Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5200
Avis artikkel:
https://www.nrk.no/ytring/masseoverv...kke-1.16133987

Dette ser jo ikke helt toppers ut, gjør det vel?
Hva tenker folk?

"Det er allerede besluttet at overvåkningssystemet skal lages, men E-tjenesten får ikke bruke systemet til etterretning før Stortinget har behandlet og vedtatt den siste, helt sentrale delen av loven. Det skjer først neste vår."

Sidenot til min forrige post: Glemte å poste oppdatering men ble veldig godt!
Ganske jævlig, i hvert fall med tanke på hvor stort steg det er og hva neste steg eventuelt kan innebære.
Jeg håper og regner med at det er en umulig oppgave å lytte på alt i tillegg til at det ville vært meningsløst
så sånne systemer er vel satt opp til å flagge ord, steder og navn slik at man kan lytte nærmere på akkurat disse.
Kanskje hovedsakelig terror og spionasje?

Var det ikke bla. sånn form for lytting Snowden varslet om?
Har ingen tro på at dette vil forebygge kriminalitet. Dette blir altfor lukrativt og fristende.


Stoler vi på at de som ikke greier å fylle ut reiseskjema, opptre sannferdig og tar ansvar ellers klarer å forvalte en slik ressurs på en god måte?

Kan vi stole på de som skal få tilgang og kan vi stole på de som forvalter disse igjen?


Jeg sier nei.


Potensiel gevinst utveier ikke alle nedsidene jeg ser ved dette.


Sist men ikke minst. Dette blir en gavepakke for eventuell forfølgning av meningsmotstandere eller annen round up av folk i fremtiden.
Det er forkastelig!

Synes det er ille nok at banken spør meg om hva jeg bruker kontantene jeg tar ut fra minibanken til.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Men dere må jo tenke på barna. Og narkotika. Og smugling.

Jeg vet ikke hvorfor det skal poppes opp noe nytt dystopisk dritt annethvert år, men Sp-gjøkene burde holde seg til jordbruk og Ap kan med fordel slutte å ha så jævla boner for forbannet 1984-piss som DLD og nå dette.
Det verste er at det ikke kommer til å skje en dritt blant befolkningen som forhindrer dette.
Et fåtall folk kommer til å sitte på ræva og sutre over problemene istedenfor å faktisk handle, akkurat som vanlig, mens resten ikke ser problemet med overvåkning fordi de har ikke gjort noe galt og derfor ikke trenger å bekymre seg.
Lenge leve den norske konformitet!
Hva kan man gjøre ? Sende sinte eposter til de folkevalgte?
Alt vi gjør blir overvåket i dag. Vi har veldig lite vern. Det er en av konsekvensene av denne endeløse digitaliseringen av alt. Om du er skaphomo eller har kjøpt narkotika, kan det brukes mot deg ved en senere anledning.
Og angående folks reaksjon. Mediene bestemmer i praksis hva folk blir opprørt over. Skriver ikke VG og NRK osv om dette som et problem, vil de aller færreste bry seg. Og disse mediene er vel ikke akkurat kjent for å være opposisjonelle eller gå mot myndighetene, annet enn i det som må regnes som små saker i den store sammenhengen, noen feil med kvitteringer hos politikere f.eks.
Sist endret av okbrukernavn; 20. oktober 2022 kl. 12:38.
Minst halvparten av befolkningen tenker "men jeg har jo ingen ting å skjule" og så sovner de igjen.

