Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1852
Hei Freaks!

Er det noen her inne som har peiling på hvordan loven er rundt eie av håndvåpen og hvilke kriterier som stilles til personer som ønsker å eie handvåpen?

Har vert med i pistolklubb før, for ca 10år siden. Er ting forandret di siste årene? Den gang kunne man fritt melde seg inn i klubb og skyte, deretter kunne man søke om å eie eget våpen etter 6mndr medlemskap, fullførte kurs og nok skytinger.

Ønsker å ta opp igjen denne hobbyen, for så senere en gang kjøpe våpen.

Erfaringer?
Hei
Ingenting er endret, 6mnd aktivt medlem-kjøp
Husker ikke nøyaktig når, og siden du ikke har giddet å gjøre et minimum av research selv så har jeg ikke tenkt å gjøre det heller, men du må også ha våpenskap dersom du skal eie (har du plassmangel så kan du låse ned kun vital del av våpenet).

Uansett; Dette er noe du selv bør sette deg inn i dersom du vurderer å gå for eierskap. Du må tross alt vite hva loven sier for å oppfylle kravene i loven (og det bør du gjøre direkte, ikke indirekte via diverse fora-poster).
Hei!

Veldig likt som for 10 år siden, hvis du har beholdt papir eller har medlemskapet i historikk via f eks NIF kan det hende du unngår noe av kravene som sikkerhetskurs eller 6 mnd medlemskap.

kammeret.no er fint for slikt som dette forrestten
Sjekket dette for et par år siden så kan ikke gå god for om noe er endret, men jeg var ærlig med skyteklubben om rulleblad som de svarte var for alvorlige lovbrudd til å få tillatelse fra politiet til å eie eget våpen selvom sakene mine lå noe tilbake i tid. Jeg var velkommen på trening i klubben med lånt våpen.

For å få løyve fra politiet til våpen må man i våpenloven ha bestått opplæring, helsekrav, alderskrav, krav til vandel, tilknytning til kriminelle miljø eller andre forhold og tillitt til at vedkommende ikke vil bruke våpenet til annet enn skikket bruk.
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Sjekket dette for et par år siden så kan ikke gå god for om noe er endret, men jeg var ærlig med skyteklubben om rulleblad som de svarte var for alvorlige lovbrudd til å få tillatelse fra politiet til å eie eget våpen selvom sakene mine lå noe tilbake i tid. Jeg var velkommen på trening i klubben med lånt våpen.

For å få løyve fra politiet til våpen må man i våpenloven ha bestått opplæring, helsekrav, alderskrav, krav til vandel, tilknytning til kriminelle miljø eller andre forhold og tillitt til at vedkommende ikke vil bruke våpenet til annet enn skikket bruk.
Vis hele sitatet...
Allright var det jeg tenkte, virker som det er veldig individuelt hvem som får våpen og endel sjekkpunkter man må bestå for å faktisk kjøpe. Har bare småtterier på rullebladet som bruk av cannabis og besittelse av noen gram, satser på at det ikke er noen hindring. Slike ting ‘forsvinner’ vel etter noen år..?
Vanlig vandelsattest sjekker 5 år tilbake i tid. Uttømmende vandelsattest går tilbake til før Kristus (og derfor vil mange arbeidsgivere etc. først kreve uttømmende for å fange opp historikk, men etter ansettelse krever de kun vanlig vandelsattest hvert femte år)..
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Kan en arbeidsgiver som en vanlig mann på gata få uttømmende vandelsattest på noen h*n skal ansette?

Virker litt drøyt om jeg skal ansette noen så kan jeg ringe politiet og få en uttømmende attest på en annen..
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Kan en arbeidsgiver som en vanlig mann på gata få uttømmende vandelsattest på noen h*n skal ansette?

