Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 18345
Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden, men jeg våger påstanden at her var det uvanlig mange sterke meninger.
Og folk med google-fu så det holder - forøvrig et amerikansk selskap.

Jeg har tre spørsmål til dere.
1. Hvor finner jeg et pålitelig anslag for hvor mange ukrainere som har dødd i uniform?
For jeg hører det skal være 15 ganger flere enn russere, opp mot tusen falne til dagen under enkelte trefninger, men det høres veldig høyt ut.

2. Hvor mange har flyktet fra Ukraina hittil? Gjerne også, hvor mange blir det denne vinteren / våren?

3. Dere vet hvordan dette går, sant?
Sist endret av PerEspen; 14. september 2022 kl. 11:32. Grunn: kurektor
3. Nei, jeg ser ikke poenget. Hvordan kan tapstall eller flyktninger forsvare Russisk aggresjon?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
3. Nei, jeg ser ikke poenget. Hvordan kan tapstall eller flyktninger forsvare Russisk aggresjon?
Vis hele sitatet...
Litt sikker på hva du spør om.
Det virker mer som om du ønsker å gi uttrykk for en mening som deles av mange, i hensikt å annonsere ditt standpunkt.

Det er jo helt greit, men jeg ser ikke at det faktisk er et spørsmål, ihvertfall ikke ett som du faktisk ønsker et svar på, og ikke noe som du bryr deg om en forklaring på.

Så la meg heller sitere en bedre mann enn meg, som hadde erfaring med Russland i sin tid.

"The great questions of the day will not be settled by means of speeches and majority decisions but by iron and blood." ~ Otto von Bismarck
Sist endret av PerEspen; 14. september 2022 kl. 11:55. Grunn: bygnings sett opp
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Litt sikker på hva du spør om.
Det virker mer som om du ønsker å gi uttrykk for en mening som deles av mange, i hensikt å annonsere ditt standpunkt.

Det er jo helt greit, men jeg ser ikke at det faktisk er et spørsmål, ihvertfall ikke ett som du faktisk ønsker et svar på, og ikke noe som du bryr deg om en forklaring på.

Så la meg heller sitere en bedre mann enn meg, som hadde erfaring med Russland i sin tid.

"The great questions of the day will not be settled by means of speeches and majority decisions but by iron and blood." ~ Otto von Bismarck
Vis hele sitatet...
Lolwut? Du tropper opp i en tråd du ikke har lest med noen spørsmål og hinter til at grunnen til de spørsmålene er selvsagt. Det er den selvsagt ikke, fordi løsrevne (og irrelevante) spørsmål ikke forteller noen særlig mye. Det er det Fulmen sier.

Man kan jo ekstrapolere at du er skeptisk til den "offisielle" versjonen, men du kan godt få underbygge den skepsisen litt bedre før du forventer at noen bruker noe særlig tid på den.
Sist endret av robhol; 14. september 2022 kl. 12:05.
Sitat av robhol Vis innlegg
du kan godt få underbygge den skepsisen litt bedre før du forventer at noen bruker noe særlig tid på den.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg.

Min skepsis går på at jeg tror dette er en konflikt som Ukraina kunne ha avsluttet med fredsforhandlinger som var underveis og planlagt fulgt opp, hvis de ikke hadde blitt påvirket / diktert av andre land sine interesser.
Jeg tenker spesifikt på Storbritannia, USA, Norge, og også EU sin toppledelse.

Og det virker for meg som at det har blitt gitt instrukser om å "kjempe til den siste ukrainer", hvor målet er å svekke EU sin industri og isolere Russland.

Derav mine spørsmål, som kanskje kan forkortes til "tror dere en krig vinnes på et diskusjonsforum med lenker til artikler"?
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Det kan jeg.

Min skepsis går på at jeg tror dette er en konflikt som Ukraina kunne ha avsluttet med fredsforhandlinger som var underveis og planlagt fulgt opp, hvis de ikke hadde blitt påvirket / diktert av andre land sine interesser.
Vis hele sitatet...
Du har fått med deg att Zelenskij flere ganger ringte til Putin i starten av "spesialoperasjonen" for å prøve og snakke med Putler?ikkeno svar i andre enden...
Sist endret av hollow; 14. september 2022 kl. 12:26.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
en konflikt som Ukraina kunne ha avsluttet med fredsforhandlinger
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kunne Ukraina ha avsluttet krigen ved å overgi seg, men det vil de jo selvfølgelig ikke. Hvem faen vil bli underlagt russere? Det landet har vært et jævla høl i alle år. Hvilken fremtid er det under russisk styre når en ser hvordan militæret går frem?

Og det virker for meg som at det har blitt gitt instrukser om å "kjempe til den siste ukrainer"
Vis hele sitatet...
Hvordan funker egentlig dette? Hvilket pressmiddel har de for å tvinge Ukraina til å kjempe en krig de ikke ønsker? Det er Russland som gjør dette ved å angripe.

