Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2592
Heisann, hva er det egentlig lærerstreiken som foregår nå om dagen går ut på?
? Lærerwn mener seg under betalt i forhold til oppgavene de har, KS mener de ikke er det.
Denne streiken og SAS-streiken viser jo at streik ikke lenger hører hjemme i samfunnet. Det ødelegger for mye. Nå er det et helt årskull med elever som mister kanskje et helt skoleår som de må gå om igjen. Jeg synes ikke det er riktig.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Denne streiken og SAS-streiken viser jo at streik ikke lenger hører hjemme i samfunnet. Det ødelegger for mye. Nå er det et helt årskull med elever som mister kanskje et helt skoleår som de må gå om igjen. Jeg synes ikke det er riktig.
Vis hele sitatet...
Så du mener arbeidsgiver kan kjøre over ansatte da, underbetalt er mange også.
Tar vi SAS gikk den streiken på lønn, men vilkår i hovedsak.

Alle i Norge har streikerett uansett bransje,noen vil lide sånn er det, men de kan ikke slutte å streike pga det.

Tenk om du var lærer selv, da hadde nok pipen hatt en annen lyd
Sitat av tearz83 Vis innlegg
? Lærerwn mener seg under betalt i forhold til oppgavene de har, KS mener de ikke er det.
Vis hele sitatet...
Jeg blir aldri helt smart på dette. Noen mener det handler om lønn, mens andre mener det absolutt ikke handler om lønn, men at de har ufaglærte kollegaer(?)(1 av 5 skal visstnok ikke ha riktig kompetanse).

Helt ærlig så skjønner jeg ikke så mye av greia. Uavhengig utfall av streiken så tror jeg læreryrket sliter heftig om dagen.

Mange klarer ikke lærerstudie (selvom de fjernet 4er kravet i matte lol symbolsk), og mange lærere bytter yrker i løpet av livet.

Det som jeg synes er litt underholdene er hvor mange artikler jeg leser om dagen der kidsa har psykiske problemer fordi de ikke er på skolen. Lærere er lærere og ikke psykologer.
Sist endret av Superspurv; 25. september 2022 kl. 19:02.
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Heisann, hva er det egentlig lærerstreiken som foregår nå om dagen går ut på?
Vis hele sitatet...
Lærerne med lengst utdanning mener de har vært lønnstapere de siste 6 årene.
Arbeidsgiveren mener det ikke stemmer.

Helt konkret dreier det seg nå om et generelt tillegg til alle lærerne fra 10 000 - 17 000 kr, avhengig av utdanning/stilling.
https://www.utdanningsforbundet.no/n...-vart-avblast/

Arbeidsgiver er redd for at de andre fagforbundene som allerede har godtatt årets oppgjør skal ønske å reforhandle sin avtale.

Begge gruppene bruker forskjellige tall for å argumentere for sin sak.
https://www.faktisk.no/artikler/zkxm...ette-ar-pa-rad
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg blir aldri helt smart på dette. Noen mener det handler om lønn, mens andre mener det absolutt ikke handler om lønn, men at de har ufaglærte kollegaer(?)(1 av 5 skal visstnok ikke ha riktig kompetanse).

Helt ærlig så skjønner jeg ikke så mye av greia. Uavhengig utfall av streiken så tror jeg læreryrket sliter heftig om dagen.

Mange klarer ikke lærerstudie (selvom de fjernet 4er kravet i matte lol symbolsk), og mange lærere bytter yrker i løpet av livet.

Det som jeg synes er litt underholdene er hvor mange artikler jeg leser om dagen der kidsa har psykiske problemer fordi de ikke er på skolen. Lærere er lærere og ikke psykologer.
Vis hele sitatet...
Tror de mener de går glipp av mye sosialt, er ganske enig i at det er kjipt men det viktigste er at lærerne blir hørt.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Tror de mener de går glipp av mye sosialt, er ganske enig i at det er kjipt men det viktigste er at lærerne blir hørt.
Vis hele sitatet...
Nei, akkurat nå bør barna gå foran. Dette er organisert egoisme blant voksne. En rekke fagfolk er bekymret for barnas mentale helse.

Etter pandemien så trenger virkelig ikke barna en ny runde med hjemmesitting. Vi er i ferd med å få en generasjon (tredjeklassinger?) som enda ikke har hatt en normal skoletilværelse. Nå har ikke jeg barn selv men f*** jeg hadde vært forbanna om jeg hadde en av disse.

