Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5337
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye tekst å lese her, men håper noen kan ta seg tiden

Så. Jeg skulle reise til Oslo, og måtte på apoteket for å hente ut Sobril (har panikkangst) før jeg skulle reise. Hadde hatt ganske kraftige angstanfall dagen før, noe som resulterte i at jeg røyka en del hasj siden jeg var tom for medisin. Var KJEMPEsliten morgenen etter, etter mange timer med kraftig angst og mye muskelkramper. Valgte derfor å ta et kjempelite drop amf på morningen. (Jeg utredes forresten for ADHD, men ikke fått selve diagnosen enda) Droppet var ikke noe større enn en vanlig linje, og merket ikke stort på verken kropp eller noe slikt, det hjalp meg hovedsaklig med å "planlegge" ting og organisere alt jeg måtte gjøre før jeg skulle reise.

Hentet medisin, og var SUPERstressa. Måtte hjem å pakke, og det var bare to timer (ish) til flyet skulle gå. Bor 40 minutter unna flyplassen. Åpnet kart på mobilen for å få veibeskrivelse hjem (er så mye rundkjøringer her, og jeg kjører normalt lite. Er heller ikke fra denne plassen). Idiot som jeg er, la jeg ikke merke til at politiet lå bak meg, og de fikk med seg mobilbruken...

Pulsen min steg jo automatisk til 30000 (selv om den allerede var høy pga angsten og stresset med apoteket. Hater generelt å kjøre bil), noe som gjorde at de valgte å rusteste meg. Weed og amfetamin slo ut. Fortalte at jeg hadde tatt ADHD-medisin på skolen et par dager før, og at jeg røyket litt kvelden før - men at jeg ikke var påvirket.
Måtte selvfølgelig på legevakten for å ta blodprøver, men legen som testet meg avgjorde at jeg ikke var under påvirkning - med 100% sikkerhet.

Politiet spurte om jeg ønsket å forklare meg NÅ, eller om jeg ville vente til resultatene kom. Og jeg sa jeg ville vente, for jeg var alt for emosjonell og stresset der og da. Så nå sitter jeg her og venter på blodprøvesvaret og på å gi min forklaring.

Vet ikke hvordan de leser blodprøver. Men jeg røyker somregel hver kveld - men lager en 0.18g joint, og jeg røyker kanskje kun 1/3 av jointen.
Jeg har tatt et lite drop ca hver dag, men ikke mer enn en linje eller to maks iløpet av en dag. Vil de kunne se at det er små mengder som er tatt, eller ser de kun på når det ble inntatt?

Hvordan bør jeg håndtere dette videre? Jeg ønsker jo virkelig ikke å miste lappen.. Jeg bor på landet med veldig få bussforbindelser, og nærmeste butikk er 15 minutter unna med bil. Jeg er 100% masterstudent og jobber på siden som er ganske respektert og høyt utdannet yrke (ikke at det burde ha noe å si men). Har aldri fått en prikk på sertifikatet, og er en "voksen" dame i starten av 30-årene.
Bør jeg være ærlig om hva/hvorfor jeg har tatt? Hvor mye bør jeg fortelle? Og hva slags rettigheter har jeg?

Setter pris på alt av tips og råd til hvordan jeg bør gå frem videre.
Og jeg behøver virkelig ikke å høre hvor dum jeg var som valgte å kjøre, for jeg er helt klar over det selv.. Jeg har ikke gjort stort mye annet enn å klandre meg selv i over to uker nå.
Jeg ønsker gjerne å høre om andre sine erfaringer også, dersom du har noe du vil dele - eller dersom du har lesestoff jeg kan lese meg litt opp på som kan hjelpe meg så setter jeg veldig stor pris på det
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
P.S! Jeg har forresten ikke tatt noe som helst etter jeg ble stoppa. Må være clean nå pga utredningen til ADHD uansett, så jeg har ingen planer om å ruse meg noe som helst fremover. Ønsket er å være helt rusfri, men per dags dato har det vært vanskelig å være uten ADHD-meds, da angsten min er ILLE når jeg er clean & jeg rett og slett aldri har fungert uten "selvmedisinering". (Ifølge psykologen min har jeg mye angst siden jeg mest sannsynlig går med ubehandlet ADHD). Så jeg har ingen ønsker om videre rus heller (bortsett fra å kunne røyke litt i godt lag, innimellom)
Jeg har også flere diagnoser som jeg går til spesialister for behandling to ganger i uken (gjort det i 2 år, har 2 år igjen med behandling), og regnes som "alvorlig psykisk syk". Vet ikke om det heller vil ha noe å si, men greit med litt backstory kanskje
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Største blemmen her er vel makka før du kjørte, spør du meg.

Men røyking er nok også for tett på kjøringen. Tipper det gir utslag.

