kunne smitte over på barna. Men hvorfor drikker Jeppe? Kan det være at en eller begge foreldre lider av ubehandlet eller utilstrekkelig behandlet psykiske lidelser? Kan det være fysiske årsaker, lavt stoffskifte, hormonforstyrrelser etc.

Dessverre er vi alle et resultat av arv og miljø. Vi kan være av de som blir fete bare vi ser et kakestykke, eller være den som spiser bamsemums og drikker Cola til frokost uten vekttillegg.

Poenget mitt er at det er veldig lett å sitte hjemme foran pc'n å kritisere eller være kritisk til andres livssituasjon - kanskje uten egentlig å forstå hvorfor de har havnet i en slik situasjon. Mobbeofre, overgrepsofre, barn som vokser opp med vold i hjemmet dette er små mennesker som er veldig utsatt for å ramle utpå. Enten i form av veldig synlige psykiske lidelser eller mer usynlige lidelser. For noen er løsningen å sniffe formfett og røke en tjall, for andre er det å kutte opp armer og ben mens noen kanskje ubevisst velger mat som en trøst og som en mestringsstrategi.

Og igjen, det er ikke engang sikkert det er barnet som er offeret. Det kan være mor eller far, og traumene kan gå i arv til neste generasjon. Fordi miljøet lærer barnet å takle følelser, redsel etc med mat.

Jeg er helt enig med innlegg #2. Overvekt er et kjempeproblem. Men det er ingen enkel løsning som passer for alle. Først må en avdekke årsak også kan en se på virkning/løsning.
Hold dere til temaet. Fedmedebatten har lite med komparative analyser av hva som er barnemishandling å gjøre. Det bør være mer enn nok å skrive om kroppsidealer og hva som skal "hylles i media".
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Men mye blir sagt på bekostning av enten menns smak i kvinner (De MÅ like kvinner med kurver ellers er de ikke ekte menn) Eller så er det bare amatører av noen mannfolk som liker " tynne streker av noen kvinner"
og for ikke å snakke om den klassiske " bare kvinner med kurver er ekte kvinner"
(og i frykt for å høres diskriminerende ut. De eneste personene jeg har sett poste slike ting er.... ja nettopp. Kvinner med "kurver". )
Vis hele sitatet...
A propos "kvinner med kurver".

Er det bare jeg som synes at dette er bulker:

http://41.media.tumblr.com/tumblr_kviohsDMMa1qzoaqio1_500.jpg

Og så skal de påstå at dette ikke er kurver??:

http://oi63.tinypic.com/dcso6u.jpg

Og at jeg ikke er en "ekte kvinne"? Jo tusen takk da.
Sist endret av twoDamnPi; 9. februar 2016 kl. 11:03.
Vi vil ikke se bilde av tynne modeller, vi vil ikke se bilder av feite pølsespisere, det er kanskje heller ikke heldig med bilder av mennesker som trener 20 timer i uka heller... Ideelt sett burde det ikke vært behov for å skrive om kropp, kosthold og mosjon i det hele tatt, siden vi alle ideelt sett burde mosjonert en time om dagen, spist mye fisk og grønnsaker og drukket vann.

På den annen side; de fleste som er overvektige er fullt klar over at det ikke er bra for dem, men for mange er dette i seg selv et problem. Når de da i tillegg opplever at idealet som fremheves er utenfor rekkevidde vil resultatet fort bli at overvekten blir større. I den sammenheng mener jeg det er viktig at folk står frem og er fornøyde med den kroppen de har - ikke for å si at overvekt er bra, men for å si at du ikke er mindre verdt selv om du har litt ekstra å dra på. Det kan ofte være første skritt på veien til faktisk å få gjort noe med overvekten at man anerkjenner seg selv som et fullverdig menneske. Da vil også målene man setter seg bli mer realistiske og oppnåelige.
Et stort problem for mange overvektige er jo nettopp at de føler at det er et krav om å ha en "idealkropp", men veien dit blir for lang. Når slankekuren sprekker ender de gjerne opp med å bli enda tjukkere enn de var.

Det er jo også verdt å merke seg at nyere forskning tyder på at overvekt i seg selv ikke har de helsemessige konsekvensene man trodde selv, det er når den blandes med inaktivitet at det blir skummelt. En tykk person i god form har bedre helse enn en tynn person, og er ikke så mye dårligere stilt enn en normal person. Vekten i seg selv, og BMI spesielt, er således en svært dårlig pekepinn på hvilken helsemessig risiko du løper. Som det også påpekes i denne artikkelen fra VG - hvis en person som veier 20 kilo mer enn deg løper like fort som deg er vedkommende i mye bedre form enn deg...

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
A propos "kvinner med kurver".

Er det bare jeg som synes at dette er bulker:

http://41.media.tumblr.com/tumblr_kviohsDMMa1qzoaqio1_500.jpg

Og så skal de påstå at dette ikke er kurver??:

http://oi63.tinypic.com/dcso6u.jpg

Og at jeg ikke er en "ekte kvinne"? Jo tusen takk da.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg vil påstå at dere begge har kurver, og så får resten bli smak og behag.

Dog kan vi jo bemerke at i tidligere tider, og fortsatt i endel kulturer, er modellen ansett som "vakrere" enn deg - noe enkelte forskere har knyttet opp til både instinkter og kultur. Tykke mennesker hadde rett og slett mer å tære på i perioder med lite mat, i tillegg til at overvekt var knyttet til overklassen som hadde råd til mer mat og heller ikke trengte arbeide.

Det samme kulturelle skjønnhetsidealet har vært, og er, svært synlig knyttet til brunfarge. Det var her til lands et ideal å være blek, da det var et tegn på at man ikke behøvde å arbeide og være ute i solen. Så kom den industrielle revolusjonen, arbeiderne flyttet seg fra jordene og inn på fabrikker. Da ble brunfargen et ideal, siden den signaliserte at du hadde tid og råd til å oppholde deg ute i solen.
I mindre utviklede land der mye arbeid fortsatt foregår utendørs, som Thailand, er det fortsatt ansett som vakkert å være blek...
Sist endret av doseren; 9. februar 2016 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om mann er tjukk eller tynn så må da folk få leve sånn de selv vil uten at andre skal rette peke fingeren på de å snakke om det.. når det er sagt så er jo den billigste maten svært usunn..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Om mann er tjukk eller tynn så må da folk få leve sånn de selv vil uten at andre skal rette peke fingeren på de å snakke om det.. når det er sagt så er jo den billigste maten svært usunn..
Vis hele sitatet...

Et veldig godt poeng det med prisen på mat. Det viser seg i noen studier at privatøkonomi og vekt henger sammen, de med dårlig økonomi har ofte også mest vektproblemer.