Dette er helt vanvittig, tvungen lønnsnemd har vært nevnt langt tilbake september uten at det skjer en dritt.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
.

Det som jeg synes er litt underholdene er hvor mange artikler jeg leser om dagen der kidsa har psykiske problemer fordi de ikke er på skolen. Lærere er lærere og ikke psykologer.
Vis hele sitatet...
Lese litt mer om hva det handler om da kansje?
Sist endret av Dough; 25. september 2022 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei, akkurat nå bør barna gå foran. Dette er organisert egoisme blant voksne. En rekke fagfolk er bekymret for barnas mentale helse.

Etter pandemien så trenger virkelig ikke barna en ny runde med hjemmesitting. Vi er i ferd med å få en generasjon (tredjeklassinger?) som enda ikke har hatt en normal skoletilværelse. Nå har ikke jeg barn selv men f*** jeg hadde vært forbanna om jeg hadde en av disse.

Dette er helt vanvittig, tvungen lønnsnemd har vært nevnt langt tilbake september uten at det skjer en dritt.



Lese litt mer om hva det handler om da kansje?
Vis hele sitatet...
Samtidig er det vel ikke lærernes ansvar at barna har noe å gjøre på dagtid.

Hva gjør feks kommunene for å opprettholde en form for tilbud?
Hva slags tilbud stiller helsetjenesten med?
Det er jo ikke ulovlig å samle barna selv om noen lærere er i streik.
Det er vel rett under 10% av lærerne som er tatt ut i streik.
Partene bruker ulikt tallgrunnlag, som vist i linken til Rosander.

Det handler også om andre ting, som at veldig mange som jobber som lærere mangler godkjent utdanning. KS kritiseres for å ikke ta dem med i grunnlaget for lønn, da er de altså ikke å regne som lærere, men de kan tydeligvis fint jobbe som lærere. Noe som kompliserer det er tidspunktet, som altså kommer etter at alle andre forbund er ferdigforhandlet. Da er jo ikke handlingsrommet så stort.


Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Denne streiken og SAS-streiken viser jo at streik ikke lenger hører hjemme i samfunnet. Det ødelegger for mye. Nå er det et helt årskull med elever som mister kanskje et helt skoleår som de må gå om igjen. Jeg synes ikke det er riktig.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som har ansvar for å levere et skoletilbud? Er det utdanningsforbundet eller kommunen? I stedet for å kritisere arbeidstakere som nekter å jobbe under rådende forhold, kan du jo kanskje rette kritikken mot de som ikke prioriterer skole på et nivå som gjør at de får utdannede folk til å jobbe der?

Og seriøst, elever blir psykotiske og deprimerte av å ikke gå på skolen nå? Nei, lediggang er jo ikke noe bra. Men man kunne vel holdt skolen åpen med alle de ansatte som ikke streier. Alle miljøterapeutene, sosionomene, psykologene, helsesykepleierne osv. Ånei, for de finnes jo ikke. Det er lærerne som gjør alt det også, med eller uten lærerutdanning. Det foreldre burde bekymre seg for er ikke hvor lenge denne streiken varer, men hva som skjer med skolen når lærerne kaster inn håndkleet og quiet quitter alle de ubetalte ekstraoppgavene der.

Sitat av Dough Vis innlegg
Nå har ikke jeg barn selv men f*** jeg hadde vært forbanna om jeg hadde en av disse.
Vis hele sitatet...
Hadde du også vært forbanna om barnet ditt var en av dem som ikke hadde hatt engelsklærer hele 10.klasse, bare tilfeldige vikarer fra uke til uke? Eller en av dem som hadde ekstra behov for tilrettelegging men ikke fikk det? Eller en av dem som gikk i klasse med noen som kastet stoler og pulter veggimellom og som helt åpenbart burde blitt fulgt opp av noen med annen fagkompetanse enn en bachelor i nordisk?

Streik går alltid ut over noen, hvis ikke er det jo ingen vits i. Jeg som forelder hadde i alle fall ikke blitt betrygget om yrkesgruppen som skulle ivareta barna mine i praksis hadde mistet streikeretten.
Sist endret av *pi; 25. september 2022 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg arbeider som lærer og er svært frustrert. Håper denne streiken slutter straks slik at man kan reise på jobb. Fra et egoistisk perspektiv er et mitt største ønske.

Men det er ikke til å komme utenom at man har en særdeles god sak med tanke på lønn. Bruken av ufaglærte er jo også en systemfeil, selvom man i enkelttilfeller vil kunne få verdifull kompetanse fra denne gruppen. At man ikke har penger til å kjøpe fysiske læreverk til elevene og at inneklimaet er bedritent er også fælt.

