Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2701
Jeg var dum og brukte et kort som vennen min hadde gitt meg. Dette skjedde for noen uker siden. Han ble tatt og politiet fikk tak i en god del meldinger der jeg rett og slett bekrefter til vennen min hva jeg gjorde. Jeg sendte til og med noen bilder som akkurat bekrefter det hele.

Etter en stund så ble han tatt og han skulle på avhør. De fikk tak i et par meldinger mellom oss to, i følge han så skal jeg også på avhør. Jeg er over den kriminelle lavalderen, men jeg er under 18. Derfor er jeg er veldig bekymret på hvilken straff jeg risikerer å få. Lurer også på om jeg får brev i posten hvis jeg blir innkalt til avhør. Det er mange bevis og jeg vil vite om jeg bare skal legge alle kortene på bordet eller lyve meg unna? Det er første gang jeg blir mistenkt av politiet og har aldri begått noen kriminelle handlinger før.

De har masse bevis, kan jeg slippe unna hvis jeg samarbeider med dem og forteller dem hvor dum jeg var, og kanskje at jeg angrer og vil aldri begå slike handlinger igjen? Vil jeg få dette på rullebladet mitt?

Edit: Jeg brukte til sammen ca 2000 kr, så det er en veldig liten sum som ble brukt med kortet.
Sist endret av xJuice; 28. juni 2018 kl. 00:04.
Hva har du gjort sånn at du skal bli kalt inn til avhør?
xJuice's Avatar
Trådstarter
6 0
Bruk av et bankkort som ganske sikkert er stjålet.
Har kameraten din gitt dem tilgang på mobilen sin?
xJuice's Avatar
Trådstarter
6 0
Ja
Om det har så sterke beviser så stiller det deg i et dårlig lys. Regner med at eier av kortet evt banken har anmeldt misbruket. Banker har som regel rutine for å varsle og anmelde om det oppdager misbruk. Var det din kompis som fant kortet som igjen ga det til deg? Og du viste at det kortet var mistet eller stjålet? Trengte du kodet på kortet og hvordan fikk dere tak i den?

Uanset så fjern det du kan av bevis. Slett bilder, meldinger, logger og annet om du ikke har gjort det. Selv om du har sendt det til han så trenger ikke de å finne noe mer på deg. Du er ikke blitt kalt inn enda så da har du forsatt noe tid. Om du blir kalt inn så kan du nekte å forklare deg, lyve eller snakke sant. De tar deg i å lyve rimelig raskt så det beste er å være ærlig eller holde kjeft... Om du er ærlig og alt det der så kanskje du kan få saken i konfliktrådet? Da havner det ikke på vandelen din. Prøv å hør med den fornærmede om det er en mulighet. Vist ikke så svar på det du er pliktig til å forklare også er det opp til dem å finne beviser.
Etter det du skriver så høres det ut som du er ganske fucked i denne saken. Hvis det er tilfellet så vil jeg egentlig bare anbefale deg å samarbeide og få saken raskt ut av verden. Blir sikkert en liten bot, pluss at du må tilbakebetale det du har stjålet. Det er ikke noe lurt å dra ut ting i retten dersom du kommer til å bli dømt allikevel.

Du vil få en prikk på rullebladet, men det har nok mindre å si enn du tror. Det eneste vil være at du ikke kan få jobber hvor de krever plettfri vandel. Det er stort sett kun politi og vekter som krever det, og det er ikke akkurat kremen av jobb uansett.

Det du bør gjøre nå er å passe på at du ikke blir tatt for noe mer i samme slengen. Kan være lurt å rydde hjemme og slette meldinger. Ville ikke forundre meg om kameraten din driver med mer enn stjålne kort.
xJuice's Avatar
Trådstarter
6 0
Skal satse på å få saken i konfliktrådet. Ellers så får jeg håpe på at boten ikke blir for høy.
Kan det kanskje være en mulighet å kontakte eier av kortet, unnskylde seg og tilby å betale pengene du brukte pluss litt til mot at vedkommende trekker eventuel anmeldelse? Og btw prøv å huske å ikke skrive kriminelle ting på meldinger i fremtiden!
Siden du er mindreårig bør du være forberedt på at dine foresatte kan delta i avhøret. Kan være greit å forberede de på det på forhånd, selv om det ikke akkurat er lett.
Når du først sitter i avhøret vil du mest sannsynlig få et ark hvor det står hvilke rettigheter du har osv.
Om du sier noe i avhøret eller ikke er opp til deg selv, men jeg ville hvertfall sagt sannheten, noe pyntet selvsagt, vist noe anger og selvinnsikt og spilt dum.
Du vil ikke slippe unna om du samarbeider med dem, noen form for straff får du uansett, men det mest gunstige er at saken går til konfliktrådet, du får bare håpe at motparten også ønsker det.

