Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  654 261143
Sjekk gjærposen din, Ac, A eller L før tallene.. tallene betyr hvilken dag og år gjæren er produsert. de to siste er året, de før er hvor mange dager inn i året.
Foreksempel, L35813 betyr Lager gjær, produsert 24.desember(den 358ende dagen) i 2013. Jeg er 99% sikker på at det følger med lager gjær.
Men uansett, sjekk.

Ac står for Coopers ale gjær
A står for ale gjær
L står for lager gjær.

Om det er lager gjær du har, råder jeg deg til å kjøpe Safale US-05 eller US-04.

Du vill ikke gjære lager gjær på 20grader søtere/vondere øl finnes ikke. tro meg, jeg har prøvd!
Gjæren jeg har er visst en ale-gjær, så gjærer ølsettet mitt ved kald romtemperatur(ca 18-19 grader). Dette skal resultere i en lys ale som ikke ligger veldig langt fra en lager i smaken.

Ølet har nå gjæret i en uke, og det er lite aktivitet i gjærlåsen nå. Om en uke er det klart for flasking
Sitat av Dub Vis innlegg
Ser ut som en fin oppskrift, men om jeg skulle komentert noe, så er IBU for høy iforhold til OG, en fin regel på en IPA er å ha BU/GU så nærme 1 som mulig.. Kok mer malt for å komme opp til OG 83 eller kok mindre bitterhumle
Vis hele sitatet...
Det er smak og behag, en IPA kan godt ha BU/GU nærmere 2 hvis du er humle freak sånn som meg
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Gloss Vis innlegg
Det er smak og behag, en IPA kan godt ha BU/GU nærmere 2 hvis du er humle freak sånn som meg
Vis hele sitatet...
En IPA med BU/GU på 2 er ikke lengere en IPA.

Glad i humle jeg også, men om man skal anbefale en IPA til en nybegynner, så syns jeg man heller skal skrive opp en som er litt mer nøytral.

Men uansett greit nok, du var den eneste som kom med forslag
etter å ha glemt ølen min helt siden russetida. Så spratt jeg en av de flaksene jeg åpnet og lukket igjen i russetida fordi den ikke hadde kullsyre da. Og nå skummet det litt og boblet som bare det! Det var virkelig friskt og godt!
OG sist men ikke minst! Fattern godkjente den og ble meget imponert!!
kjipt at jeg bare har 2-3 liter igjen da...

Må nok sette ei bøtte til snart, skal jeg få noe digg sommerkos!
Visst jeg bestille denne startpakken her http://bryggeland.no/komplette-start...-complete.html så er det eneste jeg trenger er ett slikt http://bryggeland.no/barons-7-5-kg-pale-ale-kit.html og flasker?
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Det kan jeg godt, gikk gjennom hele tråden her om dagen.
Mange av de tidlige linkene gikk til vinogbar.no som har skiftet navn til Bryggeland.

Ting du trenger til brygging:
  • Gjæringsbøtte Link.
  • Gjærlås Link
  • Gjærlås med kullfilter Link
  • Bryggrens Linkeller Link
  • Ølsett Link.
  • Hydrometer(hvis du har lyst å beregne alkoholinnhold)Link

Flasking av øl
Flere som har anbefalt å legge til maltekstrakt til ølsettet.
Hvis du er helt fersk, så er denne siden sterkt å anbefale(fra tidligere i tråden).

Ellers så kan et startsett være å anbefale, her har du alt du trenger utenom selve øllen.

Har nå bare tatt linker fra bryggeland, men du kan stikke innom europris, Brygging.no og dersom du er i Bergen Vestbrygg

Håper det var til hjelp
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke noen grunn til å bruke kullfilter. Lukten som kommer ved brygging er digg, og ser ingen grunn til å prøve å kamuflere denne
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Jeg ser ikke noen grunn til å bruke kullfilter. Lukten som kommer ved brygging er digg, og ser ingen grunn til å prøve å kamuflere denne
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, men jeg bor i kollektiv og har ønsker å ta hensyn til mine samboere.