Det kan være mange årsaker, men de med dårligst råd er kanskje også de som er nødt til å kjøpe "billig varer" full av palmeolje, og what not.
Trur det har mye med tilgjengelighet å gjøre. Og hva slags mat som kan selges halvferdig i frysedisken.
Sunn mat krever mer jobb og har dårligere holdbarhet. Usunn mat er lettere tilgjengelig og varer i evigheter. Du kan teoretisk sett kjøpe 365 grandiosaer og hive de i frysern, så har du handla inn middag for hele året på en tur. Skal du spise sunne ting som salat må du handle nesten hver dag. Lære oppskrifter, beregne råvarer og ofte ende opp med klissne rester liggende i kjøleskapet istedet for en haug papiresker du kan gå og hive i containeren.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Om mann er tjukk eller tynn så må da folk få leve sånn de selv vil uten at andre skal rette peke fingeren på de å snakke om det.. når det er sagt så er jo den billigste maten svært usunn..
Vis hele sitatet...
I gamle dager var det de rike som var feite, nå er det de fattige. Tilgang på fet mat overalt, til en utrolig billig penge gjør det slik.

At folk er feite er faktisk et samfunnsproblem. Så det er viktig at vi peker det ut. Kanskje ikke igjennom fat shaming, men det må fikses.
Det er mye større sannsynlighet å få fatale sykdommer når du er overvektig, som fører til store helseregninger og tidlig død som fører til tapt inntekt.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
A propos "kvinner med kurver".

Er det bare jeg som synes at dette er bulker:

Og så skal de påstå at dette ikke er kurver??:
.
Vis hele sitatet...
Hun øverste har ikke rumpe engang pga de store låra. Vil ikke kalle det curvy akkurat. Curvy skal være at det buler ut på rumpe og pupper. Ikke bare en stor klump.
Sist endret av Xernox; 9. februar 2016 kl. 19:02.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Om mann er tjukk eller tynn så må da folk få leve sånn de selv vil uten at andre skal rette peke fingeren på de å snakke om det.. når det er sagt så er jo den billigste maten svært usunn..
Vis hele sitatet...
Den billigste maten er gjerne ris, pasta og grønnsaker, så det er feil. Den billigste ferdigmaten er derimot svært usunn.
Det å spise sunt og relativt billig handler mer om å bruke tid på å lage mat.
Fitnessbloggen har også et praktisk eksempel på hvordan sunn mat kan være billigere enn usunn.

Det som jeg derimot observerte når jeg jobbet i butikk var at de overvektige handlet relativt normal mat, men handlet betydelig mer godteri og brus enn de med normal vekt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det kan være mange årsaker, men de med dårligst råd er kanskje også de som er nødt til å kjøpe "billig varer" full av palmeolje, og what not.
Vis hele sitatet...
Man blir da ikke tykkere av palmeolje enn annen olje. Man blir tykk om man inntar flere kalorier enn man bruker.
Sitat av Provo Vis innlegg
Man blir da ikke tykkere av palmeolje enn annen olje. Man blir tykk om man inntar flere kalorier enn man bruker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror frtoretang mente at har du litt dårlig råd kjøper du billig og kaloririk mat, derav mye fett og spesielt palmolje, som er usunt. Jeg tror definitivt det er vanskeligere for folk flest å holde vekta da en lever på billig usunn mat.
Palmeolje er vel ikke noe særlig mer usunt enn andre typer mettet fett (som f.eks. meierismør, ost m.m.)? Nå har jeg ikke kilder, men mener å ha lest mange plasser at hele medieoppstyret rundt palmeoljet var veldig overdrevet.

Kalorimessig har jo alle typer oljer masse fett, og derfor også mye kalorier. Så det er jo fetende. Fett er også billig, og fungerer bra som konserveringsmiddel. Så billig mat har gjerne høyt innhold av fett - så om man er ute etter enkel, billig mat med langvarig holdbarhet kan det fort ha høyt kaloriinnhold.

Men når det er sagt er ikke dyrt å spise sunt i Norge. Det krever bare litt mer innsats for å finne ut hva man skal kjøpe inn. F.eks. er jeg blitt utrolig glad i kylling med ovnsbakte grønnsaker. Det har utrolig lite kalorier, er magert og grønnsakene har masse næringsstoffer. Eneste som er dyrt i en slik rett er kyllingen, og den er heller ikke så dyr om man kjøper >1Kg om gangen på Rema1000.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg tror frtoretang mente at har du litt dårlig råd kjøper du billig og kaloririk mat, derav mye fett og spesielt palmolje, som er usunt. Jeg tror definitivt det er vanskeligere for folk flest å holde vekta da en lever på billig usunn mat.
Vis hele sitatet...
Eg er ikkje spesielt sikker på at penger har veldig mykje med det å gjere. For det er ikkje så himla dyrt å slenge sammen sunne måltid. Problemet er vel gjerne heller kunnskap og interesse om ernæring. T.d. er det langt rimelegare å nytte planter enn kjøt i maten.
Ganske sikker på at de aller fleste vet hva som er sunt eller ikke.
De bare gir faen - men liker absolutt ikke å bli påminnet dette.

Til eksempel: en jeg kjenner har en unge.
Han har rimelig høy forbrenning / gode gener.
Moren til ungen har det motsatte, og er ganske kraftig selv.
Når ungen er hos ham så eter de lasagne, pølse og bacon i lange baner,
med is til dessert. Hver dag. Hele uka.

Ungen er 6-7 år gammel og allerede "feit".
Slikt irriterer meg ganske sterkt - men siden det er slikt et
stigma på å legge seg borti oppdragelse så biter jeg det i meg.
Sist endret av Neptunia; 9. februar 2016 kl. 20:59.
Sitat av doseren Vis innlegg
Vi vil ikke se bilde av tynne modeller, vi vil ikke se bilder av feite pølsespisere, det er kanskje heller ikke heldig med bilder av mennesker som trener 20 timer i uka heller...

[...]

Det er jo også verdt å merke seg at nyere forskning tyder på at overvekt i seg selv ikke har de helsemessige konsekvensene man trodde selv, det er når den blandes med inaktivitet at det blir skummelt. En tykk person i god form har bedre helse enn en tynn person, og er ikke så mye dårligere stilt enn en normal person.

[...]

hvis en person som veier 20 kilo mer enn deg løper like fort som deg er vedkommende i mye bedre form enn deg...

[...]

Dog kan vi jo bemerke at i tidligere tider, og fortsatt i endel kulturer, er modellen ansett som "vakrere" enn deg
Vis hele sitatet...
kun kritikk til meg ja. Det er dette jeg er lei av.

Altså, jeg skjønner selvfølgelig poenget, og jeg vil ikke såre noen, og jeg mener IKKE at jeg er vakrere eller bedre eller noe enn modellen. Det var ikke meningen å sammenligne akkurat oss, ville bare påpeke at slanke jenter også godt kan ha kurver, sånn rent geometrisk.

MEN jeg blir så innmari lei av at fedme skal hylles. Er ikke for fatshaming, men det er ikke noe bedre med den thinshamingen som enten impliseres eller faktisk uttales direkte i forbindelse med at "kvinner skal ha "kurver"" og "tynne jenter uten noe å ta i er ikke fint" og "ingen menn vil ha en kvist", altså, det er ikke noe gøy å lese det heller!

Og igjen, jeg SKJØNNER poenget, og det er helt sant at en trent, tykk person er i bedre form enn en utrent, tynn person. Det må jo være det du mente, ikke en hvilken som helst tynn person. Men for å være ærlig så tar jeg meg litt - litt - nær av det du sier eller impliserer om meg, som jeg har klippet ut i sitatet. Av prinsipp altså, ikke personlig. Jeg er ganske trygg på meg selv. Og vil gjerne påpeke at jeg trener seks ganger i uka, trener mot triatlon, spiser veldig sunt, og har nettopp vært på rutinekontroll hos legen og fått toppkarakter i alt. Så jeg er nok i god form, selv om jeg er tynn.