Ren gjetting, jeg tror førerkortbeslag 1-2 år og urinprøver.
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Carmex Vis innlegg
Største blemmen her er vel makka før du kjørte, spør du meg.

Men røyking er nok også for tett på kjøringen. Tipper det gir utslag.

Ren gjetting, jeg tror førerkortbeslag 1-2 år og urinprøver.
Vis hele sitatet...
Selv med så små mengder inntatt? Off. Regner vel egentlig med at jeg blir å miste lappen - jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg mellom hjem, skole, arbeid og matbutikk når bussen kun går 4-6 ganger i døgnet.

Må jeg ha gå på urinprøver i to år, eller kun en stund før jeg får lappen tilbake?

Kanskje en god mulighet for å "endelig" avslutte forholdet med Mary Jane da - har kanskje blitt litt for glad i henne det siste året. Har liksom vært min "koble av" greie.
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Må også påpeke at de ikke inndro lappen min, de ga bare beskjed om at jeg ikke burde kjøre noe mer akkurat den dagen når vi var ferdige hos legen
Vet ikke hvordan omregningen er, men du kan jo vel være ultra heldig at de ikke går over promillegrensen ved blodsjekk.

Uten at jeg vet hvordan de regner amf.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selv med så små mengder inntatt? Off. Regner vel egentlig med at jeg blir å miste lappen - jeg bare vet ikke helt hvordan jeg skal klare å komme meg mellom hjem, skole, arbeid og matbutikk når bussen kun går 4-6 ganger i døgnet.

Må jeg ha gå på urinprøver i to år, eller kun en stund før jeg får lappen tilbake?

Kanskje en god mulighet for å "endelig" avslutte forholdet med Mary Jane da - har kanskje blitt litt for glad i henne det siste året. Har liksom vært min "koble av" greie.
Vis hele sitatet...
Urinprøve stort sett i 6mnd, og i værste fall hver 3 mnd uanmeldt i 1-2 år.
Vanskelig å si noe mere om førerkort beslag uten å vite hvor mye du røyka og antall mg i droppet. Men tipper det blir førerkortbeslag. Cannabis dagen før og lite dropp pepper blir omregna til promille og lagt sammen.
New generation
colakork's Avatar
Husk at dem ikke kommer til å vise noen forståelse til rusbruk pga angst eller livskriser. Hvis du har over lovlig promille, 0,2(?) så mister du lappen minst et halvt år med en bot på x 1,5 månedslønn brutto.

Mitt tips er å slå seg til ro med at du nå må vente på svar, du kan ikke gjøre særlig annet.

Og som jeg ble fortalt selv når jeg dummet meg ut - alle dummer seg ut av og til, man lærer forhåpentligvis av det etter første gang og sånn er det bare
Sitat av colakork Vis innlegg
Husk at dem ikke kommer til å vise noen forståelse til rusbruk pga angst eller livskriser. Hvis du har over lovlig promille, 0,2(?) så mister du lappen minst et halvt år med en bot på x 1,5 månedslønn brutto.

Mitt tips er å slå seg til ro med at du nå må vente på svar, du kan ikke gjøre særlig annet.

Og som jeg ble fortalt selv når jeg dummet meg ut - alle dummer seg ut av og til, man lærer forhåpentligvis av det etter første gang og sånn er det bare
Vis hele sitatet...
Pirker litt men det blir tatt hensyn til inntekt så det trenger ikke være 1,5x månedslønn brutto, hos meg var det halvparten av det jeg hadde utbetalt.
Sist endret av NokErNok; 22. oktober 2022 kl. 14:19.
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Joda, det blir nok bare synsing på det her tidspunktet selvfølgelig. Men det hjelper litt på tankekjøret det også
Blir jo nesten litt spennende å få "resultatet" også for å se hvem som har rett her inne. Hahah.

Som sagt røyka jeg kvelden før, ca 1/3 joint. Det var 0,18g hasj blandet ut i to sigaretter. MEN; jeg har røyket ca samme mengde daglig over lang tid.
Amfen blir vanskelig å "gjette" seg til, selv om jeg ca vet den fysiske mengden. Skal prøve å måle opp senere & se hva vekta viser.
Men mengden var nok til å utgjøre en liten linje på ca 2 cm.

Droppet ble tatt bare 1,5 time før de stoppet meg. Så jeg har selvfølgelig et lite "håp" om at det ikke var tatt helt opp i blodet på den lille tiden.
Jeg buffet den også litt ut når jeg fikk den, sånn at jeg ikke får i meg for mye de gangene jeg bare har vært på skolen og tatt en liten bump.
Som sagt følte jeg meg ikke ruspåvirket i det hele tatt, og det samme sa legen. Men det hjelper vel ikke mye hvis blodprøvene viser noe annet..