Derav mine spørsmål, som kanskje kan forkortes til "tror dere en krig vinnes på et diskusjonsforum med lenker til artikler"?
Vis hele sitatet...
Så hva gjør egentlig du her da?
Sitat av hollow Vis innlegg
Og her sitter du og forsvarer bandene som voldtar,myrder og dreper for fote i Ukraina med å peke på at kanskje en eller annen gjøk i ukrainas parlament en gang sympatiserte med nazisme.Men egentlig ikke uventet at du faller for den propagandaen siden det er mantraet til diktatoren i Kreml. Torturkammer etter torturkammer avdekkes etterssom de kriminelle bandittene kjeppjages tilbake over på russisk side-ofre forteller at det er mer en nok at russerne fant bilde i familiens fotoalbum på at noen hade avtjent ukrainsk militærtjeneste for å havne i Charkivs russiske torturkamre. (Dagbladet/Vg igår eller forrgår)
En skulle trudd en levde i middelalderen igjen og må klype seg i i armen for å våkne opp og se at dette er hverdagslig russisk krigføring i år 2022.
Vis hele sitatet...
Det er ganske forbløffende hvordan det helt nøkterne og beskrivende innlegget mitt som ikke oppfordret til annet enn å holde tungen rett i munnen blir møtt med denne salven av raseri, fordreininger og overdrivelser, falske beskyldninger og giftige insinuasjoner. Jeg hadde ikke annet motiv enn en følelse av at Dodecha kan bedre enn dette.

"[W]e do no service to Ukraine by sweeping it under the rug." Jeg har, som du godt vet, ikke sagt et ord til Russlands forsvar. Jeg har ikke noen.

Like fantastisk er det at tre freakforum-veteraner gir kvalitetspoeng til dette irrasjonelle og usammenhengende innlegget.

Jo vel, mange idioter eller bare naive mennesker ruller inn gjennom dette forumet, og det er forståelig at de med lang fartstid her inne bygger opp en viss irritasjon. Men det er kanskje ikke så sunt?

Takk for nå da
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Min skepsis går på at jeg tror dette er en konflikt som Ukraina kunne ha avsluttet med fredsforhandlinger som var underveis og planlagt fulgt opp, hvis de ikke hadde blitt påvirket / diktert av andre land sine interesser.
Jeg tenker spesifikt på Storbritannia, USA, Norge, og også EU sin toppledelse.
Vis hele sitatet...
Må du gi deg. Det er veldokumentert at oppslutninga om Ukraina som stat har auka etter okkupasjonen i 2014.

Du får heller ikkje så mange til å kjempe så hardt for ei sak dei ikkje trur på. Det viser russiske styrker svært grundig: moralen er låg. Ukrainske styrker ser derimot ut til å ha høg moral. Du får ikkje det fordi Washington ber om det. Du kan t.d. sjå https://www.iri.org/news/iri-ukraine...eu-membership/

Viare så har Ukraina eit nogenlunde demokratisk styresett, og har tidlegare indikert at dei ser vestover, mot EU og NATO, ikkje austover mot Putler. Motstanden underbygger jo det narrativet.

Så når du konkluderer med at dette er vestlig krigføring mot Russland røper du samtidig ekstremt mykje om din eigen ståstad, og at du neppe har gjort reelle forsøk på å finne informasjon.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Og det virker for meg som at det har blitt gitt instrukser om å "kjempe til den siste ukrainer", hvor målet er å svekke EU sin industri og isolere Russland.
Vis hele sitatet...
Lol. Nei. Målet er jo opplagt å isolere eit Russland som invaderer naboland for ingenting. Målet er jo opplagt å gjere Russland varig ute av stand til å halde på slik dei har gjort. Men det er ikkje eit mål å svekke europeisk industri; tvert imot.

Propaganda frå Kreml fortel det du fortel. Kreml betaler europearar for å gjenta narrativet. Ikkje ver så dum at du trur på det.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Derav mine spørsmål, som kanskje kan forkortes til "tror dere en krig vinnes på et diskusjonsforum med lenker til artikler"?
Vis hele sitatet...
Nix, det du driv med er brønnpissing.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Det kan jeg.

Min skepsis går på at jeg tror dette er en konflikt som Ukraina kunne ha avsluttet med fredsforhandlinger som var underveis og planlagt fulgt opp, hvis de ikke hadde blitt påvirket / diktert av andre land sine interesser.
Jeg tenker spesifikt på Storbritannia, USA, Norge, og også EU sin toppledelse.

Og det virker for meg som at det har blitt gitt instrukser om å "kjempe til den siste ukrainer", hvor målet er å svekke EU sin industri og isolere Russland.

Derav mine spørsmål, som kanskje kan forkortes til "tror dere en krig vinnes på et diskusjonsforum med lenker til artikler"?
Vis hele sitatet...
Og du tror Ukrainere hadde akseptert at de måtte gi fra seg store landområder, og nedskalere militære sitt? Zelensky hadde blitt avsatt på timen, og dømt som Russisk spion, eller tilsvarende. Den gjennomsnittlige Ukrainer er ikke for en " fredelig løsning" på russiske premisser.
Sitat av hollow Vis innlegg
Zelenskij flere ganger ringte til Putin .... ikkeno svar i andre enden...
Vis hele sitatet...
Nei det har jeg nok ikke prioritert å huske, om det stemmer.
Det jeg husker er at Z etter at Boris hadde vært på besøk, endret tone rundt forhandlingene og da krevde å forhandle med Putin direkte, istedenfor at Ukraina skulle fortsette forhandlingene med sin utsendte delegasjon og Russland med sin.
Pavrov hadde da rett etter Boris sitt besøk, uttalt at den Ukrainske delegasjonen ikke lenger hadde noe å forhandle om, og at forhandlingene derfor måtte utsettes på ubestemt tid.

Slik husker jeg sammenhengen i forbindelse med Z sin innblanding i forhandlingene etter at de var avsluttet fra Russland sin side for andre gang.

Første gang de ble avsluttet ifra Russland sin side, var før operasjonen* ble påbegynt, etter måneder med resultatløse forhandlinger hvor Russland ikke ble gitt de sikkerhetsgarantiene som de krevde ifra NATO, ei heller innrømmelser ifra Ukraina om sikkerheten til russisktalende innbyggere øst i landet.

