Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4837
Hva gjør man hvis man er tvunget til å være rundt søppelmennesker som prosjekterer vrangforestillinger for å ærekrenke og skape drama fordi de ikke har et liv? Hvordan håndterer man en så noia situasjon på daglig basis uten å miste sinnstilstanden sin? Noen som kan relatere og gi noen tips?
Om det er noen personer som jeg ikke liker, pleier jeg som regel å fortelle dem rett ut hva jeg syns om dem.
Viktig å ikke holde igjen, men ikke for ille heller.

Da får man som regel fri fra slike personer
New generation
colakork's Avatar
Man tolerer så mye man kan også sier man ifra når den følelsen av å måtte si ifra kommer.. Fungerer i jobb-sammenheng og sosiale livet.

Jeg er en tålmodig fyr så folk får tid til å bli komfortable med meg før jeg setter en klar linje om hvor mye "dritt" de kan slippe ut før det blir for mye.

Om dem da fortsetter så stenger jeg dem ned med å si feks "Drit i å ødelegg humøret" eller "ikke lag dårlige vibes, fiks det sjæl" eller "jeg bryr meg ikke" eller "hold kjeft 'navn'"
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Hva gjør man hvis man er tvunget til å være rundt søppelmennesker som prosjekterer vrangforestillinger for å ærekrenke og skape drama fordi de ikke har et liv? Hvordan håndterer man en så noia situasjon på daglig basis uten å miste sinnstilstanden sin? Noen som kan relatere og gi noen tips?
Vis hele sitatet...
I prioritert rekkefølge:

1: Tydelig grensesetting uten diskusjon.

2: Vurder om du faktisk er tvunget til å omgås (like mye) med dem, eller om det bare er sosiale konvensjoner og innbilt avhengighet som tvinger deg.

3: Greyrocking
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Hva gjør man hvis man er tvunget til å være rundt søppelmennesker som prosjekterer vrangforestillinger for å ærekrenke og skape drama fordi de ikke har et liv? Hvordan håndterer man en så noia situasjon på daglig basis uten å miste sinnstilstanden sin? Noen som kan relatere og gi noen tips?
Vis hele sitatet...
Hvordan blir du tvunget til det?
Sitat av *pi Vis innlegg
Greyrocking
Vis hele sitatet...
Jeg liker greyrocking, men mange tar det som et tegn at du er enig i det de sier fordi disse søppelfolka kan aldri ta feil tydeligvis. Alle andre tar feil, de har rett og du er pålagt til å sleike ræva dems fordi de er en ufeilbarlig gud. Jeg har lyst til nøytralisere dem med et hardt slag i trynet, men da blir jeg fort den skyldige. Det er ikke lett nei

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Hvordan blir du tvunget til det?
Vis hele sitatet...
Familie, jobb, kompiser/venninner/kjærester. Det er vanskelig å slippe unna disse menneskene, spesielt hvis de vet hvor du bor og stalker deg.
Sist endret av Søt og Uskyldig; 31. mai 2022 kl. 18:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Jeg liker greyrocking, men mange tar det som et tegn at du er enig i det de sier fordi disse søppelfolka kan aldri ta feil tydeligvis. Alle andre tar feil, de har rett og du er pålagt til å sleike ræva dems fordi de er en ufeilbarlig gud. Jeg har lyst til nøytralisere dem med et hardt slag i trynet, men da blir jeg fort den skyldige. Det er ikke lett nei
Vis hele sitatet...
De må tro hva de vil. Dette er ikke en metode for å få en fungerende relasjon, forandre dem, eller få overtaket på dem. Det er ikke ment som straff eller manipulering for å få dem til å reagere, sånn som silent treatment. Målet her er utelukkende å ikke gi dem noe som helst å spinne drama ut av, slik du derimot gjør ved å "nøytralisere" dem med et slag i trynet, bokstavlig eller metaforisk. Det er ikke nøytralisering, det er bensin. Du vet branntrekanten, sant? Ta vekk varmen. Disengasjer deg (hvis det er et ord). Du må komme til et punkt der du faktisk, både utad og inni deg, gir f hva de tenker om seg selv eller deg.