Gjett om Posten gnir seg i hendene nå og tenker hey skal folk begynne å sende brev igjen?
Sist endret av vindaloo; 20. oktober 2022 kl. 12:50.
Sitat av okbrukernavn Vis innlegg
Alt vi gjør blir overvåket i dag. Vi har veldig lite vern. Det er en av konsekvensene av denne endeløse digitaliseringen av alt. Om du er skaphomo eller har kjøpt narkotika, kan det brukes mot deg ved en senere anledning.
Og angående folks reaksjon. Mediene bestemmer i praksis hva folk blir opprørt over. Skriver ikke VG og NRK osv om dette som et problem, vil de aller færreste bry seg. Og disse mediene er vel ikke akkurat kjent for å være opposisjonelle eller gå mot myndighetene, annet enn i det som må regnes som små saker i den store sammenhengen, noen feil med kvitteringer hos politikere f.eks.
Vis hele sitatet...
Det skumle med overvåkningssamfunnet er at det vil være lett for myndighetene å ta ut «influensere» som egentlig kan være de som setter i gang bevegelser som landet vårt faktisk trenger i mange sine øyne. Jeg for min del har bare akseptert nå at landet går i dass, så blir det egentlig bare å la vær å gjøre opprør, og heller bare fokusere på meg selv og de jeg er glad i rundt meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hva slags opprør er det dere har drevet med, egentlig? For selv om dette er forstemmende, nedstemmende, et grovt overtramp og et hån mot befolkningen, så er det heller ikke slik at Stasi dukker opp på døra i morgen fordi man har slengt med kjeften om Støre eller noe.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Minst halvparten av befolkningen tenker "men jeg har jo ingen ting å skjule" og så sovner de igjen.

Gjett om Posten gnir seg i hendene nå og tenker hey skal folk begynne å sende brev igjen?
Vis hele sitatet...
Politiet har rett til å åpne brev.
Edward Snowden har også uttalt seg:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ed.../s/5-95-713460

Han burde jo selvfølgelig ha en visst peiling på sånne ting, og mener selvfølgelig at sånn overvåkning i stor skala er en latterlig dårlig ide.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Vi blir allerede overvåket, tror du feks bomstasjoner eller ANPR på parkeringsplasser, flyplasser osv.. er for å "tjene penger"? Nei, det er overvåkning.

Siste årene er beviset at myndigheten/EU tester oss.
  • Lockdown
  • Covid pass
  • Legitimering crypto børs
  • Legitimering bank tjenester
  • Forslag på fjerne fysiske penger

Noen kommer til å si: Hva med Tiktok? Ja tiktok driver med spionasje på hele verden. Men, tiktok er frivillig. Det etterretningstjenesten gjør er å spionere på hele nettet i Norge!
Absolutt ikke greit!

Nei, blir kvalm!
Vis hele sitatet...
Det er sant. Problemet er at de fleste rundt oss er naive og klarer ikke tenke utenfor boksen. Hvis VG og Dagbladet skriver at jorden er flat imorgen grunnet ny forskning vil disse zombiene rundt oss tro på det.

Im out
Når de klarer å få bort kontantene er vi fullstendig overvåket. Ikkje bra.
Bruk signal de krypterer alt så umulig å de hvem du sender mld til bruk vpn de krypterer så blir ikke lett å overvåke Tor og er bra alternativ
Muligens et dumt spørsmål, men hvordan går de nye retningslinjene ovenfor signal, wickr og lignende? Vil de kunne samle informasjon fra disse appene også, eller vil de forbli trygge?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Politiet har rett til å åpne brev.
Vis hele sitatet...
Det har de sikkert, men de sitter ikke å lytter på.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg syns egentlig det er litt merkelig at norsk etterretning og kontraterror ikke allerede har anledning til å utføre analyse og overvåking av trafikk som krysser landegrensene, på lik linje med veldig mange andre vestlige land, så personlig er jeg positiv til dette initiativet. Norge og NATO hadde visst langt mindre om hva Russland foretok seg om ikke andre NATO-land som Estland delte etterretning fra sine kabler, så jeg er positiv til at Norge også kan bidra i fremtiden.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Edward Snowden har også uttalt seg:

https://www.nettavisen.no/okonomi/ed.../s/5-95-713460

Han burde jo selvfølgelig ha en visst peiling på sånne ting, og mener selvfølgelig at sånn overvåkning i stor skala er en latterlig dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Edward Snowden er jo strengt tatt en amerikansk avhopper som har hoppet av til Russland... Ikke for det, kritikken han kommer med kan godt være god, men han kan vel knapt sies å være upartisk.
Sist endret av Tias; 20. oktober 2022 kl. 15:50.
Jeg hadde vært langt mindre skeptisk om dataene bare kunne brukes i saker som omhandler nasjonal sikkerhet.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg syns egentlig det er litt merkelig at norsk etterretning og kontraterror ikke allerede har anledning til å utføre analyse og overvåking av trafikk som krysser landegrensene, på lik linje med veldig mange andre vestlige land, så personlig er jeg positiv til dette initiativet. Norge og NATO hadde visst langt mindre om hva Russland foretok seg om ikke andre NATO-land som Estland delte etterretning fra sine kabler, så jeg er positiv til at Norge også kan bidra i fremtiden.



Edward Snowden er jo strengt tatt en amerikansk avhopper som har hoppet av til Russland... Ikke for det, kritikken han kommer med kan godt være god, men han kan vel knapt sies å være upartisk.
Vis hele sitatet...
Hva skulle Edward Snowden egentlig ha gjort da?

Blitt sittende i USA hvor han risikerte livstid i fengsel, eller dødsstraff?
Vil si at all overvåkning er negativt selvom ikke gjør noe illigal er de fortsatt et inngrep som er en sterk overtredelse

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Muligens et dumt spørsmål, men hvordan går de nye retningslinjene ovenfor signal, wickr og lignende? Vil de kunne samle informasjon fra disse appene også, eller vil de forbli trygge?
Vis hele sitatet...
Siganl lagrer ingen data så de enste de kan overgi er blanke servér samme med vpn med No logg polecy og de ville nok ikke overhørt norsk lov heller. Signal er og kryptert end to end så om noen overvåker de ingenting de kan se
Sist endret av Vape man 22; 20. oktober 2022 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Vi blir allerede overvåket, tror du feks bomstasjoner eller ANPR på parkeringsplasser, flyplasser osv.. er for å "tjene penger"? Nei, det er overvåkning.

Siste årene er beviset at myndigheten/EU tester oss.
  • Lockdown
  • Covid pass
  • Legitimering crypto børs
  • Legitimering bank tjenester
  • Forslag på fjerne fysiske penger

Noen kommer til å si: Hva med Tiktok? Ja tiktok driver med spionasje på hele verden. Men, tiktok er frivillig. Det etterretningstjenesten gjør er å spionere på hele nettet i Norge!
Absolutt ikke greit!

Nei, blir kvalm!
Vis hele sitatet...
Du vet det er å få hjelp og piller mot slikt?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hva skulle Edward Snowden egentlig ha gjort da?

Blitt sittende i USA hvor han risikerte livstid i fengsel, eller dødsstraff?
Vis hele sitatet...
I mine øyne burde han ikke ha lekket gradert informasjon ukritisk til media i utgangspunktet, men heller forsøkt å fremme sine bekymringer gjennom lovlige kanaler. Når han først valgte å gjøre det på denne måten hadde han slik jeg ser det hatt langt mer kredibilitet hvis han valgte å bli igjen i USA og forsvare seg selv og sin sak i retten, fremfor å hoppe av til Russland.
Hvilke lovlige kanaler?
Dette skulle aldri gått igjennom.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvilke lovlige kanaler?
Vis hele sitatet...
Først og fremst Generalinspektøren for NSA, et uavhengig ombud hvis funksjon er utføre kontroll av NSA. Vår ekvivalent i Norge vil være EOS-utvalget.

Generalinspektøren for NSA har blant annet som oppgave å ta imot bekymringsmeldinger om NSA, samt å beskytte varslere fra NSA eller underleverandører fra juridiske eller andre sanksjoner ved varsling.