Visst jeg bestille denne startpakken her http://bryggeland.no/komplette-start...-complete.html så er det eneste jeg trenger er ett slikt http://bryggeland.no/barons-7-5-kg-pale-ale-kit.html og flasker?
Vis hele sitatet...
Helt korrekt det eneste du trenger da er et ølsett, flasker og såklart vann
Sist endret av MinoDyhes; 16. juni 2013 kl. 18:42.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg satte i går min batch #2, som ble belgisk witøl.

Volum: 22 liter

3,6 kg lyst hvetemaltekstrakt
45 gr Saaz-humle i 60 min
25 gr indiske koriandørfrø i 10 min
40 gr Ferske appelsinskall i 10 min
5 gr Saaz humle i 5 min
WhiteLabs WL400 flytende gjær

Gleder meg!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ser ut til at det er litt kunnskap rundt ølbrugging her.

har satt øl for første gang i dag, og i rotet, presterer eg å lese feil
på instruksjonen. i stedet for å lese 0,5dl som det står leser eg 0,5l som gjæren skal blandes ut i.

så mitt spørsmål er: skal eg bare tømme heile dunken i dass, eller vil det gjæres sjølv om ein blanda det ut i feil mengde vatn først.
Sitat av ChristerAB Vis innlegg
Ser ut til at det er litt kunnskap rundt ølbrugging her.

har satt øl for første gang i dag, og i rotet, presterer eg å lese feil
på instruksjonen. i stedet for å lese 0,5dl som det står leser eg 0,5l som gjæren skal blandes ut i.

så mitt spørsmål er: skal eg bare tømme heile dunken i dass, eller vil det gjæres sjølv om ein blanda det ut i feil mengde vatn først.
Vis hele sitatet...
Tøm det ut

Eller prøv med mer gjær.
Har vel ikke mye å si om det blandes ut i litt for mye vann, så lenge den totale vannmengden når det settes til gjæring er riktig?
jaja, det har i alle fall starta og boble i gjærlåsen, så trur det gjekk greit.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei

Etter et innfall i går, bestemte jeg meg for å prøve meg på brygging for første gang.

Ringe en kompis stakk på europris og kjøpte:

Gjæringsfat
vannlås
hydrometer
temperaturmålet
St. Peters IPA beer kit
Saga Ballong og flaske desinfeksjon


Startet med å vaske alt, deretter koke 3,5l vann. Varmet opp boksene i varmt vann, så det skulle flyte lettere, og helte det så i gjæringsfatet, kort etterfulgt av det kokende vannet. Rørte godt.

Deretter gikk vi inn i dusjen, for å fylle opp til «totalt 19 liter i dunken». Det begynte umiddelbart og skumme noe voldsomt. Vi skrudde ned trykket, ting bedret seg litt, og vi stoppet på 19L.

Problemet var bare at når skummet la seg, endte vi med 21L brygg totalt. Vil dette ha mye og si for prosessen, og ikke minst smaken på sluttproduktet?

Etter alt la seg, helte vi over posen med humle, rørte litt og sjekket deretter med hydrometer og temp-måler.

Hydro: 1040
Temp: 27,5*

Ventet en stund, til det var nede på 25, så helte vi i gjæren, og rørte noen ganger.

Har sett på youtube at noen rører etter å ha tilsatt gjær, mens andre bare strør gjæren over, og setter på lokket. Hva er riktig?

Så kommer det merkeligste. I bruksanvisningen står det:

«...legg over et klede eller legg lokket løst på. (Det er viktig at ølet får mye luft under bryggingen samt at det det ikke skal komme fremmedelementer i brygget).»

Syntes dette var rart, så vi kikket videre på youtube, og det virker som om alle, uten unntak, bruker lokk og gjærlås. Derfor valgte vi også dette.

Nå sitter jeg derimot dagen derpå, og lurer på om dette er riktig å gjøre, og om vi sitter med et godt utgangspunkt, tross alt.

