Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3267
Hei,
jeg vet at det å selge alkohol og spessielt hjemmelaget er ulovlig. Lurer bare på om det i praksis går ann å komme unna denne loven, ser for meg å gjøre det på en lignende måte som hasj klubbene i barcelona, hvor de sier at medlemmene ikke kjøper selve hasjen, men man betaler sin andel av utstyret og frøene som ble brukt til å gro planten det kommer fra. Så altså om jeg gjør det klart for de jeg selger til(er bare folk jeg kjenner) at de ikke kjøper vinen i seg selv, men de spleiser på utstyr og alt annet man trenger til å lage det og på den måten er med på selve bryggingen og at vi bare gjør det hoss meg siden jeg har bad med termostat man kan stille inn nøyaktig.

Tror dere dette kunne fungere? Er ikke så mye vin det er snakk om, men tenker det er greit å ha i bakhodet at det ikke trenger å være verdensundergang om jeg så skulle bli busta.
Sitat av Jakobet Vis innlegg
Hei,
jeg vet at det å selge alkohol og spessielt hjemmelaget er ulovlig. Lurer bare på om det i praksis går ann å komme unna denne loven, ser for meg å gjøre det på en lignende måte som hasj klubbene i barcelona, hvor de sier at medlemmene ikke kjøper selve hasjen, men man betaler sin andel av utstyret og frøene som ble brukt til å gro planten det kommer fra. Så altså om jeg gjør det klart for de jeg selger til(er bare folk jeg kjenner) at de ikke kjøper vinen i seg selv, men de spleiser på utstyr og alt annet man trenger til å lage det og på den måten er med på selve bryggingen og at vi bare gjør det hoss meg siden jeg har bad med termostat man kan stille inn nøyaktig.

Tror dere dette kunne fungere? Er ikke så mye vin det er snakk om, men tenker det er greit å ha i bakhodet at det ikke trenger å være verdensundergang om jeg så skulle bli busta.
Vis hele sitatet...
En kompis selger flasker fra garasjen. Og så kan man fylle på dem fra tanken som står ved siden av. Jeg ville kanskje ikke prøvd det for retten though.

Loven sier uansett at du kun har lov til å lage shit for eget bruk, så alt du eventuelt måtte "gi bort" havner i en juridisk gråsone så lenge folk ikke er med å spleiers fra start.
Sist endret av moret; 19. mars 2015 kl. 13:19.
Så lenge du ikke har noen fortjeneste på det så er det ikke noe problem å gi vekk hjemmelaget vin.
Du kan selvfølgelig ikke gi vekk til mindreårige.
Sist endret av Spelly; 19. mars 2015 kl. 16:00.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Så lenge du ikke har noen fortjeneste på det så er det ikke noe problem å gi vekk hjemmelaget vin.
Du kan selvfølgelig ikke gi vekk til mindreårige.
Vis hele sitatet...
Aight. det høres jo egentlig fair ut.

Har sett sånn smått på lovverket siden tråden først dukket opp og bortsett fra paragrafer om faktisk tilvirkning, utsalg og import så virker det hele uregulert.
Å selge vin er ikke lov, kun vinmonopolet har lov til det.
Salg av alkoholholdig drikk gruppe 2 og 3 kan bare foretas av AS Vinmonopolet (...)
Vis hele sitatet...
Å brygge vin (under 22%) til eget forbruk er lov.
Bevillingsplikten gjelder ikke tilvirkning til eget bruk av alkoholholdig drikk som ikke er brennevin.
Vis hele sitatet...
Alkoholloven

Å samarbeide om lovlige aktiviteter er lov. Så du har helt rett.
I teorien er det antagelig ulovlig å ta profitt (mer enn utgift til materialer, selv om du har brukt tid på brygging også). Å ta betalt etter at vinen er ferdig er også muligens ulovlig.
Men det er mine spekulajsoner om gråsoner.
Manuehl's Avatar
Trådstarter
Takk for svar. Så jeg kan konkludere med at det er litt i gråsonen, men i teorien er det lov om jeg ikke tar noe ekstra for arbeidet. Jeg kan vell ta profitt ved å si at alle bøttene måtte kjøpes nye før jeg laga vinen og på den måten kunne ta litt mer en det jeg har i utgifter til utstyr.