Håper for din skyld at saken går til konfliktrådet og løses der, slik at du slipper å få det hengende etter deg på rullebladet, regner med at du har lært etter dette.
Lykke til!
.
Ta rede på hvem som har anmeldt forholdet. Er det banken som har anmeldt så er det såvidt jeg vet standard prosedyre at anmeldelse blir stående og de trekker ikke saken uansett hva du sier. Er det eier av kort så kan du forsøke å gjøre som de andre sier.

Hvor detaljerte var disse meldingene mellom dere? Står det helt spesifikt i meldingene at du bruker et stjålet kort? Eller er det sendt pin kode til kortet på sms? Om du har sendt melding der feks der du tar ut penger fra minibank så betyr ikke nødvendigvis at det er bevis for noe annet enn at du tok ut penger. Om det er ikke står spesifikt at kortet var stjålet så kan du jo lage en historie rundt det. At du stakk innom minibank for vennen din for at han trengte penger. Om du trodde kortet tilhørte kameraten din så har du jo ikke gjort noe straffbart.
xJuice's Avatar
Trådstarter
6 0
De har bilder av et ordrenummer fra en nettside. Lurer på om de kan finne ut hvilket kort som ble brukt eller navn på kort med bare et ordrenummer?
Sitat av xJuice Vis innlegg
De har bilder av et ordrenummer fra en nettside. Lurer på om de kan finne ut hvilket kort som ble brukt eller navn på kort med bare et ordrenummer?
Vis hele sitatet...
Det kan de, veldig enkelt. Så fremt brukerstedet utgir denne informasjonen.
xJuice's Avatar
Trådstarter
6 0
Det var en person som anmeldte dette som ikke hadde noe med denne saken å gjøre. Jeg var ikke involvert i saken som ble anmeldt. Men de fant masse bevis på andre lovbrudd som jeg hadde gjort, men det hadde ikke noe med person som ble anmeldt med å gjøre. Så hvis personen dom anmeldte vennen min trekker tilbake anmeldelsen, så slipper jeg å komme til avhør? Som sagt så ble vennen min anmeldt på grunn av noe han hadde gjort, deretter så forteller han meg at jeg også kommer til å ha avhør, selvom jeg ikke hadde noe med saken å gjøre. De har jo bevis på at jeg brukte et bankkort, men det har ikke noe med anmeldelsen å gjøre.

Tror dere at politiet lager en helt annen sak ut av det? Er heldig og kjenner den som anmeldte vennen min, og denne personen skal trekke tilbake anmeldelsen. Hvordan kan dette hjelpe meg når de kanskje lager en helt ny sak?
Sist endret av xJuice; 28. juni 2018 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis de ikke har annet en meldinger mellom deg og kompisen å gå på. Så ville jeg sagt det var svada meldinger, at dere vanligvis tuller med sånt mellom hverandre. Tatt i betraktning at jeg ikke aner hvordan samtaler dere har hatt.
Du sier de har masse bevis på andre lovbrudd du har begått også spør du om det hjelper å si at du angrer og lover å ikke gjøre det mer? I deres øyne er du alt en vanekriminell bare at du har unngått å bli hekta før nå. Du kan nok glemme å grine deg ut av dette.

Enten så må du forsøke å lyve deg ut av saken, gjerne med litt dårlig hukommelse og evt. noen ingen kommentarer eller så må du ta det du får. Evt. så får du vel gjøre som mange andre som blir hekta, forsøke å få til en deal om du tyster på andre for alvorligere saker. Men da bør du nok ha advokat som kan forsøke seg på den.

Dette er jo ikke naskeri av iskrem på supern. Vi snakker misbruk av stjålet kort pluss alt det andre de måtte ha beviser for. Tenker det blir vanskelig å skate urørt gjennom dette. Om alt annet går til fuck så kan du jo alltids sjekke om det blir noen tilståelse rabatt å snakke om og bare ta det som evt. kommer som en mann. Livet går jo videre. Du kan jo selv velge hva du gjør videre. Om du fortsetter på samme sporet og blir hektet på nytt om stund for andre ting eller om du finner nye måter å få inntekt på som ikke medfører risiko for soning, jobb for eksempel.
Du er ung, og det vil bli tillatt stor vekt. Det er ingen alvorlig forbrytelse du har begått. Det eneste du skal gjøre er å være tydelig på at du angrer. Ikke grin og gjør deg til, bare vær troverdig og legg deg flat. Du må kommunisere at du har lært leksa di. Det som trigger snuten er at de mistenker at du er av typen som trolig har så dårlig holdning at du lett vil gjøre mere sprell. Da vil de reagere strengere. Kort sagt: rene og pene klær, rett i ryggen og se dem i øynene når du sier at ja, du har vært dum.
Ingen kommer tilå bure deg inne for dette, så ikke stress deg ihjel.