Det jeg også stresser litt med var at jeg sa til politiet at jeg hadde tatt ADHD-medisin med studiegruppa på skolen et par dager før. Og blodprøven vil nok helt sikkert vise at dette ikke var medisin. Politiet spurte meg om hva slags type det var, men jeg sa bare at jeg ikke ante, men at det var i en vanlig gelatin-kapsel. Bør jeg holde meg til den forklaringen? Vil jo ikke fortelle at jeg tok et lite drop samme dag, føler deg kan gi enda større konsekvenser.

Er forresten også i kontakt med advokat som skal hjelpe meg gjennom prosessen - for å unngå straff som er strengere enn nødvendig.
Sitat av colakork Vis innlegg
Hvis du har over lovlig promille, 0,2(?) så mister du lappen minst et halvt år med en bot på x 1,5 månedslønn brutto.
Vis hele sitatet...
Du mister som regel ikke lappen over 0.2 i promille men 0.5 med mindre du er involvert i en ulykke eller det foreligger andre skjerpende omstendigheter. Det kan være lurt å sjekke opp enkle fakta før man viderefører feilinformasjon.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Urinprøve stort sett i 6mnd, og i værste fall hver 3 mnd uanmeldt i 1-2 år.
Vanskelig å si noe mere om førerkort beslag uten å vite hvor mye du røyka og antall mg i droppet. Men tipper det blir førerkortbeslag. Cannabis dagen før og lite dropp pepper blir omregna til promille og lagt sammen.
Vis hele sitatet...
Man må pisse i 6 måneder 2 ganger i uka for å kunne søke om å ta lappen på nytt. Muligens noen er heldige og har leger som ikke er noe for den type opplegg men virker som det er normen.

Når du først har fått lappen så er det 8år(!) til med uanmeldte prøver med synkende regelmessighet.

Mistet selv lappen dagen etter jeg røyka nattings og ble målt til over 1,2 i promille.. Helt tåpelig system.
Sist endret av trippy; 22. oktober 2022 kl. 14:44.
Sitat av trippy Vis innlegg
Man må pisse i 6 måneder 2 ganger i uka for å kunne søke om å ta lappen på nytt. Muligens noen er heldige og har leger som ikke er noe for den type opplegg men virker som det er normen.

Når du først har fått lappen så er det 8år(!) til med uanmeldte prøver med synkende regelmessighet.

Mistet selv lappen dagen etter jeg røyka nattings og ble målt til over 1,2 i promille.. Helt tåpelig system.
Vis hele sitatet...
8 år hørtes lenge ut, de jeg kjenner har måttet ha 2 år og så har det bare dabba av. Men som du sier, kommer helt an på legen din mm dommen sier noe annet.
Jeg måtte ikke ha urinprøver for å få tilbake lappen
Jeg ble tatt for amfetamin innenbords for noen år siden. Jeg er usikker på røykingen, men ved blodprøve så er det ganske så rask halveringstid så du kan være heldig.

Om dette er ditt første forhold så kan du være heldig. Mitt råd til deg er å si at du prøvde dette kun som et eksperiment for å se om du ble roligere av det i og med at du allerede blir utredet som ADHD. Ikke si at du brukte ADHD medisin for om jeg har forstått det riktig så kan de se om du har brukt Deksamfetamin eller vanlig amfetamin på blodprøvene. Gjerne si at det var en venn som rådet deg til det (om du ikke har noe spesielt imot uærlighet).

Dette kan være en kinkig situasjon, for hvis prøvene er positive så kan politiet velge å nekte deg ny førerprøve på grunn av manglende edruelighet. I mitt tilfelle var det mange saker hvor narkotika var involvert i min historie, så da må jeg levere urinprøver månedlig i ett år før jeg kan få kjøre opp på nytt. Men du kan også være heldig å slippe med 6 mnd sånn at du får tilbake førerkortet.

Vil også legge til en ting; jeg har også en av de tyngre psykiatriske diagnosene, og etter at jeg forklarte situasjonen som gjorde til at jeg kjørte en helt ny Volvo i grøfta påvirket av amfetamin, hvor jeg til og med hadde amfetamin i lommen, så valgte statsadvokaten å henlegge sakene mine pga tilregnelighet. Dvs det var ingen konsekvenser bortsett fra at politiet valgte å tilbakeholde førerkortet mitt i påvente av rusprøver. Om du lurer på mer i forhold til dette så kan jeg forklare det på en privat melding, men det kan være en fordel å nevne enkelte psykiske problemer i noen tilfeller.