Det sagt, så er dette sannsynligvis den verste straffen enkelte sånne personer kan få, da de lever av andres emosjonelle reaksjoner. Men det er irrelevant. Hvis du bryr deg har du tapt. Dette handler ikke om å vinne spillet, men å la være å delta i det. Det er som sagt siste utvei.

Familie, jobb, kompiser/venninner/kjærester. Det er vanskelig å slippe unna disse menneskene, spesielt hvis de vet hvor du bor og stalker deg.
Vis hele sitatet...
Vanskelig, men ofte mulig likevel. Altså dersom hardcore grensesetting ikke funker og de seriøst ødelegger livet ditt. Er det faktisk ikke mulig, i alle fall på kort sikt, så mener jeg greyrocking er en levelig løsning. Det innebærer jo en emosjonell distansering, om ikke fysisk.

Det er ikke sikkert dette passer din situasjon. Det er jo ganske stor forskjell på om du er en 15-åring med en vanskelig forelder eller en 40-åring med en vanskelig kollega, og er vedkommende en reell trussel mot sikkerheten din så er det selvsagt noen andre hensyn å ta.

Jeg tok også for gitt at du var forbi punktet der det går an å jobbe med relasjonen. Hvis det er realistisk så bør du selvsagt det, akkurat hvordan og hvor mye avhenger jo litt av hvilken relasjon det er. Men jeg vil seriøst utfordre den generelle oppfatningen av hvilke relasjoner man ha i her i sitt ene jordiske liv. Man egentlig ganske lite. Jeg sier ikke at det er lett eller smertefritt, jeg sier at det av og til er verdt det. Om det er det for deg vet bare du.
Sist endret av *pi; 31. mai 2022 kl. 19:25.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Hvordan håndtere søppelmennesker som ikke har et liv?
Vis hele sitatet...
Er det kun din egen evaluering av deg selv du baserer din eleverte status over disse "søppelmenneskene" på?
Kan du selv være trash, ikke bare Søt og Uskyldig?
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Jeg liker greyrocking, men mange tar det som et tegn at du er enig i det de sier fordi disse søppelfolka kan aldri ta feil tydeligvis. Alle andre tar feil, de har rett og du er pålagt til å sleike ræva dems fordi de er en ufeilbarlig gud. Jeg har lyst til nøytralisere dem med et hardt slag i trynet, men da blir jeg fort den skyldige. Det er ikke lett nei
Vis hele sitatet...
Et alternativ til å gi folk en på trynet, er å fortelle de hvordan det ser ut fra din side. Istedenfor å si "du er manipulativ", kan man si "for meg fremstår du manipulativ". Poenget er å deeskalere ved at man ikke påstår at noen er noe, men heller si at de fremstår som noe for deg. I min erfaring er det særs effektivt, men jeg har aldri brukt det utover arbeidslivet. Men man må også være klar for å få en kommentar eller to i retur om hvordan man selv fremstår, og ved ærlige samtaler, kanskje ta noe av det til seg.

Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Familie, jobb, kompiser/venninner/kjærester. Det er vanskelig å slippe unna disse menneskene, spesielt hvis de vet hvor du bor og stalker deg.
Vis hele sitatet...
Hvis alle rundt deg er problemet, kan det være en idé å se på hva som er fellesnevneren. Det er deg. Enten så har du rett, og problemet er de rundt deg, eller så har du selv satt deg i denne posisjonen og inntatt en offermentalitet. Hva som er tilfellet, skal ikke jeg spekulere i, men det kan nok være en idé å reflektere over det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det kun din egen evaluering av deg selv du baserer din eleverte status over disse "søppelmenneskene" på?
Kan du selv være trash, ikke bare Søt og Uskyldig?
Vis hele sitatet...
Man må vel nesten ta åpningsinnlegget på face value, uasett om ts kommer med detaljer så vet vi jo ikke om hen lyver.

