Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8328
Jeg har nylig fått jobb på en bensinstasjon, jeg tenkte det kom til å være helt greit med ikke så mye stress. Men i virkeligheten er det mer et gatekjøkken for fulle mennesker, dvs uendelige køer - hvor man står oppi burgerdisken fra man starter på jobb, til man slutter for dagen.

Dette er en jobb jeg ikke trives i og kommer ikke til å trives. I kontrakten min står det at jeg har 1 mnd oppsigelsestid, men under intervjuet så ville de ikke at jeg skulle slutte om det ikke hadde gått minst 2 år(pga det opplæringen man fikk, visst nok).

Men det driter jeg i. Men hva er deres tanker om dette? Skal jeg bare skrive ned som 'jeg slutter herved ...' og gi dette til sjefen min?
"Øko-Terrorist"
Oppsigelsestiden er den tiden du er pliktig å jobbe der etter at du har sagt opp/blitt oppsagt.(VANLIGvis 3mnd( Prøveperiode pleier å være en periode i begynnelsen av ansettelsesperioden der både arbeidsgiver og arbeidstaker kan si opp på kort varsel.(pleier også å ligge på 3mnd) Se om det står noe om prøveperiode i kontrakten din.
Bare skriv et datert brev (så tidspunkt ikke blir uklart) at du ønsker å si opp stillingen og gi det til sjefen (eller send det som brev, men si også i fra muntlig). Hvis du ikke ønsker å jobbe ut oppsigelsestiden kan du spørre om du kan slutte før. Du kan jo godt begrunne hvorfor du slutter i brevet.
Hva de har sagt at de "vil" du skal jobbe er noe annet. Helst vil de sannsynligvis at du skal jobbe gratis - for evig.
Om du har én måneds oppsigelse i kontrakten, så vil det si at du må jobbe ut inneværende måned, pluss én måned.
det beste du kan gjøre er å si det som det er, at du bomma litt på valget av jobb og at jobben kansje ikke passa deg så bra som du trodde.

at arbeidsgiver helst vil at du skal jobbe minimum 2 år f.år så være, de har ikke kontaktfesta noen minstetid uansett. så èn måneds oppsigelse gjelder nok som vanlig her. som Grimdoc sier så vil det bety inneværende + påfølgende måned

Til Grimdoc. du skriver "Helst vil de sannsynligvis at du skal jobbe gratis - for evig.".. hva baserer du det på? regner med at TS er avlønnet som alle andre under opplæring. ergo lite gratisk arbeide
Mann deg opp, ærlig talt.
Jobben er en stor del av livet.
Hvis du ikke trives, så slutt med en jævla gang og finn noe som passer deg bedre.
Som steinarr sier...seriøst?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Til Grimdoc. du skriver "Helst vil de sannsynligvis at du skal jobbe gratis - for evig.".. hva baserer du det på? regner med at TS er avlønnet som alle andre under opplæring. ergo lite gratisk arbeide
Vis hele sitatet...
Tror nok han sikter til at hva man aller helst vil, og hva man i realiteten må forholde seg til, ikke nødvendigvis stemmer overens.

Med mindre annet står tydelig i kontrakten, skal du kunne si opp når du vil, ofte er det til og med kortere oppsigelsestid om du har prøveperiode.
Noen her nevner oppsigelsestider på 3mnd, men det er ikke vanlig i den typen jobber. Jeg har hatt mange tilsvarende jobber og alltid én måneds oppsigelsestid.
Det er ganske litt rart/kjipt/luremus å si opp så fort, men du har høyst sannsynlig full rett til det.
Sitat av candela Vis innlegg
Det er ganske litt rart/kjipt/luremus å si opp så fort, men du har høyst sannsynlig full rett til det.
Vis hele sitatet...
Det kan du ha rett i, og om du sier opp og feks dere blir enige om at du fratrer raskt uten å gjennomføre oppsigelsestiden så kan du jo bare la være å nevne denne jobben når du søker ny.

Ikke noe poeng å bli i en jobb du hater.