I det store og det hele er jeg derfor mer enn skeptisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Nei det har jeg nok ikke prioritert å huske, om det stemmer.
Det jeg husker er at Z etter at Boris hadde vært på besøk, endret tone rundt forhandlingene og da krevde å forhandle med Putin direkte, istedenfor at Ukraina skulle fortsette forhandlingene med sin utsendte delegasjon og Russland med sin.
Vis hele sitatet...
Det er sjokkerande at Zelensky ikkje ville snakke om forhandlinger etter at Butsja-massakren var avdekka. Virkelig sjokkerande.

Kanskje jødane burde forsøkt å forhandle med Hitler i 1940?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Må du gi deg. Det er veldokumentert at oppslutninga om Ukraina som stat har auka etter okkupasjonen i 2014.
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke for alle ukrainere, da landet har politiske bakrunn i en vestlig og østlig del.

Målet er jo opplagt å isolere eit Russland som invaderer naboland for ingenting.
Vis hele sitatet...
Det høres rart ut at Putin skulle gå til en upopulær krig for ingenting.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Det høres rart ut at Putin skulle gå til en upopulær krig for ingenting.
Vis hele sitatet...
Upopulær? Den har hittil vært relativt populær i Russland. Og for ingenting? Erobring og plyndring har alltid vært "inn" blant despoter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Kanskje ikke for alle ukrainere, da landet har politiske bakrunn i en vestlig og østlig del.
Vis hele sitatet...
Sjølvsagt vil du finne ukrainarar som ikkje vil vere del av ukraina, men oppslutninga har auka i alle delar av landet, og støtta er ein suveren majoritet
Sitat av PerEspen Vis innlegg

Det høres rart ut at Putin skulle gå til en upopulær krig for ingenting.
Vis hele sitatet...
Dette er kverulering. Sjølvsagt har Putler eit mål: overta landet og ressursane. Med ingenting sikta eg til at dei ikkje har truverdig casus belli.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er sjokkerande at Zelensky ikkje ville snakke om forhandlinger etter at Butsja-massakren var avdekka
Vis hele sitatet...
Nå var mitt forsøk her å rette søkelyset på hva man ikke blir fortalt i denne konflikten, eksempelvis hvor store tap Ukraina har.

Andre ting er selvsagt dette med hvordan påståtte kollaboratører behandles, og hvordan sivil infrastruktur blir brukt.

Hvor Amnesty har avdekket kritikkverdige forhold.
De ble overrasket over hvor mye "pepper" de fikk for å påpeke at soldater benyttet skoler og sykehus, spesielt uten at sivile ble planmessig evakuert fra nærområdene.
Og det nektet ingen for at var fakta.

Så hvem skal man tro på, egentlig?

Har man valget mellom å tro at Russland beskyter Europas største kjernekraftverk som de selv har erobret, sånn, fordi de ønsker å bli ringt opp og fortalt at om det kommer en lekkasje så regnes det som et angrep på NATO...

Gir det mening?

Sitat av Fulmen Vis innlegg
Erobring og plyndring har alltid vært "inn" blant despoter.
Vis hele sitatet...
Eller Russland ønsket ikke at Ukraina skulle bli med i NATO, ha utstasjonert amerikanere på militærbaser, få satt opp hypersoniske raketter eller utvikle atomvåpen.

Grunnene de har kommet med er mange, og de har ikke blitt hørt.

Konflikter løses ikke ved å kalle noen en "despot".
Sist endret av PerEspen; 14. september 2022 kl. 13:11. Grunn: beskyter ikke beskytter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Nå var mitt forsøk her å rette søkelyset på hva man ikke blir fortalt i denne konflikten, eksempelvis hvor store tap Ukraina har.
Vis hele sitatet...
Problemet er måten du stilte spørsmåla på. Det antyda at du har eit kreml-inspirert standpunkt, og oppfølginga di underbygger det.

Viare så vert tap rapportert om. Både i norske og andre lands medier. Men det er ikkje i alle faser Ukraina har hatt ønske om å oppgje tap, og det er vanskeleg å rapportere ting ein ikkje veit...
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Andre ting er selvsagt dette med hvordan påståtte kollaboratører behandles, og hvordan sivil infrastruktur blir brukt.

Hvor Amnesty har avdekket kritikkverdige forhold.
De ble overrasket over hvor mye "pepper" de fikk for å påpeke at soldater benyttet skoler og sykehus, spesielt uten at sivile ble planmessig evakuert fra nærområdene.
Og det nektet ingen for at var fakta.
Vis hele sitatet...
For det første var det ikkje ein rapport; det var ei underleg pressemelding. Kritikken var ikkje at dei kritiserte Ukraina, men at dei gjorde det på eit vis som Russland brukte for å legitimere angrep på sivil infrastruktur.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Har man valget mellom å tro at Russland beskyter Europas største kjernekraftverk som de selv har erobret, sånn, fordi de ønsker å bli ringt opp og fortalt at om det kommer en lekkasje så regnes det som et angrep på NATO...

Gir det mening?

Eller Russland ønsket ikke at Ukraina skulle bli med i NATO, ha utstasjonert amerikanere på militærbaser, få satt opp hypersoniske raketter eller utvikle atomvåpen.
Vis hele sitatet...
Herregud. Dette er teit. NATO vil vere garanti mot at Ukraina utvikler atomvåpen. Dei vil ikkje trenge det med NATO. Utan NATO? Vel, dei veit jo at dei har ein nabo som invaderer dei...

