Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1433
Eier et hus fra 1959 og det trenger endel reparasjoner/vedlikehold som fex kledningsbytte/etterisolering samt skifte av gulvbjelke pga råte. Har både lest og vært i dialog med kommunen og husbanken og det kommer frem at det ikke gis mulighet til å bake inn utgifter til dette i huslånet av en eller annen grunn. Kommunen sier jeg kan få lån derifra bare dersom vanlige banker ikke kan gi meg lån (hvilket jeg tror jeg får med god kredittscore og betalingsevne som jeg har) Men liker dårlig tanken på et ekstralån i bank da det blir to lån å betjene og da to renter som løper. Noen forslag til løsning? Rart at det gis startlån med begrenset mulighet til å ta vare på dette huset
"av en eller annen grunn" Greit å starte med hva Husbanken faktisk sier.
https://www.husbanken.no/person/lan-.../oppgradering/
Jeg ser ikke problemet med å ha 2 lån. Hvis du har et lån på x % rente, eller 2 lån på tilsammen samme summen ,også med x % rente, så blir det like dyrt. Den eneste forskjellen er at du må betale 2 regnnger i mnd istedenfor 1. Da har jeg ikke tatt høyde for fakturagebyr, om den er høy. Så spørsmålet er heller hvor mye samlet rente får du, ikke hvor mange lån du har. Selv hadde jeg 4 lån i en periode, var null problemer å betale dem. De fleste tilbyr også avtaleiro, så da slipper du å gjøre noe for å betale avdragene. Høres for meg ut som en fiks idé å bare ha ETT lån. Men du får gjøre som du vil.
Hvor mye har du i lån i forhold til verdi på huset? Har du dagens lån i en bank?
Vi har startlån i husbanken til egenkapitalen og nødvendige utbedringer og renoveringer, resterende lån har vi i en annen bank.

Vi fikk innvilget ekstra penger fra husbanken for og gjøre noe oppussing og renovering som kom frem i tilstandsrapporten.

Da ble ordningen slik at det vi gjør av nødvendig renovering og oppussing skal faktura sendes til husbanken hvor de deretter betaler for materialet / utført arbeid fra fagfolk.

Men alt er så tungvint i de systemene at for vår del har vi bare renovert og pussa opp på egen regning fordi det er så "vanskelig" få kontakt og avtalt / godkjent utgiftene de skal betale.

For vår del er det enklest og bare ta alt på egen kappe istedenfor og bruke 10 dager med kommunikasjon frem og tilbake før de tilslutt betaler ut videre på lånet.

Men en ny takst kommer til og skyte verdien på huset opp og det blir mye enklere og låne på ekstra via den vanlige banken vi bruker..

Synes husbanken er så tungvindt at jeg frivillig betaler selv for det vi gjør selv om de summene allerede er lagt inn i lånet.
.
Så jeg anbefaler og heller låne på via bank hvor det er enkelt og kommunisere og ha en dialog enn med kommunen/ husbanken.
Til Ivar Oslo over her. To lån i hver sin bank vil jo selvfølgelig bli dobbelt rente. Det er to separate lån siden husbanken har sagt nei til lån til renovasjon og da må jeg jo ty til en annen bank. En tanke er jo å flytte lånet over fra husbanken til annen bank som lar meg øke lånet for å få finansiering av oppussingen. Men husbanken har jo den beste renta. Huset ble kjøpt for 810k for 9 år siden og pr idag er det nok verdt nærmere det dobbelte (har ikke fått ny takst men folk med peil har hevdet det). Ja av "en eller annen grunn" har de lagt føringer som gjør at de kun bevilger slike lån dersom det gjelder fex utbedring for tilgang med rullestol o.l. Taper nok mye penger på sikt om jeg flytter lånet over til annen bank enn husbanken og det gjør meg betenkt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Castaneda Vis innlegg
To lån i hver sin bank vil jo selvfølgelig bli dobbelt rente.
Vis hele sitatet...
Hæ?
[quote=Castaneda;3793190]Til Ivar Oslo over her. To lån i hver sin bank vil jo selvfølgelig bli dobbelt rente./QUOTE]

???? Kan du forklare det? Hvorfor skal renta bli høyere om du har to lån? Har du to lån, har du mindre lån i hver bank, og renteutgiftene blir mindre på hvert lån. Hvis summen av lånene er den samme, og det er samme rente på begge lånene, blir summen av renteutgiftene akkurat den samme.

Men du må nok regne med at lån to får høyere rente enn huslånet, da huslån gjerne er det gunstigste lånet du kan få. Derfor ønsker de fleste å øke huslånet istedenfor. Men da må du jo krangle med banken din da, eller refinansiere i annen bank.