Merker at nå ser dette veldig personlig ut og defensivt over akkurat min personlige kropp her, men det er ikke poenget, jeg valgte bare å bruke meg selv som et eksempel. Ikke for å skryte av meg selv eller noe, men for å være sikker på at ingenting er photoshoppet osv.

http://41.media.tumblr.com/tumblr_kviohsDMMa1qzoaqio1_500.jpghttp://oi63.tinypic.com/dcso6u.jpg
Sist endret av twoDamnPi; 9. februar 2016 kl. 22:49.
Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
kun kritikk til meg ja. Det er dette jeg er lei av.

Det var ikke meningen å sammenligne akkurat oss -----

Men for å være ærlig så tar jeg meg litt - litt - nær av det du sier eller impliserer om meg, som jeg har klippet ut i sitatet.
----
Og vil gjerne påpeke at jeg trener seks ganger i uka, trener mot triatlon, spiser veldig sunt, og har nettopp vært på rutinekontroll hos legen og fått toppkarakter i alt. Så jeg er nok i god form, selv om jeg er tynn.

Merker at nå ser dette veldig personlig ut og defensivt over akkurat min personlige kropp her, men det er ikke poenget, jeg valgte bare å bruke meg selv som et eksempel. Ikke for å skryte av meg selv eller noe, men for å være sikker på at ingenting er photoshoppet osv.
Vis hele sitatet...
Det han skrev var ikke kritikk til deg, det var generelle argumenter basert på bildene og spørsmålet du la ut. Såpass må man vente seg når man publiserer bilde på et forum Han impliserer ingenting og kommer ikke med en eneste kritisk kommentar til kroppen din, men drar skjønnsidealer opp mot historie og veier helsespørsmål mot spørsmålet om vekt. Han bruker deg som eksempel, på samme måte du gjorde i din første post. Er enig i at både det å hylle fedme eller det å "hate" på tynne er dumt, men det løser ingenting å fortelle verden hvor mye du trener eller hvor sunt du spiser. Er forøvrig strålende at du er i den formen du er altså, men det har ingenting i denne debatten å gjøre. IMO.
Gnomosaur
PurFaen's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at jeg har så mye imot at media ofte fremstiller det å være kraftig overvektig som noe å være stolt over, er fordi jeg har en halvsøster som har blitt regelrett fetet opp av sin mor hele livet, og har vært sykelig overvektig siden hun har vært 4-5 år gammel, hun er nå 16 år gammel og sliter noe helt vannvittig både psykisk og fysisk.

Et barn kan ikke velge selv hva det skal spise og det er foreldrenes ansvar å legge til rette et sunt og variert kosthold, og jeg mener at det å ødelegge barnets helse,psyke og legge til rette for et liv med mobbing, sykdommer og lav selvtillit skulle slåes hardt ned på, minst like hardt som fysisk vold.

Noen kan nok reagere på sammenligningen mellom vold og påtvungen fedme, men har selv blitt utsatt for fysisk mishandling i oppveksten, og etter noen samtaler med min søster tror jeg faktisk at hun har tatt minst like mye skade, hvis ikke mer, av å ha foreldre som har overforet henne.

Når jeg ser disse gigantiske mødrene komme vuggende ut fra mc`donalds med en flokk smellfeite barn, har jeg lyst til å kjefte dem huden full..
En dag for ikke så lenge siden skjedde nettopp det, og en som hørte dette var faktisk helt enig og støttet meg opp med å fortelle dama at hun måtte begynne å ta ansvar, litt flaut men følte ikke jeg gjorde noe feil, jeg står heller ikke å ser på at noen banker hunden sin eller slår dama si.
Sist endret av PurFaen; 10. februar 2016 kl. 02:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor lage så utrolig mye oppstyr rundt Palmeolje nå, da? De fleste matprodusenter har jo gitt etter for press fra forbrukere, og er livredde for å bli boikottet. Har ikke folk fått nok av alt oppstyret rundt Sophie-Elise i rollen som David og Freia som Goliat? Joda, i store doser vil det være stor fare for å pådra seg hjerte- og karsykdommer. Men i moderate mengder vil jo ikke er ikke palmeolje helseskadelig. Man har nå uansett klart å redusere bruken av palmeolje i norske matvarer med over to tredjedeler. Slapp av en smule, vær så snill. Det jeg lurer på er hvorfor det ikke snakkes mer om Soya hvis man vil snakke miljø. Hvordan tror folk Soyaproduksjon foregår, egentlig? Men nok om det. Ble litt for mye snakk om miljøproblemene enn skjønnhetsidealer og overvekt.

Når jeg leser denne tråden tenker jeg at folk er raske til å kategorisere. Hvordan vet dere nøyaktig hvorfor hver enkelt er overvektig eller undervektig, da? Hvis dere ikke kjenner til vedkommende og hun/han sine vaner. Joda, for det meste er forklaringen på utbredt overvekt fordi man beveger seg mindre og spiser annerledes enn tidligere. Kort forklart at man får i seg mer energi enn man forbruker. Likevel er det ikke alltid så enkelt.
Årsakene til fedme og overvekt er likevel mange og sammensatte. Faktorer som spiller inn her er både arv, psykologi, miljø, stoffskifte og hormoner. Alle vet at menneskene i tidligere tider var mye mer aktive fysisk enn det vi er i dagen samfunn, og de hadde gjerne knapt med mat. Ganske stor kontrast til overfloden av ulike matvarer vi kan velte oss i nå. Men saken er at grunnet mangel på tilgang førte til at disse menneskene hadde behov for å lagre på fettet, og vi bærer på mye av de samme genene som i steinalderen.

[COLOR="DarkRed"]Tidsepoke preget av inaktivitet?[/COLOR]

Man kan jo tenke at den enkleste løsningen ville være å bare redusere inntaket og spise sunnere matvarer, sant? Maten er mer uheldig sammensatt, men det [COLOR="Red"]aller viktigste[/COLOR] er hvor lite man beveger seg nå enn tidligere. Bruken av ulike transportmidler, TV, PC, stillesittende arbeid ved kontorpulten, bruk av heis og så videre. At dette er et økende problem later altså til å ha veldig mye med strukturelle endringer i samfunnet å gjøre også, med andre ord. Arbeidet nå er gjort enklere og mer stillesittende i motsetning til hva det en gang var. Det er i alle fall helt sikkert at man har et høyt energiinntak i forhold til energiforbruket, som jeg har nevnt her.Når det gjelder kosthold og uheldig sammensetning av maten vil jeg bare nevne at det absolutt ikke kun er fet mat som er en synder. Ettersom kroppen vår har en veldig hårfint balansert energiomsetting vil selv små endringer i kosthold ha store konsekvenser over tid.
La oss si at Per-Ole er rundt tyve kg overvektig. Hvis han brukte fem år på å utvikle det betyr det at han i grunnen bare trengte å spise en ekstra brødskive annenhver dag. For å holde en stabil vekt må man ikke spise mer enn man forbruker. Selv om det kan ta flere år skal ikke mer til enn f.eks 40 kalorier ekstra hver dag for å utvikle overvekt dersom man inntar mer enn man trenger. Er dette noe man kaller fråtsing eller et uttrykk for karaktersvakhet da?
Tipper at det er mange som ikke tenker over hva dette på sikt vil føre til, engang. Den ene ekstra brødskiven er nok ikke alle som tenker så mye over. Rent ellers vil jeg si at maten vi dytter i oss kan påvirket av vår travle livsstil. Fast-food rett rundt hjørnet og hurtigmat fra nærmeste kiosk ved togstasjonen. Lettvint og raskt når man har dårlig tid, riktig nok. Men fullt av fett, overflødige kalorier og manko på fiber og vitaminer. Det er ofte det samme problemet med fysisk aktivitet. Mange velger bort personlig trening for å prioritere den tiden de har sammen med f.eks familie, venner eller en hobby isteden. Er nok heller ingen hemmelighet av mange syns det er vanskelig å komme i gang av ulike grunner.

