Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3911
Hei

Søndag ble jeg satt i "jail" for 72timer. Angivelig postet noe ugreit. Saken er at jeg har ikke delt noe.
Viser seg idag, når det plutselig åpnet igjen, att det til nå er 10+ av vennene mine som har opplevd det samme.

Er det noe dere andre har opplevd siden søndag?
Jeg har ikke opplevd det, men flere kollegaer har opplevd det samme.
Fra søndag morgen til skrivende stund har jeg vært midlertidig bannet fra å sende meldinger på messenger. Skulle vare i tre døgn det også, men ser ikke ut til at det åpner før i morgen. På Facebook har jeg ikke postet noe på åresvis, men bruker messenger jevnlig for å holde kontakt med familie og venner.

Jeg skjønte det slik at det var noe i en chat som brøt med Facebooks retningslinjer, men jeg har ikke funnet svar på hva det er. Eneste jeg kan tenke meg som har vært litt på kanten er noe vås om valget og gale politikere, men synes ikke det kvalifiserte til ban. Var heller ikke klar over at private samtaler mellom to personer ble moderert på den måten, automatisk eller manuelt.

Så til TS; kan du tenke deg noe som har blitt sagt i en chat som kan ha vært litt drøyt da?
Sist endret av Pope; 15. september 2021 kl. 00:42.
Leste for litt siden om hackede kontoer der hackerne poster spam på fb. Høres ut som du kan blitt hacka
Så i dag poster fra flere venner som hadde sluppet ut av jail, uten at de viste hva de hadde postet for å havne i buret. (Litt mer anekdotisk data)
Sannsynligvis var det ingen mennesker som bestemte noe inne i denne saken, det var en datamaskin som gjorde alt, og den ble fortalt at den skulle se etter X ting og utestenge de personene. Så gjorde den vel det, fant noe fra en evighet siden og stengte personer ute. Sånt skjer, og med en så stor menge mennesker som er på FB så vil det treffe hauger med uskyldige. Stort sett blir slikt rettet opp etter en liten stund, men den store feilen FB (og andre firmaer) gjør er å ikke fortelle at det skjedde en feil.
Facebook sine systemer for å oppdage om noe går i mot retningslinjene deres er håpløse og som utgangspunkt bare gjort av automatiserte systemer. Som bare vanlig bruker av FB legger dere kun merke til det sånn veldig sjelden, feks nå ved denne anledningen.

Jeg styrer med nettbutikk, og vi benytter oss av FB for annonsering. Jeg ser idiotien daglig. Finner FB noen av søkeordene sine så sperrer de ute produktet fra annonsering. Noen ganger får jeg vite hva det er i teksten de stopper på, andre ganger er det bare veldig vagt. Alle gangene er det idiotisk, for de har tilgang til enorme mengder data og skulle da klare å filtre ut ting som absolutt ikke er hva de tror det er.

Eksempler:
"Stagg STB" gitarbagger har ifølge FB noe å gjøre med "Dokumenter, valuta og finansielle instrumenter
Oppføringer skal ikke promotere kjøp eller salg av ekte eller falske dokumenter, valuta, kredittbevis eller virtuell valuta.
"

"Hetman ventilolje" har ifølge FB noe å gjøre med "Medisinske produkter og helseprodukter
Innlegg skal ikke promotere produkter og tjenester som er medisinske eller helserelaterte, deriblant medisinsk utstyr, røykestopprodukter med nikotin.
"
Like, wtf? Jeg skjønner at de må beskytte de amerikanske sauene mot seg selv.. men hva i helvete?

Gitarer med fargeoppsettet "Tobacco Brown Sunburst" blir tatt på ordet "tobacco", mikrofoner og utstyr til de blir tatt på at noen av de faktisk heter shotgun-mikrofoner eller har pistolgrep og noen ganger har Fender-gitarer blitt blokkert pga at de promoterer menneskesalg. Oh, ok.

Ble litt rant, men det er automatiserte systemer dere kjemper mot og de vil aldri innrømme feil. Sannsynligvis vil de reversere det de gjorde, men de tar aldri feil og vil aldri forklare.
Hva med å boikotte fjasbok og benytte andre mindre fiendtlig innstilte plattformer?