Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 20100
Tenkte det var på tide med en ordentlig zippotråd her på freak, da veldig mange av oss har brukt, eller har litt kjennskap til den ikoniske lighteren.

I denne tråden kan man legge ut erfaringer, spørsmål, samlinger vedrørende zippo!

historie

http://zippocollection.weebly.com/uploads/5/0/8/0/5080226/6863327.jpg

Zippo ble grunnlagt i Bradford, Pennsylvania i 1932 av Georg G. Blaisbell. han var født den 5 juni 1895 i Bradford. da man ser tilbake til tiden virket lite som at georg kunne slå gjennom med et nytt produkt mitt i depresjonstiden, han hadde lite utdanning, og allerede i 5 klasse gikk han ut fra skolen, og sa til sin familie at han ikke skulle tilbake skolebenken igjen.

han ble sendt av sin far ut i militær tjeneste, men etter bare 2 år gjentok staheten seg, og Georg var ute av militæret. Georg ble da satt til å jobbe i familiebedriften "the Blaisdell Machinery Company" der lærte Georg seg å jobbe med metaller noe som viste seg å være nyttig da hans senere oppfinnelse bestod av akkurat METALL.

i 1932 etablerte han et selskap kalt "Zippo manufacturing company", og i 1933 produserte han den første Zippolighteren inspirert av en lignende australsk lighter.

Zippolighteren fikk sitt navn fra navnet "zipper" (glidelås), da Georg likte nettopp dette ordet, med gjorde det om til "Zippo" da han syntes mere moderne ut. mars den 3, 1936 ble den første Zippo patenten innvilget.

design

http://www.walshbrothers.co.uk/Stock001/zippo/ZL150s.jpg

En Zippolighter har tradisjonelt blitt produsert av messing, men under 1 verdenskrig ble store deler av messing brukt til våpenproduksjon, og Zippolighteren ble da produsert i stål.
Selv om messing er det de fleste ordinære modeller er laget av kan spesielle modeller også være laget av f.eks kobber.

Du tenker kanskje nå "men messing er jo gult, hvorfor har den stålfarge da?" jo det skal jeg fortelle deg, under produksjon blir modeller som f.eks "high polished chrome" og "brushed chrome" dyppet i en spesiell blanding med "chromium" partikler i seg, og ved hjelp av positive, og negative ladninger blir lighteren belagt med "chromium".

Det mest iøynefallende med en zippolighter, og kanskje det som har gjort den til en av de bestselgene lighterene er pipeløsningen med hull i. Denne pipen har hull så veken får nok surstoff under rolige forhold, og fungerer samtidig som et vindskjold under ekstreme værforhold. Det er dette som gir Zippo dens velkjente "windprof ability".

http://www.smokebreakutah.com/var/m_5/58/585/41106/142327-zippo-lighter-flame.jpg



Bruksommerråder

Personlig mener jeg at en Zippo passer til alt og alle. enten du skal tenne i ovnen, eller du røyker! Selv går jeg rundt med Zippoen min 24/7 , og har aldri hatt en dag hvor jeg ikke har hatt brukt for den!



da starter jeg tråden med å spørre om det er noen som har en zippolighter, og hva de bruker den til?
Sist endret av stukeren; 25. april 2012 kl. 18:45. Grunn: skrivefeil!
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Stilig tråd! har selv en Led Zeppelin zippo stående som jeg bruker til å tenne røkelsen min med
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Har en fin billig zippo jeg kjøpte meg i England i fjor sommer. Sølv med Union Jack på den ene siden. Forlater den aldri, ligger alltid i lommen. Kastet den ikke etter at jeg sluttet å røyke engang, har tydeligvis for stor affeksjonsverdi for meg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
YT:Zippo tricks bør nevnes i denne tråden.
Jeg har en Zippo med en Volvo og skriften "VOLVO 1927", den er ifølge datostemplene 21 år.
Sist endret av DikkeDikk; 25. april 2012 kl. 19:05. Grunn: Bilde
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Jeg har en Zippo med en Volvo og skriften "VOLVO 1927", den er ifølge datostemplene 21 år.
Vis hele sitatet...
Stilig liten sak selv har jeg en zippo i brushed chrome, med inngravert, og farvefylt emblem fra skvadron 339 (fra 1984), den fikk jeg av fattern som han fikk tak i i militæret. det er nok den Zippoen jeg er mest glad i