Virker litt drøyt om jeg skal ansette noen så kan jeg ringe politiet og få en uttømmende attest på en annen..
Vis hele sitatet...
Kommer an på hvordan stilling og ansvar det er snakk om. For ansettelse i særlig betrodde stillinger kan det kreves uttømmende og utvidet politiattest. For vanlige jobber er det stort sett ordinær attest det går i, og der slettes informasjonen fra etter noen år. Antall år avhenger av lengden på dommen man fikk.
FuNcEd's Avatar
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Kommer an på hvordan stilling og ansvar det er snakk om. For ansettelse i særlig betrodde stillinger kan det kreves uttømmende og utvidet politiattest. For vanlige jobber er det stort sett ordinær attest det går i, og der slettes informasjonen fra etter noen år. Antall år avhenger av lengden på dommen man fikk.
Vis hele sitatet...
Høres fornuftig ut det. Sporer litt av nå, hva om man ikke har fått dom bare småbøter for bruk etc. Kommer vel på rullebladet det også?
Jeg drev med skyting for noen år siden men la det fra meg da man kan bli nekta våpen pga ruskjøring.
Alt negativt dukker opp på politiattest. Attesten sier bokstavelig talt "Ingenting negativt å melde" når du får den (nevner med andre ord ikke han fyllekjører en du låg bak og tipset 02800 om)
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Høres fornuftig ut det. Sporer litt av nå, hva om man ikke har fått dom bare småbøter for bruk etc. Kommer vel på rullebladet det også?
Vis hele sitatet...
Ja men det kommer an på hva du har på rullebladet. Jeg fikk våpen selv om jeg ble bøtelagt for kjøp å bruk av hasj. Ikke pistol men til jakt.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Hei Freaks!

Er det noen her inne som har peiling på hvordan loven er rundt eie av håndvåpen og hvilke kriterier som stilles til personer som ønsker å eie handvåpen?

Har vert med i pistolklubb før, for ca 10år siden. Er ting forandret di siste årene? Den gang kunne man fritt melde seg inn i klubb og skyte, deretter kunne man søke om å eie eget våpen etter 6mndr medlemskap, fullførte kurs og nok skytinger.

Ønsker å ta opp igjen denne hobbyen, for så senere en gang kjøpe våpen.

Erfaringer?
Vis hele sitatet...
Pod sitt rundskriv beskriver litt rundt dette

Fra direktoratets praksis kan nevnes følgende:
En karantenetid på fem år skal som hovedregel settes for personer som blir domfelt for

legemsbeskadigelse eller legemsfornærmelse med skadefølge.

Generelt kan det sies at personer som har drevet krypskytteri, brutt våpenlovens sentrale

bestemmelser, fremsatt trusler, eller begått andre samfunnsfarlige forbrytelser ikke bør få ha

våpen før det er gått minst fem år fra forholdet fant sted, med mindre det dreier seg om

mindre alvorlige tilfeller.

Andre straffbare forhold som har en slik karakter at de får betydning for tillatelse til å ha

skytevåpen, slik som tyveri, innbrudd, bedrageri m.v., fører etter direktoratets praksis til en

karantene på minst to år.

Det må presiseres at dette bare gjelder som et utgangspunkt. Hvis vedkommende har et

lengre rulleblad, hvis sakene er særlig grove, hvis det er kjent at han har en karakter eller

holdning som tilsier at han ikke bør ha våpen, kan det være aktuelt å vurdere vedkommende

over et lengre tidsrom eller ikke tillate våpenbesittelse overhodet.[...]

Sitat
3.4.2 Skikkethet – psykiske lidelser
Det skal ikke gis ervervstillatelse når søkeren av særlige grunner ikke kan anses som skikket

til å ha skytevåpen. Med «særlige grunner» menes blant annet tilfelle der søkeren har

psykiske lidelser. Der det er tvil om søkerens psykiske helse, bør det innhentes

legeerklæring fra psykiater/psykolog.

Etter direktoratets praksis kreves at det går minst ett år etter at personer som har hatt

psykiske problemer blir helt friskmeldt og helt uavhengig av medikamenter til de igjen kan

erverve og inneha skytevåpen. Karantenetiden på minst ett år er satt for å se an

vedkommende over noen tid for sikre at vedkommende ikke får tilbakefall. Ved tyngre

sykdomstilfelle må karantenetiden settes vesentlig lenger enn ett år etter friskmelding.

Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker Side 19 av 59

Ved tidligere psykiske lidelser er det således av vesentlig betydning at vedkommende ikke

erverver våpen før det har gått så lang tid etter friskmelding at politiet kan være tilstrekkelig

trygg på at situasjonen har stabilisert seg