Temp i skrivende stund er forøvrig: 21,1 i rommet, og 23,6 i brygget.

Takk på forhånd for gode tilbakemeldinger og at du gadd lese hele innlegget.
Det er viktig at brygget ikke får mye luft under bryggingen (eller etterpå) fordi det vil oksidere og smake dårlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jau, da har jeg satt Coopers Mexican Cerveza til bryggings'
Leste noen gode tilbakemeldinger på denne

Blandet hele boksen med en hel pose Coopers Brew Enhancer 2. Altså, 1.7kg + 1kg med 25L vann.
Romtempen er satt til 23'. Brukte US 05 gjær siden den som fulgte med hadde gått ut på dato i 2012!

Kom tilbake en time etter jeg hadde satt brygget igang. Det lakk utover gulvet.
Tok på meg en brødpose og dykket nedi boksen og skrudde fast skrukorken til krana og det hjalp
Sist endret av Solaced; 19. september 2013 kl. 22:45.
23-25 grader er ALT for varmt. Spesielt til en øl som skal være pilsner.
Sitat av Solaced Vis innlegg
Jau, da har jeg satt Coopers Mexican Cerveza til bryggings'
Leste noen gode tilbakemeldinger på denne

Blandet hele boksen med en hel pose Coopers Brew Enhancer 2. Altså, 1.7kg + 1kg med 25L vann.
Romtempen er satt til 23'. Brukte US 05 gjær siden den som fulgte med hadde gått ut på dato i 2012!

Kom tilbake en time etter jeg hadde satt brygget igang. Det lakk utover gulvet.
Tok på meg en brødpose og dykket nedi boksen og skrudde fast skrukorken til krana og det hjalp
Vis hele sitatet...
Lagde samme greie som deg noen måneder siden, med samme gjær og samme enhancer til og med. Ble supert øl, gled deg
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
23-25 grader er ALT for varmt. Spesielt til en øl som skal være pilsner.
Vis hele sitatet...
Heldigvis har tempen vært jevnt rundt 20 grader de siste 2 dagene. For varmt?
Høres ut som gjæret gjør sitt :P "plopp plopp"
Måler du temp i rommet eller i karet? Det mest kritiske er temperaturen de første 4-24 timene, ettersom det er da størstedelen gjæringen blir unnagjort. Det blir helt sikkert drikkendes øl, men du får garantert et bedre produkt av nøyere temperaturstyring.
Pils skal helst gjæres på 15ºC eller lavere.

Dersom temperaturkontroll er en issue, men du allikevel vil ha pilssmak, så kan du gå for en cream ale. Den er lik pils i smak og farge, men kan gjæres litt varmere.
Sitat av Solaced Vis innlegg
Heldigvis har tempen vært jevnt rundt 20 grader de siste 2 dagene. For varmt?
Høres ut som gjæret gjør sitt :P "plopp plopp"
Vis hele sitatet...
det handler om smak - du vil få litt feil smak på ølet om det gjærer på feil temperatur. Om du må gjære på litt høye temperaturer kan Ale være det du bør gå for. Selv brygget jeg en canadian-ale i stua på hybelen min. Denne gjæret på 21-22 grader, og fikk en ganske god smak. Andre øltyper (som forskjellige pilsnere) har fått en litt kunstig søtsmak som jeg ikke var så veldig fan av. Og slik jeg forstod det var dette fordi de gjæres på for høy temperatur.

Canadian ale er en litt mørkere øltype - og kan minne litt om bayer. Selv syntes jeg den hadde en god smak - og de fleste som smakte den (selv de som normalt kun drikker pilsnere) synes det var ganske god og lettdrikkelig.
Sist endret av etse; 24. september 2013 kl. 12:23.
http://www.coopers.com.au/the-brewer...g=posts&t=5385
"18-20 degrees. 18 will give you a nice clean ferment."