[COLOR="DarkRed"]Arvelighet og fedme? [/COLOR]

Det antas at over halvparten av all fedme er arvelig. Det ligger svært ofte til familien. Hvorfor det, da? Et eksempel er hormonet leptin. Oppgaven dens er å sende en beskjed til hjernen slik at du føler deg mett. Men hos overvektige vil dette signalet ofte slå inn for sent eller ikke i det hele tatt. Kan også nevne at hormonet melatonin også er involvert i regulering av appetitt og sultsignalene til hjernen. Også dette hormonet kan være i ubalanse hos de som er overvektige. Likevel skal man ikke gi opp håpet her. Joda, man har selvfølgelig større risiko dersom man er arvelig disponert, men man kan overvinne dette ettersom det vil være livsstilen og kostholdet som er avgjørende for om disse genene kommer til uttrykk eller ikke.
Dessuten vil jeg påpeke at det er naturlig at vi arver både matvaner og livsstilsvaner av foreldre gjennom oppveksten. Så vil få påpeke at jeg er fullstendig enig i at det er galt å gi ungene sine "middagsheroin" fra Burger King fordi de er for travle til å gi dem den riktige sammensatte kosten med næringsstoffene de faktisk trenger. Og om man skulle være så fjern at man tror at salat på et slikt sted er bedre kan man like gjerne gå til et crackhus for å kjøpe vitaminer også. Sammenligner forresten den type "mat" med heroin ettersom det er ekstremt vanedannende og virker på samme belønningssystem som narkotika. Jeg gremmes, rett og slett. Overfører man slike uvaner til sine barn er man tankeløs, gjør det for å få husfred eller har helt feil prioriteringer. Foreldre har alltid et ansvar, og bør jo tenke litt ekstra på dette hvis de er arvelig disponert.
[COLOR="DarkRed"]
Stoffskifte, forbrenning, medikamenter og Binge eating[/COLOR]

Mange som sliter med fedme har ofte en tendens til å tro at det kan være problemer med lavt stoffskifte, men det er bare 1% som faktisk har det. Og dessuten er det ikke særlig vanlig å legge på seg så mye grunnet stoffskifteproblemer. Når det gjelder forbrenning er vi forskjellige, og man må huske at den slanke jenta kan spise det samme som den tykke vennen hennes uten å gå opp like mye i vekt. Det er lett å forhåndsdømme uten å vite noe om hva som kan ligge bak. Overvekt kan like gjerne skyldes bruk av medikamenter mot psykiske lidelser. Det er en svært vanlig bivirkning for slike preparater, og må man så må man. Tenk hvor vanskelig det må være å slite psykisk og i tillegg bli sett på med forakt på grunn av noe slikt? Mange har også pådratt seg en spiseforstyrrelse, og det er heller ikke "bare bare".

Jeg syns rett og slett at mange her oppfører seg som om man nærmest er kriminell om man har problemer med fedme. Man kan ikke alltid vite årsaken og derfor syns jeg at man skal la være å gjøre seg opp en mening om absolutt alle som er tykke.
Forøvrig lei av alt maset om hva som liksom skal være idealet. "Jakten på den perfekte kroppen!", "Juks deg til idealkroppen!" eller hva det enn måtte være av sprøyt fra media. Folk streber besatt etter å bli som en annen når det ikke finnes en kropp som er mer ideell enn ens egen. Hva som er sunt og "perfekt" vil variere ettersom vi er så individuelle.
Hvorfor skal man hylle en kroppstype når vi alle er så forskjellige uansett? Ikke rart det er så urovekkende mange som ender opp med spiseforstyrrelser og psykiske plager når man får sånt klistret opp i trynet hver eneste dag. Hadde vært kjekt med litt fokus på akkurat det samt mer seriøst stoff om sunn livsstil og variert kosthold uten å måtte glo på en Brun og Blid-kjerring hver gang. Hvis man ønsker å oppnå det perfekte resultat er det vel ganske greit å begynne med å sjekke ut hva som f.eks er din idealvekt, sjekke fettprosent osv. Hadde det vært variasjon på ulike sunne, friske kropper i media ville jeg ikke ha reagert, engang. Men nei enten pest eller kolera virker det som.

Shit ops, ble visst hekta på å skrive lange innlegg.
Helt enig med trådstarter. Dette irriterer meg sinnsykt mye. Det irriterer meg også når jenter ser seg i speilet og er ekstremt misfornøyd med den feite kroppen sin og begynner å whine om hvor feit dem er og hvor synd det er i dem osv... så går dem å spiser kjøtt, egg og ku melkeprodukter og blir enda feitere. yuck. disgusting! Jeg sier jenter for det er som oftest dem jeg ser griner om det.
Sitat av Celine Vis innlegg
Det han skrev var ikke kritikk til deg, det var generelle argumenter basert på bildene og spørsmålet du la ut. Såpass må man vente seg når man publiserer bilde på et forum
Vis hele sitatet...
Dette er riktig. Som jeg prøvde å formidle senere, jeg mente aldri dette personlig, og burde startet med å påpeke kritikken mot den slankeste (og godt mulig den sunneste, men hvem vet) personen på de to bildene. At det er meg er ikke av betydning, jeg prøvde faktisk å formidle sak, ikke person, og valgte som jeg sa å bruke meg selv som eksempel for å unngå photoshop-debatt.

Følgelig tolket jeg aldri noe som personangrep, men ønsket å påpeke det som irriterer meg: At mennesker som trener mye og spiser lite og sunt, får kritikk og snakkes ned om, som en direkte eller indirekte følge av hyllingen av "naturlige" kropper". At eksempelvis jeg, og generelt andre tynne og trente, knapt har lov til å være stolt av eller fornøyd med kroppen vår, Er akkurat som at det ikke er lov til det med mindre man "har kurver". (og så det at rent geometrisk så kan vi godt også ha kurver, og "naturlige" kropper.

