Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1671
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vis man havner i en rusutløst psykose btw. Er det noe mulighet å rive seg ut av den eller er det eneste som hjelper antipsykotika?

For de som har opplevd psykose før. følte dere det komme sakte, eller er det bare plutselig?

Kan lite om psykoser ble bare så nyskjerrig på om man har viljestyrken nok at man kunne kommet seg ut av det fort
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Psykose kjennetegnes jo av at man ikke er i kontakt med virkeligheten, ergo er det vanskelig å se selv at man er i Psykose når man er der og lite man får gjort.

Det eneste veien ut av en rusutløst psykose er å slutte å ruse seg lenge nok til at den slipper, antipsykotikum hjelper også.

Har selv vært i psykose på amfetamin, som da stort sett bestod av paranoide vrangforestillinger.

Jeg vet om en person, av alle jeg kommet over som sliter med psykose problematikk, som selv kjenner når han er på vei inn i en psykose og ber om hjelp og får da økt medisinering og/eller innleggelse. Men tipper dette tilhører sjeldenhetene.
Tja. Det tror jeg ikke er vanlig isåfall. En person i psykose vil jo gjerne tro psykosen er sannferdig.

Men dette er ikke ett tema jeg er sterk i så gir meg der lykke til med å finne svar
BRAND ∞ STRONG
Det er verdt å merke seg at en psykose ikke én bestemt lidelse eller sykdom, men en rekke ulike,
kanskje best beskrevet som en forvirringstilstand.

Jeg tror man kan lære seg å kjenne igjen tidlige tegn på at man er på vei mot en psykose og dermed også
kan være i stand til å søke hjelp.

Legger ved denne informasjonen fra ett nettsted med profesjonelt faglig innhold:

Akutteam og ambulante team
Ved behov for akutt hjelp, finnes det egne akutteam ved flere distriktspsykiatriske senter (DPS). De tilbyr rask vurdering og korttidsbehandling ved akutte psykiske kriser, og henviser videre til andre behandlingstilbud når det er nødvendig. En del akutteam er ambulante, som vil si at de kan komme hjem til deg.

Du trenger vanligvis henvisning fra fastlege eller legevakt for å få hjelp av et akutteam.

Lavterskeltilbud for raskere hjelp
Ettersom sjansen for å bli frisk er størst om du kommer raskt til behandling, er det flere steder i landet opprettet egne team som skal sikre tidlig oppdagelse og oppstart av behandling ved psykose. Noen av disse teamene kan du ta direkte kontakt med, uten henvisning fra fastlegen, enten du ringer på vegne av deg selv, som pårørende, venn eller fagperson.
Sist endret av vindaloo; 11. august 2022 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vet om en person, av alle jeg kommet over som sliter med psykose problematikk, som selv kjenner når han er på vei inn i en psykose og ber om hjelp og får da økt medisinering og/eller innleggelse. Men tipper dette tilhører sjeldenhetene.
Vis hele sitatet...
Da jeg brukte speed og hadde vært gjennom noen runder med psykose, merket jeg etter hvert hver gang jeg var på vei inn i en ny psykose fordi jeg begynte å kjenne igjen de samme tingene som skjedde hver gang. Føltes som jeg gikk inn i spindelvev, alt jeg ikke kunne se tydelig så ut som ansikter eller skikkelser osv.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan komme både sakte (dagesvis) og plutselig.

Om du kjenner symptomer er følgende essensielle omstendigheter avgjørende:
  • Være på ett trygt, rolig, fint sted (ala set&setting)
  • Kommuniser kun med trygge, rolige, fine folk
  • Drikke vann jevnlig
  • Spise mat jevnlig
  • Sove jevnlig
(Dette er mye vanskeligere enn det høres ut som.)
Man kjenner igjen tegnene ja, men de første gangene merker man det nok neppe selv.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man er i psykose forstår man ikke at man er i psykose, så det går ikke an å tenke at nå vil jeg få meg ut av denne psykosen.
I de fleste tilfeller går den over av seg selv etter noen timer eller dager mens i andre tilfeller trenger man antipsykotika og i noen tilfeller innleggelse. Psykose er virkelig ikke til å leke med! Jeg kjenner flere som aldri landa igjen etter å ha vært i en psykose for mye siden de ikke klarte å stoppe å ruse seg. Jeg har slutta med rus pga jeg begynte å få psykoser selv..

