Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4548
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor vanskelig er det å jukse med det å få en annen person som ligner sånn høvelig på en selv? (Jeg skal ta realfagseksamen)

Privatisteksamen foregår vel på den vanlige vgs-skolen man har gått på da så er kanskje greit å velge en i et annet fylke, om man kan velge?

Man må jo bare vise frem legitimasjon vel, så hvor vanskelig kan det være?

Og til det viktigste spørsmålet, hvordan kan man komme i kontakt med folk som er villige til å gjøre det når man ikke kjenner noen? Pengene har jeg så lenge det ikke koster 10.000+ liksom..
Hvis personen ligner nok på deg og låner din legitimasjon bør det naturligvis gå bra.
Men om noen mistenker forsøk på fusk og bestemmer seg for å undersøke dette nærmere så har du et problem.

Av ren nysgjerrighet, hvilke(t) fag dreier det seg om?

Om du ikke kjenner noen som ligner på deg, er bedre i faget enn deg og i tillegg er villige til å stille for deg så blir vel neste steg å kontakte folk på nettet. Da må antakelig folk legge ut bilde av seg selv så du kan vurdere om de ligner nok på deg og det er det ikke sikkert at folk er villige til.

Til slutt, den vanlige moralprekenen: Dette kommer sikkert til å ta sin tid, så hvorfor ikke bare bruke tiden på å lese slik at du kan ta eksamenen selv?
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Pope Vis innlegg
Hvis personen ligner nok på deg og låner din legitimasjon bør det naturligvis gå bra.
Men om noen mistenker forsøk på fusk og bestemmer seg for å undersøke dette nærmere så har du et problem.

Av ren nysgjerrighet, hvilke(t) fag dreier det seg om?

Om du ikke kjenner noen som ligner på deg, er bedre i faget enn deg og i tillegg er villige til å stille for deg så blir vel neste steg å kontakte folk på nettet. Da må antakelig folk legge ut bilde av seg selv så du kan vurdere om de ligner nok på deg og det er det ikke sikkert at folk er villige til.

Til slutt, den vanlige moralprekenen: Dette kommer sikkert til å ta sin tid, så hvorfor ikke bare bruke tiden på å lese slik at du kan ta eksamenen selv?
Vis hele sitatet...
Dette gjelder realfagene (jeg har ikke tatt noen..)
Dersom jeg skulle tatt fagene selv hadde det blitt matte r1+r2 og biologi 1 og 2. Men dersom jeg finner en til å ta de for meg så har det ikke noe å si for de studiene jeg tenkte å ta.

Grunnen til at jeg ikke gidder å studere selv er at jeg har mista all motivasjon og har ikke motovasjon for sånne fag som jeg syns er kjedelige.

Ja det blir helt sikkert ikke lett å finne noen villige, ihvertfall ikke i og med at jeg er jente.. men jeg skulle betalt mye til den villige!
Fins det noen norske kjøp og salg sider på det mørke nettet da?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke gidder å studere selv er at jeg har mista all motivasjon og har ikke motovasjon for sånne fag som jeg syns er kjedelige.

Ja det blir helt sikkert ikke lett å finne noen villige, ihvertfall ikke i og med at jeg er jente.. men jeg skulle betalt mye til den villige!
Fins det noen norske kjøp og salg sider på det mørke nettet da?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt blir - hvis du ikke har motivasjon til å ta
disse fagene, har du da motivasjon for å gjøre det arbeidet
eller ta fatt på de studiene du eventuelt skal få ved hjelp av
disse fagene? I tillegg ligger det jo en risiko i å jukse, samtidig
som du jo selv ikke lærer de fagene du skal kunne.