http://www.britishmilitaryzippos.com/uploads/3/9/4/1/3941837/7875810_orig.jpg?177

denne type gravering, men dette er gravert inn dette emblemet! (i farger og alt): http://www.webstaff.no/images%20002%20air/339.jpg

skal se om jeg for lagt ut bilde av samlingen min, har den bare ikke her for øyeblikket!
Min Arctic Monkeys zippo
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Sitat av 3RD Vis innlegg
Min Arctic Monkeys zippo
Vis hele sitatet...
haha, har ikke ledd så godt på lenge skulle gjerne hatt den der ja!!!
Zippo bør være allemannseie! En ekstremt politelig lighter som alltid fungerer bra! Og om den ikke gjør det, bruk 20 kr på å sende den inn og få den reparert uansett! Har sett folk som har sprengt dem og fått en ny..
dette minte meg på en ting, jeg må kjøpe meg Zippo
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
dette minte meg på en ting, jeg må kjøpe meg Zippo
Vis hele sitatet...
støttes !!! hvis du er villig til å vente 3-4 uker hadde jeg kjøpt fra dx.com! da en vanlig "brushed chrome" koster ca 87 NOK, hvis ikke kan du kjøpe fra topsecret.no, de har godt utvalg, og norges beste priser men hvis du skal kjøpe en "unormal" zippo burde du kontakte han og spørre om han har den på lager flott fyr han som driver sjappa forresten !!
Har selv en standard Brushed Chrome.
http://www.trueswords.com/images/prod/c/TS-ZL200_540.jpg
Robust lighter.
Sist endret av Paradigm; 25. april 2012 kl. 21:32.
hvordan er det å røyke pipe med zippolighter? ekkelt? pleier å dra inn samtidig som jeg lighter ingrediensene...
Bensinlightere bør aldri brukes til å tenne cigarer, ettersom det gir bensinsmak, så samme gjelder vel for piper.

Dog er det enkelte som liker smaken av bensin også.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
hvordan er det å røyke pipe med zippolighter? ekkelt? pleier å dra inn samtidig som jeg lighter ingrediensene...
Vis hele sitatet...
Det funker dårlig. Zippo'en er ikke bra nok utformet til å tenne med i opp-ned-vinkel som man gjerne bruker ved fyring av pipe.
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Bensinlightere bør aldri brukes til å tenne cigarer, ettersom det gir bensinsmak, så samme gjelder vel for piper.

Dog er det enkelte som liker smaken av bensin også.
Vis hele sitatet...
er jo petroliumsprodukt zippoveske består av, men "naphta" lukter det ikke veldig mye av, en sigg, eller pipe skal nok gå bra, men jeg ser forsovidt fordelen med butanlightere da

Sitat av moret Vis innlegg
Det funker dårlig. Zippo'en er ikke bra nok utformet til å tenne med i opp-ned-vinkel som man gjerne bruker ved fyring av pipe.
Vis hele sitatet...
http://www.tobaccoland.co.uk/images/Sundries/ZIPPO-PIPE-LZ04n.jpg

