Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1887
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Jeg er i år en nyutdannet sosionom i midten av 20 årene som er i prosessen å søke min første (utdanningsrelaterte) jobb.

Tidligere har jeg levd et liv som gjerne er litt utenfor det som regnes som A4. Det har vært mye alkohol og mye annen ulovlig rus særlig piller og amf, overdoser, dommer for råkjøring, innblanding av BUP og RUPO fra ungdomsalder, generelt en livsstil som gjerne ikke matcher helt dem som kommer rett fra skolebenken og skal ut i arbeidslivet som sosionom.

Vanligvis vil en tenke at involvering i rusmiljøer, opphold i kriminalomsorgen osv. ikke akkurat er forhold du ønsker å trekke frem i et potensielt jobbintervju. Men i mitt tilfelle synes jeg naturligvis erfaringene fra mitt tidligere liv er gull verdt i mitt fremtidige yrke som sosionom. Det gir meg en helt annen hands-on erfaring, kunnskaper og muligheten til å sette meg inn i brukeres situasjon på en helt annen måte.

Så til selve spørsmålet: Er mine tidligere personlige erfaringer noe jeg burde trekke frem i søknader/intervju, om i det hele tatt isåfall hvordan? Frustrerende å sitte på så mange "gode" og relevante erfaringer som jeg ikke vet om jeg i det hele tatt tørr nevne for arbeidsgiver.

Noen som har noe synspunkt her?
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette kommer jo helt an på hvilken type jobb du faktisk skal søke som sosionom. En jobb i rustjenesten i kommunen ja. I barnevernet, nei.