Alternativt kunne han også ha gått til kongressen, eller ha varslet internt i NSA. Alle disse veiene ville gitt ham beskyttelse og legitimitet.
Det han avslørte var ikke "interne feil, dette var gjort og skjult for offentligheten med overlegg. Å klage internt blir meningsløst, de vet selvfølgelig hva de selv har gjort. Han hadde to alternativer: Holde kjeft eller å gå offentlig. Personlig er jeg glad for at han valgte det siste.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg må innrømme at "klageboksen" til NSA ikke akkurat fyller meg med overbevisning om at alle betenkeligheter kommer frem i lyset. Da hadde jo ikke Snowden hatt mye å varsle om, for å sette det på spissen.
Sist endret av robhol; 20. oktober 2022 kl. 23:22.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Fulmen og robhol:

Nei, det kan godt hende at det ikke hadde ført til en større endring om han varslet innad i NSA, og det kan også hende at både kongressen og OIG hadde ignorert ham, til tross for at det er OIGs funksjon. Men da hadde han i alle fall vist at han forsøkte å rydde opp i dette på lovlig vis gjennom etablerte kanaler. I stedet valgte han å skjødesløst offentliggjøre metoder og kapabiliteter til fienden, samtidig som han satte livene til en hel rekke ansatte i hele NATO (inkl. Norge, Sverige og Danmark) i fare ved å offentliggjøre navn på ansatte i hemmelige tjenester. For så å hoppe av til Russland.

Snowden lekket så mye og så ukritisk at avisene han lekket til selv valgte å sensurere eller holde tilbake informasjon som de mente var for farlig å offentliggjøre. Jeg tviler på at han utviste særlig mer skjønn i utvelgelsesprosessen i møte med Putin og FSB.
Er det noe jeg ikke har fått med meg her? E-tjenesten får vel fremdeles ikke lov til å samle inn data om personer i Norge?

Jeg er i utgangspunktet ganske opptatt av personvern og privatliv, så jeg føler meg litt som en hykler når jeg sier dette, men slik situasjonen er globalt nå, tror jeg e-tjenesten trenger hjelpen de kan få. Så vidt jeg vet bryr de seg null om sivile anliggende og innenlands-saker, så det hjelper jo litt i alle fall.

Når det kommer til punktet med at e-tjenesten ikke skal klare å forsvare data de samler inn mot utenlandsk etteretning tenker jeg at det er et ganske svakt argument, jeg kan umulig se for meg at disse dataene kommer til å være lagret på maskiner med tilgang til nett etter at det er samlet inn. Hvis man har så dårlig tiltro til e-tjenestens evne til å sikre informasjon, bør man jo være skeptisk til all annen sensitive/militære/strategisk informasjon de allerede lagrer. Jeg tror også det er svært naivt å tenke at utenlandsk etteretning ikke allerede har tilsvarende tilgang på informasjonen som samles inn her uansett.
Jeg mener han tok dette til den rette instans som er folket. At ikke alt ble publisert viser vel at han valgte å dele dette med ansvarlige journalister? Eller kanskje han bare hadde flaks.

Uansett var vel det å hoppe av til Russland et valg av nødvendighet, bare se hvordan ting har gått for Assange og Manning.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Er det noe jeg ikke har fått med meg her? E-tjenesten får vel fremdeles ikke lov til å samle inn data om personer i Norge?

Jeg er i utgangspunktet ganske opptatt av personvern og privatliv, så jeg føler meg litt som en hykler når jeg sier dette, men slik situasjonen er globalt nå, tror jeg e-tjenesten trenger hjelpen de kan få. Så vidt jeg vet bryr de seg null om sivile anliggende og innenlands-saker, så det hjelper jo litt i alle fall.

Når det kommer til punktet med at e-tjenesten ikke skal klare å forsvare data de samler inn mot utenlandsk etteretning tenker jeg at det er et ganske svakt argument, jeg kan umulig se for meg at disse dataene kommer til å være lagret på maskiner med tilgang til nett etter at det er samlet inn. Hvis man har så dårlig tiltro til e-tjenestens evne til å sikre informasjon, bør man jo være skeptisk til all annen sensitive/militære/strategisk informasjon de allerede lagrer. Jeg tror også det er svært naivt å tenke at utenlandsk etteretning ikke allerede har tilsvarende tilgang på informasjonen som samles inn her uansett.
Vis hele sitatet...

