Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3824
Hei, er ikke helt sikkert på om jeg har postet dette på riktig sted men prøver. Har veldig lyst til og plukke litt chaga for å lage te av det, har hørt at det skal være veldig bra for kroppen. I denne sammenheng lurer jeg på om noen vet om et sted rundt oslo/sandvika området der det vokser mye bjørk. en slags bjørkeskog om det er noe som heter det.

Takk på forhånd for alle svar.
Er det kreftkjuke du tenker på? Som samene har i sin tradisjon
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Er det kreftkjuke du tenker på? Som samene har i sin tradisjon
Vis hele sitatet...
Ja! det var kreftkjuke jeg er ute etter!
takk
Sitat av Norjoker Vis innlegg
Hei, er ikke helt sikkert på om jeg har postet dette på riktig sted men prøver. Har veldig lyst til og plukke litt chaga for å lage te av det, har hørt at det skal være veldig bra for kroppen. I denne sammenheng lurer jeg på om noen vet om et sted rundt oslo/sandvika området der det vokser mye bjørk. en slags bjørkeskog om det er noe som heter det.

Takk på forhånd for alle svar.
Vis hele sitatet...
Du har jo bjerkåsen på blommenholm. Par trær i skævven der.
Sitat av Norjoker Vis innlegg
Hei, er ikke helt sikkert på om jeg har postet dette på riktig sted men prøver. Har veldig lyst til og plukke litt chaga for å lage te av det, har hørt at det skal være veldig bra for kroppen. I denne sammenheng lurer jeg på om noen vet om et sted rundt oslo/sandvika området der det vokser mye bjørk. en slags bjørkeskog om det er noe som heter det.

Takk på forhånd for alle svar.
Vis hele sitatet...
De "alternative" mener at Inonotus obliquus (der det offisielle norske navnet bestemt av Artsdatabanken er kreftkjuke, mens de "alternative" og useriøse sitt tullenavn er 'chaga') har en haug med positive helseeffekter.
Det stemmer at kreftkjuke har blitt brukt av sjamaner og trollmenn i Finnmark og Nordrussland da særlig Sibir mot alt mulig rart. Og dette var selvsagt noe de "alternative" måtte hoppe over. Tenk de hadde funnet vindunderkuren mot alt! Nesten en ungdomskilde! GIIID!
For de som husker 70-tallet, så kan sikkert dette minne om askavkok (te av greiner og blader av treet ask), og de har helt rett! Da kom det helsepåstander om at ask hjelper mot alt mulig. Stemte det? Nei! Det er ikke en medisin på markedet idag, som har sin opprinnelse i ask. Hvis ett eller flere stoffer i ask hadde vært så bra. Hadde ikke legemiddelbransjen kastet seg over dette da? Og burde dem ikke kaste inn milliarder på"kreftkjukeforskning også? Det går heller sakte i den leiren, lurer på hvorfor?..

De "alternative" påstår kreftkjuke bl.a. dette om kreftkjuke: "Chaga er en sopp med en kaffelignende smak. Den er et adaptogen som virker immunregulerende, krefthemmende, svulsthemmende, genbeskyttende, generelt styrkende (tonikum), blodrensende, blodsukkersenkende, smertestillende, magestyrkende, leverstyrkende, betennelseshemmende, bakteriehemmende og virushemmende. Soppen utgjør den kraftigste naturlige antioksidanten som er kjent."

Der ord som "immunregulerende" og "styrker immunforsvaret" bør få alle skepsisvarsellamper til å lyse! Og det samme bør påstanden "genbeskyttende" gjøre! For slike påstander kommer stort sett bare fra folk, som ikke aner bæret om hva de snakker om! For kroppens immunforsvar styres best av kroppen selv! Hvis en skal tolke, at "den blir økt". Så kan en tolke det, som at immunforsvaret reagerer på flere fremmedlegemer, altså da har en allergi. Der allergi er en tilstand, der kroppen setter igang noen ganger massive immunresponser på fremmedlegmer, som ikke er noen (alvorlig) trussel for kroppen. Slik som pollen, peanøtter, egg eller noen dyreceller. Er det ikke opplagt hvor feil dette blir?!?

Sammen med at når noe har påståtte alle mulige helseeffekter, så bør en også forlange desto bedre bevis på dette! For er påstandene nesten for gode til å være sanne, så er de nesten uten unntak "for gode til å være sanne"!

Og det er utført noen få forsøk, som viser at kreftkjuke kan kanskje ha effekt mot kreft. Men da har man tatt noen kreftceller, og lagt dem i en petriskål og tilsatt kreftkjukeekstrakt. Og skålene med kreftkjukeekstrakt og kreftceller har da hatt en høyere dødelighetsprosent sammenlignet med et kontrollstoff og kreftceller. Men det beviser ikke, at kreftkjuke hjelper mot kreft inne i en kropp! Det er ikke engang bevist, at det er trygt å drikke kreftkjukete!

En kan nesten sammenligne dette slik:
Hvis du hadde tatt petriskålene med kreftceller, og kjørt dem i mikrobølgeovnen i 10 minutter. Så er jeg sikker på, at kreftcellene er døde. Er det da trygt å kjøre samme behandling mot kreft? Dette er egentlig hvor på blåbærtur dette er!

Ta deg heller ei gulrot, lag deg blomkålsuppe, kålrotburger eller en god salat! Det er iallfall bevis er positivt for kroppen!