Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 610
Hei!

Jeg har lyst å kjøpe noen bøker innenfor filosofi, og har kommet over en billig dansk samling. Norsk og dansk er på mange måter like, men jeg er litt redd for å kaste meg over disse bøkene, da det fort blir både tung og eldre dansk å måtte lese.

Noen som har erfaring med å lese mye dansk? Vanesak med litt ord man må google her og der, eller merkbart utfordrende?
Det kommer delvis an på språkforståelsen din, men trolig mer er knyttet til hvilken erfaring du har med å lese filosofiske fagtekster. Har du ex.phil. eller tatt en grad innenfor filosofi? Hvor mye filosofi har du lest på norsk (eller engelsk, eller andre språk du kjenner godt)?

Om du ikke har noen faglig filosofisk kompetanse fra før, og bare kjøper en samling filosofiske tekster og begynner å lese vil du nok fort bli kastet ut på dypt vann, uten den filosofihistorien og konteksten som trengs for å forstå stoffet og sette det inn i en større sammenheng.
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Om du ikke har noen faglig filosofisk kompetanse fra før, og bare kjøper en samling
filosofiske tekster og begynner å lese vil du nok fort bli kastet ut på dypt vann, uten den filosofihistorien og konteksten
som trengs for å forstå stoffet og sette det inn i en større sammenheng.
Vis hele sitatet...
Der drepte du det initiativet..

Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Lese danske og svenske bøker. Utfordrende?
Vis hele sitatet...
Jeg syns Svensk er lettere å forholde seg til en Dansk, både å forstå tale og å lese, men har ikke noe erfaring med å lese
lengre tekster en for eksempel noveller på noen av de.
Personlig går det finfint for meg å lese danske bøker, mens svenske må jeg gi opp etter etpar sider.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Personlig går det finfint for meg å lese danske bøker, mens svenske må jeg gi opp etter etpar sider.
Vis hele sitatet...
Hmmm, kan si meg enig der. Har faktisk blitt eksponert til en del dansk i barndommen også.


Har såvidt noe erfaring med filosofi bør, jeg har lest litt fra Adler.
Jeg tror jeg kjøper noen av bøkene uansett, så ser jeg hvordan det går
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Hmmm, kan si meg enig der. Har faktisk blitt eksponert til en del dansk i barndommen også.


Har såvidt noe erfaring med filosofi bør, jeg har lest litt fra Adler.
Jeg tror jeg kjøper noen av bøkene uansett, så ser jeg hvordan det går
Vis hele sitatet...
Kjør på! Så skal du se det blir tullekontor!
Kan du ikke starte med å lese litt på dansk wikipedia og se hvordan det går?