Har selv tenkt på mange gråsone løsninger og om det finnes noen gode løsninger som gjør at jeg kan få arbeidet videre med elevene uten at det blir streikebryteri. Men finner ingen vanntette løsninger her. Å starte en bokklubb vil nok bli for tett opp mot egentlige arbeidsoppgaver.

Det rimelige er åpenbart at lærerne får et tilbud som gjør at man henger med i lønnsutviklingen. Videre håper jeg innsparingene man har gjort på streiken øremerkes skolene til for eksempel fysiske læreverk.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ingen vet bedre enn lærerne hvor viktig det er å komme tilbake til klasserommet. Underlig at dette er noe flere i media skal utale seg om i et forsøk på å belære lærere om nevnte faktum. Intet mindre enn frekt.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ingen vet bedre enn lærerne hvor viktig det er å komme tilbake til klasserommet. Underlig at dette er noe flere i media skal utale seg om i et forsøk på å belære lærere om nevnte faktum. Intet mindre enn frekt.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel ikke "media" som en gruppe som uttaler seg om streiken.

Sitat av *pi Vis innlegg
Partene bruker ulikt tallgrunnlag, som vist i linken til Rosander.

Det handler også om andre ting, som at veldig mange som jobber som lærere mangler godkjent utdanning. KS kritiseres for å ikke ta dem med i grunnlaget for lønn, da er de altså ikke å regne som lærere, men de kan tydeligvis fint jobbe som lærere. Noe som kompliserer det er tidspunktet, som altså kommer etter at alle andre forbund er ferdigforhandlet. Da er jo ikke handlingsrommet så stort.



Hvem er det som har ansvar for å levere et skoletilbud? Er det utdanningsforbundet eller kommunen? I stedet for å kritisere arbeidstakere som nekter å jobbe under rådende forhold, kan du jo kanskje rette kritikken mot de som ikke prioriterer skole på et nivå som gjør at de får utdannede folk til å jobbe der?

Og seriøst, elever blir psykotiske og deprimerte av å ikke gå på skolen nå? Nei, lediggang er jo ikke noe bra. Men man kunne vel holdt skolen åpen med alle de ansatte som ikke streier. Alle miljøterapeutene, sosionomene, psykologene, helsesykepleierne osv. Ånei, for de finnes jo ikke. Det er lærerne som gjør alt det også, med eller uten lærerutdanning. Det foreldre burde bekymre seg for er ikke hvor lenge denne streiken varer, men hva som skjer med skolen når lærerne kaster inn håndkleet og quiet quitter alle de ubetalte ekstraoppgavene der.


Hadde du også vært forbanna om barnet ditt var en av dem som ikke hadde hatt engelsklærer hele 10.klasse, bare tilfeldige vikarer fra uke til uke? Eller en av dem som hadde ekstra behov for tilrettelegging men ikke fikk det? Eller en av dem som gikk i klasse med noen som kastet stoler og pulter veggimellom og som helt åpenbart burde blitt fulgt opp av noen med annen fagkompetanse enn en bachelor i nordisk?

Streik går alltid ut over noen, hvis ikke er det jo ingen vits i. Jeg som forelder hadde i alle fall ikke blitt betrygget om yrkesgruppen som skulle ivareta barna mine i praksis hadde mistet streikeretten.
Vis hele sitatet...
Ingen av problemene du nevner vil bli løst av et generelt lønnstillegg på 10 000kr.
Det er jo ikke mangel på lærere (utenom enkelte svært lokale forskjeller) som gjør at bruken av vikarer er høyt.
Det er ikke mangel på lektorer som gjør at barn utagerer.
Det er svært få lærere med bachelor (om noen i det hele tatt) som blir satt til å passe på utagerende barn, der brukes hovedsakelig fagarbeidere.

Hva da "rådene forhold"? Det eneste de krangler om er mer penger. Ikke arbeidstid, arbeidsbelastning, rollefordeling osv.
Det er kun snakk om mer penger pga. høyere utdanning.

Om jeg ikke tar helt feil så har du jobbet i skolen selv *pi?
Da er det i så fall overraskende å se en så dårlig fremstilling av den reelle situasjonen.
Sist endret av random105675; 26. september 2022 kl. 08:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Nå er det vel ikke "media" som en gruppe som uttaler seg om streiken.