En annen ting; hvis du nevner noe av dette til din behandler så kan de nekte deg å fullføre utredningen for ADHD til du har tatt rusprøver i 3 mnd og evt medisinering kan ta 6 mnd. Dette var hvert fall det jeg ble fortalt siden jeg holder på med den utredningen selv på døgnavdeling for rus og psykiske lidelser.
Sist endret av tasmus82; 22. oktober 2022 kl. 18:32.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
P.S! Jeg har forresten ikke tatt noe som helst etter jeg ble stoppa. Må være clean nå pga utredningen til ADHD uansett, så jeg har ingen planer om å ruse meg noe som helst fremover. Ønsket er å være helt rusfri, men per dags dato har det vært vanskelig å være uten ADHD-meds, da angsten min er ILLE når jeg er clean & jeg rett og slett aldri har fungert uten "selvmedisinering". (Ifølge psykologen min har jeg mye angst siden jeg mest sannsynlig går med ubehandlet ADHD). Så jeg har ingen ønsker om videre rus heller (bortsett fra å kunne røyke litt i godt lag, innimellom)
Jeg har også flere diagnoser som jeg går til spesialister for behandling to ganger i uken (gjort det i 2 år, har 2 år igjen med behandling), og regnes som "alvorlig psykisk syk". Vet ikke om det heller vil ha noe å si, men greit med litt backstory kanskje
Vis hele sitatet...
Hei
Det var noen måneder siden med meg.
Politiet kjørte etter meg og da jeg kom til parkeringsplassen kjørte de bort til meg. Etter samtalen tok de en narkotik test, så dro vi til sykehuset og jeg hadde blod test. Noen måneder senere ringte meg politiet til avhør. Etter tre uker var rettssak. Strafferat 1,5 brutto lønn og 2 års tap av førerkort, deretter må jeg bestå teoriprøve og kjøring for å få førerkort.
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Vil også legge til en ting; jeg har også en av de tyngre psykiatriske diagnosene, og etter at jeg forklarte situasjonen som gjorde til at jeg kjørte en helt ny Volvo i grøfta påvirket av amfetamin, hvor jeg til og med hadde amfetamin i lommen, så valgte statsadvokaten å henlegge sakene mine pga tilregnelighet. Dvs det var ingen konsekvenser bortsett fra at politiet valgte å tilbakeholde førerkortet mitt i påvente av rusprøver. Om du lurer på mer i forhold til dette så kan jeg forklare det på en privat melding, men det kan være en fordel å nevne enkelte psykiske problemer i noen tilfeller.

En annen ting; hvis du nevner noe av dette til din behandler så kan de nekte deg å fullføre utredningen for ADHD til du har tatt rusprøver i 3 mnd og evt medisinering kan ta 6 mnd. Dette var hvert fall det jeg ble fortalt siden jeg holder på med den utredningen selv på døgnavdeling for rus og psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Behandlerne mine vet det allerede, men det gikk heldigvis fint! De vet at jeg har brukt amfetamin i mange mange år som "selvmedisinering" fra ung alder. Det er også en av grunnene til at jeg blir utredet, siden jeg fungerer så dårlig uten. Holdt meg unna amfetamin i ca et år, med oppfølging av teamet - så de vet at jeg "sprakk" for ikke så veldig lenge siden Har vært clean i litt over to uker nå, og de vet at jeg er ærlig om jeg sprekker eller ikke, så de har ikke følt at det er nødvendig med prøver. Men må sikkert ta en prøve her og der før jeg får medisin regner jeg med!

Tror nok jeg blir å være ærlig om psyken. Kan jo ikke tape noe på det, tenker jeg. Og kanskje det er fint for politiet å vite at jeg er under "oppfølging" av offentlig instans
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Behandlerne mine vet det allerede, men det gikk heldigvis fint! De vet at jeg har brukt amfetamin i mange mange år som "selvmedisinering" fra ung alder. Det er også en av grunnene til at jeg blir utredet, siden jeg fungerer så dårlig uten. Holdt meg unna amfetamin i ca et år, med oppfølging av teamet - så de vet at jeg "sprakk" for ikke så veldig lenge siden Har vært clean i litt over to uker nå, og de vet at jeg er ærlig om jeg sprekker eller ikke, så de har ikke følt at det er nødvendig med prøver. Men må sikkert ta en prøve her og der før jeg får medisin regner jeg med!

Tror nok jeg blir å være ærlig om psyken. Kan jo ikke tape noe på det, tenker jeg. Og kanskje det er fint for politiet å vite at jeg er under "oppfølging" av offentlig instans
Vis hele sitatet...
Så bra at du endelig får hjelp. Det er jo helt jævlig å ha det der kaoset på innsiden, så det er jo fullt forståelig at folk selvmedisinerer.

Jeg tenker som oftest at ærlighet varer lengst så jeg bruker som oftest å gjøre det samme og så langt virker det som om de fleste har både forståelse og respekt for en vanskelig livssituasjon så jeg håper det viser seg å være positivt for deg også.