Og amerikanske militærbaser? Hypersoniske raketter? Vil NATO angripe Russland så er ikkje NATO avhengige av Ukraina, for å sei det diplomatisk.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
Grunnene de har kommet med er mange, og de har ikke blitt hørt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at dei krev å få diktere alliansar naboland skal inngå. Hadde du akseptert det om Sverige nekta Noreg å delta i NATO? Eller om England forlangte at Frankrike måtte gå ut av EU, for å danne buffer etter Brexit?

Om du ikkje ser problema i det du forfekter så er det fordi du ikkje vil ta av deg skylappane. Det er åpenbart komfortabelt å tru på Kreml.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kanskje jødane burde forsøkt å forhandle med Hitler i 1940?
Vis hele sitatet...
La meg ta denne.
Det er en menneskerett å kunne forlate eget land (art 13), og ukrainske myndigheter har nå faktisk oppfordret innbyggerne i en del områder å rømme UT av landet, før vinteren og kulda kommer.
Uten elektrisitet, gass, og vann + avløp så er det plutselig ikke så gøy lenger.

Den endelige løsningen ble iverksatt fordi land ikke ville ta imot jødene, men sendte dem tilbake.
Det skjer også nå med ukrainere som har blitt innlosjert hos vertsfamilier, når strømregningene kommer og de har gått tom for penger.

Enden på visa ser ikke god ut og det er ikke imponerende at NATO med sin misjon om fredsbevaring og konfliktforebygging, lot sjangsen gå ifra seg til å ikke bare sikre freden, men etter at konflikten var brutt ut, helle bensin på bålet.

Prisen betaler nå ukrainerne.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er bra du er ærleg om kor du står.

Så oppsummert:

1. Jødane var sjølv skuldige i å verte drepne, ettersom dei insisterte på å opphalde seg i områder der nazistane tok makta.
2. Vi bør bøye oss i støvet for diktatorer som Putler, for elles kan dei gjere straumrekninga vår høg.
3. Ukraina bør frivillig opphøre å eksistere som stat, for ellers kan Putler gjennomføre det med makt.

Neitakk. Eg er ikkje villig til å gi opp frihet fullt så enkelt. Eg vil heller fryse enn å leve i eit totalitært Russland. Den vurderinga deler svært mange - inkludert ein suveren majoritet av polakkar, ukrainere, litaurar og latviere.

Det Russland forsøker i Ukraina er å utslette nasjonalstaten Ukraina. Dei driv organiserte krigsforbrytelsar, som tvangsflytting av sivile, kidnapping av ungar, drap på tilfeldige sivile også viare.

Eg har ikkje meir å sei til deg, utover ein ting:

Dra til helvete, ditt nazisvin.
Sist endret av vidarlo; 14. september 2022 kl. 13:37.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dra til helvete, ditt nazisvin.
Vis hele sitatet...
Da sier jeg takk for praten, så får vi se om samme regelverk gjelder for folk som har vært her en lang stund, og andre.

Hva gjelder påstander om hva Russland gjør med russisktalende ukrainere som i mange tilfeller også har slekt (og venner?) i Russland, håper jeg du tar feil og at intensjonen er å evakuere dem ifra stridssonene. Som kanskje siste tids gjenerobring med påfølgene jakt på "kollaboratører", hvor folk har rømt på sykler, kan gi indikasjoner på.
Sist endret av PerEspen; 14. september 2022 kl. 13:49.
Sitat av PerEspen Vis innlegg
eller utvikle atomvåpen
Vis hele sitatet...
Artig at du skulle trekke frem denne, for det var avgjort i 1994 når de gav alle atomvåpen til Russland: https://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum

En avtale Russland nå har brutt på nesten alle punkter. Det eneste som mangler nå er at de skaper en atomulykke på et kraftverk.

Konflikter løses ikke ved å kalle noen en "despot".
Vis hele sitatet...
De løses heller ikke ved å bortforklare klare brudd på folkeretten av slike despoter. Den beste (eller i det minste den mest varige) måten å løse denne konflikten på er ved å fortsette den til Russland imploderer i borgerkrig.

PS: Takk for diskusjonen, jævla Nazi-svin. Håper du aldri kommer tilbake.
Sist endret av Fulmen; 14. september 2022 kl. 13:48. Grunn: Nazisvin
Sannheten er at verden er et helt jævlig sted, de mektige rår og vår velstand og glede, er det en hel haug med folk som går i fattigdom og nød for å muliggjøre. Og folk med makt forteller oss alle mulige slags løgner for å kunne fortsette utbyttingen av fattige land og samtidig holde oss fornøyde og godt forankret i livsløgnen som snille, men velstående mennesker. USA hersker og diplomatiet deres består i at "enten sleiker du rævva vår, ellers så sparker vi huet ned i magan på deg." Norge har sleika ræv siden 1945, men har jo i gjengjeld fått være i fred, og bygge velstand og harmoni. Dette begynner riktignok å slå sprekker i møte med nyliberale norske politikere, ukritiske i sin tilbedelse av den amerikanske globalismen, men Norge er da tross alt fortsatt et herlig land å leve i. Selv om mange av våre materielle goder er alt for billig, om man holder opp hva kinesere, kongolesere og andre ofrer for å produsere det, mot hvor lenge en nordmann må jobbe for å ha råd til det. Dette er selvfølgelig helt uvesentlig for enhver som gaper høyt "aaah" og svelger rått og helt hva norske medier og myndigheter forteller dem. Nå skal det sies at mange mener Norge tross alt må slikke noens ræv, og amerikanerne var et godt valg i så måte. Men det kan se ut som vi burde se oss om etter alternativer. Mitt drømmescenario er et samlet Norden, utenfor EU.

