Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2268
Hei, min bror har blitt sykemeldt og vil være sykemeldt i en god stund fremover. Han har nå lyst til å reise til Spania i 2 uker.
Jeg nevner da for han at han må søke til arbeidsgiver og nav for å kunne få lov til å reise dit.. Dette er han ikke interessert i, og vil heller ikke høre på meg.
Han vet han risikerer mye ved å reise, men velger fortsatt å reise.

Så når han ikke hører på meg, så må jeg heller prøve å gi han noen tips for å ikke bli tatt for svindel.

Så her trenger jeg noen tips fra dere!

Disse punktene har jeg selv:
*Ta ut alt av kontanter her i Norge.
*Ikke bruk kort i Spania
*Kjøp flybilletter og hotell med noen andre sitt kort.
*Ikke bruk sosiale medier.

Er det noe annet enn dette han burde tenke på?
Jeg støtter han ikke i å reise uten å søke, men hva har vell jeg å stille opp mot storebror
Tviler på at NAV kommer til å gjøre noe med ham, er mange som bryter disse reglene..
Har vært på ferie i sykemeldingsperiode før. Det var ingen problem for nav eller arbeidsgiver å la meg ta ferie. Skjønner ikke han gidder ta risikoen når det er så enkelt å få lov.
Sitat av doorfox Vis innlegg
Har vært på ferie i sykemeldingsperiode før. Det var ingen problem for nav eller arbeidsgiver å la meg ta ferie. Skjønner ikke han gidder ta risikoen når det er så enkelt å få lov.
Vis hele sitatet...
Jeg sier det samme til min bror, men det hjelper ikke stort.
>Er det noe annet enn dette han burde tenke på?
Bruke forkledning. Fort gjort å møte på kjente på flyplass / fly / ferien :-)
Hvorfor ikke bruke kort osv? Tror du NAV automatisk sjekker opp og har tilgang til alt slikt? Neppe.

Sykemeldte drar på ferie hele tiden. Husk det er stor forskjell på AAP, ufør og sykemeldt.

Sykemeldt og sykepenger får du bare inntil 1 år sammenhengende.

Det er ingen stress og ingen finner ut med mindre han åpenlyst skryter av å være sykemeldt og ferie samtidig. Bare hold det litt for deg selv... Er heller ikke akkurat slik at han drar til Thailand et halvt år.

Ingen finner ut, slapp av.

Ellers kan man beholde sykepenger og få lov til ferie hvis man spør. Så lenge det ikke forstyrrer å bli frisk. Hele poenget med å være sykemeldt er å komme i jobb og bli frisk så fort som mulig.
Det er vel igrunn bare arbeidsgiver (og andre ansatte) du behøver å bekymre deg over. Vil jo være fryktelig kjedelig om du og sjefen bor på samme hotel :-)

Forkledning kan være litt trøblete når du må vise foto-ID ved innsjekking og gate osv.
Han burde søke, og det later til å være praksis å innvilge en kort ferie som dette (2uker).
Står litt om det her https://www.virke.no/lovverk-radgivi...-til-utlandet/
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Han burde søke, og det later til å være praksis å innvilge en kort ferie som dette (2uker).
Står litt om det her https://www.virke.no/lovverk-radgivi...-til-utlandet/
Vis hele sitatet...
Joda, han vil nok få innvilget søknaden om han søker. Men her har vi en som står på sitt, og som ikke vil søke. Men reise uten..
Prøver å overtale han selv, men umulig rett og slett.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Dette er svindel av fellesskapets midler. Svindel med sykepenger og svindel av NAV det uthuler velferdsstaten og er på ingen måter greit. Jeg håper broder'n driter seg ut og blir tatt. Rett og slett. En som har penger fra NAV har ikke RETT på ferie utenlands. Utenlandsturer utover i norden vel er i utgangspunktet ikke tillat om ikke annet er avtalt. Feks som ledd i behandling. Like ikke denne utviklingen at folk synes det er greit å svindle fellesskapet. Det er vårt samla ansvar at vi kan beholde de goder det har tatt generasjoner å bygge opp. Og svindel er blant de største hindrene for det.

</moralens vokter>
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det du sier, og det er rett og slett stygt at folk utnytter systemet på denne måten.
Nå vet jeg at min bror vil få søknaden innvilget om han søker, men han vil absolutt ikke.
Han har nylig blitt sykemeldt da han pådro seg en skade, og vil etter ca 4-5mnd bli friskmeldt igjen.
Han har også ferie fra jobben sin i dette tidsrommet (altså søkt seg ferie før han ble skadet)
Så jeg ser ikke på min bror som den største svindleren her, da han faktisk bare kan søke å få det innvilget.
Det er bare formaliteten som mangler her.
Sist endret av questionmarkit; 10. juli 2018 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er jo ikke det at broren din isolert sett begår en svær forbrytelse. Det at han nå vurderer å bli en av mange som faktisk bryter retningslinjene for akkumulerte velferdsgoder som er bygd opp sten for sten siden etterkrigstiden er problemet. At noen idag har et slapt forhold til det å svindle NAV det binder opp masse ressurser og det medfører en hel haug med årsverk som blir jobbende med å ta stikkprøver, utvikle systemer som lettere avslører svindel. Ressurser som heller kunne vært kanalisert inn på å få raskere og mer effektiv saksgang og få ned behandlingstiden. Raskere saksgang er særdeles viktig, slik at ikke folk blir gående for lenge på diverse tiltak, jobbklubb, AAP eller sykepenger. Da studier viser at jo lengre bortfall fra lønnet arbeid jo mer øker sjansen for å aldri vende tilbake til full jobb.