Ingen av problemene du nevner vil bli løst av et generelt lønnstillegg på 10 000kr.
Det er jo ikke mangel på lærere (utenom enkelte svært lokale forskjeller) som gjør at bruken av vikarer er høyt.
Det er ikke mangel på lektorer som gjør at barn utagerer.
Det er svært få lærere med bachelor (om noen i det hele tatt) som blir satt til å passe på utagerende barn, der brukes hovedsakelig fagarbeidere.

Hva da "rådene forhold"? Det eneste de krangler om er mer penger. Ikke arbeidstid, arbeidsbelastning, rollefordeling osv.
Det er kun snakk om mer penger pga. høyere utdanning.

Om jeg ikke tar helt feil så har du jobbet i skolen selv *pi?
Da er det i så fall overraskende å se en så dårlig fremstilling av den reelle situasjonen.
Vis hele sitatet...
Du har jo åpenbart ikke skjønt noe av hva grunnen er eller hvorfor lærerne streiker. Dem ønsker en bedre skole for alle, dem er også lei av å være lønnstapere. KS har jo selv nettopp sagt dem ikke hadde mandat for å endre noe på siste mekling. Pussig å sende noen uten mandat til et meklingsmøte. Det KS har kommet med av motsvar har blitt avkledd.

Synes utrolig synd på lærerne om dette endrer i tvungen lønnsnemnd. Det er viktig at lærerne tar den kampen nå for morgendagens lærere og skole.
Hvor politikerne og byråkratene i KS er kan man undres over.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du har jo åpenbart ikke skjønt noe av hva grunnen er eller hvorfor lærerne streiker. Dem ønsker en bedre skole for alle, dem er også lei av å være lønnstapere. KS har jo selv nettopp sagt dem ikke hadde mandat for å endre noe på siste mekling. Pussig å sende noen uten mandat til et meklingsmøte. Det KS har kommet med av motsvar har blitt avkledd.

Synes utrolig synd på lærerne om dette endrer i tvungen lønnsnemnd. Det er viktig at lærerne tar den kampen nå for morgendagens lærere og skole.
Hvor politikerne og byråkratene i KS er kan man undres over.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg forstår absolutt ingenting.

Det er litt ironisk å se en gruppe lærere med såpass dårlig kommunikasjonsevne at de ikke klarer å kommunisere hva de egentlig kjemper for.

Å påstå at lærerne kjemper for en "bedre skole for alle" i år er jo ren løgn, i beste fall en overdrivelse.
Det handler om at lærere med høy utdanning mener de ikke får godt nok betalt for utdanningen sin. De ønsker et generelt lønnstillegg til alle skole ansatte på 10k og opp til 17k for lektorer med tillegg.

Det er faktisk alt det står om.
Summene det er snakk om er også veldig konkrete.

Men hvis du mener det står mer mellom linjene eller skjult i liten tekst i forslaget fra utdannings forbundet så kom gjerne med det.
https://www.utdanningsforbundet.no/l...eiker-larerne/

Punkt 1: Kjempe for å ikke være lønnstapere (i følge dem selv).
Punkt 2: Nesten (legg merke til ordet nesten her, talltriksing?) hver femte som underviser i skolen er ikke lærerutdannet.
Punkt 3: Dårlig betalt i forhold til utdanning.
Punkt 4: Dårlig betalt for utdanning, igjen.

Her hvor jeg bor er det mellom 30 og 50 søkere på 1 lærerstilling i grunnskolen.
Nyutdannede lærere må ofte flytte til grisgrendte strøk for å finne fast jobb.

Tall fra 2022 sier at det er oppgang i andelen som søker seg til lærerstudier som førstevalg. Selv om lærerne sier det er nedgang.
Om du ser på de reelle tallene som er andelen søkere i forhold til antall søkere totalt så er det oppgang.

Det er ca. 11 000 søkere som kjemper om 8000 plasser.

Søkertallene til høyere utdanning viser at antallet søkere med lærerutdanninger som førstevalg har ligget på mellom 8 og 10 prosent de siste ni årene. I samme tidsrom har det konsekvent vært flere søkere enn planlagte studieplasser.

https://www.universitas.no/sokertall...sbildet/103808
Vis hele sitatet...
I år er søkertallet 8.2%, som er en oppgang på 0.1 prosentpoeng fra i fjor. Hvordan klarer noen å snu disse tallene til å bety at det er nedgang pga dårlig lønn?

Det er så mye kreativ bruk med tall her at enkelte som liksom skal være lærere burde skamme seg.
Problemet med denne streiken er at det ikke er enighet om tallgrunnlaget. I tillegg så skilles det lite mellom lærere med ulik type utdanning. Etter min mening har lærerne kommunisert svært dårlig i denne streiken.

