Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2187
Hei.

Er det mulig å få laget ett script eller program som kan overvåke Finn.no og føre pris historikk på kjøretøy og antall dager annonsene er aktive før de blir markert som solgt?

Stort pluss om det også kan finne kjøretøy som er lavere priset enn tilsvarende objekter.

Hva kan det koste å få laget noe slikt?

Ønsker å starte med trading av kjøretøy og derfor kan noe slikt være til stor fordel
BRAND ∞ STRONG
Tror det finnes noen varianter av dette til Amazon, som utvidelser til nettlesere o.l.
Kanskje det kan være et sted å starte, kikke på hvordan de funker.?
Jeg vet om folk som har gjort akkurat det du beskriver og funnet at Finn aktivt motarbeider slikt, så om du klarer å få laget det i dag, er det godt mulig det slutter å virke i morgen, eller at Finn blokkerer deg fra å bruke nettsiden.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg vet om folk som har gjort akkurat det du beskriver og funnet at Finn aktivt motarbeider slikt, så om du klarer å få laget det i dag, er det godt mulig det slutter å virke i morgen, eller at Finn blokkerer deg fra å bruke nettsiden.
Vis hele sitatet...
Jeg har ett skript som kör varje timme och då går den igenom alla jobbannonser på finn. Har ett liknande till husannonser och jag har aldrig blivit blockad eller fått något brev från finn att sluta.
Trådstarter
35 0
Sitat av blixten205 Vis innlegg
Jeg har ett skript som kör varje timme och då går den igenom alla jobbannonser på finn. Har ett liknande till husannonser och jag har aldrig blivit blockad eller fått något brev från finn att sluta.
Vis hele sitatet...
Hva er formålet med de dataene du får fra det scriptet?
Muligheter for å lage noe lignende for meg?
Sitat av elmof Vis innlegg
Hva er formålet med de dataene du får fra det scriptet?
Muligheter for å lage noe lignende for meg?
Vis hele sitatet...
Det kan jag nog göra men behöver ta bort lite personlig info så kan du testa dig fram själv.
du behöver ha python3 och mongodb installerat.
Formålet med datan jag samlar ihop var att ansöka om jobb utan att lägga tid på det och sedan skriva in vilka jobb jag har sökt till nav vilket den har gjort ganska bra. Men även samla in data från rekryterare.

Tanken var att göra en sida med jobbannonser från olika käller där du som arbeitsökare skall kunna trycka på annonsen så genererar sidan ett soknadstekst automatiskt och skickar in.
Innholdet er beskyttet etter åndsverkloven. Regelmessig, systematisk eller kontinuerlig innhenting, lagring, indeksering, distribusjon og all annen form for sammenstilling av data tillates ikke uten eksplisitt, skriftlig tillatelse fra FINN.no.
Vis hele sitatet...
Står det på finn.no sine sider..

Dersom du ser under brukervillkår kan du lese :
Bruk av automatiserte tjenester (roboter, spidere, indeksering m.m.) samt andre fremgangsmåter for systematisk eller regelmessig kopi av innholdet i FINNs kanaler er heller ikke tillatt uten eksplisitt skriftlig samtykke fra FINN.
Vis hele sitatet...
og tro meg.. Schibsted er noen veldig store, gniene surku...er som overvåker slikt, er raske til å straffe ting de taper penger på eller potensielt taper penger på, ganske hardt!

Så dersom du fortsetter med prosjektet ditt, vær forsiktig :P
Sitat av elmof Vis innlegg
Hei.