Broren din og andre med samme tanke om at "det er stress å søke", eller "jeg orker ikke søke jeg bare reiser til syden" eller de som helt bevist gjør dette i skjul de er alle endel av det samme komplekse problemet. Hvordan få ned urettmessige utbetalinger fra offentlige midler.

Det kan være idiotiske grunner eller mindre idiotiske grunner til å ikke søke, men i mine øyne bør man da ikke reise utenlands på ferie i en sykemeldingsperiode. For da blir man automatisk en av de som bryter loven og som uthuler systemet og binder opp penger som heller skulle gått til andre ting.

Alternativt så kan de jo faktisk ta ferie selv om de er sykemeldt. Riktignok med feriepengene og uten sykepenger. Men det er altså et reelt alternativ for de som ikke orker søke.

Beklager om jeg ble i overkant plump i forrige post, jeg hisset meg kraftig opp her jeg satt og skrev og burde nok lest gjennom en ekstra gang før jeg postet den kommentaren.

Det er relativt greit og enkelt å søke om slikt på forhånd. Da er det ingen risiko for å bli tatt for svindel og i verste fall kanskje miste sykepenger og få krav om tilbakebetaling og anmeldelse eller hva de nå gjør i slike tilfeller, det kommer vel an på beløp og lengde på opphold utenlands. Til andre med samme ide, snakk med legen din og kontakt NAV på forhånd. Gjør ting korrekt så slipper du å være en av statistikken.

https://www.infotjenester.no/artikle...ise-utenlands/

Les og søk om å reise utenlands på sykepenger.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...enlandsopphold

Husk også å ta en samtale med arbeidsgiver før søknad sendes da det er et krav fra NAV at utenlandsreiser er avklart med arbeidsgiver først.
Sist endret av random67489; 10. juli 2018 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det er jo ikke det at broren din isolert sett begår en svær forbrytelse. Det at han nå vurderer å bli en av mange som faktisk bryter retningslinjene for akkumulerte velferdsgoder som er bygd opp sten for sten siden etterkrigstiden er problemet. At noen idag har et slapt forhold til det å svindle NAV det binder opp masse ressurser og det medfører en hel haug med årsverk som blir jobbende med å ta stikkprøver, utvikle systemer som lettere avslører svindel. Ressurser som heller kunne vært kanalisert inn på å få raskere og mer effektiv saksgang og få ned behandlingstiden. Raskere saksgang er særdeles viktig, slik at ikke folk blir gående for lenge på diverse tiltak, jobbklubb, AAP eller sykepenger. Da studier viser at jo lengre bortfall fra lønnet arbeid jo mer øker sjansen for å aldri vende tilbake til full jobb.

Broren din og andre med samme tanke om at "det er stress å søke", eller "jeg orker ikke søke jeg bare reiser til syden" eller de som helt bevist gjør dette i skjul de er alle endel av det samme komplekse problemet. Hvordan få ned urettmessige utbetalinger fra offentlige midler.

Det kan være idiotiske grunner eller mindre idiotiske grunner til å ikke søke, men i mine øyne bør man da ikke reise utenlands på ferie i en sykemeldingsperiode. For da blir man automatisk en av de som bryter loven og som uthuler systemet og binder opp penger som heller skulle gått til andre ting.

Alternativt så kan de jo faktisk ta ferie selv om de er sykemeldt. Riktignok med feriepengene og uten sykepenger. Men det er altså et reelt alternativ for de som ikke orker søke.

Beklager om jeg ble i overkant plump i forrige post, jeg hisset meg kraftig opp her jeg satt og skrev og burde nok lest gjennom en ekstra gang før jeg postet den kommentaren.

Det er relativt greit og enkelt å søke om slikt på forhånd. Da er det ingen risiko for å bli tatt for svindel og i verste fall kanskje miste sykepenger og få krav om tilbakebetaling og anmeldelse eller hva de nå gjør i slike tilfeller, det kommer vel an på beløp og lengde på opphold utenlands. Til andre med samme ide, snakk med legen din og kontakt NAV på forhånd. Gjør ting korrekt så slipper du å være en av statistikken.

https://www.infotjenester.no/artikle...ise-utenlands/

Les og søk om å reise utenlands på sykepenger.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...enlandsopphold

Husk også å ta en samtale med arbeidsgiver før søknad sendes da det er et krav fra NAV at utenlandsreiser er avklart med arbeidsgiver først.
Vis hele sitatet...
Som sagt, så er jeg helt enig med deg. Jeg har prøvd å forklart min bror dette, og forklart han konsekvensene av å bli tatt. Men dessverre så er det ikke alt som går inn, jeg ville aldri gjort det samme som min bror. Men her er vi forskjellige. Det eneste jeg kan hjelpe han med nå er å ikke bli tatt, men jeg forstår jo at det ikke er så veldig mye du kan gjøre i forveien for å ikke bli tatt.

Han kommer til å reise, turen ble kjøpt i går. Jeg får bare håpe min bror ikke blir tatt, men om han blir tatt får det være en god lærepenge.