Beklager veldig at det kunne oppfattes som personlig, for jeg mente det aldri noe mer personlig enn at jeg ytret min mening om en prinsippsak - forhåpentligvis uten å støte noen - for det å velge meg selv som eksempel var ikke ment personlig. Det var for å vite at det var uredigerte bilder, av en slankere person (strengt tatt et par kg undervektig BMI, så der ser vi jo hvilkem løselig pekepinn den er) som jeg mener HAR kurver, og ikke burde anklages for å ikke ha det og dermed anklages for å ikke være en ordentlig kvinne. Beklager for å blåse saken ut av proporsjoner, jeg ville bare slenge ut et poeng, men så, ja. Eskalerte det. Sorry!
Sitat av Strømkontakt Vis innlegg
Helt enig med trådstarter. Dette irriterer meg sinnsykt mye. Det irriterer meg også når jenter ser seg i speilet og er ekstremt misfornøyd med den feite kroppen sin og begynner å whine om hvor feit dem er og hvor synd det er i dem osv... så går dem å spiser kjøtt, egg og ku melkeprodukter og blir enda feitere. yuck. disgusting! Jeg sier jenter for det er som oftest dem jeg ser griner om det.
Vis hele sitatet...
Kjøtt og egg inneholder masse proteiner og er meget mettende. Skal godt gjøres å spise seg feit på rent magert kjøtt. Storfekjøtt har rett over 100 Kalorier per 100 gram. Og en normal porsjon er 200-300 gram. Da har do fortsatt 300 kalorier til overs til tilbehør.

Enkelte melkeprodukter har høyt innhold av fett, og derfor mye energi, men kjøper du lett-varianter er det ikke så ille.

Det som ofte er kaloribombene er tilbehøret: ris, pasta, poteter, smørbaserte sauser, dressing/olje i salaten o.s.v.

Når det er sagt er det enkelt å gå ned i vekt, i teorien. Bare spis færre kalorier enn du forbrenner. Men i praksis er det ikke alltid like enkelt; småspising og feilvurdering av kaloriinnholdet i mat er veldig vanlig. Derfor får man ikke med seg hvor mye kalorier man egentlig spiser.
Angående temaet spise sunt, og hvorfor folk ikke spiser sunt tenker jeg egentlig på uviten. Mange personer er ikke klar over hva mat produkter inneholder av kalorier. Om du f.eks tar krem fløte så inneholder en 3 dl pakke nesten like mange kcal som en stor sjokoladeplate (200g). Tror dette gjelder veldig mange matvarer, samtidig så vil ikke jeg knytte overvekt til en spesiell gruppe i samfunnet, overvektige er blant rike og fattige, men få setter seg inn i næringsinnholdet i hva man spiser.

Et annet punkt er at man beveger seg betydelige mindre enn før, folk er rett og slett late. Kjører bil overalt, og mindre bevegelse i hverdagen. Til tross for det er flere som driver på med mosjonstrening enn tidligere.

Media sitt bilde. I de fleste tilfeller opplever jeg at media drar frem de ikke perfekte kroppene. Samtidig så er ikke dette personer som fete i mitt syn, kanskje i fare for overvekt. Uansett så føler jeg at de i stor grad er med på å normalisere mange forhold, og man kan være stolt av kroppen uavhengig om det er et lite spekklag på magen. Jeg mener altså at de drar frem de som er i større grad det normale mennesket, men ikke det feite mennesket. Til tider så kan de dra frem noen som er store og idealisere de ja, samtidig som dette ikke vil skje med en undervektig person. Dermed vil ikke jeg si media oppfordrer til overvekt, samtidig så er overvekt noe personer selv er ansvarlige for og deres problem (i mine øyne).
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Angående temaet spise sunt, og hvorfor folk ikke spiser sunt tenker jeg egentlig på uviten. Mange personer er ikke klar over hva mat produkter inneholder av kalorier. Om du f.eks tar krem fløte så inneholder en 3 dl pakke nesten like mange kcal som en stor sjokoladeplate (200g). Tror dette gjelder veldig mange matvarer, samtidig så vil ikke jeg knytte overvekt til en spesiell gruppe i samfunnet, overvektige er blant rike og fattige, men få setter seg inn i næringsinnholdet i hva man spiser.

Et annet punkt er at man beveger seg betydelige mindre enn før, folk er rett og slett late. Kjører bil overalt, og mindre bevegelse i hverdagen. Til tross for det er flere som driver på med mosjonstrening enn tidligere.

Media sitt bilde. I de fleste tilfeller opplever jeg at media drar frem de ikke perfekte kroppene. Samtidig så er ikke dette personer som fete i mitt syn, kanskje i fare for overvekt. Uansett så føler jeg at de i stor grad er med på å normalisere mange forhold, og man kan være stolt av kroppen uavhengig om det er et lite spekklag på magen. Jeg mener altså at de drar frem de som er i større grad det normale mennesket, men ikke det feite mennesket. Til tider så kan de dra frem noen som er store og idealisere de ja, samtidig som dette ikke vil skje med en undervektig person. Dermed vil ikke jeg si media oppfordrer til overvekt, samtidig så er overvekt noe personer selv er ansvarlige for og deres problem (i mine øyne).
Vis hele sitatet...
Må bare si at jeg er ganske uenig i det du sier om uvitenhet.
Ernæring har vært et stort tema veldig lenge nå,
så å si at overvekt skyldes uvitenhet virker bare arrogant på meg.
Blir det samme som å si at røykere flest ikke er klar over helserisikoen.
Selvsagt er de det! Folk er i stand til å bevisst ta dårlige valg.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Må bare si at jeg er ganske uenig i det du sier om uvitenhet.
Ernæring har vært et stort tema veldig lenge nå,
så å si at overvekt skyldes uvitenhet virker bare arrogant på meg.
Blir det samme som å si at røykere flest ikke er klar over helserisikoen.
Selvsagt er de det! Folk er i stand til å bevisst ta dårlige valg.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det er bevisst uvitenhet. Fordi hvis de ikke vet det så er det ikke farlig, vel? Har mange ganger fortalt folk (spesielt jenter) hva ditt og datt inneholder, men det blir bare møtt med motstand og nekt.
Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Dette er riktig. Som jeg prøvde å formidle senere, jeg mente aldri dette personlig, og burde startet med å påpeke kritikken mot den slankeste (og godt mulig den sunneste, men hvem vet) personen på de to bildene. At det er meg er ikke av betydning, jeg prøvde faktisk å formidle sak, ikke person, og valgte som jeg sa å bruke meg selv som eksempel for å unngå photoshop-debatt.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om, egentlig? Vi tror da ikke at du mente det personlig. Prøver du å gjøre dette til en debatt om deg? Jeg personlig føler at det du forsøker å formidle i innleggene dine er litt tvetydig. Er faktisk litt usikker på om du egentlig har forstått poenget til Celine og andre brukere som kommenterte på det du skrev. Kan ikke se noe sted at noen har påpekt at du ikke er en "ekte kvinne" eller kommet med kritikk av kroppen din. Hvorfor du trekker inn Photoshop er jeg også usikker på. Grunnen til at folk reagerer er ikke at du bruker deg selv som eksempel, men snarere måten du gjør det på. Det virker ikke spesielt saklig, og du vrir på ting som blir sagt. Man blir svært usikker på hva du egentlig ønsker å oppnå. Du sier at du er trygg på deg selv. Greit, men da er det vel ikke nødvendig å presisere slike detaljer om deg selv i den grad at debatten begynner å handle kun om deg og ditt på en slags besatt måte. Dette sier jeg ikke for å være krass eller nedlatende. Men det gir i alle fall ikke inntrykk av trygghet på egen kropp, og det er jo egentlig ganske leit. Lurer i grunnen litt på om du bevisst eller ubevisst ønsket å fremkalle en slags reaksjon.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Følgelig tolket jeg aldri noe som personangrep, men ønsket å påpeke det som irriterer meg: At mennesker som trener mye og spiser lite og sunt, får kritikk og snakkes ned om, som en direkte eller indirekte følge av hyllingen av "naturlige" kropper". At eksempelvis jeg, og generelt andre tynne og trente, knapt har lov til å være stolt av eller fornøyd med kroppen vår, Er akkurat som at det ikke er lov til det med mindre man "har kurver". (og så det at rent geometrisk så kan vi godt også ha kurver, og "naturlige" kropper.
Vis hele sitatet...
Du sa jo selv at du tok deg nær av ting som har blitt skrevet, og det er svært uheldig da jeg er helt sikker på at ingen her mente å støte deg på noen måte. Det er utrolig trist at du opplever å bli snakket ned om! Men etter min mening er det nå heller ikke greit å støte andre mennesker på samme vis heller. Vi mennesker har en sterk tendens til å dele inn, gruppere og skape fordommer. Man kan jo tenke litt gjennom hvordan en slik atferd vil kunne påvirke våre holdninger og beslutninger? Det blir sagt at den fremherskende oppfatningen er at de fleste konflikter i menneskets historie skyldes oppdelingen av verden i "vi" og "de andre". Dette er en medfødt egenskap med dype røtter men vi kan absolutt bli mindre fordomsfulle likevel.