Mitt råd er at du legger disse fagene på hylla og gjør noe annet
frem til du eventuelt blir interessert i å ta dem. Om du tenker å
ta universitetsutdannelse, bør du absolutt ikke starte på studier
hvis du ikke er motivert.
Du kan betale opptil 10.000 pr fag? Du kan jo kanskje betale for en privatlærer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke gidder å studere selv er at jeg har mista all motivasjon og har ikke motovasjon for sånne fag som jeg syns er kjedelige.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Men litt av poenget med å ta realfag på VGS-nivå er jo at man ønsker å kunne søke på studerer som krever at du har realfagskompetanse.
På disse studiene forutsettes det at du har kontroll på realfagene fra VGS. Skal du fortsette å jukse når du tar høyere utdannelse da?
Du har en case her. Du mangler fag for å studere, men du mangler også motivasjonen til å lese disse fagene som gjør at du kvalifiserer til å studere. Om du ikke klarer å finne motivasjonen til å gjennomføre disse fagene, tror du at du vil klare et tøft studieløp på høyskole eller universitet? Det er ikke bare caffe latte og krokvelder som student. Det er også intense leseøkter, semesteroppgaver, div påkrevde innleveringer etc.

Om du alt er meldt opp til eksamen i de til våren i de fagene du mangler, hva med å faktisk bare brette opp armene og bite tennene sammen og bare gjøre det? Nå vet jeg ikke hva du tenker å studere, men det er jo ikke sikkert du trenger toppkarakterer heller. Og vårsemesteret har jo knapt startet, så det er null stress å legge opp en leseplan som gjør at du står med glans.

Bruk de ekstra pengene på å leie inn en som kan hjelpe deg en kveld eller to per uke. Denne personen kan også hjelpe deg å sette opp en strukturert leseplan, sånn at du har lekser du skal gjøre selv til neste "time". Du vil vokse mye på faktisk bare ta eksamen selv. Og det vil være en nyttig erfaring å vite at du kan hente uante krefter og motivasjon når du senere får eksamensperioder med korte mellomrom mellom forskjellige eksamener.

Studerte sammen med en som alltid fablet om at han ønsket å dra en "hollywood" på eksamen, med trådløs øreplugg skjult i øret og en nerd plassert i en varebil utenfor eksamenslokalet. Han slet ofte med motivasjonen og hadde lett for å miste konsentrasjonen, og da gikk det i divers metoder for å slippe å studere. Men han stod i det, leste pensum og siste året så var han en av de med beste papirer. Og det helt uten hollywood juks. Ble en skikkelig fagnerd etter studiene, og det er en mann som ennå kan alt han lærte på fingerspissene. Vi andre vanlige som ofte endte med skippertak glemte jo halvparten av det vi hadde lært uka etter eksamen
Sist endret av frtoretang; 25. januar 2018 kl. 02:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Pensjonert Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det vanskelige er vel å finne en som kan faget, ligner deg i utseende og er villig til å gjøre det. Hvor god kan id-kontrollen være ?
Videre hvordan vil du betale for dette ? På forskudd ? Hva om personen bare leverer blank besvarelse ?
Kanskje betaling basert på en kombinasjon ? Forskudd + bonus for oppnådd karakter..
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da jeg har tatt mine eksamener som privatist, så var id kontrollen bare en kjapp titt på bankort/id. Når jeg skulle ha min sosiologi eksamen, så fikk min eldre bror til å ta den for meg. Det gikk fint, og jeg fikk en 6'er.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har tatt eksamen som privatist, og da er det noen gamle ukjente sensorer som tittet kjapt på bankkortet. Tror ikke det burde være noe problem, bare hold kjeft om det til alle, så de aldri får noen misstanke.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme her, jeg har nylig levert forfalskede resepter på apotek og brukt en annen person sitt pass som legitimasjon. Ikke engang apoteket sjekket om ansiktet stemte, de bare sammenlignet personsnummeret. Prøv.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og ja, de bruker fortsatt papirresepter idag. 90% blir skrevet elektronisk, selvsagt, men tannleger for eksempel bruker fremdeles papirresepter, og noen ganger er det dataproblemer slik at legen må skrive ut papirresept.