Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1887
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg er i år en nyutdannet sosionom i midten av 20 årene som er i prosessen å søke min første (utdanningsrelaterte) jobb.

Tidligere har jeg levd et liv som gjerne er litt utenfor det som regnes som A4. Det har vært mye alkohol og mye annen ulovlig rus særlig piller og amf, overdoser, dommer for råkjøring, innblanding av BUP og RUPO fra ungdomsalder, generelt en livsstil som gjerne ikke matcher helt dem som kommer rett fra skolebenken og skal ut i arbeidslivet som sosionom.

Vanligvis vil en tenke at involvering i rusmiljøer, opphold i kriminalomsorgen osv. ikke akkurat er forhold du ønsker å trekke frem i et potensielt jobbintervju. Men i mitt tilfelle synes jeg naturligvis erfaringene fra mitt tidligere liv er gull verdt i mitt fremtidige yrke som sosionom. Det gir meg en helt annen hands-on erfaring, kunnskaper og muligheten til å sette meg inn i brukeres situasjon på en helt annen måte.

Så til selve spørsmålet: Er mine tidligere personlige erfaringer noe jeg burde trekke frem i søknader/intervju, om i det hele tatt isåfall hvordan? Frustrerende å sitte på så mange "gode" og relevante erfaringer som jeg ikke vet om jeg i det hele tatt tørr nevne for arbeidsgiver.

Noen som har noe synspunkt her?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette kommer jo helt an på hvilken type jobb du faktisk skal søke som sosionom. En jobb i rustjenesten i kommunen ja. I barnevernet, nei.
Jeg tenker at det er mulig å si mye uten egentlig å si så mye. Typ "Jeg kommer fra en vanskelig oppvekst og måtte jobbe hardt for å komme dit jeg er nå, så jeg kan relatere til mange av de framtidige klientene jeg kommer til å arbeide med". Så kan du føle litt på stemninga og dele det du eventuelt tenker er relevant og ikke såpass sjenerende at du mister troverdighet. Jeg ville riktignok ha holdt igjen det verste. Lykke til
Anonym bruker
"Identisk Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har prøvd å være åpen og jeg har formulert meg uten så mye åpenhet. Den jobben hvor jeg var åpen fikk jeg ikke, den hvor jeg ikke nevnte alt fikk jeg.
Det kan gå begge veier, både under jobbintervju og evt. i jobben etterpå etter min erfaring.

Noen ønsker å gi folk «en sjangse» andre har dårlig erfaring eller er fordomsfull og vil ikke ha kriminelle eller rusavhengige i jobb.

Man kan få hjelp til å komme seg i jobb gjennom feks hospitering og ha et opplegg rundt seg, her ville jeg lagt korta på bordet og sagt litt om utfordringer og slikt mtp bakgrunn. Så man fikk så bra oppfølging og tilrettelegging som mulig.

I en vanlig prosess ville jeg sagt så lite som mulig da det egentlig ikke har så mye å si hvis det er fortid og man gjør jobben sin, er presis osv. så lenge man gjør det har ikke arbeidsgiver noe di skulle ha sagt uansett. Men det kan derimot bli mye styr og evt. bli brukt imot deg hvis du sier no.
Sist endret av FuNcEd; 26. oktober 2022 kl. 20:30.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du gjør det sannsynligvis enklere for deg selv ved å holde kjeft på intervjuet (med mindre du har cv-hull å forklare) og heller ta fram kompetansen din etter du er ansatt. Skulle noen stille spørsmål har du erfaring fra nær familie på skråplanet. Skulle du søkt på en stilling som erfaringskonsulent ville det vært mer relevant å nevne. De fleste med ansettelsesansvar har gått et prikkfritt skoleløp etter min erfaring og vil ofte være raske til å stigmatisere. De brukerne du skal jobbe med vil uansett være mer på bølgelengde med deg, uten at du trenger å si noe. Lykke til!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg hadde ikke nevnt noe sånt for noen jeg ikke kjente relativt godt.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om stillingen du er på intervju for direkte har noe med rus eller kriminalomsorg å gjøre så, men ikke ellers.
Mitt råd er å holde kjeft.