Et viktig prinsipp i ks-forhandlingene er at alle grupper skal behandles likt. Det vil si at skal grupper med lik utdanning skal ha ha lik økning. Når organisasjonene velger å prioritere nyutdannede og lavtlønnede vil lærere med høy utdanning og lang ansiennitet få lavere prosentvis økning. Likevel er de gjerne blant gruppene med høyest økning i kroner og øre siden de er blant de høyest lønnede stillingskodene.

Rammen for ks-oppgjøret er lik for alle. Det kommer an på hvordan organisasjonene velger å prioritere. Når nyutdannede, lavere utdannede og de som tjener minst blir løftet er ikke rammen fra industrien stor nok til å gi de som tjener best i KS-området høyest prosentvis økning.

Rammen fungerer som et nullsum-spill der oppgjøret er økningen av alle lønnskostnader på hele KS-området. Det er dårlig musikk i mine ører at de som tjener mest skal prioriteres foran de som tjenester minst

For å ta ett eksempel. Sykepleiere i kommunesektoren hadde et svært godt oppgjør. Siden oppgjøret er et nullsumspill vil en økt ramme for sykepleiere gi en lavere ramme for høyt lønnede og høyt utdannede lærere. Ville det vært bedre om sykepleiere fikk et dårligere oppgjør mot at de best betalte lærerne fikk ett bedre oppgjør?
Sist endret av Witchcraft; 26. september 2022 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ingen av problemene du nevner vil bli løst av et generelt lønnstillegg på 10 000kr.
Det er jo ikke mangel på lærere (utenom enkelte svært lokale forskjeller) som gjør at bruken av vikarer er høyt.
Det er ikke mangel på lektorer som gjør at barn utagerer.
Det er svært få lærere med bachelor (om noen i det hele tatt) som blir satt til å passe på utagerende barn, der brukes hovedsakelig fagarbeidere.

Hva da "rådene forhold"? Det eneste de krangler om er mer penger. Ikke arbeidstid, arbeidsbelastning, rollefordeling osv.
Det er kun snakk om mer penger pga. høyere utdanning.

Om jeg ikke tar helt feil så har du jobbet i skolen selv *pi?
Da er det i så fall overraskende å se en så dårlig fremstilling av den reelle situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært lærer ja, og er demed et eksempel på at det ikke bare er lærere inn i skolen som avgjør lærerdekningen, men også antallet ut.

Jeg er helt enig i at lønn ikke er hovedproblemet her, og har egentlig heller ikke tatt stilling til hvem som har den riktigste fremstillingen av lønnstall. Jeg stiller spørsmål ved streiketidspunktet som gir lite handlingsrom, selv om det selvsagt skåner elevene å legge streiken til ferien. Problemet er selvsagt at en streik uten ofre ikke gjør noe inntrykk.

Lønn var ikke avgjørende for meg da jeg byttet jobb, men det er jo en avveining. Jeg vurderte flere stillinger med mye høyere lønn, men valgte en retning med mye mer faglig frihet og bedre vilkår til å utføre arbeidet mitt på en måte som inspirerer neg og jeg kan være stolt av. Mange velger motsatt, det kunne jeg også valgt under litt andre personlige omstendigheter. Men jeg velger ikke ingen av delene, hvis jeg kan velge. Og med masterutdanning kan man i større grad velge.

At utagerende barn og ungdommer stort sett passes av fagarbeidere er et bilde jeg overhodet ikke kjenner meg igjen i. Kasting av pulter i klasserommet som jeg nevnte var en av mange lignende episoder, der jeg som lærer ikke bare var alene i rommet men heller ikke hadde noen tilgjengelig å ringe til eller hente når det smalt. Jeg tror ikke jeg kan komme på å ha sett en eneste fagarbeider kvalifisert til å håndtere utagerende elever der jeg jobbet. Med mindre du mener assistentene, som stort sett ikke hadde utdanning, bortsett fra noen barne- og ungdomsarbeidere. De var ikke ansatt for å håndtere utagering, eller ha ansvar noen form for orden i klasserommet, det var lærerens ansvar alene, uten backup.

Og nei, det er ikke mangel på lærere som gjør at barn utagerer (eller blir deprimert og psykotisk). Så lanskje det ikke er lærerne man skal rette akkurat den bekymringen til nå.