Er det mulig å få laget ett script eller program som kan overvåke Finn.no og føre pris historikk på kjøretøy og antall dager annonsene er aktive før de blir markert som solgt?
Vis hele sitatet...
Les deg litt opp på web-scraping. Det er en veldig vanlig teknikk som kan "skrape" eller samle informasjon som ligger åpent på en hvilken som helst nettside. Kan du i tillegg litt python eller node.js kan du benytte deg av biblioteker som beautifulsoup eller puppeteer for slikt. Denne dataen kan lagres lokalt på PCen din, eller på en server et eller annet sted og kan struktureres nøyaktig slik du vil ha det. Du trenger så vidt å kunne kode for å lage dette selv også. Den eneste forutsetningen er at du klarer å laste ned og installere programmeringsspråket og modulene du velger å gå for, samt copy/paste et par kodesnutter fra en eller annen tutorial på nettet.



Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg vet om folk som har gjort akkurat det du beskriver og funnet at Finn aktivt motarbeider slikt, så om du klarer å få laget det i dag, er det godt mulig det slutter å virke i morgen, eller at Finn blokkerer deg fra å bruke nettsiden.
Vis hele sitatet...
Hvordan da? Alle annonsene ligger åpent på nettet, og kan crawles av hvem som helst. Hvordan skal Finn.no se forskjellen på nettverkstrafikken som genereres av nettleseren min, sammenlignet med et script som gjør akkurat samme HTTP kall mot serveren deres? Jeg tror det er umulig å håndheve med mindre man prøver å starte noe kommersielt baser på den dataen man samler inn.
Sist endret av Juicekongen; 21. juni 2022 kl. 19:37.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Hvordan da? Alle annonsene ligger åpent på nettet, og kan crawles av hvem som helst. Hvordan skal Finn.no se forskjellen på nettverkstrafikken som genereres av nettleseren min, sammenlignet med et script som gjør akkurat samme HTTP kall mot serveren deres?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk utrolig enkelt når man har en stor nettside med mye trafikk og mange brukere. Finn vet allerede hva et normalt handlingsmønster er for sine brukere, og da er det plutselig trivielt å se robotene.

En avansert løsning på problemet er å gi hver bruker, IP eller sessionid en "score" for mistenksomhet basert på hvor mange besøk de har hatt siste tidsenhet, hva de besøker, hvor lenge de er på hver side, hvilken rekkefølge ting besøkes i (sammeligne referer). Når scoren går over en gitt verdi, så får man captcha, beskjed om å logge inn, beskjed om å verifisere kontoen sin, eller en beskjed om at man er utestengt en periode. Nøyaktig hva de sjekker, og hva grenseverdiene er, vil de selvfølgelig aldri fortelle deg.

Så jo, det er ganske enkelt å se forskjell på

- Norsk IP
- Nyeste versjon av Chrome
- Innlogget med verifisert konto
- Gjør søk, men klikker bare på et par av linkene
- 100 klikk i timen

vs.

- AWS IP eller annen VPS
- Eldre Chrome*
- Uautorisert bruker
- Gjør samme søk, besøker alle lenkene i tur og orden
- 100,000 klikk i timen

* Fordi automatiseringen ikke auto-oppdaterer seg, med mindre man bruker Selenium e.l på en desktop


Når det er sagt, så vil du sjeldent støte på problemer om du opererer på et lavt nok nivå. Å polle 20 annonser og gjøre ett søk, flere ganger daglig, er nok ikke noe som vil havne på radaren deres i det hele tatt. Forsøker du derimot å kartlegge *alle* biler eller noe sånt, så vil jeg si det er dødfødt. Spesielt om du skal betale noen penger for å utvikle et program som gjør dette. Det kan virke fint en stund, og så plutselig er du kastet ut. Eventuelt endrer de noe strukturelt på nettsiden, slik at parsingen må skrives om altfor ofte til at det er noe gøy.
Sist endret av Dyret; 21. juni 2022 kl. 22:56.
Jeg har funnet en metode på å finne konto bak annonser med skjult selger, og bare fordi jeg da først går på selve annonsen og så rett etter besøker profilen som eier annonsen (skal liksom være skjult da..) så fikk jeg advarsel per epost med beskjed om å sette meg bedre inn i brukervillkårene.

De er ganske gode på å luke ut alt som er "utenom" det vanlige kan du si