Det er ofte så mange søkere at arbeidsgivere kan velge å vrake. Spesielt i private selskap opplever jeg at hvis man ikke er et a4/glansbilde så sliter man. Tror de rett og slett ikke tar sjansen på folk.

Trenger vertfall ikke gi dem grunn til å ansette noen andre. Hvis du får jobben så ville jeg holdt tett om alt som kan tolkes som negativt. Vertfall hvis du ønsker å rykke opp i bedriften med tiden.

Liker ikke å si sånt høyt, men dine kollegaer er ikke vennene dine. De er konkurransen din.
Hvis sjefen skal forfremme noen så vil de stå i kø for å hive hverandre under bussen. Ikke gi dem ammunisjon
Ikke si noe om det på jobbintervjuet. Når du har jobbet der en lengre periode og arbeidsgiver stoler på at du er stabil og trygg, så kan du ta det opp på en medarbeidersamtale og høre om det er innafor å være åpen om egen fortid med klienter/pasienter.

Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg tenker at det er mulig å si mye uten egentlig å si så mye. Typ "Jeg kommer fra en vanskelig oppvekst og måtte jobbe hardt for å komme dit jeg er nå, så jeg kan relatere til mange av de framtidige klientene jeg kommer til å arbeide med". Så kan du føle litt på stemninga og dele det du eventuelt tenker er relevant og ikke såpass sjenerende at du mister troverdighet. Jeg ville riktignok ha holdt igjen det verste. Lykke til
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke anbefale det. For da vil du få direkte spørsmål om du har ruset deg illegalt osv. Og hva svarer du da? Det bør du hvertfall ha tenkt på i forkant.
Sist endret av tøydokke; 27. oktober 2022 kl. 01:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er vanskelig å svare på. Rekrutteringsprosessene som brukes til disse jobbene som krever utdanning vil variere fra korte og enkle til lange og veldig komplekse, og det kan ofte være vanskelig å sette fingeren på hva de egentlig "måler" ved deg under intervjuet. Jobber selv med rekruttering, og vet at jeg setter pris på en person som klarer å utlevere seg selv på godt og vondt, men det er også et resultat av hva slags yrke jeg rekrutterer til.
Sto i akuratt samme båt selv nå i mai. Jeg har valgt og ikke være særlig utleverende ovenfor arbeidsgiver med min historikk, men har heller aldri løyet. Vil anbefale deg med å være litt selektiv med informasjonen du deler, de fleste kan ha røyka litt på en joint, men har et veldig annerledes forhold til f.eks amf. Spesielt innenfor kriminalomsorg/helse. Samtidig er det jo klar at historikk kan være en fordel, og også gjerne vil komme til syne for kollegaene dine etterhvert selv om du ikke sier noe rett ut. Det og ha egenerfaring med Bup vil oftere tolkes mer positivt enn Rupo slik jeg har erfart det i samtaler med kollegaer.
Jeg tenker man ikke trenger å si noe sålenge de faktisk ikke spør, da kan man svare ærlig og eventuelt utbrodere så de kanskje får litt forståelse. Jeg har vært åpen rundt endel sånne ting og det har gått bra men man får ofte et litt skeptisk blikk på seg og tvært man gjør noe feil kan de lett dra det mot at man har havna utpå igjen selv om man bare har hatt en dårlig periode etc som andre dødelige.
Som sosionom tror jeg du kan bidra med mye bra (dårlig?) erfaring som kan være til hjelp hos mange som er der du har vært.
Hade ikke nevnt dette i en intervjusituasjon nei-ikke heller i en medarbeidersamtale senere. Føler du at du må snakke "ut" om dette er vel andre arenaer enn hos eventuell fremtidig arbeidsgiver kanskje bedre?
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hade ikke nevnt dette i en intervjusituasjon nei-ikke heller i en medarbeidersamtale senere. Føler du at du må snakke "ut" om dette er vel andre arenaer enn hos eventuell fremtidig arbeidsgiver kanskje bedre?
Vis hele sitatet...
Jeg har lært at verden er liten og og man lyver og holder tilbake sånn info kan de bite deg i ræva senere.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har lært at verden er liten og og man lyver og holder tilbake sånn info kan de bite deg i ræva senere.
Vis hele sitatet...
Hvem har lært deg det? Jeg har erfart motsatt.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvem har lært deg det? Jeg har erfart motsatt.
Vis hele sitatet...
Hvem? Erfaring egentlig, ikke nødvendigvis i jobbsammenheng men generelt.
Du har kanskje erfart motsatt så jeg skal ikke si at jeg har rett. Jeg og du er også forskjellige (håper det for din skyld iallfall xD)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det sier seg selv at å utlevere informasjon om seg selv som plasserer en i en stigmatisert gruppe ikke er den beste ideen. Ingen har noe med det å gjøre. Gitt at samfunnet er ganske trangsynt på de fleste områder: ikke si noe. Noen få kommer kanskje til å tenke på dette som en fordel. Svært mange kommer til å holde det imot deg, enten bevisst eller ubevisst, direkte eller udirekte, åpenlyst eller i det skjulte.