Jeg er forøvrig helt uenig i at det er "heroisk" å gjøre nytteløs motstand mot en overmakt som straffer KOLLEKTIVT. Altså tyskerne stilte opp en hel grend og skjøt de, dersom de visste en mann fra grenda hadde gjort dem noe. Det virker ikke helt som at du er kjent med begrepet. Det blir som om jeg skulker, men alle andre i klassa må sitte igjen etter skoletid. Da synes jeg binders i jakkeslaget var mye mer ufarlig måte å vise motstand og samhold mot tyskerne, men like viktig eller uviktig ettersom. Det var nok viktig for den felles mentale helsa. Jeg kan love deg; norsk motstandskamp var lite annet enn en flue i suppa, kanskje modig for ikke å si dumdristig, men ikke viktig for krigens gang. Den var særs viktig, dog, for "gutta på skauens" reproduksjonsrate etter at okkupasjonen var over(edgelord moment right here). Én veldig viktig aksjon er verdt nevne; brenningen av registrene over norske menn som skulle kalles inn til krigstjeneste. Dét var heroisk, og viktig for alle nordmenn, om enn, igjen, ikke for krigens gang... Dessuten må jeg si at det var veldig ålreit å hjelpe folk som var etterlyst å flykte. Ja, helteaktig, for å snakke norsk når vi først snakker nasjonalisme og patriotisme. Men nok en gang noe som ikke hadde noe å si for utfallet av krigen.

Tungtvannsaksjonen var fet, en heltedåd isolert sett, og velbegrunnet i bøtter og spann, herregud, men den var dessverre ikke så avgjørende som det man vil ha det til i Norge i etterkrigstidens dager. Tyskland viste seg å ha mulighet for å produsere tungtvann andre steder. Aksjonen skjedde heller ikke uten konsekvenser for lokalbefolkningen... Min bestefar har selv sagt at å ligge på fjellet(eller i skauen for andres del)for de fleste handlet om å unngå dødsstraff for småtterier, og ikke noe geriljakrig. De gjemte seg. Om han snur seg i graven, så raker ikke det deg(snakk om etikette), men det er det i alle fall ingen andre enn min bestefar som kan si noe om. Skal jeg begynne snakke om din besteforeldre, som om jeg vet noe? Nei, det hadde vært særs ufint, og muligens sårt for deg.

Alle tettsteder, byer, dalfører og ferdselsårer var behersket fullt ut av tyskerne, og ingen norsk geriljakrig ble ført overhode. Husk at tyskerne hadde svimlende 500 000 mann i sitt festung Norwegen, i en tid vi selv hadde 2,5 millioner innbyggere. Det blir helt absurd for meg å snakke om at Milorg gjorde innhugg av betydning i denne styrken. De fikk tatt knekken på noen offiserer de ikke likte, og det var dét. De eneste som drev aktiv og skruppelløs motstandskamp, men ikke geriljakrig, kun sabotasje, var enkelte norske kommunister, og de ble svært lite populære hos den norske befolkningen, nettopp fordi vanlige folk gang på gang fikk svi. Som i skikkelig svi. Og fordi kommunistene ga f i dét. Det er nok derfor man har hørt svært lite om deres aksjoner... Hjemmefronten var mye mer tilbakeholden i så måte, og en av deres mest kjente bragder er vel innsamlinga av norske kvinner som hadde latt seg sjarmere av tyske unge menn. Men det skjedde da altså etter okkupasjonen. Den tyske militære overmakta var total, at det var lite eller ingenting man kunne gjøre. Det er ikke heltemodig å ofre sine medborgere i nytteløs motstand. Det er dumt og egoistisk. Om du virkelig setter pris på mot, burde du nå sette pris på at jeg har mine meningers mot, enda så langt uten for konformitet de befinner seg, og enda så mye tyn jeg får for det av selvgode konformister, i stede for å prøve å få meg til å se ut som en idiot.

Jada, boka di ja, jeg er fullt klar over at en rekke mer eller mindre gode norske forfattere har tjent gode penger på å stryke norsk nasjonalfølelse. Men slikt har jeg lest nok av i mine uopplyste år. Synes det var like kult som andre jeg, følte meg stolt av å være norsk. Deilig dét, absolutt.

Men si meg, hva er det jeg sier om norsk motstandskamp som er så dårlig gjort? Det er da lett å forstå at motstandsmenn kunne tro det hadde noe si. Jeg respekter også motivasjonen. Men jeg mener, og dette er min personlige mening, selv om du er litt uenig, at deres aksjoner var som nålestikk å regne, og at det ikke hadde noe å si for krigsutfallet. Men at å redde flyktninger hadde verdi for enkeltmennesker og at en aksjon til særs gavnet hele Norge, det skal jeg gå med på.

Her sier du at jeg kommer med piss, får jeg lov til å si det samme om det du sier, eller blir det forumutestengelse da? Kanskje bare en advarsel på PM igjen? Det er jo helt latterlig at du sender meg advarsler der du snakker om forumetikette, ærlig talt. Men det er vel det samme her som andre steder, den som har makt, den har makta. Jeg bøyer meg forsåvidt for det, og håper fornærmelsene mine denne gangen var tvetydige nok til å leve opp til din høyverdige standard.x

Jeg kan jo godt slenge inn en haug med lenker, jeg, til de nettstedene der jeg har påstandene mine fra, men at det er min plikt(som du sa i advarselen), det vil jeg ha meg frabedt. Er du fra PST du eller?