Mye personlige meninger i en sak som dette, men dette handler ikke bare om kriminelle handlinger.

Nå er vi relativt heldige som bor i Norge men med et slikt system, kan man i teorien påvirke valg etc og da begynner ballen å rulle. Det er hele måten systemet blir lagt opp på og bakveiene man lager for å styre befolkning.

Blir heller sporet 100% av Google eller Facebook enn 10% av min egen stat med politimakt. Er veldig klar over at valg påvirkning er å sette det veldig på spissen, men stoler vi virkelig på våre folkevalgte her?!
Sitat av Tias Vis innlegg
Først og fremst Generalinspektøren for NSA, et uavhengig ombud hvis funksjon er utføre kontroll av NSA. Vår ekvivalent i Norge vil være EOS-utvalget.

Generalinspektøren for NSA har blant annet som oppgave å ta imot bekymringsmeldinger om NSA, samt å beskytte varslere fra NSA eller underleverandører fra juridiske eller andre sanksjoner ved varsling.

Alternativt kunne han også ha gått til kongressen, eller ha varslet internt i NSA. Alle disse veiene ville gitt ham beskyttelse og legitimitet.
Vis hele sitatet...
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ower-case.html

når noen forsøkte å varsle, så risikerer man å bli utsatt for trakassering. Det "beste" varsleren i så fall kan håpe på er å får sparken, og så håpe at noen i privat sektor går med på å gi ham arbeid senere. Men hvem ønsker i så fall å ansette noen som har fått sparken fra NSA?

Og litt mer lesestoff til deg, hvis du lurer på hvordan "whistleblowers" faktisk blir behandlet i USA:

https://whistleblower.org/in-the-new...histleblowers/

https://www.huffpost.com/entry/obama...ress_n_3091137

https://www.longislandpress.com/2017...histleblowers/

Hvis Snowden faktisk hadde forsøkt å varsle internt, så ville han bare blitt ansett som en "plageånd" og selvfølgelig fått sparken - pluss eventuelt fengsel. Samtidig som NSA kunne ha fortsatt som før, uten at noen utenfor ville ha fått vite hva som egentlig foregikk der i gården.
Sitat av 420master Vis innlegg
Mye personlige meninger i en sak som dette, men dette handler ikke bare om kriminelle handlinger.

Nå er vi relativt heldige som bor i Norge men med et slikt system, kan man i teorien påvirke valg etc og da begynner ballen å rulle. Det er hele måten systemet blir lagt opp på og bakveiene man lager for å styre befolkning.

Blir heller sporet 100% av Google eller Facebook enn 10% av min egen stat med politimakt. Er veldig klar over at valg påvirkning er å sette det veldig på spissen, men stoler vi virkelig på våre folkevalgte her?!
Vis hele sitatet...
Din egen stat med politimakt kan spore deg gjennom selskapene du nevner. Det er nettopp slik det funker. Forøvrig er det slik med etterretningstjenester at kan de gjøre noe, så gjør de noe. Det som blir skrevet i nrk er med andre ord det som foregår nå, mens det som kommer til å skje er next level utover det som står beskrevet det. Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis Snowden faktisk hadde forsøkt å varsle internt, så ville han bare blitt ansett som en "plageånd" og selvfølgelig fått sparken - pluss eventuelt fengsel. Samtidig som NSA kunne ha fortsatt som før, uten at noen utenfor ville ha fått vite hva som egentlig foregikk der i gården.
Vis hele sitatet...
Hvis han fryktet en slik reaksjon - som jo er nettopp hva OIG skal beskytte mot - så kunne han ha gjemt unna dokumentene hos en tredjepart, og offentliggjort dem hvis en reaksjon oppsto. Da hadde han også hatt langt bedre kort i møte med retten ettersom han beviselig hadde forsøkt å si ifra før han handlet.