Holder fingrene krysset for deg, og sender deg noen positive energier til tiden som kommer. Og lykke til.
Sist endret av tasmus82; 23. oktober 2022 kl. 19:47.
Leste nylig på Reddit om en kar som blir nektet førerkort nå fordi han hadde «spor av thc» i blodet. Med bakgrunn i dette mener politiet at han har hatt befatning med narkotika, som igjen fører til at han ikke får godkjent vandel.

Du vet med andre ord aldri hva slags veier politiet benytter i jakten på å ta førerkortet fra personer som har brukt thc i en eller annen form.
Ble det ingen spørsmål om Sobril ? Bruker du det fast og evt hvor mye ? Kan jo bli regnet med i vurderingen.
Anonym bruker
"Klok Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vist lappen skulle ryke og du bor på landet med veldig dårlig kollektiv, så kan du vel søke om og beholde moped, ikke så gøy men kommer seg jo nærmere andre buss tider kanskje.
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av tasmus82 Vis innlegg
Holder fingrene krysset for deg, og sender deg noen positive energier til tiden som kommer. Og lykke til.
Vis hele sitatet...
Tusen hjertelig! Det kommer til å gi en helt annen ro i hverdagen, enn den jeg har nå.


Sitat av Chip Charley Vis innlegg
Ble det ingen spørsmål om Sobril ? Bruker du det fast og evt hvor mye ? Kan jo bli regnet med i vurderingen.
Vis hele sitatet...
Joda, de spurte om jeg gikk på noen andre medisiner mtp hva som kunne slå ut på blodprøven. Svarte da at jeg går på sobril 15mg ved behov, opp til 4 ganger om dagen når det er som værst. De spurte når jeg tok sist, jeg fortalte at jeg hadde tatt 2 stk lørdagen eller søndagen før. Men det slo ikke ut noe benzo på spyttprøven. Så dersom det slår ut på prøven så har ikke det noe å si, siden det er på resept og uansett ikke vil vises på prøven. Benzo er bare i blodet 6-48 timer
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Baronski Vis innlegg
Leste nylig på Reddit om en kar som blir nektet førerkort nå fordi han hadde «spor av thc» i blodet. Med bakgrunn i dette mener politiet at han har hatt befatning med narkotika, som igjen fører til at han ikke får godkjent vandel.

Du vet med andre ord aldri hva slags veier politiet benytter i jakten på å ta førerkortet fra personer som har brukt thc i en eller annen form.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg de ville beslaglagt lappen min med en gang, dersom de var ute etter å "ta" førekortet mitt pga hasj. Jeg innrømte at jeg hadde røyka kvelden før. Men jeg dro fra legevakt med lappen fint i lomma
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Liten oppdatering!

Fikk telefon fra politiet i dag. Prøvesvarene var kommet og jeg lå akkurat over grensen for promille. Med andre ord; litt over 0,2.
Han spurte om jeg vedtok boten ang mobilbruk - noe jeg sa ja til.
Han spurte om jeg vedtok boten om ruspåvirket kjøring - noe jeg sa ja til.

MEN; så spurte han om jeg vedtok bot for bruk av weed og amfetamin og nevnte noe ang den nye rusloven? Jeg har satt meg alt for lite inn i dette. Men jeg spurte om det, og han nevnte noe om at man ikke får sak på seg vedr bruk av små mengder narkotika, dersom man har hatt rusproblemer.

Jeg har jo hatt rusproblemer i mange mange år, og går jo i behandling for psyken selv om dette ikke hovedsaklig gjelder rus. Rus er sterkt knyttet til mine diagnoser, og dermed en "del" av behandlingen jeg går. Hvis jeg da sier NEI til å vedta denne siste boten - hva skjer da?
Jeg ønsker jo bare å bli ferdig med denne saken & konsentrere meg om videre behandling og utredning. Jeg sitter allerede med enorme bøter pga telefonbruk og ruspåvirket kjøring. Jeg ønsker jo gjerne å slippe denne boten. Men ønsker heller ikke at det skal bli en sak videre, dersom jeg sier nei. Noen med erfaring?
Først og fremst gratulerer med å komme under 0,5 i promille. Sånn jeg ser det har du tre alternativer.
1) Om du sier at du har et rusproblem ryker vel lappen for manglende edruelighet evt får beholde mot urinprøver, men du slipper bot. 2) Du betaler bota og blir ferdig med saken fort.
3) Du vedtar ikke bota og ser om de vil ta deg til retten for å gi deg dom.
Om du velger alternativ 3 kan du få høyere bot eller være så heldig at det blir henlagt/at du ikke blir dømt til bøter.

