Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2037
Hei.
Satte en batch med øl fra et ekstraktsett forrige uke. Leste instruksjonene litt vell kjapt og tilsatte 20 liter kaldt vann opp i maltekstraktet og det kokende vannet, slik at det totalt ble 25 liter. Ser nå da jeg sitter å ser på oppskrifta at jeg skulle ha tilsatt kaldt vann slik at det ble 20 liter totalt. Altså har jeg vanna ut ekstraktet mitt ganske kraftig. Noen som vet hva dette vil gjøre med ølet?

Bør jeg legge til ekstra sukker under karboneringen slik at det fortsatt er 5,7 g per 500 ml, eller bør jeg bare ha oppi den ferdigmålte sukkerposen og la det stå til?

På forhånd takk.

Paa9
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hva slags øltype er det? Går nok helt fint skal du se, vil bare smake litt mildere enn det egentlig skulle ha gjort.
Om det passer til øltypen, går det jo f.eks og ha oppi litt honning for å forsterke smaken litt.
Bare husk på at det er mye sukker i honning så ølen vil bli noe sterkere om du tilsetter mye honning.
Sist endret av Osteper; 20. februar 2015 kl. 18:25.
Trådstarter
Takk for svar =). Var litt redd for at det bare skulle bli vann av hele greia. Det er en festival golden stage summer ale. Det er dette settet om det hjelper noe http://bryggeland.no/olsett/ekstrakt...ummer-ale.html
Det betyr bare at du vil få 4% istede for 4,5%, ville ikke gjort noe med det
Honning er i største del gjærbart sukker. Dvs at honningen blir for det meste spist av gjæren.
Så vil ikke bli noen voldsom honning smak.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Honning er i største del gjærbart sukker. Dvs at honningen blir for det meste spist av gjæren.
Så vil ikke bli noen voldsom honning smak.
Vis hele sitatet...
Det er nå også relativt mye aromastoffer i honning, så faktisk så vil honningen gi veldig mye aroma! Men etter gjæring vil selvsagt meste av/alt sukkeret være borte, så søtsmaken blir også borte. Men du vil fortsatt ha den emne smaken etter honning...
Dette har jeg kjent flere ganger, bl.a. fra hjemmebrygget mjød (øl der en har brukt honning istedet for sukker), som var nesten like sterk som vin. Jeg personlig synes honning på brødskiva er helt OK, men honning i mjød, øl og te synes jeg er forferdelig.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er nå også relativt mye aromastoffer i honning, så faktisk så vil honningen gi veldig mye aroma! Men etter gjæring vil selvsagt meste av/alt sukkeret være borte, så søtsmaken blir også borte. Men du vil fortsatt ha den emne smaken etter honning...
Dette har jeg kjent flere ganger, bl.a. fra hjemmebrygget mjød (øl der en har brukt honning istedet for sukker), som var nesten like sterk som vin. Jeg personlig synes honning på brødskiva er helt OK, men honning i mjød, øl og te synes jeg er forferdelig.
Vis hele sitatet...

Nå må vi ikke glemme at han jo alt har brukt ølsett, og dermed har tilført nødvendige søtstoff fra maltekstrakten. Om han tilsetter honning nå så blir det jo ikke svære mengder, tror nok det går helt fint.
Angående karbonering burde du øke mengden sukker i forhold til totalt volum, men er 5,7 gram per 0,5l korrekt? Ca halvparten er et mer kjent tall: )
Når jeg brygger, bruker jeg formlene i denne tabellen, samt fremgangsmåten i teksten. Da er minimerer du sjansen for flaskespreng og infeksjon, samt du får riktig mengde co2 til ølet ditt
Sukkertabell.
Sist endret av per-ulv; 22. februar 2015 kl. 09:23.
Trådstarter
Takk for mange gode svar. De gjør meg langt mindre usikker. Kan hende 5,7 er et høyt tall og galt, men det ferdige posjonerte sukkeret var 110g til 19-20 liter. Derfor jeg trodde det. Veldig bra at jeg fikk en avklaring på dette. Vil jo ikke at alt ølet mitt skal sprenge.

Flott verktøy det ble linket til! Skal bruke det framover :-)

Sukkermengden er jo selvfølgelig per liter og ikke halvliter... Vet ikke helt hvor jeg fikk det fra... Uansett takk for gode svar:-)
Sist endret av Paa9; 22. februar 2015 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.