Uansett hva man måtte mene om lærerlønn, så er det bekymringsverdig når streikeretten trekkes i tvil. Det er ikke en måte å få langsiktig bedring i skolen på.
Sist endret av *pi; 26. september 2022 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Var på skolen i dag på første gang ei god stund på grunn av streiken og de sa det var ingen antydning til noe enighet, og at dette fort kan bli ganske langvarig. De mente også at tvungen lønnsnemd ikke kom til å bli satt inn før det ble skikkelig krisesituasjoner.
Sitat av Brah123 Vis innlegg
De mente også at tvungen lønnsnemd ikke kom til å bli satt inn før det ble skikkelig krisesituasjoner.
Vis hele sitatet...
Blir tvungen lønnsnemnd nå. På tide de begynner å ta alvoret innover seg. Blir godt med høstferie da.
Jeg er enig at det må til.
Streikeretten skal stå sterkt, men det må være en balanse mellom kravet og konsekvensen av en streik.

Grunnlaget for streik blant lærerne fremstod litt smått i forhold til konsekvensene for mange.

Så må det jobbes utenfor lønnsoppgjøret for å gjøre arbeidshverdagen bedre på skolene.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Grunnlaget for streik blant lærerne fremstod litt smått i forhold til konsekvensene for mange.
Vis hele sitatet...
Hvis konsekvensene av at noen legger ned arbeidet er store - og kravene små... Burde ikke det tilsi at KS har driti på draget? Det er tross alt kommunenes ansvar å stille med diverse tjenester for unge som trenger det. Helt uavhengig av streik.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Så må det jobbes utenfor lønnsoppgjøret for å gjøre arbeidshverdagen bedre på skolene.
Vis hele sitatet...
Har du noen forslag til hva som burde gjøres?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis konsekvensene av at noen legger ned arbeidet er store - og kravene små... Burde ikke det tilsi at KS har driti på draget? Det er tross alt kommunenes ansvar å stille med diverse tjenester for unge som trenger det. Helt uavhengig av streik.


Har du noen forslag til hva som burde gjøres?
Vis hele sitatet...
Kravene fra lærersiden var små, konsekvensene for KS dersom de hadde godtatt det ville kostet milliarder om de 30+ andre forbundene hadde krevd reforhandling.

I første omgang må det flere ansatte inn i skolen, mange klasser er veldig store og det er vanskelig å tilrettelegge undervisningen i klasser hvor det er flere elever med behov for oppfølging.

Det er også en økning i voldshendelser i skolen, spesielt på barneskolen. Det er ofte få ressurser tilgjengelig for å følge opp barn med adferdsvansker.
Ressursmangelen er ikke på grunn av mangel på kvalifisert arbeidskraft, men mangel på midler.

Noe av grunnen til at det finnes ufaglærte lærere som underviser er den samme, mangel på folk gjør at de ansatte må bruke flere forskjellige hatter.

Mange skoler har dårlige fasiliteter som skaper et dårlig læringsmiljø og arbeidsmiljø.

Så det er mye som kan gjøres utenom å
Meget fornøyd med å være tilbake på jobb!

Meget misfornøyd med utfallet. Tillater meg faktisk å bli provosert også.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Kravene fra lærersiden var små, konsekvensene for KS dersom de hadde godtatt det ville kostet milliarder om de 30+ andre forbundene hadde krevd reforhandling.

I første omgang må det flere ansatte inn i skolen, mange klasser er veldig store og det er vanskelig å tilrettelegge undervisningen i klasser hvor det er flere elever med behov for oppfølging.

Det er også en økning i voldshendelser i skolen, spesielt på barneskolen. Det er ofte få ressurser tilgjengelig for å følge opp barn med adferdsvansker.
Ressursmangelen er ikke på grunn av mangel på kvalifisert arbeidskraft, men mangel på midler.

Noe av grunnen til at det finnes ufaglærte lærere som underviser er den samme, mangel på folk gjør at de ansatte må bruke flere forskjellige hatter.

Mange skoler har dårlige fasiliteter som skaper et dårlig læringsmiljø og arbeidsmiljø.

Så det er mye som kan gjøres utenom å
Vis hele sitatet...
Du får arrestere meg om min oppsummering er urimelig - men for meg høres det ut som du sier lærerne har et poeng. Det er for mange elever per lærer. Det er en økning i problematisk oppførsel hos elever som lærer idag må håndtere. Du påpeker helt korrekt at søkertallene går opp på lærerstudiene. Men mangelen kommer av at folk som utdanner seg til lærer vil ikke jobbe som det når de er ferdige; se sitat under.