Jeg er ikke advokat, og det er lite rettspraksis på feltet. Tror dette er en sak for Elden. Ta kontakt med han er mitt beste tips
Anonym bruker
"Umulig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av smetti Vis innlegg
Først og fremst gratulerer med å komme under 0,5 i promille. Sånn jeg ser det har du tre alternativer.
1) Om du sier at du har et rusproblem ryker vel lappen for manglende edruelighet evt får beholde mot urinprøver, men du slipper bot. 2) Du betaler bota og blir ferdig med saken fort.
3) Du vedtar ikke bota og ser om de vil ta deg til retten for å gi deg dom.
Om du velger alternativ 3 kan du få høyere bot eller være så heldig at det blir henlagt/at du ikke blir dømt til bøter.

Jeg er ikke advokat, og det er lite rettspraksis på feltet. Tror dette er en sak for Elden. Ta kontakt med han er mitt beste tips
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Tenkter nr 1) vil være beste løsning for min del - ettersom jeg allerede får behandling for rus og psyke & uansett må være nykter fremover pga ADHD-utredning. Så ingen problem for min del å gå på pissings fremover for å bevise at jeg er rusfri

Jeg prøvde å kontakte promilleadvokaten uten hell. Elden er nok en vanskelig mann å få tak i - men har bedt om møte på politistasjonen for å snakke med en som kan litt om dette, og som kan fortelle meg mulige utfall ved begge valgene, og hvordan dette kan påvirke saken. Dersom saken "fortsettes" ved at jeg sier nei pga den nye rusreformen så velger jeg heller en bot altså
Det er ingen garanti at du får beholde lappen om du trapper opp på politistasjonen og sier at du har et rusproblem. Brått tar de lappen fra deg for manglende edruelighet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei folkens, litt ny her så vet egt ikke hvordan jeg skal legge ut innlegg
men har grubla over noen spm siden jeg ble stoppet etter ca 12-13t etter siste joint (kl 12 på natta ca)
jeg røyker hver dag og er godt klar over at jeg ikke kjører etter en joint eller samme dag.. men ble stoppa 13:15 dagen etter (altså 12-13timer senere) og kanskje blodprøven ble tatt 13:35?40?
hva kan jeg forvente? jeg nektet på førerkortbeslag men legen mente jeg var ‘litt påvirket’ så jeg fikk ikke beholde lappen etter legesjekk

har også lest litt på at etter 12-15t så er verdiene lave
jeg trener 6 dager i uka og er ganske aktiv liksom og var helt til stedet da jeg ble stoppet, ble også bedt om å lukeparkere bilen (noe i mine øyner er haha ganske vanskelig og hvis du er ruspåvirket så er dette ekstremt vanskelig)
tusentakk for svar!
Sist endret av fresj1; 27. mars 2023 kl. 18:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk blodprøvene
etter 12 timer etter siste inntak hadde jeg 0.0158/l thc i blodet som tilsvarer 0.5 i promille som er absurd i mine øyner spesielt etter så mange timer ( røyker også hver dag så det har kanskje noe emd saken å gjøre)
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av fresj1 Vis innlegg
Fikk blodprøvene
etter 12 timer etter siste inntak hadde jeg 0.0158/l thc i blodet som tilsvarer 0.5 i promille som er absurd i mine øyner spesielt etter så mange timer ( røyker også hver dag så det har kanskje noe emd saken å gjøre)
Vis hele sitatet...
Kjipt å høre...
Når du røyker hver dag vil det nok også lagres lengre, da kroppen aldri får en "rens" og går til 0.

Men helt enig at det er latterlig måten det regnes på, og jeg føler med deg. Hadde vært noe annet om du hadde røyket og kjørt rett etterpå.

Sa de noe om hvilken straff du vil få? Antar du mister lappen for en stund?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjipt å høre...
Når du røyker hver dag vil det nok også lagres lengre, da kroppen aldri får en "rens" og går til 0.

Men helt enig at det er latterlig måten det regnes på, og jeg føler med deg. Hadde vært noe annet om du hadde røyket og kjørt rett etterpå.

Sa de noe om hvilken straff du vil få? Antar du mister lappen for en stund?
Vis hele sitatet...

takk for svar 😁
først så nektet jeg førekortbeslag fordi jeg mente jo at etter 13timer så burde jeg ikke være ‘påvirket’
så fikk jeg rettsmøte ang førerkortbeslaget og da fikk jeg vite at det var 0.5 i promille så jeg bare trakk førerkortbeslaget tilbake, har også en gammel lignende sak fra 2017 hvor jeg hadde 1.2 i promille og da ble jeg stoppet rett etter men det er 5 år siden så jeg aner ikke hva mer de kommer til å si nå, om det er for alltid eller 1-2 år
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjipt å høre...
Når du røyker hver dag vil det nok også lagres lengre, da kroppen aldri får en "rens" og går til 0.

Men helt enig at det er latterlig måten det regnes på, og jeg føler med deg. Hadde vært noe annet om du hadde røyket og kjørt rett etterpå.