Kanskje du skal ta en oppfriskning i brøkregning og renteregning?

(Og når jeg skriver renteutgift, er det det du betaler i kroner og øre på et lån med den renta den har).

Sitat av Castaneda Vis innlegg
Til Ivar Oslo over her. To lån i hver sin bank vil jo selvfølgelig bli dobbelt rente.
Vis hele sitatet...
???? Kan du forklare det? Hvorfor skal renta bli høyere om du har to lån? Har du to lån, har du mindre lån i hver bank, og renteutgiftene blir mindre på hvert lån. Hvis summen av lånene er den samme, og det er samme rente på begge lånene, blir summen av renteutgiftene akkurat den samme.

Men du må nok regne med at lån to får høyere rente enn huslånet, da huslån gjerne er det gunstigste lånet du kan få. Derfor ønsker de fleste å øke huslånet istedenfor. Men da må du jo krangle med banken din da, eller refinansiere i annen bank.

Kanskje du skal ta en oppfriskning i brøkregning og renteregning?

(Og når jeg skriver renteutgift, er det det du betaler i kroner og øre på et lån med den renta den har).

Hmm, ble visst litt rot med "Quote" her. Prøvde å rette opp, men det ble et dobbelt innlegg istedenfor. Kan mods rette opp?
Sist endret av ivar_oslo; 10. oktober 2022 kl. 01:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Til Ivar Oslo over her. To lån i hver sin bank vil jo selvfølgelig bli dobbelt rente. Det er to separate lån siden husbanken har sagt nei til lån til renovasjon og da må jeg jo ty til en annen bank. En tanke er jo å flytte lånet over fra husbanken til annen bank som lar meg øke lånet for å få finansiering av oppussingen. Men husbanken har jo den beste renta. Huset ble kjøpt for 810k for 9 år siden og pr idag er det nok verdt nærmere det dobbelte (har ikke fått ny takst men folk med peil har hevdet det). Ja av "en eller annen grunn" har de lagt føringer som gjør at de kun bevilger slike lån dersom det gjelder fex utbedring for tilgang med rullestol o.l. Taper nok mye penger på sikt om jeg flytter lånet over til annen bank enn husbanken og det gjør meg betenkt
Vis hele sitatet...
Nei du får ikke dobbel rente. @ivar_oslo har helt rett. Men du må naturligvis regne med høyere rente på andre lån enn husbanken. Du må også regne med at det blir vanskelig å ta et lån nr 2 med pant i boligen men dette kan bare bankene svare deg på.

Ut i fra det du nevner med kjøpspris og verdistigning skal du prøve å være takknemlig for at du sitter ganske godt i det. Husbanken er ikke som alle andre banker, du har noen vrangforestillinger her. Det er en grunn til at du har fått lån der og det er nok mange som sku ønsket seg det. Tenk litt på det å vær takknemlig for at du ikke skal inn på boligmarkedet med den renta som er i dag. Ta en runde å hør med forskjellige banker om muligheter for oppussing.
Ja men begge lånene blir jo rentebærende hver for seg? Kverulerer ikke men prøver å forstå
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Ja men begge lånene blir jo rentebærende hver for seg? Kverulerer ikke men prøver å forstå
Vis hele sitatet...
Og så da? Du betaler kun rente for det beløpet du har lånt, ikkje av total låneramme.
Da betaler jeg ei rente for selve huslånet og ei rente for tilleggslånet i den banken jeg tar oppussingslånet. 1+1 har da alltid vært 2

Får ikke slettet kommentaren min men gikk opp et lys her nå. Takk for tilbakemeldinger. Da søker jeg lån i annen bank
Sist endret av Castaneda; 11. oktober 2022 kl. 20:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Da betaler jeg ei rente for selve huslånet og ei rente for tilleggslånet i den banken jeg tar oppussingslånet. 1+1 har da alltid vært 2
Vis hele sitatet...
Forstår du korleis renter funker?

Låner du 1M og det er 3% rente, så vil det koste deg 30000,- i året.

Låner du fem hundre tusen i to ulike banker til 3% rente betaler du fortsatt 30000,- i året i renter totalt: 15000,- til kvar bank.
Jeg forstår nå greia. Skal søke lån i annen bank da for utgifter til omkledning og utbedring. Takk for innspill! Får vel sette meg bedre inn i økonomi hehe. Men man lærer så lenge man lever
Jeg ser du har fått det grundig forklart av Vidarlo. Lykke til videre!