Når det er sagt, hvorfor trives du ikke? Fordi du faktisk må jobbe når du er på jobb? At du må stå på mener jeg?
Regner med at du var i jobbintervju, og hvis det ikke ble gjort klart da at jobben for det meste ville bestå¨av burgerflipping for fulle folk, har du jo ditt på det tørre både legalt og moralsk. Skriv oppsigelse og kom deg vekk derfra.
Du trenger ingen moralsk rettferdig grunn til å si opp jobben. Folks liv endrer seg, planer endrer seg. Det er ikke kjæresten din, du trenger ikke å trøste dem eller forklare deg☺ Tipper de er vant til høy turnover, at det var derfor de helst ville ha noen med langtidsplaner. Opplæringen du trenger for å flippe burgere forsvarer neppe to års bindingstid.

Men det kan jo være lurt å snuse litt etter en ny jobb før du sier opp den du har da.
-Si fra omgående, muntlig og kort skriftlig med dato.
-Hør om du kan slutte snarest, kanskje andre som jobber der er interessert i å jobbe mer i en kort periode.
-Gjør det du kan, men hvis du mistrives skikkelig (det er ikke kødd å måtte omgås fulle/dopede folk, med den risikoen man løper, seriøst), og hvis det virkelig går psykisk på helsa løs (!), tar du kontakt med legen din, forklarer saken og sykmelder deg. (Ikke som første løsning, men blir det for ille, minner jeg deg bare på muligheten). Lykke til!
Sist endret av odile; 13. juni 2016 kl. 15:15.
Du kan ikke sykemeldes før du har jobbet der fire uker. Du kan heller ikke sykemeldes med mindre du faktisk er syk. At man misliker å servere burgere fulle folk er forståelig men ikke en sykdom. En måned i en kjip jobb takler man.
Sist endret av entropi; 13. juni 2016 kl. 15:26.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av entropi Vis innlegg
Du kan ikke sykemeldes før du har jobbet der fire uker. Du kan heller ikke sykemeldes med mindre du faktisk er syk. At man misliker å servere burgere fulle folk er forståelig men ikke en sykdom. En måned i en kjip jobb takler man.
Vis hele sitatet...
Det kan jo absolutt føre til stress, angst og depresjon, og da er man definitivt syk. Å fortsette å jobbe om man har angst for å stikke på jobb er ekstremt lite lurt, i verste fall kan det føre til at man må sykemeldes i flere år om man blir for stresset.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Det kan jo absolutt føre til stress, angst og depresjon, og da er man definitivt syk. Å fortsette å jobbe om man har angst for å stikke på jobb er ekstremt lite lurt, i verste fall kan det føre til at man må sykemeldes i flere år om man blir for stresset.
Vis hele sitatet...
Ja, og hvis han sklir i hamburgerfett på gulvet og brekker nakken så kan han søke uføretrygd.

Enn så lenge handler dette om en fyr som synes det er kjipt å jobbe på bensinstasjon og har lyst å si opp.

Løsning: Si opp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utvikler
Trådstarter
Takk for svar, jeg sa opp jeg. Prøveperioden jeg var bundet i gjorde at jeg kunne slutte iløpet av 2 uker uten at de kunne si noe på det. Kan nevne noe som er litt relevant i denne saken: Det er ikke at jeg er lat og syntes det er jævelig med så mye stress. Men det er det å jobbe fra 00:00 til 04:00 kun for å flippe burgere, det å snu døgnet og skal på jobb 15:00 dagen etterpå for å gjøre det samme - det unner jeg ingen.

Jeg jobber nå på lager, det er mye mer stas.

Takk for svar!
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Takk for svar, jeg sa opp jeg. Prøveperioden jeg var bundet i gjorde at jeg kunne slutte iløpet av 2 uker uten at de kunne si noe på det. Kan nevne noe som er litt relevant i denne saken: Det er ikke at jeg er lat og syntes det er jævelig med så mye stress. Men det er det å jobbe fra 00:00 til 04:00 kun for å flippe burgere, det å snu døgnet og skal på jobb 15:00 dagen etterpå for å gjøre det samme - det unner jeg ingen.

Jeg jobber nå på lager, det er mye mer stas.

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Good for you!
Nattskift på gatekjøkken suger. Du har min fulle sympati.
Pun intended.