Here goes: world socialist website Concortiumnews.com, aftenposten.no, indianpunchline.com, steigan.no, thegrayzone.com, John Mearsheimer on the Ukraine war and its causes, men det er jo ikke egentlig noe poeng, for kommer du til å klikke på dem? Du kan jo bare fortelle meg, helt uten å kikke:" atte ja, det der er russisk propaganda, åpenbart". For det sammenfaller jo i noen grad med det Kreml sier, det kan jeg avsløre for deg med en gang...

For i ditt hode, så vidt du har gitt til kjenne, og i hodet til dem i vestlig media som vet hva som er best for karrieren, så er det løgn hvis Kreml også har sagt noe lignende. Da er det ikke noe poeng i å ha noen diskusjon, da. Da kan vi bare sende hverandre lenker til sakene i nrk og annen norsk presse, nikke fint til hverandre og ønske hverandre god søndag som noen andre besteborgere, og vite at øvrigheta har kontroll. Vi betaler her i dyre dommer alle mann med inflasjon og vanvittige strøm- og bensinpriser, så jeg for min del synes det er greit å gå narrativet om at dette er uunngåelig og Putins skyld alene nærmere etter i sømmene. Jeg kan i alle fall fortelle deg at de meningene som veier tyngst hos meg, er det kritiske amerikanere som besitter. Blant annet John Mearsheimer, han mener jeg er en mann som har mye klokt å komme med. Han blir nok aldri profet i eget land, men han sa klart i fra år i forveien, hva som kom til å skje om USA kjørte på like kompromissløst som de gjorde. Han trodde riktignok ikke at de kom til å kjøre på slik de hadde gjort og dermed at ikke skulle bli krig, men det var fordi han undervurderte Ukrainsk krigsvilje og amerikansk syn på hvor viktig Ukraina var(han gir selv sterkt uttrykk for at Ukraina ikke burde være viktig for USA, og at de ikke finnes noen god strategisk grunn for USA å handle som de gjør. Selv om han sier at det handler om et behov for å dominere ALT alltid).x

Du mener å ha motbevist det jeg sier, kaller meg lite kildekritisk og forteller videre at du har googlet i fem minutter. Ser du ikke selv det paradoksale i det du sier? Siden du er glad i jødiske kilder, her dokumentasjonen angående amerikansk naziststøtte etter andre verdenskrig Det er sannsynlig i min bok at de ikke lot godt arbeid gå til spille, men fortsatte slik støtte helt opp til 1991. Og det er heller ikke usannsynlig at de spilte på slike organisasjoner, som tross alt hadde takknemlighetsgjeld, i de helt seneste åra. Om du ikke har sett bildene av hvordan de marsjerer i gatene med nazisymboler, så er jo ikke det min feil. Disse bildene finnes det et overveldende antall av, og ukrainerne legger dem ute helt selv. Om du ikke vet om den omfattende og helt nylige forfølgelsen av signøyere eller "russisktalende" innad i landet, er ikke det min feil. Men en fin kilde vi begge kanskje kan stole på har jeg for hånden. Nazister tente på en bygning med russisktalende mennesker mens de danset og sang "brenn biller, brenn" utenfor(til og med omtalt i vanlig norsk presse). Det står til og med i aftenposten at det var "høyreorienterte nasjonalister" som gjorde det. Det er ikke kontroversielt en gang, i Ukraina står nazistene sterkt. De dreper folk ustraffet, det burde vel være bevis nok for enhver.

Det vel åpenbart for enhver med litt kjennskap til internasjonale maktforhold at amerikanske jødiske organisasjoner har alle mulige intensiver til å bekrefte amerikanske offisielle narrativer. Uten USA, så kan jo Israel bare pakke sammen og legge seg ned for telling. Og er ikke Israel en ganske fascistisk stat selv, om man tenker seg om? Rent apartheid på etter folkeretten ulovlig okkupert mark. Men det er kanskje palestinsk propaganda, hva vet jeg? Om du vil være konsekvent nå, så kan du jo kalle meg antisemitt og en pro-palestinsk over-the-edgelord. Enda dette neppe kan være spesielt kontroversielt å mene. Jaggu sa jeg kildekritikk...

Angående Polen. Ukrainske nazikollaboratører drepte polakker for fote under andre verdenskrig. . Hørt om Stepan Bandera? Poenget er jo selvfølgelig at når de har erklært en berømt og skruppelløs nazist fra andre verdenskrig til nasjonalhelt, og han slo i hjel polakker fordi de var polakker i feil land, så er det inkonsekvent å ta imot polsk hjelp nå. Ikke et stort poeng, ikke et viktig poeng, men det illustrerer jo hvordan de ukrainske nasjonalistene må samle støtte der de kan, og hater like ulogisk som nynazister andre steder i verden.x

At det ikke finnes fnugg av bevis for kupp i 2014? Det finnes lydopptak av den amerikanske "assistant secretary of state", Victoria Nulandx der de diskuterer hvilke ukrainere de vil sette i regjeringsposisjoner. Det er vel det beviset som er mest vanskelig komme i fra, om man vil påstå dette er noe annet amerikanskorkistrert. Hun gikk også rundt på Maidan-plassen og delte ut cookies i "protestene" før kuppet. Join the dark side, liksom. Mearsheimer snakker også om kuppet i detalj. Men hva veit han, han er vel bare en gammel tosk uten peiling. Det er i alle fall det FOX, MSNBC og CNN sier, så det er vel like sant som at himmelen er blå.xx

Til sist vil jeg for alle som er interessert legge til en lenke til en artikkel av en kar som virker å kunne noe om krigføring helt ned på et teknisk nivå. Her forteller han om hva han tror kommer til å skje med de nyeste ukrainske gjenerobringene, og hvorfor Russland ytte så lite motstand.