Men han gjorde ikke det, han bare hoppet av til Russland.
Du sier det som om det å hoppe av til Russland er en seier, det tror jeg ikke han er enig i selv. Og han hevder også å ha prøvd å ta opp dette via interne kanaler uten hell.

Jeg synes du tar veldig lett på konsekvensene av å varsle, det er ikke et land i verden hvor det å varsle ikke er omtrent ensbetydende med ruin. Og ingen gode intensjoner redder deg når du er anklaget for spionasje eller forræderi. Bare se på Manning som ble dømt til 35 års fengsel.
Veldig forenklet tabloid svar å si han bare hoppet av til Russland
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Du sier det som om det å hoppe av til Russland er en seier, det tror jeg ikke han er enig i selv. Og han hevder også å ha prøvd å ta opp dette via interne kanaler uten hell.

Jeg synes du tar veldig lett på konsekvensene av å varsle, det er ikke et land i verden hvor det å varsle ikke er omtrent ensbetydende med ruin. Og ingen gode intensjoner redder deg når du er anklaget for spionasje eller forræderi. Bare se på Manning som ble dømt til 35 års fengsel.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke spekulere for mye om hva han tenker om det å hoppe av til Russland, men til syvende og sist er det jo det han valgte å gjøre. Han er russisk statsborger i dag, og jobber angivelig med IT i et russisk selskap.

Hvor effektivt eller trygt det ville vært for Snowden å varsle til f.eks. Generalinspektøren for NSA (OIG) i 2013 vet jeg ikke, men jeg vet med sikkerhet at sender du et varsel eller en klage til EOS-utvalget i Norge - som er det mest nærliggende organet vi har i Norge - så blir du tatt på alvor, og du blir beskyttet. Alle de skandinaviske landene har tilsvarende organer som fungerer svært godt. Jeg blir svært overrasket om ikke de fleste NATO-land, inkludert USA, har like gode tjenester. Men det er ikke dermed sagt at Snowden ville fått den effekten han var ute etter om han hadde valgt å varsle via lovlige kanaler.

Når det gjelder Manning var det i mine øyne riktig at hun ble dømt, for hun hadde jo tross alt valgt å spre materialet, fremfor å varsle gjennom lovlige kanaler. Det sagt er jeg glad Obama benådet henne etter 7 år.

Sitat av TheSeed Vis innlegg
Veldig forenklet tabloid svar å si han bare hoppet av til Russland
Vis hele sitatet...
Ja, det har du for så vidt rett i. Men det endrer jo ikke det faktum at det var det han gjorde. Snowden har vært langt mer nyttig for Russland enn Arne Treholt noen gang var for Soviet.
Sist endret av Tias; 22. oktober 2022 kl. 01:38.
Edward Snowden ble ble sittende fast i Russland fordi passet hans ble "revoked" eller hva det nå heter, av amerikanske myndigheter. Dermed kunne han selvfølgelig ikke reise noen andre steder.

Selv om Snowden hadde planer om å reise til for eksempel Sør-Amerika eller what ever, så gjorde amerikanerne dette umulig ettersom passet hans plutselig ikke var "gyldig" lenger.
"I have to lay my head down in Moscow on a pillow at night, but I live on the internet and every other city in the world.”

Det er ikke veldig mange vestlige som flytter til Russland frivillig. Ikke da og ikke nå.
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg syns egentlig det er litt merkelig at norsk etterretning og kontraterror ikke allerede har anledning til å utføre analyse og overvåking av trafikk som krysser landegrensene, på lik linje med veldig mange andre vestlige land, så personlig er jeg positiv til dette initiativet. Norge og NATO hadde visst langt mindre om hva Russland foretok seg om ikke andre NATO-land som Estland delte etterretning fra sine kabler, så jeg er positiv til at Norge også kan bidra i fremtiden.



Edward Snowden er jo strengt tatt en amerikansk avhopper som har hoppet av til Russland... Ikke for det, kritikken han kommer med kan godt være god, men han kan vel knapt sies å være upartisk.
Vis hele sitatet...
Her er jeg enig.
Selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til overvåking så synes jeg det blir noe annet når det er på forsvars/etteretningsnivå.