Sa de noe om hvilken straff du vil få? Antar du mister lappen for en stund?
Vis hele sitatet...
altså advokaten vil ha 4 år uten lappen, 25k i bot og 30 dager fengsel, helt drøyt
Sitat av fresj1 Vis innlegg
altså advokaten vil ha 4 år uten lappen, 25k i bot og 30 dager fengsel, helt drøyt
Vis hele sitatet...
Om du er tidligere tatt med 1.2 promille vil du bli straffet hardere på gang nr 2.
Anonym bruker
"Vennlig Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Uansett hvor penge det er siden? Mista selv lappen for 15 år siden og måtte ta den på nytt litt over to år senere. Nå er det gått 15 år og jeg har blitt tatt på nytt på spyttest. Har det da noe å si at jeg ble tatt for noe lignende når det er så lenge siden?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uansett hvor penge det er siden? Mista selv lappen for 15 år siden og måtte ta den på nytt litt over to år senere. Nå er det gått 15 år og jeg har blitt tatt på nytt på spyttest. Har det da noe å si at jeg ble tatt for noe lignende når det er så lenge siden?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, men ser kanskje ikke bort ifra det. Hva mener du med at du ble tatt på spyttest? En spyttest er ikke nok til at du mister førerkort, ble du tatt med for blodprøve?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uansett hvor penge det er siden? Mista selv lappen for 15 år siden og måtte ta den på nytt litt over to år senere. Nå er det gått 15 år og jeg har blitt tatt på nytt på spyttest. Har det da noe å si at jeg ble tatt for noe lignende når det er så lenge siden?
Vis hele sitatet...
Det at du har blitt tatt for lignende tilfelle, kommer garantert og biter deg i ræva uansett om det er 15 år siden. Onkel glemmer aldri.
Anonym bruker
"Vennlig Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spyttesten slo ut på thc, måtte ta blodprøver. Hadde også tatt xanor og oxy dagen før jeg ble tatt. Så jeg ligger nok jævli dårlig an ja
Anonym bruker
"Parallell Hund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det virker som det er mange som blir tatt for tiden. Når er det egentlig safe å kjøre etter en helg med røyking. Er man 100% safe etter 2-3 dager, 4 dager? Hmm, noen erfaringer?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det virker som det er mange som blir tatt for tiden. Når er det egentlig safe å kjøre etter en helg med røyking. Er man 100% safe etter 2-3 dager, 4 dager? Hmm, noen erfaringer?
Vis hele sitatet...
En joint på 0,25 på fredag eller lørdag og du er clean på mandag, med forbehold om at det er kun den dagen man røyker… Norge er det eneste landet i verden som bedriver aktivt justismord på folk som oss
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uansett hvor penge det er siden? Mista selv lappen for 15 år siden og måtte ta den på nytt litt over to år senere. Nå er det gått 15 år og jeg har blitt tatt på nytt på spyttest. Har det da noe å si at jeg ble tatt for noe lignende når det er så lenge siden?
Vis hele sitatet...
Nei har ingenting å si
Anonym bruker
"Vennlig Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På spyttesten slo jeg kun ut på thc selvom jeg hadde tatt oxy og xanor dagen før. Men de spurte og gravde, og jeg regnet egentlig med at de ville finne oxy og xanor på blodprøve, så jeg innrømmet å ha tatt en xanor kvelden før. Jeg sa at jeg får stilnoct av legen, men dette vil de ikke finne på blodprøven da det er lenge siden sist jeg tok stilnoct. Vil det at jeg innrømmet bruk av xanor dagen før komme og bite meg i ræva? Jeg sa at jeg ikke fikk det på resept. Men jeg måtte skrive under på at de kunne frata fastlegen fra taushetsplikten. Kommer de til å ringe legen selvom de ikke finner stilnoct på blodprøven? Lang historie kort; det kan få enda kjipere konsekvenser om legen får vite at jeg har tatt xanor..

Jeg er så fuckings nervøs for dette at det ødelegger meg helt… hasj hver kveld i tre uker, oxy og xanor dagen før blodprøven… tok oxy ca et døgn før blodprøven. Kommer de til å finne det på prøven? Og 2 mg ksasol/xanor ca 15 timer før prøven, og hasj ca 14 timer før blodprøven ble tatt…