youtube link!
artig tråd, får litt lyst til å lete etter mine to selv om begge trenger ny flint (?), og antageligvis ligger i ei kasse etter vi flyttet
Sitat av Spirituell Vis innlegg
hvordan er det å røyke pipe med zippolighter? ekkelt? pleier å dra inn samtidig som jeg lighter ingrediensene...
Vis hele sitatet...
Fyrstikker funker best til pipe, har jeg erfart
Sitat av stukeren Vis innlegg
støttes !!! hvis du er villig til å vente 3-4 uker hadde jeg kjøpt fra dx.com! da en vanlig "brushed chrome" koster ca 87 NOK, hvis ikke kan du kjøpe fra topsecret.no, de har godt utvalg, og norges beste priser men hvis du skal kjøpe en "unormal" zippo burde du kontakte han og spørre om han har den på lager flott fyr han som driver sjappa forresten !!
Vis hele sitatet...
En lighter fra DX kan på ingen måte kalles en Zippo.
Noen som har en liste over sider som selger Zippo, å den må være legit.
Helst noen sider med personlig erfaring, så slipper jeg å bli hustlet
Helst med priser på rundt 300kr

Creeper at the moment igjennom Topsecret.no sine
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Klarer ikke helt å se hva som er så ekstremt bra med zippo.
Funker jo bra, men å si att den tåler mye vind blir for drøyt.
Siggen smaker dritt om du tenner med zippo, og den må tilstadighet fylles med bensin. Griseri.
Nei, jeg sverger til en 1-lighter!

(ja jeg har testet zippo, har to tre liggende..)
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Klarer ikke helt å se hva som er så ekstremt bra med zippo.
Funker jo bra, men å si att den tåler mye vind blir for drøyt.
Siggen smaker dritt om du tenner med zippo, og den må tilstadighet fylles med bensin. Griseri.
Nei, jeg sverger til en 1-lighter!

(ja jeg har testet zippo, har to tre liggende..)
Vis hele sitatet...
kan til dels si meg enig, for eksempel holder jo disse en evighet, og koster 2 kroner stykket
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Noen som har en liste over sider som selger Zippo, å den må være legit.
Helst noen sider med personlig erfaring, så slipper jeg å bli hustlet
Helst med priser på rundt 300kr

Creeper at the moment igjennom Topsecret.no sine
Vis hele sitatet...
http://www.zippo.com/

Du kan tilogmed få den spesiallaget
http://www.stegegallery.com/images/lzp05.jpg

Kjøpte denne i Bodø for en stund tilbake siden, på det tidspunktet var vi 3 i Norge som hadde den. Jeg har nå klart å mistet Zippoen, og har bare etiketten igjen som den ble levert med.
Da jeg kjøpte den var den lagt i samme eske som de "vanlige" Zippoene kommer i, men denne var iført et silkesløre. Det fulgte også med et lite hefte som hadde en del fakta og sånt rundt Zippoene.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
http://www.zippo.com/

Du kan tilogmed få den spesiallaget
Vis hele sitatet...
De hadde jammen et par ganske pene penner også
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
artig tråd, får litt lyst til å lete etter mine to selv om begge trenger ny flint (?), og antageligvis ligger i ei kasse etter vi flyttet
Vis hele sitatet...
hvis du sliter med å få tak i orginal zippoflint kan du bare kjøpe, eller ta en brukt engangslighter, og fjærne flinthjlet, da spretter flinten ut! (vanlighvis mere en stor nok) , men husk å gjør det inne i en pose, for den flinten fyker langt!

Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
En lighter fra DX kan på ingen måte kalles en Zippo.
Vis hele sitatet...
jeg mener da ikke en "vintage oil lighter" fra dx, men en original zippo som starter på 15 dollar ellerno!, har handlet zippo der selv, og jeg er svært fornøyd!
Ebay har et godt sortiment, i alle mulige priser. Kan nevne å ha sett originale Zippo lightere på auksjon til 5£ + P&P.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Har en Zippo liggende et sted (aner ikke om den er ekte eller ei), med ødelagt lunte og flint. Vet det selges slike repair kits rundt omkring, men har noen erfaringer med disse? Er det plug-and-play eller trenges det en erfaren hånd?
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Har en Zippo liggende et sted (aner ikke om den er ekte eller ei), med ødelagt lunte og flint. Vet det selges slike repair kits rundt omkring, men har noen erfaringer med disse? Er det plug-and-play eller trenges det en erfaren hånd?
Vis hele sitatet...
Flint og veke er plug&play. Eneste er å være litt forsiktig når du skrur ut fjæra som holder flinten på plass.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bitches plz, gtfo.

http://wannalight.com/ har veldig fine priser og stort utvalg. Har kjøpt 10+ derfra og aldri hatt noe å si på det.