Den vanlige personen i gata har lite å frykte og her er den potensielle oppsiden større enn nedsiden.
Sist endret av random105675; 22. oktober 2022 kl. 11:55.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Her er jeg enig.
Selv om jeg i utgangspunktet er skeptisk til overvåking så synes jeg det blir noe annet når det er på forsvars/etteretningsnivå.

Den vanlige personen i gata har lite å frykte og her er den potensielle oppsiden større enn nedsiden.
Vis hele sitatet...

Forutsatt at staten kan stoles på.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Er det noe jeg ikke har fått med meg her? E-tjenesten får vel fremdeles ikke lov
til å samle inn data om personer i Norge?
Vis hele sitatet...
Så når terrorister først har kommet seg til landet så står de fritt til kommunisere uten å risikere noe?

Hvis dette skal gi noe mening så må vel alt være gjenstand for lytting, først av et system som reagerer på spesifikke ord,
navn og steder og så av mennesker hvis noe av dette blir fanget opp. 99,9 % av det som "lyttes" på vil da være uten betydning
og ikke gjenstand for noe mer oppmerksomhet.
De sitter ikke å venter på at en random kid sender en melding til en kompis og spør han kjøpe en femmer med tjall.
Sist endret av vindaloo; 22. oktober 2022 kl. 22:52.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så når terrorister først har kommet seg til landet så står de fritt til kommunisere uten å risikere noe?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, men når de er innenlands er det politiet/PST sitt bord og for dem gjelder andre lover og regler. Data e-tjenesten samler inn via metodene i lovforslaget skal ikke deles for å unngå at det brukes til andre formål.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvis dette skal gi noe mening så må vel alt være gjenstand for lytting, først av et system som reagerer på spesifikke ord,
navn og steder og så av mennesker hvis noe av dette blir fanget opp. 99,9 % av det som "lyttes" på vil da være uten betydning
og ikke gjenstand for noe mer oppmerksomhet.
De sitter ikke å venter på at en random kid sender en melding til en kompis og spør han kjøpe en femmer med tjall.
Vis hele sitatet...
E-tjenesten er en militær organisasjon har null interesse av norske, sivile saker og materiale de samler inn skal som hovedregel ikke kunne benyttes i norske straffesaker. https://www.regjeringen.no/contentas...d/qa-e-lov.pdf
Jeg tror vi sier det omtrent det samme, bare at jeg mener man må lytte på alt selv om det ikke er av interesse
eller blir brukt til noe slik at man får med seg det lille som skal fanges opp.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg tror vi sier det omtrent det samme, bare at jeg mener man må lytte på alt selv om det ikke er av interesse
eller blir brukt til noe slik at man får med seg det lille som skal fanges opp.
Vis hele sitatet...
Nei, E-tjenesten har ikke lov til å utføre innhenting i Norge. Det spiller ingen rolle om det er en terrorcelle eller lederen for et meksikansk narkokartell. Så lenge kommunikasjonen foregår i Norge har ikke E-tjenesten anledning til å innhente noe som helst. Det er ett unntak her, og det gjelder "utenlandske og statsløse personer i Norge som opptrer på vegne av en fremmed stat eller statslignende aktør". I noen tilfeller kan E-tjenesten utføre innhenting mot et mål i Norge hvis det jobber for en statlig aktør, men dette er unntaksvis og strengt regulert etter §4-2.

Det som er hovedtrekkene i den nye E-loven er at E-tjenesten nå får lov til å innhente metadata om grensekryssende kommunikasjon. Det vil si at hvis data-trafikk går fra Amazons datasentre i Irland til Sverige via Norge, så kan E-tjenesten i prinsippet samle inn for informasjon om selektorer de ser (IP-adresser, e-post-adresser, telefonnummer m.m.), hvilket klokkeslett og ev. annen metadata av interesse. Hvis noen av aktørene i metadataene, enten avsender eller mottaker, befinner seg i Norge, skal disse datene filtreres ut og kastes.