Her er Scott Ritter der han diskuterer krigen på et mer overordnet nivå. "William Scott Ritter Jr. is a former United States Marine Corps intelligence officer"

Her forteller man om hvordan Russland ble tatt i mot som befriere av livredde ukrainere(riktignok russisktalende ukrainere, om det har noe å si)

Siden du lærer meg om forumetikette, Dodecha, bør vel jeg nå etikken tro si noe om hva jeg synes du fremstår som. Men her får jeg bryte med god skikk, for det tenker jeg egentlig at folk skal få avgjøre helt selv, og at de ikke trenger meg til å si noe om.

Angående at Ukraina var et nazireir Russland var tvunget til å rense opp i... Jeg er jaggu ikke sikker på hvem som kom med den påstanden. Ingen i denne tråden, så vidt jeg kan se. For min del er grunnlaget for invasjonen klar; de ønsket ikke et Ukraina som springbrett for vestlig invasjon. Og de ønsket å beskytte mennesker som så seg som etniske russere. Det hele handler om makt, og at Russland ikke ville se et Ukraina i lomma på USA. Så får vi se da, hvordan det går til slutt.

Exocytose har da ikke forsvart noe slikt. Han har forsiktig påpekt at det ikke stemmer at snakk om nazister i Ukraina ikke er ren propaganda.

Om dere er så opptatt av å gå det amerikanske propagandaapparatet i tjenesten, får dere gjøre som Dodecha, send dem faktura.
Sist endret av CBDbudbuddy; 14. september 2022 kl. 14:40.
Sitat av CBDbudbuddy Vis innlegg

---
Det er jo påfallende at selv representanter for det man må kunne kalle norsk motkultur snakker makta etter munnen nå til dags. Det er en stund siden man gikk i tog mot amerikanske kriger, men at folk som oss skulle begynne toge for, det hadde jeg ikke trodd.
Vis hele sitatet...
Herrejesus,man toger alltså for USA om man ikke roper hurra for Russerterroren i Ukraina?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er ute i et godt lag med slektninger, så jeg fatter meg i korthet.

Vi har en policy på å heller gå i dialog med brukere som står i fare for å bannes, jeg skal gjerne gjengi hele beskjeden her:
Sitat av Dodecha
Hei!
Først vil jeg si at freak er kanskje et av de mer strenge forumene. Så jeg formoder deg om å gjøre deg litt bedre kjent med reglene.

Spesifikt er det å slenge ut grandiose påstander som du på ingen måte dokumenterer noe vi ikke tolererer mye av. Når du blir konfrontert med slikt så er din eneste oppgave å prøve å dokumentere påstandene dine på best mulig måte.

Å ty til dels aggressiv dialog mot andre forumbrukere blir slettet uten varsel og kan føre til utestengelse fra nettstedet.

Vh Dodecha
Vis hele sitatet...
Som de fleste ser så er dette en veldig standard og diplomatisk beskjed, som ikke er så ekstremt som du påstår.

Det hele bunner ned i: enten så hoster du opp noen kilder på de grandiose påstandene dine og slutte å vri deg unna det ansvaret, ellers får du en påtvunget ferie.

Edit; og jeg må presisere igjen; youtube linker er ikke en god kilde.
Sist endret av Dodecha; 14. september 2022 kl. 22:39.
Sitat av exocytose Vis innlegg

Like fantastisk er det at tre freakforum-veteraner gir kvalitetspoeng til dette irrasjonelle og usammenhengende innlegget.

Jo vel, mange idioter eller bare naive mennesker ruller inn gjennom dette forumet, og det er forståelig at de med lang fartstid her inne bygger opp en viss irritasjon. Men det er kanskje ikke så sunt?

Takk for nå da
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror du kan ha en anelse om hvorfor du har fått litt motstand blant medlemmer med lengre fartstid.
F.eks. fordi de over lengre tid ble utsatt for samme retorikk som du bruker her, at meningsmotstandere er naive idioter osv.


Dette er grunnen til at jeg som regel ignorerer innleggene dine konsekvent, men jeg er glad for at jeg fikk med meg dette og valgte derfor å drysse litt KP-salt i sårene dine.
Dette henger ikke på greip, Knask. Jeg var for øvrig ikke klar over at du konsekvent ignorerte innleggene mine, jeg synes å huske at jeg likte dine innlegg og du mine, men jeg har kanskje dårlig hukommelse.

Jeg har ikke fått motstand i denne tråden fra medlemmer med lengre fartstid, den eneste som har svart meg er hollow - med et usammenhengende ikke-svar som jeg merket meg at du likte.

Mitt snakk om "idioter eller naive mennesker" var ikke et stykke retorikk mot mine meningsmotstandere, men et slags forsøk på å forstå hvorfor mange som har hengt her lenge tilsynelatende har fått den opprinnelige nysgjerrigheten og sparringsiveren som drev dem hit erstattet med et behov for å skyte ned folk. Kanskje jeg tar feil. Og var jeg enn kvass og stygg en gang i tiden, er sedene her inne tydeligvis ikke mildnet - "naiv idiot" er et par hakk under "dra til helvete" og "jævla nazi-svin", som jeg nå registrerer er akseptert tone.

