Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4242
Noen som har tips til hvor på toget jeg burde sette meg? Har tenkt å reise fra hallingdal til Oslo S. Har ikke kjøpt billett enda, har heller ikke tenkt til det.

Skal på boy$ konserten i morgen
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Glem det, får ikke sneket på den strekningen.
four4's Avatar
Trådstarter
25 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Glem det, får ikke sneket på den strekningen.
Vis hele sitatet...
Kan huske sent på sommeren i fjor, skulle fra Oslo S og hjem til dalen igjen. Kan huske jeg var drit trøtt så jeg gav faen i å kjøpe billett, skrudde på alarm på tlfen og sovna når jeg kom på toget.

Våknet ca 30 min før jeg var fremme og innså at jeg hadde sluppet å betale for reisen. Tror det er mulig å gjøre det igjen.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skulle ta tog fra Stavanger til Kristiansand en natt ifjor. Hadde bestilt billett på appen og telefonen gikk jo selvfølgelig tom for strøm. I tillegg ventet jeg på nytt bankkort siden det andre var på vei ut og jeg ble selvfølgelig stoppet. En illhissig konduktør som nærmest skreik til meg i vogna. Telefonen var død så ingen billett å vise til, og når han skulle få se legitimasjon var det jo selvfølgelig utgått. Fikk låne en telefon slik at jeg kunne ringe hjem til min far så han måtte komme å betale for meg kontakt.

Var faktisk nummeret før jeg ble kastet av midt uti ingenmannsland uten telefon og penger midt på natten. Ha alltid en plan B er mitt råd.
Norge er visstnok (i følge en togsniker jeg kom i snakk med en gang), en av de verste landene å snike på tog i. I følge han togsnikeren jeg pratet med (som alltids snek på tog), så var det bare å sette seg ned på en plass, og late som om man hadde betalt/vist billett allerede. Fungerte visstnok veldig bra i land som Frankrike og Tyskland. Jeg endte så opp med å måtte snike litt på tog selv senere i samme ferien, og snek 4 tog igjennom Sverige (og 3 busser også forsvåvidt), uten å bli tatt. Men tror jeg var litt vel lucky egentlig, da de sjekker billett ganske strict i Sverige (i følge han togsnikeren, men Norge kalte han umulig).
Har blitt kontrollert hver eneste gang jeg har tatt tog over lengre strekninger.

Det eneste som ville nyttet her er en teknisk løsning, f.eks. en hacket versjon av NSB-appen hvor man kan dele billetter med andre.

Så kjøp billett du.
four4's Avatar
Trådstarter
25 1
Noen som vet hvor stort gebyret er?
Mener å huske at d bare er 75kr.
Hvis jeg har rett, er det verdt risken

PS: Billett koster 550kr.
Sist endret av four4; 15. januar 2018 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av four4 Vis innlegg
Noen som vet hvor stort gebyret er?
Mener å huske at d bare er 75kr.
Hvis jeg har rett, er det verdt risken
Vis hele sitatet...
Legg på en 0 og pluss på 300 kroner så nærmer du deg.
four4's Avatar
Trådstarter
25 1
Sitat av jpano Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Står ikke noe om hvor stort beløpet er.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sitat av four4 Vis innlegg
Står ikke noe om hvor stort beløpet er.
Vis hele sitatet...
Trykk på "Hvorfor utstedes kontrollgebyr?"
four4's Avatar
Trådstarter
25 1
Betalte gebyr på 75kr en gang. Fra Kongsberg til Oslo S.
Men hvis det stemmer med 300kr, må jeg nok kjøpe billett.
Er bare insane dyrt med 1100kr tur/retur

Sitat av jpano Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Hydra Vis innlegg
Legg på en 0 og pluss på 300 kroner så nærmer du deg.
Vis hele sitatet...
Sitat av Hydra Vis innlegg
Trykk på "Hvorfor utstedes kontrollgebyr?"
Vis hele sitatet...
Åh faen
Blir vel nødt til å kjøpe meg billett da.
Sist endret av four4; 15. januar 2018 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På lokaltog kan det gå greit å snike. I rushtida er det somregel bare å sette seg på en vogn reservert dem med månedskort. Eneste gang du blir oppdaget der er når det er kontroller av hele toget. Konduktøren tar sjeldent turen innom.

Når det gjelder regionstogene så har konduktøren en oversikt hvor han fører opp hvem han har sjekket og ikke, og hvor langt de forskjellige plassene skal (prøv å skifte plass underveis, så er de kjappe med å sjekke om du har billett). Eneste mulighet til å unngå å bli sjekket på regionstoget er om du tar plassen til noen som går av lenge før stasjonen de har kjøpt billett til.

Så kjøp deg en billett du.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel ikke verre enn å bare sitte klar med NSB/Ruter-appen om du ser konduktøren nærmer seg og utfører kontroll?
Kult at det er flere $B fans her! Selv pleier jeg å sitte på dassen når jeg sniker på toget, men har aldri sneket på ruter som er lengre enn 1time.
four4's Avatar
Trådstarter
25 1
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er vel ikke verre enn å bare sitte klar med NSB/Ruter-appen om du ser konduktøren nærmer seg og utfører kontroll?
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ikke dumt ut. Men er sketch om jeg ikke ser kontrolløren komme.

Sitat av Pillfreak Vis innlegg
Kult at det er flere $B fans her! Selv pleier jeg å sitte på dassen når jeg sniker på toget, men har aldri sneket på ruter som er lengre enn 1time.
Vis hele sitatet...
Skal du på konserten i morgen?
Sist endret av four4; 15. januar 2018 kl. 20:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av four4 Vis innlegg
Dette hørtes ikke dumt ut. Men er sketch om jeg ikke ser kontrolløren komme.
Vis hele sitatet...
Du kan jo bare kjøpe mens konduktøren er der. Bare si telefonen er treg og at det derfor tar litt tid å få den frem
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Kjøp billett lengre frem i tid. Går vel an og avbestille? Tror uansett det er vanskelig å snike over en så lang distanse.
Ot: Juicy j slapp ny mixtape idag, mesteparten er produsert av boy$, last ned og kos deg.
Ayyyy jeg skal og, når begynner folk å trekke til lokalet?
four4's Avatar
Trådstarter
25 1
Sitat av Løpegutt Vis innlegg
Ayyyy jeg skal og, når begynner folk å trekke til lokalet?
Vis hele sitatet...
Blir vel å være der 20:00 ish.
Jeg sniker alltid da jeg reiser fra Oslo til Kongsvinger. Kjøper 4 soners bilett med Ruter, den varer til Årnes og koster 93 kr. Om det ikke har vært kontroll før Årnes er det ikke det. Oslo Kongsvinger koster 232. så sparer en del. Kanskje dette også er en løsning for deg?