I disse filtrerte dataene, som ikke skal inneholde norske aktører, kan E-tjenesten, innenfor rammene av rettens kjennelse, utføre søk i metadataene. Det kan være å søke etter en kjent selektor som tilhører et mål av interesse (telefonnummer, epost-adresse m.m.) for å se hvem vedkommende kommuniserer med. Selve innholdet som trafikken bærer har de ikke lov til å samle inn og bruke i etterretningsproduksjon, men de har lov til å gjøre innhenting som et ledd i målsøking. Hvis vi antar at Russland og Putin er et mål av interesse for Norge og E-tjenesten, så kan det for eksempel si at hvis en ukjent aktør i Iran begynner å kommuniserer med mange kjente aktører av interesse i Putins stab, og denne trafikken av en eller annen grunn krysser Norge, så kan E-tjenesten utføre innhenting mot denne aktøren for å avdekke om det er et mål de ønsker å følge videre, altså målsøking.

Hvis det i løpet av målsøkingsprosessen viser seg at denne personen tilhører en Iransk droneprodusent, og at innholde i kommunikasjonen omtaler Iranske salg av droner til Russland, så kan sjefen for E-tjenesten ta denne informasjonen til Oslo tingrett og si "Dette er en person av interesse for norsk sikkerhet fordi XYZ, vi ønsker å utføre målrettet innhenting mot ham mot datastrømmene som passerer Norge". Hvis det rettslige grunnlaget er oppfylt og innhentingen godkjennes, så vil E-tjenesten ha lov til å utføre målrettet innsamling mot denne aktøren på grenseoverskridende data over norske kabelnettverk. Hvis dommeren gir tommel ned må dataene de har samlet inn kastes, og aktørens selektorer må slettes.

For å oppsummere så er det fra lovens side klart at E-tjenesten ikke kan samle metadata fra norsk trafikk eller norske borgere, ikke kan utføre målrettet innhenting (inkl. å "søke" etter nøkkelord) mot personer eller aktører i Norge. PST, som har lov til å utføre innhenting i Norge, har heller ikke lov å benytte seg av hverken metadata eller data samlet inn via løsningen som omtales her. Hvis PST ønsker å gjøre innhenting mot trusselaktører i Norge, f.eks. feemmekrigere på perm fra utlandet, så må de finne sine egne datakilder og utføre innhentingen på sin egen måte.

Spørsmålet Tekna reiser er ikke om vi stoler på myndighetene, for det later det til at de gjør, men a) om vi stoler på teleoperatørene og deres ansatte, og b) om vi stoler på at løsningene blir godt nok sikret til å hindre adgang fra uvedkommende.
Sist endret av Tias; 23. oktober 2022 kl. 03:15.
Så i praksis funker dette bare hvis Kreml o.l. er teite nok til å ringe terrorcellen sin i Norge?
Eller forstår jeg fortsatt ikke
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Så i praksis funker dette bare hvis Kreml o.l. er teite nok til å ringe terrorcellen sin i Norge?
Eller forstår jeg fortsatt ikke
Vis hele sitatet...
Ja, og det er det eneste unntaket i loven. Etter, §4-2 kan E-tjenesten utføre innhenting "overfor utenlandske og statsløse personer i Norge som opptrer på vegne av en fremmed stat eller statslignende aktør". Det er altså ikke nok at det er en utlending som begår kriminalitet, vedkommende må også opptre på vegne av en stat.
At de skulle lytte på all kommunikasjon i Norge slik jeg først trodde begynner jo nesten å høres smart ut i forhold
å sette opp et duste opplegg som dette. Det kan jo ikke være så veldig effektivt med alle de reglene og kriteriene som må
oppfylles for å ta det i bruk og ikke bare det, men også å få oss til fremstå veike og naive som prioriterer terroristers personvern
høyere en innbyggernes sikkerhet.