Det er ikke meningen å drive denne tråden off-topic, men jeg håper at mitt innlegg får stå som svar på tiltale i det minste.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Poenget står fremdeles: hvorfor fremmer både du, exocytose og CBDBudbuddy, russisk propaganda og tegner Ukraina som en gjeng nazister som fortjener det de opplever nå?
Sist endret av Dodecha; 14. september 2022 kl. 23:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av exocytose Vis innlegg
Og var jeg enn kvass og stygg en gang i tiden, er sedene her inne tydeligvis ikke mildnet - "naiv idiot" er et par hakk under "dra til helvete" og "jævla nazi-svin", som jeg nå registrerer er akseptert tone.
Vis hele sitatet...
Kva meiner du er passande tiltale for folk som greier å lire av seg at jødane sjølv må ta skulda for at dei vart forsøkt utrydda då?

Eg er usikker på om du forstår det, men du er altså nyttig idiot for eit regime som prøver seg på folkemord. Russland forsøker å utrydde Ukraina. Dei kidnappar ungar, og sender vaksne i konsentrasjonsleirar.

Også er du forundra over litt skarp tiltaleform?

Dra til helvete, exocytose. Ein gong var du skarp og oppegåande, men du har havna i eit kaninhol av konspirasjonsteoriar som gjer at du faktisk er villig til å forsvare folkemord. Då har eg jævla lite til overs for deg.
Sist endret av vidarlo; 15. september 2022 kl. 00:06.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Dette henger ikke på greip, Knask. Jeg var for øvrig ikke klar over at du konsekvent ignorerte innleggene mine, jeg synes å huske at jeg likte dine innlegg og du mine, men jeg har kanskje dårlig hukommelse.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg var såpass vag i mitt forrige innlegg var fordi omstendighetene rundt episodene jeg refererer til er unntatt offentligheten her på freak.
Det kan være grunnen til at du ikke husker det - eller eventuelt prøver å lokke meg til å skyte meg selv i foten ved å motsi deg.

Det kan egentlig være det samme.
Vi har allerede gått for langt off-topic og det kommer til å ende med lite konstruktiv sirkelargumentasjon likevel.
#Savethemods


Sitat av exocytose Vis innlegg
Jeg har ikke fått motstand i denne tråden fra medlemmer med lengre fartstid, den eneste som har svart meg er hollow - med et usammenhengende ikke-svar som jeg merket meg at du likte.
Vis hele sitatet...
Det var sammenhengende nok til å få ditt innlegg til å fremstå som det påtatte kontrære oppgulpet jeg hadde forventet fra deg.
Hva du ville med innlegget ditt i utgangspunktet, gitt konteksten, fremstår fremdeles som uklart for meg.



Sitat av exocytose Vis innlegg
Mitt snakk om "idioter eller naive mennesker" var ikke et stykke retorikk mot mine meningsmotstandere, men et slags forsøk på å forstå hvorfor mange som har hengt her lenge tilsynelatende har fått den opprinnelige nysgjerrigheten og sparringsiveren som drev dem hit erstattet med et behov for å skyte ned folk. Kanskje jeg tar feil. Og var jeg enn kvass og stygg en gang i tiden, er sedene her inne tydeligvis ikke mildnet - "naiv idiot" er et par hakk under "dra til helvete" og "jævla nazi-svin", som jeg nå registrerer er akseptert tone.
Vis hele sitatet...
Først og fremst; jeg foretrekker litt munnhuggeri i kampens hete fremfor den nedlatende fremtoningen jeg har kritisert seg for.

Ditt snakk om idioter og naive mennesker i dette tilfellet er irrelevant.
Det føyer seg ganske enkelt inn i rekken av episoder hvor du har en tendens til å sette deg selv på en pidestall med en snørrhoven holdning ovenfor majoriteten som er enige - eller når det oppstår så mye som et lite snev av gruppementalitet blant brukerne her inne.
Da er det viktig å skille seg ut. Stå på utsiden og være helt spesiell mens man demonstrerer at man har viljen og evnen til å tenke selv og samtidig dra det Nietzschianske over i det absurde.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Det er ikke meningen å drive denne tråden off-topic, men jeg håper at mitt innlegg får stå som svar på tiltale i det minste.
Vis hele sitatet...
Takk det samme.
Har fått tømt dassen nå og kommer ikke til å bruke mer tid på denne diskusjonen.
Man trenger ikke å være nasjonalistisk for kjempe mot urett, på samme måte som man ikke trenger ikke å "elske sitt hjem" for å beskytte det mot inntrengere.

Jeg hadde ikke nølt et sekund med å delta på operasjoner og aktiviteter for å drepe russere som hadde trengt seg inn på landet vårt. Russland er en kreft som gjør alt den kan for å spre seg videre.


Så tråden var plassert under "Samfunn, etikk, og politikk". I russland er ikke det sammenhengende konsepter som i vår verden. Det er null etikk eller politikk. Bare rå makt og hersing, og utøving av den på enhver måte som det går ann. Og det er derfor det må bekjempes.
Sist endret av Vontalo; 16. september 2022 kl. 01:15.
Også patetisk at de som støtter/prøver å "forstå Putler- Russland benytter en tråd og debattforum som ville vært forbudt og gitt langvarig fangeleiropphold med tortur i det landet.

Møkka som som har grodd fast i tak og vegger i Kreml de siste årene tar nok dessverre en del tid og vaske bort.
Sitat av hollow Vis innlegg
Møkka som som har grodd fast i tak og vegger i Kreml de siste årene tar nok dessverre en del tid og vaske bort.
Vis hele sitatet...
Litt et sidespor, men møkka er ikke ny. Det vi ser er at malingen som ble slengt over tak og vegger i et håp om å få gamle Sovjet til å se nytt og demokratisk ut har blitt slitt vekk, og under der finner vi eksakt det og de samme som før, bare under nye navn og betegnelser.
Den møkka er hundrevis av år gammel, Putin er vel bare den siste i rekken av forferdelige russiske tsarer.