Syrrist trekker også frem lønn, motivasjon og praksis, som årsaker til at noen bestemmer seg for at de ikke vil jobbe som lærere.

– Over halvparten av de som velger å ikke starte som lærer når de er ferdigutdannet, oppgir lønn som årsak. Vi trenger også mer og bedre praksis.

I Gnist-rapporten til regjeringen fra 2016 kom det frem at en av fire nyutdannede ikke begynte å jobbe som lærer.
Vis hele sitatet...
kilde: NRK som siterer undersøkelser

Summa summarum høres det for meg ut som du ikke er så uenig i deres grunnlag - men uenig i løsningen. Da blir spørsmålet om det er fagbevegelsens oppgave å fortelle kommunen hvordan de skal drive(noe de har gjort, veldig lenge) - eller sikre at deres medlemmer blir kompensert for det de blir utsatt for. Og her tror jeg det er veldig lett å sitte på utsiden og si det er urimelig, men noe helt annet å stå midt i det. Jeg vet i alle fall at jeg en gang i tiden vurderte å bli realfagslærer, helt til jeg så hva de tjente og driten de måtte hanskes med.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Da blir spørsmålet om det er fagbevegelsens oppgave å fortelle kommunen hvordan de skal drive(noe de har gjort, veldig lenge) - eller sikre at deres medlemmer blir kompensert for det de blir utsatt for.
Vis hele sitatet...
Jeg vil vel si at begge deler er deres oppgave, og som du påpeker jobber de jo også for begge deler. De har også streiket for bedre arbeidsforhold (eller rettere sagt for å unngå verre arbeidsforhold), noe som gikk ut over lønn den gang.

Men det er en avveining, Rosander. Det læreryrket ikke har hatt av lønn, arbeidsforhold og karrieremuligheter har blitt veid opp av stor faglig frihet og muligheten til å gå personlig inn i et meningsfylt yrke - det man litt pompøst omtaler som et "kall". For noen er det kvaliteter som veier opp for mye annet.

Når man da, i god NPM-ånd, fjerner alle de kvalitetene og reduserer læreren til en funksjonær som krysser ut matriser for måloppnåelse og dokumenterer for gud, hvermann og statsforvalter at man har gjort alt nøyaktig etter boka og ikke etter trynefaktor (tidligere kalt faglig skjønn), mens man kontinuerlig slokker branner for alle andre sviktende samfunnsområder, hvilke lærere får man egentlig da? Hvordan skal man få noen til å ta en master for å drive med dette, når de får bedre lønn andre steder, i tillegg til høyere status, mer faglig frihet, mer fleksibel arbeidstid og kanskje til og med et kontorstol som ikke mangler et hjul? Hvis man insisterer på å fjerne det som gjør lærergjerningen så personlig meningsfylt, så må man kanskje kompensere med ett eller annet. For eksempel lønn, som er det folk flest jobber for.

Det er samtidig litt misvisende å sette årets krav opp som gevinsten det handler om, de har ifølge deres tall vært lønnstapere seks år på rad. De prøver jo å sette foren ned for en trend her. Så er jeg som sagt enig i at tidspunktet er uheldig (overfor medlemmene), og stiller spørsmål ved strategien. Det virker som om resultatet først og fremst er at streikeretten er under press (om den ikke var det fra før etter søppelepisoden i fjor).

Men det bør bli med i diskusjonen videre at vi nå har erklært at skoleelevers liv og helse regelrett er truet av at undervisningspersonell mangler, selv på skoler som har hatt full åpningstid med aktivitetstilbud til elevene. Det sier litt om hvor mye ansvar samfunnet henger på denne yrkesgruppen. Det burde vel være et lønnsargument fremover.
Sist endret av *pi; 28. september 2022 kl. 01:20.
Én ting slår meg; hvorfor ta ut så mange i streik på en gang, at man stiller seg i en posisjon hvor så mange elever i praksis står uten skoleplass? Det er jo å invitere til tvungen lønnsnemd og dermed ende på en dårligere løsning enn man krever.

Når det skal sies, så er det urealistisk å håpe på lønnsfest i år for noen som helst. Uten at jeg kjenner til alle detaljer, så virker denne streiken som dårlig timet og dårlig gjennomført.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 28. september 2022 kl. 01:44.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Én ting slår meg; hvorfor ta ut så mange i streik på en gang, at man stiller seg i en posisjon hvor så mange elever i praksis står uten skoleplass? Det er jo å invitere til tvungen lønnsnemd og dermed ende på en dårligere løsning enn man krever.

