Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 16139
Sitat av etse Vis innlegg
Spørsmålet er om en strengere straff ville hatt noen effekt.

Ville det gjort situasjonen bedre for de pårørende? Og i så fall på hvilken måte? Og kan dette dokumenteres? (altså strengere straffer gjør det lettere for de pårørende å komme over tragedien?)

Ville det hatt en prevantiv effekt? Eller er det rimelig å anta at folkene som er i stand til å gjøre en slik handling ville gjort det uansett om han fikk 21 års fengsel - eller 40 år?

Ville det hatt en større rehabiliterende effekt? Og har vi ikke egentlig allerede forvaring om vi mener personen er en fare for samfunnet og trenger lengre rehabilitering?

Personlig har jeg egentlig liten tro på at noe særlig strengere straffer vil ha en stor effekt - og da mener jeg vi ikke har noen grunn til å øke straffen. Som sagt tidliggere skal aldri straff gies fordi man ønsker hevn - men man skal ta hensyn til de pårørende. Og da i størst grad for å kunne hjelpe de med å få en closure. Og jeg er spendt på om noe spesielt strengere straffer enn det vi har i dag faktisk ville hjulpet mye.
Vis hele sitatet...
Jeg kan med en gang si at strengere straffer definitivt vil gjøre det bedre for offeret. Det er IKKE kult å vite at avskummet som tvang deg til både det ene og andre er en fri mann / kvinne om 5-6 år. Da kommer vi inn på alvorlighetsgrad igjen, og dette (eller snarer disse) tilfellene burde belønnes med livstid. Så trenger vi ikke gå nærmere innpå det.

Jeg er klar over at vi ikke gir livstid i Norge, noe jeg i 98% av saker er helt enig i at vi ikke burde, men det finnes unntak. Unntak som er så ondskapsfulle at vi rett og slett ikke har ord stygge nok til å beskrive det.
Sist endret av Lille Nikotin; 31. juli 2012 kl. 23:29.
Hva som er riktig? Det er vell opp til hver enkelt person hva de synest.
Hva du burde gjøre?
Ikke skrive under på noe brev, og kaste en person ut av nabolaget
fordi han kan gjøre noe kriminelt blir bare feil.
Jeg synes det er fint at vi ikke har et rettsystem som er bygget på hva som føles rettferdig for offeret (også kjent som hevn).
Rent personlig ville jeg ha kastrert faenskapet om han så mye som så på dattra mi, om jeg hadde hatt ei.

Rent juridisk er det svært lite dere får gjort. Han har gjort opp for seg og er i utgangspunktet skuls med samfunnet. Han må jo bo et sted som dere andre har nevnt.

Hadde jeg vært overgrepsmann ville jeg nok ikke overgrepet i mitt eget nabolag heller.

Spørr du meg burde alle som overgriper seg mot barn blitt balleklipt og sendt til et Bastøy for pedofile, hvor de kan pule hverandre så mye de vil, men hold svineriet unna barn. Jeg driter i hvor politisk ukorrekt det er.
Sitat av Wessa Vis innlegg
...
Spørr du meg burde alle som overgriper seg mot barn blitt balleklipt og sendt til et Bastøy for pedofile, hvor de kan pule hverandre så mye de vil, men hold svineriet unna barn. Jeg driter i hvor politisk ukorrekt det er.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Er det bare det at du synes at "de fortjener det"? Eller mener du at det er et godt preventivt tiltak? Eller er det noe annet som gjør at du mener det?
Sitat av Markus Vis innlegg
Hvorfor? Er det bare det at du synes at "de fortjener det"? Eller mener du at det er et godt preventivt tiltak? Eller er det noe annet som gjør at du mener det?
Vis hele sitatet...
Rett og slett fordi jeg syntes de fortjener det.
Når jeg sier at det er politisk ukorrekt så er det fordi jeg forstår at det er svært lite preventivt, og stider i mot norske retts og justisprinsipper. Jeg er veldig enig i de ellers, men akkurat pedofile overgripere klarer jeg ikke føle noe sympati eller på noen som helst måte ønske velkommen tilbake til samfunnet. Det er min greie. Andre kriminelle er det annerledes med
Sitat av Wild Vis innlegg
Der jeg kommer fra er slik idioti straffbart. Man har imidlertid et vel fungerende politi, i motsetning til Norge.
Vis hele sitatet...
Velfungerende politi i USA?!? Haha, dummeste jeg har hørt.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Rett og slett fordi jeg syntes de fortjener det.
Når jeg sier at det er politisk ukorrekt så er det fordi jeg forstår at det er svært lite preventivt, og stider i mot norske retts og justisprinsipper. Jeg er veldig enig i de ellers, men akkurat pedofile overgripere klarer jeg ikke føle noe sympati eller på noen som helst måte ønske velkommen tilbake til samfunnet. Det er min greie. Andre kriminelle er det annerledes med
Vis hele sitatet...
Pedofile har ofte hatt en vanskelig oppvekst. Voldelige foreldre, eller seksuelle overgrep i barndommen kan skape sosiale konflikter som voksen. Ironisk nok er overgangen fra offer til overgriper langt mindre enn folk skulle tro (det gjelder forøvrig det meste).