Desverre måtte de etter bestemmelser fra Zippo slutte å sende varer utenlands. Regner med at det skyldes prisforskjellen på Zippo i USA sammenlignet med Europa. På Wannalight får du en rekke modeller til rundt 60 kr.
Vil du bestille fra wannalight kan det kombineres med f.eks. JetCarrier som gir deg en postadresse i USA og videresender til Norge.

Vil anbefale dere å ta en kikk på Armor-serien. Disse er 50% tykkere enn vanlige Zippoer og føles veldig bra

På ønskelisten min står Zippo Armor i Sterling Silver, men 400 dollar er litt over budsjettet:
http://www.zippo.com/product.aspx?id=1023838
Samlet litt en god stund. Har vel sikkert rundt 20.stk rundt om kring her i huset
Det er som er aberet med Zippo er at om man ikke bruker den hver dag, så kan man banne på at den er tom for fuel den dagen man trenger den.

Men det er en kul sak å ha i lomma, ser kul ut, høres kul ut og lukter godt.

Selv har jeg to stk. en jeg fikk av kona når vi ble sammen. Og en jeg fikk av en god kamerat noen år før han døde. Begge lighterene betyr mye for meg.
Kanskje derfor jeg liker å ha en av dem med meg.
Noen andre her som syntes det ikke lukter godt?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Noen andre her som syntes det ikke lukter godt?
Vis hele sitatet...
Omtrent all slags bensin lukter godt.
Den beste lukten kommer fra totakt-eksos.
Har en hel del Zippoer liggende rundt omkring selv. Alt fra billig "ræl" kjøpt fra sånne små boder, til en ingravert Hard-Rock Café Zippo i sølv. Skal se om jeg klarer å grave frem noen og samtidig slå kloa i et kamera, så jeg kan dele herligheten.

Finnes liksom ikke grenser for hva en Zippo kan brukes til, virker det som. Ikke bare er de fantastiske verktøy, men de kan også brukes til å starte samtaler om både tykt og tynt med mennesker du strengt talt ikke kjenner. God underholdning er de også, om man lærer seg et par "Fancy-Schmansy" triks. Den som sa "Fire is not a toy" var en tosk.

Forøvrig kjenner jeg misunnelsens harde lem snike seg inn i meg ved synet av Atx sin Zippo.
Sist endret av Lille Nikotin; 26. april 2012 kl. 09:54.
har 1 stk zippo som jeg kjøpte på Roskilde i 2007, første og siste året mitt på roskilde, drar gjerne ned igjen om noen kan garantere sol alle dagene for 100mm nedbør på 35timer vil jeg ikke oppleve igjen når jeg sover i telt
Jeg tror det er en sammenheng mellom antallet zippolighetere man har og sjansen for at man har mobilen i ei taske hengende i beltet. Begge deler er rimelig praktisk, men dæven så harry.
Om du i tillegg har zippoen i belteveske. Da har du nådd toppen av harry-skalaen..
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg tror det er en sammenheng mellom antallet zippolighetere man har og sjansen for at man har mobilen i ei taske hengende i beltet. Begge deler er rimelig praktisk, men dæven så harry.
Vis hele sitatet...
til mitt forsvar
min står til pønt da den falt i søla siste dagen og gidder ikke stresse med og bytte veka osv den står der og oser gode minner fra en heller fuktig tur
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Om du i tillegg har zippoen i belteveske. Da har du nådd toppen av harry-skalaen..
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du mener
http://images.zippo.com/images/products/1_1024792_TH.JPG
Sitat av zapi Vis innlegg
http://www.stegegallery.com/images/lzp05.jpg