Tempen er tatt utifra rommet som har vært stabilt rundt 20.3 døgnet rundt. Skal senke det ned til 18.
Må ikke stole på Cooper's, de reklamerer med det som er greit for forbrukeren, de hadde solgt litt færre sett dersom alle måtte ordnet seg gjæringsskap med termostat.

Du kan også banne på at under stormgjæring er det 3-4 celsius varmere i gjæringskaret enn i rommet på grunn av friksjon.

Like fullt blir det nok drikkendes hvis du har hatt en steril prosess.
Sist endret av BlueGrot; 24. september 2013 kl. 17:21.
Tenkte jeg skulle brygge øl til jul i fjor. Ble aldri gjort, men nå som jeg har denne tråden her å kikke i skal det nok bli øl i år
▼ ... noen uker senere ... ▼
mitt første brygg, en batch med juleøl/ale satt, gjæret å flasket, tror det kan bli lovende når den får karbonert seg, godgjort seg på flaske å kjølt seg ned litt, var drikkbart rett fra gjæringsdunken men skal ikke påstå romtemperert flat ale er spesielt godt.

Sist endret av elkjip; 14. oktober 2013 kl. 02:32.
Sitat av elkjip Vis innlegg
mitt første brygg, en batch med juleøl/ale satt, gjæret å flasket, tror det kan bli lovende når den får karbonert seg, godgjort seg på flaske å kjølt seg ned litt, var drikkbart rett fra gjæringsdunken men skal ikke påstå romtemperert flat ale er spesielt godt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser det ligger en pose med DME der. Bruker du DME til karbonering? Funker det bra?
Brukte tørrmalt til å karbonere ja, mest fordi jeg fikk høre at det funka og fordi jeg ikke hadde sukker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skal snart sette mitt første øl på flasker, men skjønner ikke helt hvordan heverten jeg har fått med fungerer. Har en anelse, men kunne være greit å høre det i fra noen som kanskje kan det litt bedre.

Den har en kran i enden, også har den en slags "pute" med riller som man kan klemme på. Den er ganske hard, men regner med at den er til å klemme på. Også i enden av den er det en buet plastikkslange. Kan ta bilder om dere ikke forstår.
Jeg kjenner bare til enkel hevert, hvor du må suge i ene enden før du fører den lavere enn den andre enden.
Pumpehevert/autohevert, hvor man pumper væske i heverten før tyngekraften gjør sitt. Man kan også feste på en flaskefyller, hvor en knapp blir trykket inn når heverten treffer bunnen av flasken. Flaskefyller gjør forøvrig flaskingen til en drøm.
Om det ikke er noen av disse, må du nesten poste bilde, hvor kjøpte du den?
Sitat av jahglory Vis innlegg
Jeg kjenner bare til enkel hevert, hvor du må suge i ene enden før du fører den lavere enn den andre enden.
Pumpehevert/autohevert, hvor man pumper væske i heverten før tyngekraften gjør sitt. Man kan også feste på en flaskefyller, hvor en knapp blir trykket inn når heverten treffer bunnen av flasken. Flaskefyller gjør forøvrig flaskingen til en drøm.
Om det ikke er noen av disse, må du nesten poste bilde, hvor kjøpte du den?
Vis hele sitatet...
Ja flaskefyller fulgte det med, men selve heverten er annerledes en både den "sugeheverten" og autoheverten. Jeg kjøpte den på bryggeland avd. Drammen.

http://imageshack.us/a/img405/7952/rb7s.jpg
Sitat av Osteper Vis innlegg
Ja flaskefyller fulgte det med, men selve heverten er annerledes en både den "sugeheverten" og autoheverten. Jeg kjøpte den på bryggeland avd. Drammen.
Vis hele sitatet...
Skjønner godt at du stusser på denne, aldri sett noe slikt. Kan det være at du skal koble kroken til en slange som går ned i bøtta og pumper med den trekkspillsylinderen? Gjerne post om du finner løsningen, kanskje best å ringe bryggeland om ingen andre inspill følger.
Sist endret av jahglory; 5. november 2013 kl. 21:16.
Sitat av jahglory Vis innlegg
Skjønner godt at du stusser på denne, aldri sett noe slikt. Kan det være at du skal koble kroken til en slange som går ned i bøtta og pumper med den trekkspillsylinderen? Gjerne post om du finner løsningen, kanskje best å ringe bryggeland om ingen andre inspill følger.
Vis hele sitatet...
Tja det kan jo hende, men ho som satte sammen settet mitt sa at ho hadde lagt oppi absolutt alt jeg trengte.

