Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1392
Hei har nå en del tid å slå av med hobbyer, tenkte å bruke denne tiden på å lære programmering.
Vil gjerne høre med dere her hva dere anbefaler og starte med?

Bruker visual studio code.

Takk for svar
Python og/eller Java er greie begynnerspråk.
COBOL.

Fordi da tjener du penger.
Personlig er jeg ikke så veldig glad i Python, men det er lett å lære og veldig anvendelig, så det kan være et godt utgangspunkt.

Java brukes vel fortsatt en del, men jeg vet ikke om jeg ville gått den veien. Det har for så vidt ikke den bratteste læringskurven, men jeg har inntrykk av det blir stadig mindre populært. Ville i så fall heller gått for C#.
Python er et godt utgangspunkt, hva er er tidligere erfaring?

Python er lettlest og relativt lett språk å lære og gir gode grunnlag for å oppdatere seg senere til C# og C++
Først må du si litt om hva du har lyst til å lage.

Skal du lage websider, apper, software til IoT enheter eller vil du lage styringssystemer til raketter?
Er målet å tjene mest mulig penger, eller vil du lære det språket som er mest universelt?
Sist endret av random105675; 22. september 2022 kl. 08:28.
Det spiller mer eller mindre ingen rolle hva du velger å begynne med. Programmering handler så lite om språk og så mye om tankesett at om du lærer å programmere i et språk så skal det veldig lite til å skifte til et annet senere.
Så bare velg et og hold på med det lenge nok til at du skjønner tankesettet, så kan du velge et språk som er er egnet til spesifikke oppgaver etterhvert.
Det er viktigere å fokusere på hva slags læringsressurser du bruker i starten kontra hva slags språk du bruker.

Når det er sagt så tror jeg python er en grei start. Det er det de bruker på universistet om dagen. Så bare kast deg på opplegget for egen maskin: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1000/
Python er nok det beste og mest allsidige språket en kan begynne med.
Og det kan brukes til _ALT_ omtrent. På alle plattformer, selv Arduino kan du programmere med Python


Javascrip som også er foreslått er lett å forstå når du har lært python. Og skal man lære javascript, er nesten html og php en selvfølge
Da blir det Python