Uansett. Du sier her at du trener mye og spiser lite. Hvordan kan du mene at det er sunt?? Jeg stiller meg i alle fall undrende til akkurat det. Det kan være farlig å spise lite. Man piner dermed kroppen sin over tid. Det kan oppstå ubalanse i mange viktige funksjoner i kroppen, og på grunn av det kan man bli alvorlig syk. Til tross for at du får i deg riktig næring trenger kroppen likevel nok for å fungere slik den skal. En av tingene det er verdt å nevne er jo risikoen for underernæring. Hvis man ikke tilfredsstiller kroppens behov for nok energi/næringsstoffer gjennom mat og drikke kan det resultere i blant annet vekttap, muskelsvinn og mangel på vitaminer og mineraler (Protein og fettreservene i kroppen avtar). Det øker også risiko for sykdom. Dette gjelder jo i høyeste grad deg da du trener mye. Å få i seg nok mat er nødvendig for at kroppen skal restituere seg fra treningen, og ikke brytes ned. En annen ting. I disse tider blir vi også bombardert med blogger/opplysninger om hva man skal spise og ikke. Er greit å passe på at dette sunne kostholdet ikke tar helt overhånd slik at man unngår å utvikle Ortoreksi.

Syns forøvrig du formulerer deg en smule snodig. Jeg sikter til bruken av setningen "naturlig kropp". Ja, jeg forstår hva du prøver å si men det blir bare altfor rart. Dette kan vi begynne å snakke om i en debatt om Sheyla Hershey. Og selvfølgelig har du all rett til å være fornøyd med deg selv og dine resultater! Det skulle da bare mangle. Det er du som kjenner deg selv best, og man kan ikke vite særlig mye om helsen din kun ved å se på et bilde der du i tillegg har på deg klær. Men jeg syns det er litt unødvendig å gjøre det til en slags sport å konkurrere i hvem som skal "hylles" og hvem som skal hetses. Slike holdninger er bare trist, i grunnen. Jeg forstår veldig godt at overvekt blir sett på som motbydelig (Her i vesten, i det minste). Men her syns jeg at mange er litt korttenkt. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg er dette et komplekst problem. Både undervektige og overvektige kan slite med noe som like gjerne har grobunn i intrikate følelsesmessige problemer, spiseforstyrrelser osv. Jeg syns i alle fall ikke at det er greit å være så nedlatende mot andre mennesker til tross for at det på ingen måte er greit å fremstille fedme som et ideal. Tenkte at dette var nokså innlysende.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Beklager veldig at det kunne oppfattes som personlig, for jeg mente det aldri noe mer personlig enn at jeg ytret min mening om en prinsippsak - forhåpentligvis uten å støte noen - for det å velge meg selv som eksempel var ikke ment personlig. Det var for å vite at det var uredigerte bilder, av en slankere person (strengt tatt et par kg undervektig BMI, så der ser vi jo hvilkem løselig pekepinn den er) som jeg mener HAR kurver, og ikke burde anklages for å ikke ha det og dermed anklages for å ikke være en ordentlig kvinne. Beklager for å blåse saken ut av proporsjoner, jeg ville bare slenge ut et poeng, men så, ja. Eskalerte det. Sorry!
Vis hele sitatet...
Hvem trodde egentlig at du mente dette personlig og ønsket å støte noen? Jeg føler meg i alle fall ikke berørt av dette på noen måte. Igjen, Undervekt kan faktisk være like skadelig som overvekt. Har allerede snakket litt om at det er uheldig og skadelig for kroppen å være undervektig selv om det absolutt ikke trenger å være livsfarlig på noen måte. Så før du flyr i flint vil jeg også skrible ned at selv om din BMI forteller at du er undervektig, er det likevel ikke sikkert du er i faresonen. Mange er jo naturlig slanke/tynne uten å risikere skader. Noen må rett og slett jobbe mer for å legge på seg. Uansett, det er viktig å huske at vi alle er forskjellig skapt. Ettersom du snakker så mye om former vil jeg påpeke at du som andre har en form. Noen har en litt rundt kroppsform, noen har smal midje med store bryster, andre har en nett overkropp med en formfull rumpe og så videre. Hvis du er så opptatt av kroppens kurver kan du regne ut Hofte- og midjeforhold, eller noe.

Men mener du at undervektige samt det å spise lite er noe som skal fremelskes, da? Eller er det slik at du føler deg som et offer i hverdagen? Hvor ofte blir du sett på med forakt eller mennesker som rynker på nesen av deg?
Virker som om all sunn fornuft har forduftet et eller annet sted på veien her. Hvorfor ser jeg ikke mer prat om normalvektige som får nok av fysisk aktivitet, nok mat og riktig næring? Er det ikke dette som kan kalles å være sunn? Er uansett utrolig lei av alt dette maset om idealkropp, press fra alle kanter og kvalmt oppgulp av media hvor usunne kropper hylles generelt. Kan ikke få sagt mange nok ganger at vi alle er skapt forskjellig og har ulik kroppsform. Alle med nok av sunn fornuft er i stand til å undersøke hva som ville være ideelt for deres egen kropp. Istedenfor å være besatt av det man ikke er eller aldri kan oppnå.