Det disse menneskene trenger er fri psykiatrisk hjelp uten å måtte stå 3 år i kø. Det er egentlig skammelig hvor lite Norge fokuserer på mental helse. Idag må du gjerne betale behandlingen din selv. Eventuelt havne i fengsel først.
Sist endret av ZaiRoX; 1. august 2012 kl. 11:28.
Sitat av Markus Vis innlegg
Hvorfor? Er det bare det at du synes at "de fortjener det"? Eller mener du at det er et godt preventivt tiltak? Eller er det noe annet som gjør at du mener det?
Vis hele sitatet...
Fordi det er det sunn fornuft tilsier er riktig å gjøre. Da kan han ikke gjøre det èn gang til.

Lov og sunn fornuft er to forskjellige ting.

Er enig i at mye med det norske rettsvesen er bra, men når det kommer til overgrep så bør vi ikke gi dem nye sjanser til å ødelegge flere liv.

Zairox: Godt poeng du kommer med der. Jeg antar det det kommer ned til, er at vi må alle beskytte oss bedre. Lovlydige mennesker kan få lov til å gå med pistol for å skyte overgrepsfolk som angriper dem.
Sist endret av Taurean; 1. august 2012 kl. 12:08.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi det er det sunn fornuft tilsier er riktig å gjøre. Da kan han ikke gjøre det èn gang til.

Lov og sunn fornuft er to forskjellige ting.

Er enig i at mye med det norske rettsvesen er bra, men når det kommer til overgrep så bør vi ikke gi dem nye sjanser til å ødelegge flere liv.

Zairox: Godt poeng du kommer med der. Jeg antar det det kommer ned til, er at vi må alle beskytte oss bedre. Lovlydige mennesker kan få lov til å gå med pistol for å skyte overgrepsfolk som angriper dem.
Vis hele sitatet...
du kaller det sunn fornuft, jeg kaller det persolig følelse. Legg merke til en vesentlig forskjell - når du sier noe er sunn fornuft så legger du også en påstand om at dette er noe som helt logisk må være bra - og alle med en god fornuftig sans vil være enig i dette.

Men om du ser i tråden, så er faktisk veldig mange av de jeg vil si har en god fornuftig sans direkte uenig med deg - så jeg vil ikke si det er sunn fornuft. Og når man påstår at det er sunn fornuft er det som oftest også noen man kan argumentere for - og gi gode argumenter for. Det at du føler det er riktig betyr ikke at det har noe med sunn fornuft å gjøre.

Og du sier også at det er for å beskytte folk, men har vi store problemer med at folk som har gjort slike handlinger kommer ut av fengsel og gjør det fler ganger? Etter man blir straffet for noe slikt vil man jo så sterk rehabilitering i fengselet - og oppfølging i ettertid. Jeg skulle likt å se dokumentasjon som viser at det er veldig mange som gjør slike handlinger på nytt etter å ha vært i fengsel - og dokumentasjon på at strengere straffer ville unngått dette.
Er det ikke litt mot sin hensikt å fryse han ut og sverte han? Ville tro at det er mindre sansynlig at en glad ex-overgriper/kriminell/narkoman gjenntar lovbrudd enn en trist, forbannet og utstøtt tidligere straffedømt. Samtidig forstår jeg hvorfor folk er kritiske. Jeg vil annta at mange av de som forgriper seg på andre lider av narsissistiske personlighets-trekk, og jeg er usikker på om det fungerer å banke etikk, empati og moral inn i hodene deres. Personlig ville jeg gitt mannen en sjanse, men også holdt et godt øye med han. Dersom han begynner å luske rundt i barnehager veivende med sjokoladeplater så ville jeg selvsagt rapportert dette til noen sakkyndige som kunne evaluert situasjonen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Fordi det er det sunn fornuft tilsier er riktig å gjøre. Da kan han ikke gjøre det èn gang til.