Vi er mange år unna å ha den riktige mentaliteten noe sted i Norge.

Hold helt kjeft.
Sist endret av robhol; 27. oktober 2022 kl. 19:24.
Det finnes vel noen suksess historier, men ikke veldig mange og da er det gjerne snakk om folk som såpass "slitne"
at de aldri ville fått innpass noe sted som vanlig arbeidssøkende og som tilslutt møter en arbeidsgiver som mener
at også "slike folk" fortjener en ny sjanse. Typisk sånne historier som havner i avisen og det sier vel også noe om hvor
sjeldent det er. Det virker som om du er på et helt annet sted i livet en dette TS, både i alder og at du nettopp har gjennomført et utdanningsløp på høyt nivå.

Som @robhol sier ville jeg holdt
Sitat av robhol Vis innlegg
helt kjeft.
Vis hele sitatet...
Eneste gode grunnen jeg ser til å velge åpenhet her er hvis sjansen for at dette skal komme frem uansett er stor og at arbeidsgiver
da hadde satt mer pris på at du var ærlig i utgangspunktet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vanligvis vil en tenke at involvering i rusmiljøer, opphold i kriminalomsorgen osv. ikke akkurat er forhold du ønsker å trekke frem i et potensielt jobbintervju. Men i mitt tilfelle synes jeg naturligvis erfaringene fra mitt tidligere liv er gull verdt i mitt fremtidige yrke som sosionom. Det gir meg en helt annen hands-on erfaring, kunnskaper og muligheten til å sette meg inn i brukeres situasjon på en helt annen måte.
Vis hele sitatet...
Er ikke så sikker på om dette nødvendigvis er en fordel. Det kan bli for nært også.
Sist endret av vindaloo; 27. oktober 2022 kl. 21:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for mange gode svar, skjønner flertallet er enig i at å holde fortiden for seg selv er den beste veien å gå så langt det lar seg gjøre, så det blir nok den veien jeg tar.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er ikke så sikker på om dette nødvendigvis er en fordel. Det kan bli for nært også.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at det kan bli for nært, og hvordan kan det evt. bli en ulempe?
At det kan få deg til handle mer følelsesmessig en rasjonelt var vel det jeg hovedsakelig tenkte på.

For noen kan det også handle om at man trenger en distanse fra fra enkelte ting eller situasjoner.
Er for eksempel ikke nødvendigvis lurt for en tidligere misbruker å jobbe i et miljø preget av rus.
Sist endret av vindaloo; 28. oktober 2022 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.