Ikke trenger du å beklage deg heller. Her på freak er det meningen at vi skal diskutere, tross alt.
Sist endret av Lucy In The Sky; 10. februar 2016 kl. 15:18.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Må bare si at jeg er ganske uenig i det du sier om uvitenhet.
Ernæring har vært et stort tema veldig lenge nå,
så å si at overvekt skyldes uvitenhet virker bare arrogant på meg.
Blir det samme som å si at røykere flest ikke er klar over helserisikoen.
Selvsagt er de det! Folk er i stand til å bevisst ta dårlige valg.
Vis hele sitatet...
Sa aldri dette var en konklusjon, men sikter heller til at det er en del av problemet. Mange personer er ikke klar over næringsinnholdet i maten de tar i seg. Sier også at overvekt skyldes av at man beveger seg lite/mindre. Og at det er selvvalgt med hva man putter i seg.
Føler saken om "are you beach body ready" illustrerer hvor langt det har gått. Her er det en reklame med en meget pen og veltrent kvinne. En typisk 10er. Selvsagt langt utenfor hva det er mulig å oppnå for de fleste kvinner (da mye også er genetisk betinget).

Uansett. Feminister og kvinner generelt gikk bananas fordi en pen veltrent kvinne prydet reklameplakater, da det ble tolket som "fat shaming". Bare synet av en pen attraktiv kvinne er nok til få enkelte til å gå helt i fistel. Men det er jo ikke noen fornærmelse. Det er litt som om en dverg skal gå rundt å føle seg fornærmet hver gang en høy mann med sixpack var avbildet.

Fedme glorifiseringa, og annerkjennende applaus hver gang noen fete mennesker kaster klærne er en slags kompensasjon for tenkte fornærmelser.
Sist endret av Bearass; 10. februar 2016 kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette fenomenet er jo helt absurd, det hele startet vel med at en eller annen fleskedupp turte å vise kroppen sin som den var og oppfordret andre kvinner til å gjøre det samme, det er jo greit for de færreste har vel kropper som de modellene man ser i reklamer eller på plakater rundt i byen. Men det å hylle eller glorifisere feite mennesker er vel like skadelig på lik linje som å hylle benmagre personer som ser ut som de kommer rett fra auschwitz, kanskje hun jenta som egentlig veier 30kg for mye heller tenker Jaja noen kilo ekstra er vel ikke så ille, og tar seg en trippel cheeseburger til lunch og trapper ned på treningen.

Tipper dette er noe som har oppstått av ren sjalusi, er sikkert en god anndel av spesiellt jenter som vet de kunne vært mye tynnere om de hadde gått inn for det, men mangler viljestyrke og må få aggresjonen ut på noen andre enn seg selv. Uansett hvor godt man vrir og vender på det, så er ikke fedme attraktivt
Uintelligente mennesker har ofte lett for å tenke "Enten eller". Man kan ikke kategorisere noe så komplekst som fysisk helse i 3 kategorier (Tynn-Perfekt-Overvektig).

For 3 år siden veide jeg 73 kg, hadde en normal kropp, følte meg normal og anså meg selv for å ha normal fysisk kapasitet.

Nå veier jeg 85 kg, lubben (kanskje det mange vil kalle "overvektig"), langt BEDRE fysisk utholdenhet, sterkere og gladere + at hvilepulsen min er lavere, spiser feitere men sunnere mat.

Er så klart enig med at foreldre som ikke bryr seg om barnets fysiske og mentale helse er egoistisk, men å se på et voksent menneske som er "overvektig" og anta at de har en elendig kropp produsert av cheeseburgere; er mildt sagt unintelligent.

Høy fettprosent er heller ingen ny oppfinnelse. Jeg kan f.eks se på bilder av min tippoldefar, oldefar og bestefar. Alle 3 var bønner, spiste vanlig norsk mat, men var det vi kaller i dag "overvektige", med stor mage. Alle 3 levde til over 90.

Veier man 10-15 kg over BMI så mener jeg at å hoppe til konklusjonen; "DU SPISER CHEESEBURGER 24/7!!", er idioti. Et par av vennene mine har veldig bra kropper, de drikker på byen 3 ganger i uka, spiser dritmat og har en elendig fysisk helse. For mange så er disse de som har den beste helsa(?).

Når det er snakk om mennesker som er alvorlig overvektige (30 kg+), så har vedkommende et psykisk problem. For å hjelpe mennesker med psykiske vansker, så hjelper det aldri å si "BIT TENNA SAMMEN! SKJERP DEG, FEITEN!", de trenger hjelp fra lege.
Her kommer de unnskyldningene igjen, de er feite bare fordi de har et psykisk problem. Tror du virkelig på dette? De som er smellfeite på 110kg++ har sikkert dyptsittende psykiske plager, men de aller fleste som har en del kilo ekstra har seg selv å takke, med unntak av diverse sykdomer som diabetes og stoffskifte.

Ja det er mange som har et godt yttre utseende, selvom det står dårlig til på innsiden av kroppen, jeg er en av dem som lever som vennen dine du forteller om. Jeg tror de fleste heller vil være slank og ulykkelig fremfor å være feit og glad, i dagens samfunn er det jo kun det yttre som virkelig teller.
Tjaa... Jeg pleide å ta en del promo-bilder tidligere.
Da gikk det gjerne på sultekur, saltbad og svetteøkter uka i forveien.
På et foto med pen belysning så ser det jo veldig bra ut. 6-pack, markerte muskler og blodårer som popper...
Men vil ikke si at det et verdt hodepina, kvalmen og svimmelheten å skulle drive på slik til hverdags.
Vil heller se litt slapp ut isteden - og det er uten tvil sunnere.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Her kommer de unnskyldningene igjen, de er feite bare fordi de har et psykisk problem. Tror du virkelig på dette? De som er smellfeite på 110kg++ har sikkert dyptsittende psykiske plager, men de aller fleste som har en del kilo ekstra har seg selv å takke, med unntak av diverse sykdomer som diabetes og stoffskifte.

Ja det er mange som har et godt yttre utseende, selvom det står dårlig til på innsiden av kroppen, jeg er en av dem som lever som vennen dine du forteller om. Jeg tror de fleste heller vil være slank og ulykkelig fremfor å være feit og glad, i dagens samfunn er det jo kun det yttre som virkelig teller.
Vis hele sitatet...
Unnskyldningene? Er man så feit som 150 kg, så har man et psykisk problem. Et friskt hode hadde aldri tillatt seg selv det. Poenget mitt var at "DU ER FEIT, GJØR NOE MED DET!!" er ikke rette veien for å oppmuntre.

Jeg ville valgt "glad og feit" framfor "deprimert og tynn". Men som jeg sa; det finnes ikke et "enten eller" svar på dette.
Sitat av 0040oa Vis innlegg
Unnskyldningene? Er man så feit som 150 kg, så har man et psykisk problem. Et friskt hode hadde aldri tillatt seg selv det. Poenget mitt var at "DU ER FEIT, GJØR NOE MED DET!!" er ikke rette veien for å oppmuntre.

Jeg ville valgt "glad og feit" framfor "deprimert og tynn". Men som jeg sa; det finnes ikke et "enten eller" svar på dette.
Vis hele sitatet...
Friskt lat-hode er ordet, dette vet jeg. Jeg ble født som fyrstikk og var fyrstikk til jeg oppdaget ferdig-mat og fikk førekort. Veide på det verste 105kg, heldigvis oppdaget jeg hvor min sti var på vei.