En teori jeg har er at man skal pumpe inn trekkspillsylinderen mens man fortsatt holder den over brygget, og så sette den buede enden oppi og slippe, da vil det forhåpentligvis(?) bli laget et vakum slik at det blir sugd opp. Når det først har begynt å renne kan man slippe den helt oppi. Den buede enden er mest sannsynlig for å ikke få med bunnslam?
Kan være, men høres litt stress ut. Mtp hygiene ville jeg heller ikke designet en hevert slik at man skal ta så alt for mye på deler som man deretter plasserer i brygget.
Sitat av jahglory Vis innlegg
Kan være, men høres litt stress ut. Mtp hygiene ville jeg heller ikke designet en hevert slik at man skal ta så alt for mye på deler som man deretter plasserer i brygget.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der, jeg får høre med bryggeland.
Fant løsningen! Ho i bryggeland hadde glemt og legge ved en vesentlig del. Ho hadde ikke greid å få kontakt med meg i etterkant, men ringte de nå for å høre hvordan denne funket, og da forklarte ho at det ligger igjen en stang der som ho hadde glemt å legge med. Blir sendt til meg i posten, så håper ikke ølet blir dårlig på den tiden det tar før jeg får den. Får den forhåpentligvis tirsdag eller onsdag.
Sist endret av Osteper; 7. november 2013 kl. 21:01.
Da har jeg åpnet første flaska med hjemmekokt. Kokte fire ulike øl helt i slutten av september. Dette var All grain sett som var ferdig oppveid, så var ganske rett frem. Totalt dreier det seg om rett under 100 l, men vi var to, så sitter ikke igjen med mer en 50 l, eller rundt 100 flasker.

Vi brygget India Pale Ale, Lys export, Pale Ale og en Porter (til jul), ca 25 liter på hver av slagene. Vørten fikk gjære i 2-3 uker og ble så tappet på flaske. Der har de stått i "rom-temp" frem til begynnelsen av denne uka. Da ble de satt kaldere.
Idag tok jeg en solid smak på alle sammen og kan bare si at dette var vellykket. Er en del jobb, men veldig artig å se hele prosessen, og ikke minst billig. Med en pris på rundt 9-10 kroner literen er dette helt greit.


Så resultatet var langt over forventet. Noe uklarheter i exporten, men det skal gjøres noe med neste gang. Regner med å koke litt før jul, da det er mer maltet korn på vei i posten. Denne gangen blir det en pilsner og mer export.