Jeg har ikke mye tillit hos legen, og jeg er egentlig jævli avhengig av lappen for å komme på jobb, noe jeg er avhengig av for den psykiske helsa. Aner ikke hva jeg skal gjøre eller hva jeg KAN gjøre for å komme best mulig ut av dette… jeg hadde fra før av muntlig kjøreforbud av legen pga jeg innrømmet misbruk av oxy for noen måneder siden. Var faktisk hos legen bare noen timer før jeg ble stoppa av politiet og legen sa at jeg kunne kjøre igjen om et par uker. Dagen før alt dette så kvitta jeg meg det jeg hadde igjen av hasj osv fordi jeg regnet med å få lov til å kjøre igjen og vil ikke kjøre rundt med slike stoffer i blodet. Så blir jeg stoppa rett etterpå… ååååååh, som jeg ergrer meg over dette.. beklager all sutringa, er vare så desp
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor er det negativt for din del at legen blir involvert? Det kan tale for din sak at du tok opp dette med legen før du ble tatt i stor grad. Legen kan sende referat/attest og en plan som viser at du hadde/har et problem og hvordan du i samråd med helsevesenet skal hjelpe deg videre framover så du blir frisk i deres øyne. Spill på psyken din og overdriv gjerne så han/hun hjelper så mye det er nødvendig for å redusere en eventuell straff.

Du vil ikke få konsekvenser for å innrømme bruk av xanor. Det viser bare at du har vært så langt nede og har slitt med ting utenfor din kontroll som f.eks angst og du trengte/trenger hjelp. Selvmedisinering er dagligdags for leger så det vil ikke påvirke deres samarbeid.
Anonym bruker
"Vennlig Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt problemer med rus mesteparten av livet mitt og har fått kjøreforbud flere ganger. For 15 år siden kjørte jeg ruspåvirket og kræsja bilen. Måtte ta lappen på nytt etter 2,5 år, bot og fengsel. Slapp fengsel da det saken ble foreldet. Jeg har tidligere kjørt selvom jeg har hatt kjøreforbud, og dette har legen oppdaget. Det er ikke lenge siden han sa at det var vanskelig å stole på meg mtp rus og lappen. Jeg ba om hjelp ang rusmisbruk for noen noen måneder siden og alt ble veldig komplisert. Jeg fikk aldri den hjelpa. Men sa til legen at jeg nå er rusfri osv. og for å holde meg rusfri er jobb en viktig faktor for meg. For å komme til jobb trenger jeg lappen. Så jeg har ventet i flere måneder nå for å få kjøretillatelse igjen og komme meg på jobb. Men jeg har brukt illegale rusmidler. Samma dagen som legen sier at «du kan kjøre igjen om et par uker», så setter jeg meg i bilen og blir stoppa av politiet og blir tatt i denne spyttesten. Det gir nok ikke akkurat mer tillit til legen. Jeg skammer meg og er redd for at han skal bli sint og skuffet over meg.

Jeg er også redd for om jeg må ta lappen på nytt og må vente 2,5 år på dette. Men politiet sa jo at jeg kunne kjøre fra neste dag igjen i påvente av svar på blodprøven da jeg ikke fremstod som beruset.

Jeg har slitt psykisk og med rus hele livet mitt og jobbet ekstremt mye med dette og også kommet veldig langt. Men ikke langt nok… jeg skal nok klare å komme meg gjennom 6 nye måneder uten lappen, men å ikke ha lappen i 2,5 år + å ta den på nytt gir meg rett og slett selvmordstanker. Ikke at jeg har noen plan om det. Men fet føltes fryktelig håpløst ut. Bor i ei lita bygd i innlandet med store avstander til det meste. Jeg har lenge slitt med motivasjon for å fortsette jobben mot et rusfritt og godt liv og dette hjelper ikke akkurat.

Politiet viste faktisk empati med meg og håpte på at jeg skulle få lav straff. Sa at jeg ville få svar på blodprøven om tre uker.

Nå har jeg både kjørt selvom jeg fortsatt hadde muntlig kjøreforbud fra legen og i tillegg blitt tatt for «ruskjøring». Jeg tar ruskjøring på alvor, men mener selv at jeg var skikket og i stand til å kjøre da jeg kjørte og ble tatt.

Jeg har også foreldre som har slitt mye fordi at jeg har hatt det mye vanskelig i livet, og som også er avhengig av at jeg kan kjøre dem på butikken osv osv.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her… jeg skjønner jo at jeg vil miste lappen og har allerede lagt bilen ut for salg og prøver å finne løsninger med sykkel/buss osv. men jeg er så uendelig lei av å slite så. Det går mye bedre enn det gjorde for noe år tilbake men det slutter liksom aldri. Jeg vil ikke leve. Men jeg skal ikke dø heller, jeg kan ikke gjøre det så lenge jeg har foreldre og fornuften nogen lunde i behold.

Mistet bestekompisen min pga dette. Jeg fortalte om denne hendelsen og Han sa at han ikke ville forholde seg til meg så lenge jeg har problemet med rus.

Jeg holder på å spare til ibogain i håp om at det kan hjelpe meg.

Jeg skal nok klare meg uansett utfall av denne hendelsen, men livskvaliteten og livslysten er allerede på bunn