Spiser nå rent som som, karbonadedeig - grovkorn brød eller havregryn og ekstra lett melk. Hvis jeg fester drikke jeg lite øl, og som Lørdags snop bacon svor eller popcorn.
Også går jeg 30 min til 1 time hverdag, veier nå 91kg som er nesten normalt til min høyde.

Ps. Jeg var feit og glad men lat.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jeg tror de fleste heller vil være slank og ulykkelig fremfor å være feit og glad, i dagens samfunn er det jo kun det yttre som virkelig teller.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på det, altså? Det ville i alle fall ikke jeg. Det er nå som oftest lettere å gjøre noe med fedme og overvekt enn diverse psykiske lidelser som er årsaken til at et menneske føler seg ulykkelig. Alt fra PTSD, alvorlig depresjon, Bipolar lidelse, schizofreni og så videre. Disse tingene er jo ikke akkurat noe man kan slanke vekk. Jeg personlig syns heller ikke at fedme er spesielt tiltrekkende, og har aldri i hele mitt liv vært i nærheten av noen kilo for mye. Likevel føler jeg at måten du fremstiller hele saken på er litt... desillusjonert, kald og hensynsløs? Du er sikkert en hyggelig kar, altså. Men jeg er usikker på hvor mye du faktisk har tenkt gjennom dette. At det indre ikke har noe som helst betydning stiller jeg meg også tvilende til. Klart, det later til at mange kan tillate seg å tøye grenser grunnet et vakkert utseende. Dog, er man totalt råtten på innsiden er det til slutt gjerne ikke så mange som holder ut i det uendelige.

Nei, jeg ville heller vært overvektig og lykkelig. Uten tvil.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Jeg tror de fleste heller vil være slank og ulykkelig fremfor å være feit og glad, i dagens samfunn er det jo kun det yttre som virkelig teller.
Vis hele sitatet...
Tenk litt mer igjennom dette. Valget en tar i en slik situasjon er hvordan du vil bli lykkeligst mulig. En situasjon er du glad, en annen situasjon er du trist. Hvilken ville du valgt? Du bryr deg jo ikke om å være feit hvis du er glad? Det gir ingen mening i det hele tatt uansett hvordan du vrir og vender på det.
Sist endret av Relevant; 16. februar 2016 kl. 21:04.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
eg tror de fleste heller vil være slank og ulykkelig fremfor å være feit og glad, i dagens samfunn er det jo kun det yttre som virkelig teller.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang vært lykkelig? Vet du hva du prater om? Vet du hva ordet betyr?
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Er du helt sikker på det, altså? Det ville i alle fall ikke jeg. Det er nå som oftest lettere å gjøre noe med fedme og overvekt enn diverse psykiske lidelser som er årsaken til at et menneske føler seg ulykkelig. Alt fra PTSD, alvorlig depresjon, Bipolar lidelse, schizofreni og så videre. Disse tingene er jo ikke akkurat noe man kan slanke vekk. Jeg personlig syns heller ikke at fedme er spesielt tiltrekkende, og har aldri i hele mitt liv vært i nærheten av noen kilo for mye. Likevel føler jeg at måten du fremstiller hele saken på er litt... desillusjonert, kald og hensynsløs? Du er sikkert en hyggelig kar, altså. Men jeg er usikker på hvor mye du faktisk har tenkt gjennom dette. At det indre ikke har noe som helst betydning stiller jeg meg også tvilende til. Klart, det later til at mange kan tillate seg å tøye grenser grunnet et vakkert utseende. Dog, er man totalt råtten på innsiden er det til slutt gjerne ikke så mange som holder ut i det uendelige.

Nei, jeg ville heller vært overvektig og lykkelig. Uten tvil.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke helt sette meg inn i en slik situasjon, men du har sikkert rett i det du sier.
Sitat av relevant
Tenk litt mer igjennom dette. Valget en tar i en slik situasjon er hvordan du vil bli lykkeligst mulig. En situasjon er du glad, en annen situasjon er du trist. Hvilken ville du valgt? Du bryr deg jo ikke om å være feit hvis du er glad? Det gir ingen mening i det hele tatt uansett hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
Det finne jo noe i mellom å være trist og glad, altså ingen av delene. Om man er feit og glad så er jo det flott, men jeg tror ikke det gjelder de fleste i den situasjonen, det kan jeg i allefall ikke se for meg.
Sitat av trippyking
Har du noen gang vært lykkelig? Vet du hva du prater om? Vet du hva ordet betyr?
Vis hele sitatet...
Haha, nei gi meg din egen definisjon på hva lykke er, du som er ekspert innen temaet.
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Dette med å "hylle" fete mennesker som står frem og sier dem er stolte over kroppen sin.
Vis hele sitatet...
Har du et eksempel eller to?

Hvorfor skal dem fremstilles som forbilder?
Er ikke det like kynisk som å hylle undervektige damer på 40 kilo?
Vis hele sitatet...
Anorektiske damer hylles jo absolutt hele tiden i mainstream-motemagasiner.
Sitat av PurFaen Vis innlegg
Når jeg ser disse gigantiske mødrene komme vuggende ut fra mc`donalds med en flokk smellfeite barn, har jeg lyst til å kjefte dem huden full..
En dag for ikke så lenge siden skjedde nettopp det, og en som hørte dette var faktisk helt enig og støttet meg opp med å fortelle dama at hun måtte begynne å ta ansvar, litt flaut men følte ikke jeg gjorde noe feil, jeg står heller ikke å ser på at noen banker hunden sin eller slår dama si.
Vis hele sitatet...
Wow, dere som er frekke nok til å gå frem til personer å kjefte dem opp for at de tar med barna på McDonalds, dere må virkelig mangle sosiale antenner. Ellers har dere blitt oppdratt feil og kanskje foreldrene deres burde blitt kjefta opp foran øynene på dere av en vilt fremmed når dere var små, fordi de ikke har lært dere vanlig folkeskikk.
Jeg håper isåfall du går og tar alvorspraten med alle som tar med barn på McDonalds og ikke bare de med overvektige barn. Eller er fastfood enn rettighet bare tynne mennesker har?
Det du gjorde var fryktelig frekt og krenkende, og jeg vil råde deg til å unngå slike heltedåder i fremtiden.
Mora skjønte sikkert hva du prøvde å formidle, men hva med barna. Håper de ikke hørte på.....
Du sier du ikke ser på at noen banker hunden og dama si, som den hverdagshelten du er.
Derimot har du ikke noe imot å såre følelsene til folk og krenke dem på det groveste i full offentlighet.
Å bli kallt feit og se en fremmed kjefte opp mora si for at det er "noe galt" med barna hennes er utrolig sårende for et barn. De vet allerede at de er overvektig og sliter sikkert psykisk med det fra før, men etter praten din fikk de i hvertfall påvist at de er annerledes nok en gang.
Jeg blir skikkelig forbanna på folk som deg.

Jeg var feit når jeg var tenåring, og hadde det helt forferdelig psykisk på grunn av det.
Men jeg tok grep og er idag normalvektig.

Du må også ta grep. Du må lære deg at man ikke skal si alt man tenker og utvikle dine sosiale ferdigheter til det bedre.