Kjøpte denne i Bodø for en stund tilbake siden, på det tidspunktet var vi 3 i Norge som hadde den. Jeg har nå klart å mistet Zippoen, og har bare etiketten igjen som den ble levert med.
Da jeg kjøpte den var den lagt i samme eske som de "vanlige" Zippoene kommer i, men denne var iført et silkesløre. Det fulgte også med et lite hefte som hadde en del fakta og sånt rundt Zippoene.
Vis hele sitatet...
Hvor i bodø får man kjøpt zippo lightere?
Har en slik en et eller annet sted, bildet er hentet fra nettet da jeg ikke husker hvor min er.

Noen zippo entusisaster som ser om det er noe spesielt med den?

Name:  zippo.jpg
Views: 555
Size:  81,2 KB
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Har en slik en et eller annet sted, bildet er hentet fra nettet da jeg ikke husker hvor min er.

Noen zippo entusisaster som ser om det er noe spesielt med den?
Vis hele sitatet...
Siden det er du som spør, så tenker jeg at den har noe med 2. verdenskrig å gjøre.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Har en slik en et eller annet sted, bildet er hentet fra nettet da jeg ikke husker hvor min er.

Noen zippo entusisaster som ser om det er noe spesielt med den?

Vedlegg 9779
Vis hele sitatet...

Det ser ut til at det er stemplet S A M på toppen?
Mener å huske at det er noe spesielt med de stripene i hjørnene.. men husker ikke hva

Fikset zippo'n min i dag!

http://bildr.no/thumb/1166863.jpeg

http://bildr.no/thumb/1166864.jpeg

http://bildr.no/thumb/1166865.jpeg


Hva syntes dere?
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
[quote=Henrik-Vanger;2547119]Har en slik en et eller annet sted, bildet er hentet fra nettet da jeg ikke husker hvor min er.

Noen zippo entusisaster som ser om det er noe spesielt med den?

sv:

nja, ikke noe særeget med den utenom S A M , men dette er en veldig gammel zippolighter, det er denne typen zippo de brukte som inspirasjon da den lagde "nyproduskjon av 1935" for all den ikke selg, eller kast denne lighteren, hvis den er ekte, noe jeg tror der den vært noen gryn
Sist endret av stukeren; 26. april 2012 kl. 21:09.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Siden det er du som spør, så tenker jeg at den har noe med 2. verdenskrig å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hadde vært logisk det ja, hehe

Men det er riktig som stukeren sier, er en av de første modellene. Det er en original en fra 1935. Kjøpte den i en lighter lot på ebay for mange år siden, har fått verifisert at den er original.
Pyroman
stukeren's Avatar
Trådstarter
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Hadde vært logisk det ja, hehe

Men det er riktig som stukeren sier, er en av de første modellene. Det er en original en fra 1935. Kjøpte den i en lighter lot på ebay for mange år siden, har fått verifisert at den er original.
Vis hele sitatet...
hadde det vært mulig om du tok bilder av bunnen, og pipen, tror det hadde vært svært interessant for mange å se med tanke på historien til Zippo da denne ble brukt mye i første og andre verdenskrig!
Sitat av stukeren Vis innlegg
hadde det vært mulig om du tok bilder av bunnen, og pipen, tror det hadde vært svært interessant for mange å se med tanke på historien til Zippo da denne ble brukt mye i første og andre verdenskrig!
Vis hele sitatet...
Indeed !

Dette er ikke min lighter, men skal ta gode bilder av den når jeg får rotet den frem.

Name:  zippo2.jpg
Views: 478
Size:  70,2 KB

Bunn:

Name:  zippo3.jpg
Views: 474
Size:  70,1 KB