Lov og sunn fornuft er to forskjellige ting.

Er enig i at mye med det norske rettsvesen er bra, men når det kommer til overgrep så bør vi ikke gi dem nye sjanser til å ødelegge flere liv.

Zairox: Godt poeng du kommer med der. Jeg antar det det kommer ned til, er at vi må alle beskytte oss bedre. Lovlydige mennesker kan få lov til å gå med pistol for å skyte overgrepsfolk som angriper dem.
Vis hele sitatet...
Flott. Da får vi gi alle som selger narkotika samme straffen. Det er uten tvil mange flere liv som ødelegges av narkotika hvert år enn av sexsuelle overgrep.
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Flott. Da får vi gi alle som selger narkotika samme straffen. Det er uten tvil mange flere liv som ødelegges av narkotika hvert år enn av sexsuelle overgrep.
Vis hele sitatet...
så du sammenligner at en narkoman frivilig går og kjøper seg narkotika som han selv frivillig ruser seg på, med et seksuelt overgrep?

kansje et seksuelt overgrep er like frivillig som å kjøpe seg narko i din verden men ikke min

og forresten så blir enda flere liv ødelagt av alkahol
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så du sammenligner at en narkoman frivilig går og kjøper seg narkotika som han selv frivillig ruser seg på, med et seksuelt overgrep?

kansje et seksuelt overgrep er like frivillig som å kjøpe seg narko i din verden men ikke min

og forresten så blir enda flere liv ødelagt av alkahol
Vis hele sitatet...
Selgere! Ikke kjøpere.
Hvor mange liv/ødelagte familier osv tror du ikke en "gjennomsnittlig" heroin langer har på samvittigheten?(Nå har jo ikke de noe særlig til samvittighet da, men du skjønner vel tegninga?)
Sist endret av A-tillah; 4. august 2012 kl. 02:26.
Man setter sitt første skudd selv. Man drikker sin første slurk alkohol selv. Man røyker den første pipa selv. Det er for lett å legge skylda på langeren. Hva da med alkohol? Staten sin feil at det er alkohollikere i Norge?

Man tar sine egne valg i livet, ikke personen du kjøper rusmidler av. Sier ikke at det er positivt med en person som selger tyngre narkotika, men det er ikke hans feil at det er så mange skjebner som vandrer gatelangs.

Man kan ikke sammenligne en som forgriper seg sexuelt med en som langer dop. «Du er din egen lykkes smed»
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Selgere! Ikke kjøpere.
Hvor mange liv/ødelagte familier osv tror du ikke en "gjennomsnittlig" heroin langer har på samvittigheten?(Nå har jo ikke de noe særlig til samvittighet da, men du skjønner vel tegninga?)
Vis hele sitatet...
Ser ut til at du glemmer at det ved narkotikasalg i og for seg selv ikke innebærer voldsbruk, selvsagt kan det innebære vold og tvang, men sjeldent - og i de tilfellene så samtykker kjøperen ved å fullføre handelen, og det endelige valget om man skal bruke narkotikumet eller ikke er ene og alene opp til individet selv.

Det kan ikke sammenlignes med seksuelle overgrep, hvor det alltid er en form for tvang innblandet.

Mener du også at en børsemaker eller smed som selger et våpen er medskyldig i eventuell kriminalitet relatert til våpenet som en tredjepart utfører? Eller hva med kasseoperatøren på vinmonopolet som solgte alkohol som endte opp i dødsfall, grunnet uaktsomhet fra kjøperens side?
Sist endret av Tnh; 4. august 2012 kl. 03:50.