Skal prøve å ta noen bilder da.
Da har jeg flaska Coopers Mexican Cerveza.
Det skal stå rundt 2 uker i romtemperatur, ikke sant? Også skal det lagres kjølig etter det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har det noe og si om jeg flytter ølet i fra Coopers plastflaskene over til noen glassflasker? Så slipper jeg bunnslammet i flaskene.
Du vil miste noe CO2, og ølet ditt blir sannsynligvis oksidert. For å unngå å miste for mye kullsyre bør ølen og flaskene ha lavest mulig temperatur. (gjerne 0-1 grad). Dette fordi ølet kan inneholde mer CO2 per enhet ved lavere temp enn ved høy temp. Angående oksidering tar dette tid før ølet blir dårlig, så om du drikker det opp raskt skal det gå fint. Om du derimot skal ha det en stund blir det usmak på det=/ For å unngå mest mulig bunnfall, la ølet stå kaldt og rolig ca. 24 timer før det skal drikkes, og hell forsiktig over på glass
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Du vil miste noe CO2, og ølet ditt blir sannsynligvis oksidert. For å unngå å miste for mye kullsyre bør ølen og flaskene ha lavest mulig temperatur. (gjerne 0-1 grad). Dette fordi ølet kan inneholde mer CO2 per enhet ved lavere temp enn ved høy temp. Angående oksidering tar dette tid før ølet blir dårlig, så om du drikker det opp raskt skal det gå fint. Om du derimot skal ha det en stund blir det usmak på det=/ For å unngå mest mulig bunnfall, la ølet stå kaldt og rolig ca. 24 timer før det skal drikkes, og hell forsiktig over på glass
Vis hele sitatet...
Okei! Litt kjipt da med tanke på hvor vanskelig det er og forflytte hjemmebrygget øl, uten at alt bunnfallet skal virvle opp igjen. Men si at jeg flytter over litt øl på noen flasker samme dag jeg skal ut på f.eks fest, det holder seg vel fint utover kvelden da?

Har ett par glassflasker her med patentkork som jeg satte i kjøleskapet. Men når jeg smakte på ølet og det var temmelig flatt så satte det ut igjen i romteperatur, såvidt jeg har forstått så skal det begynne å produsere Co2 igjen selv om det har stått kjølig?
Det hjelper deg ikke nå, men å stikke om ølet etter gjæring via et filter kan fjerne veldig mye bunnfall.

Når du først har fått det i flaskene så er det bare å sørge for at de får stå i ro slik at alt legger seg i bunn og så helle forsiktig over i glass når du skal nyte ølet.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Okei! Litt kjipt da med tanke på hvor vanskelig det er og forflytte hjemmebrygget øl, uten at alt bunnfallet skal virvle opp igjen. Men si at jeg flytter over litt øl på noen flasker samme dag jeg skal ut på f.eks fest, det holder seg vel fint utover kvelden da?

Har ett par glassflasker her med patentkork som jeg satte i kjøleskapet. Men når jeg smakte på ølet og det var temmelig flatt så satte det ut igjen i romteperatur, såvidt jeg har forstått så skal det begynne å produsere Co2 igjen selv om det har stått kjølig?
Vis hele sitatet...
Dersom alt sukkeret du tilsatte før flasking er spist opp vil det ikke bli mer kullsyre, men dersom det er slik at gjæren ikke rakk å spise opp sukkeret før det ble kjølt ned hjelper det på kullsyrenivået.
Å flytte over på flasker for å drikke samme dag skal gå strålende, bare husk at både øl og flasker skal være kaldest mulig, og forflytningen bør være roligst mulig så det ikke begynner å skumme

Bunnfall plager ikke meg stort i mitt øl, og det er da bunnfall i svært mye øl kjøpt på polet også, så gjelder ikke kun hjemmebrygg.

Bunnfallet du har i flaskene, kom det når du tappet over, eller er det fra karboneringen? Dersom det er tappet over gjør som Per Gunnar sier neste gang: Kok opp sukkerlake, ca 6 gram sukker per liter øl, ha dette i ett tomt gjæringskar, tapp ølet over fra dunken du har gjæret i, til den med sukkerlaken, bruk hevert! når du er ferdig med dette er det bare å tappe på flasker
Tenkte å kjøpe dette settet og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har gjæret i denne dunken før og vet hvordan det er med lukt,siden den ikke har vannlås m/kull o.l

http://bryggeland.no/komplette-start...obrew-kit.html

Og, går det fint å ha dunken på soverommet med litt temp. variasjon eller må den stå stabilt hele tiden? Uaktuelt å ha den på soverommet hvis det skal stinke gjær da.
Tenker å brygge Coopers Mexican Cerveza og etter det jeg har lest skal den visst stå på 15-20 grader?
Går det fint om den står i vanlig romtemp?
Sist endret av freeaak; 26. november 2013 kl. 22:38.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Dersom alt sukkeret du tilsatte før flasking er spist opp vil det ikke bli mer kullsyre, men dersom det er slik at gjæren ikke rakk å spise opp sukkeret før det ble kjølt ned hjelper det på kullsyrenivået.
Å flytte over på flasker for å drikke samme dag skal gå strålende, bare husk at både øl og flasker skal være kaldest mulig, og forflytningen bør være roligst mulig så det ikke begynner å skumme

Bunnfall plager ikke meg stort i mitt øl, og det er da bunnfall i svært mye øl kjøpt på polet også, så gjelder ikke kun hjemmebrygg.