Etter jeg hadde hatt psykose en del ganger og fikk det 50/50 av gangene jeg røyka hasj (etter halve livet med daglig hasjrøyking uten problemer) så lærte jeg meg å kjenne igjen fortegnene og klarte å hindre full psykose ved å stoppe å ruse meg pronto når de fortegnene kom. Det var skygger i øyekroken spesifikk og en litt sånn rar uhyggelig følelse om at noe ikke stemte så da var det bare å legge fra meg jointen, skru av tv og musikk og stoppe all stimuli og legge meg i mørkt rom for å ikke trigge noe full blown levende helvete psykose igjen.
Hovedårsaken til at jeg sluttet å ruse meg på amf var gjentatte psykoser. Om dopaminkonsentrasjonen blir for høy over tid samt at en i tillegg gjerne er dehydrert og underernært blir det for mye for hodet rett og slett. Medfødt sårbarhet og disposisjon virker også inn. Og pøser en i tillegg på med THC som jo har lett hallusinogen effekt har en det fort gående. Mine psykoser var et helvete. Aldri følt meg så alene og lost, full av angst samt langt inni paranoialand. Og var en sta misbruker så måtte ha noen sånne kjipe erfaringer før jeg puttet fingeren i jorda og innså min egen sårbarhet som menneske. Er en kav psykotisk vil selvfølgelig antipsykotika hjelpe betraktelig. Husker de kjørte meg full av nozinan. En fæl medisin per se men var en lise for sjela der og da. Seroquel, zyprexa, truxal.. Ja til og med Haldol vil kunne være en redningsplanke om det er en akutt rusutløst psykose. Eneste jeg kan tenke meg kan være litt skummelt er det raske blodtrykksfallet når medisinen kicker inn dersom en fortsatt er veldig påtent. Best å komme seg på legevakt eller en dps raskt så en blir ivaretatt i en sånn mental krise. Og til spørsmålet om en kan løfte segselv ut av en psykose med viljeskraft: nope. Like lite som en som er blitt lam bare kan reise seg å gå bare han prøver hardt nok
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om den er veldig lett kan du få klare øyeblikk I blandt og finne ut at Paranoian bare er tull. Deretter kan man begynne å tro på Paranoian og vrangforestillingene Igjen. Dette gir massiv angst da du forstår at du faktisk er gal. Man føler seg totalt alene under en psykose og ting kan ofte få et litt mareritt aktig preg. Du tror ofte du kjenner igjen tilfeldige ansikt på gata og om noen snakker et annet språk kan det forvrenges til Norsk. Hodet går i hundre.

Du kan klare å tenke deg ut av vrangforestillinger tildels under en mild psykose, men nye vrangforestillinger dukker rett opp igjen. Er mulig en annen person å snakke med ville fått deg mer rasjonell enn du klarer selv da.

Kan gi noen tips. Om det skjer under rus stopp umiddelbart. Få I deg noe næring og vann. Om du kan meditere kan det hjelpe med å redusere tenkingen din eller gjøre deg mer likegyldig til de. Om du har Benzodiazepiner tilgjengelig er de til stor hjelp Rivotril fungerer best av benzosiazepinene mot psykose men ta en lav dose til å starte med å vent 0.5mg eks. Antipsykotika vil selvsagt hjelpe også men jeg har lite erfaring med de. For å lande fortere få tilstrekkelig søvn, gjør noe lett trening, spis Sundt og mediter. Kontakt legevakten om ting blir for mye.
New generation
colakork's Avatar
For min del lander jeg igjen etter søvn. Jeg jager psykose som linjer da.

kanskje (legger mye forståelse inn nå!!) det er verre å hente seg inn for en noob/en som er helt skakk-kjørt.
Tja, slutte å ruse seg å sove er en god start. Det gikk litt sånn plutselig med mye opp og nedturer til jeg begynte å forstå at "shit her har det skjedd noe". Når man tenker "fuck er jeg i psykose nå?!!?!" i ettertid så er det gjerne et friskhetstegn
Det som skiller psykotiske symptomer fra en psykotisk episode er vel graden av selvinnsikt. Man kan oppleve hallusinasjoner eller være paranoid, men fortsatt være klar over at dette ikke er reelt. Da er man ikke psykotisk. Havner man dog i en psykotisk episode vil man ikke ha sykdomsinnsikt, så det spiller ingen rolle hvor sterk viljestyrke man opprinnelig har - man kan ikke dra seg ut av en sykdom man ikke tror man har.

Når jeg har hatt rusutløst psykose så har jeg sakte men sikkert kommet tilbake til meg selv etterhvert som rusen har forlatt kroppen min. Medisiner har ikke vært nødvendig.