Når det skal sies, så er det urealistisk å håpe på lønnsfest i år for noen som helst. Uten at jeg kjenner til alle detaljer, så virker denne streiken som dårlig timet og dårlig gjennomført.
Vis hele sitatet...
De har ofte gitt dispensjoner og prøvd å skjerme så mye det lar seg gjøre. Streiken måtte tas nå. Synes de har gjennomført den så godt de kunne.. Tipper KS storkoser seg nå og endelig fikk det dem har planlagt hele tiden. Må skal dem tilbake til en skolehverdag der lærere skal være foreldrer, psykolog, pedagog og hele pakka.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du får arrestere meg om min oppsummering er urimelig - men for meg høres det ut som du sier lærerne har et poeng. Det er for mange elever per lærer. Det er en økning i problematisk oppførsel hos elever som lærer idag må håndtere. Du påpeker helt korrekt at søkertallene går opp på lærerstudiene. Men mangelen kommer av at folk som utdanner seg til lærer vil ikke jobbe som det når de er ferdige; se sitat under.


kilde: NRK som siterer undersøkelser

Summa summarum høres det for meg ut som du ikke er så uenig i deres grunnlag - men uenig i løsningen. Da blir spørsmålet om det er fagbevegelsens oppgave å fortelle kommunen hvordan de skal drive(noe de har gjort, veldig lenge) - eller sikre at deres medlemmer blir kompensert for det de blir utsatt for. Og her tror jeg det er veldig lett å sitte på utsiden og si det er urimelig, men noe helt annet å stå midt i det. Jeg vet i alle fall at jeg en gang i tiden vurderte å bli realfagslærer, helt til jeg så hva de tjente og driten de måtte hanskes med.
Vis hele sitatet...
Det lærerne krevde hadde ikke hjulpet på noe av det jeg skrev.
Å gi lærerne høyere lønn skaper ikke flere arbeidsplasser.

Denne streiken handlet hovedsakelig om mer penger til de med høyest utdanning.

Det er vanskelig for meg å kommentere artikkelen du postet, for fakta er at de fleste stillinger i skolen har mange søkere. Så det er ikke et rekruteringsproblem.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det lærerne krevde hadde ikke hjulpet på noe av det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Vel, lærere under utdanning som ikke blir lærere sier at lønn er en av grunnene. Da vil jeg si det er relevant.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Å gi lærerne høyere lønn skaper ikke flere arbeidsplasser.
Vis hele sitatet...
Ingen grep staten tar innen utdanning eller helse for unge "skaper arbeidsplasser". Det er per definisjon en utgiftspost. Det handler om hvor villig vi er til å prioritere lønn så folk vil være lærere og penger til å ansette folk rundt som håndterer uønsket adferd hos elever.

Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er vanskelig for meg å kommentere artikkelen du postet, for fakta er at de fleste stillinger i skolen har mange søkere. Så det er ikke et rekruteringsproblem.
Vis hele sitatet...
Oppgi gjerne kilder på dette. Helst sier kilden noe om hvor utdannet/kvalifisert søkerne er.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vel, lærere under utdanning som ikke blir lærere sier at lønn er en av grunnene. Da vil jeg si det er relevant.
Vis hele sitatet...
Nemlig, og særlig når de elementene som appellerer til idealister fjernes fra yrket. Og det er selvsagt lønnsutviklingen over tid som er poenget, ikke de dumme 10-17000 isolert sett.


Det handler om hvor villig vi er til å prioritere lønn så folk vil være lærere og penger til å ansette folk rundt som håndterer uønsket adferd hos elever.
Vis hele sitatet...
Og psykisk helse hos elever, ville jeg kanskje nyansert det til (det er jo det som ligger bak adferden). Det handler ikke først og fremst om frykt for vold, men at man hver dag ser barn og ungdommer som trenger oppfølging som man ikke har tid eller kompetanse til å gi dem.

Jeg er ikke blant dem som mener at all psykisk uhelse skal fikses av psykologer. Det nære er det viktigste, og nest etter foreldre (av og til foran foreldre) er lærer gjerne den nærmeste omsorgspersonen en elev har, og den voksne som ser eleven desidert flest timer. Men tiden jeg kunne disponere til en uformell prat med en elev som trengte det gikk fra knapp til totalt uforsvarlig på de årene jeg var i skolen. Idealister orker ikke jobbe sånn. Har man ikke konkurransedyktig lønn så gidder neppe så lange andre i lengden heller.