Bunnfallet du har i flaskene, kom det når du tappet over, eller er det fra karboneringen? Dersom det er tappet over gjør som Per Gunnar sier neste gang: Kok opp sukkerlake, ca 6 gram sukker per liter øl, ha dette i ett tomt gjæringskar, tapp ølet over fra dunken du har gjæret i, til den med sukkerlaken, bruk hevert! når du er ferdig med dette er det bare å tappe på flasker
Vis hele sitatet...
Bunnfallet kom kun ifra karboneringen, rett etter jeg hadde tappet på flasker var ølet veldig klart.

Brukte sånne "Carbonation Drops" fra Coopers. Var veldig lettvint, det er vel bare vanlig sukker satt sammen til et drops har jeg lest.

Vil vel bli bunnfall selvom jeg utfører såkalt "batch priming"?

Sitat av freeaak Vis innlegg
Tenkte å kjøpe dette settet og i den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har gjæret i denne dunken før og vet hvordan det er med lukt,siden den ikke har vannlås m/kull o.l

http://bryggeland.no/komplette-start...obrew-kit.html

Og, går det fint å ha dunken på soverommet med litt temp. variasjon eller må den stå stabilt hele tiden? Uaktuelt å ha den på soverommet hvis det skal stinke gjær da.
Tenker å brygge Coopers Mexican Cerveza og etter det jeg har lest skal den visst stå på 15-20 grader?
Går det fint om den står i vanlig romtemp?
Vis hele sitatet...
Lukt tror jeg ikke du skal uroe deg for med den øltypen ihvertfall, vet at noen typer lukter veldig svovel (egglukt), men ikke denne.

Mexican Cerveza etter hva jeg har lest skal stå mellom 18-23 grader for optimal gjæringstemperatur.

Variasjoner i temperaturen er en av gjærens værste fiende, ett av triksene er å holde stabil temperatur. Et par-tre grader gjør ikke så mye, men prøv så godt du kan og hold temperaturen stabil, så blir det bra!
Sist endret av Osteper; 26. november 2013 kl. 22:42.
Sitat av Osteper Vis innlegg
Lukt tror jeg ikke du skal uroe deg for med den øltypen ihvertfall, vet at noen typer lukter veldig svovel (egglukt), men ikke denne.

Mexican Cerveza etter hva jeg har lest skal stå mellom 18-23 grader for optimal gjæringstemperatur.

Variasjoner i temperaturen er en av gjærens værste fiende, ett av triksene er å holde stabil temperatur. Et par-tre grader gjør ikke så mye, men prøv så godt du kan og hold temperaturen stabil, så blir det bra!
Vis hele sitatet...
Når man sier 18-23 grader, går man etter temp. i rommet eller i satsen?
Sitat av freeaak Vis innlegg
Når man sier 18-23 grader, går man etter temp. i rommet eller i satsen?
Vis hele sitatet...
Du går etter temp. i brygget. Normalt under stormgjæringa vil brygge ligge 2-3 grader høyere en romtemperaturen.
Så om jeg holder romtemp på 19-20 grader under hele gjæringa så burde jeg være safe?
Sitat av freeaak Vis innlegg
Så om jeg holder romtemp på 19-20 grader under hele gjæringa så burde jeg være safe?
Vis hele sitatet...
Jepp, da er du safe!
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://gyazo.com/2730d85bfc4d9050185e51bba938cb38.png