Det er uansett ikke så relevant hvem som er best og verst, tenker jeg. Hvis relasjonen ikke funker for en,
så funker den ikke. Enhver har rett til å definere egne grenser, og distansere seg fysisk eller mentalt hvis disse ikke overholdes. Det er en gjensidig rett. Derfor går mine råd ut på å beskytte og distansere seg, ikke å straffe og tvinge frem endring. Uansett hvor urimelige TS sine krav er, ikke engang Verdens Beste Menneske (TM) har rett på en relasjon den andre parten ikke vil ha. Unntaket måtte i såfall være egne barn, men det har jeg ikke inntrykk av at er tilfelle her.
Sist endret av *pi; 31. mai 2022 kl. 19:55.
Når jeg leser ts sitt innlegg, når du mener at de fleste du må forholde deg til er "fjerne i huet" så ligger svaret som regel i nærmeste speil..
Ta et skritt tilbake og prøv å se samme situasjon fra disse menneskene sin side, ro ned tanke kjøret og bare gjør noe helt annet dag.. Nyt livet
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det kun din egen evaluering av deg selv du baserer din eleverte status over disse "søppelmenneskene" på?
Kan du selv være trash, ikke bare Søt og Uskyldig?
Vis hele sitatet...
Ja, en introvert som for det meste holder for seg selv er vel symbolet på søppelmennesket i dagens samfunn. Stempla som hakkekyllingen der og da.

Sitat av Xasma Vis innlegg
ærlige samtaler
Vis hele sitatet...


Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis alle rundt deg er problemet
Vis hele sitatet...
Alle er ikke problemet, har forsåvidt ikke skrevet det heller? Påpeker bare at det er flere enn én ulv i saueflokken. Folk har en tendens å legge skylden på den sorte sauen istedenfor ulven(e) i fåreklær.
Sist endret av Søt og Uskyldig; 31. mai 2022 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvis alt du fikk utifra et innlegg om deeskalering var et smileyface, sier det sitt.

Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Alle er ikke problemet, har forsåvidt ikke skrevet det heller? Påpeker bare at det er flere enn én ulv i saueflokken. Folk har en tendens å legge skylden på den sorte sauen istedenfor ulven(e) i fåreklær.
Vis hele sitatet...
Ok, det er ikke alle, bare
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Familie, jobb, kompiser/venninner/kjærester. Det er vanskelig å slippe unna disse menneskene, spesielt hvis de vet hvor du bor og stalker deg.
Vis hele sitatet...
Hvem omgås du utover dette? Familie, jobb, venner og kjæreste(r) er personene de fleste omgås, med mindre man har barn.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis alt du fikk utifra et innlegg om deeskalering var et smileyface, sier det sitt.
Vis hele sitatet...
https://www.betterup.com/blog/grey-rocking
Avoid giving away any personal information about your life or personal opinions on topics.

For example, only discuss work-related projects and tasks with them, and avoid engaging with them on a social level.

Most importantly, you should never reveal to the person you’re grey rocking them. If they find out you’re behaving this way on purpose, this can add fuel to the fire, and they may escalate their behavior.
Vis hele sitatet...
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Åpenbart har du bestemt deg for hvordan dette skal håndteres. Jeg ønsker deg alt godt, og håper inderlig det fungerer.
Jeg tenker det er et valg som må tas ift hvorvidt du ønsker å forholde deg til sånne personer i livet ditt, hvor mye plass du gir dem, tid osv. trenger du dem? Hva gir de deg utover sitt drama? Noe som er verdt å spare på? Hvis det er snakk om venner ville jeg vurdert å kutte helt, hvis familie så sparr med andre fam. medl. for å bytte på belastninga.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Alle er ikke problemet, har forsåvidt ikke skrevet det heller? Påpeker bare at det er flere enn én ulv i saueflokken. Folk har en tendens å legge skylden på den sorte sauen istedenfor ulven(e) i fåreklær.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte kanskje du nevnte flere hypotetiske eksempler fordi du ikke ville være så konkret om din situasjon. Hvis du faktisk har familie, venner, kollegaer, kompiser, venninner og kjæreste i denne kategorien, så er det litt urovekkende. Det kan være at
A: du har adferd som gjør at du lett havner på kant med andre,
B: du har et uheldig mønster med å havne i skadelige forhold eller
C: du har bare statistisk helt usannsynlig mye uflaks med folk (forhåpentligvis tar du det igjen med hell i spill).
Eventuelt alle tre, de er ikke gjensidig utelukkende.

Det som er fint, er at tipsene egentlig funker på alle tre tilfeller, fordi de tar utganspunkt i at begge parter har rett til å velge bort relasjoner som ikke funker for dem, men ikke har rett til å tvinge/presse/manipulere andre til å endre seg for å beholde relasjonen. Uavhengig av hvem, om noen, som objektivt sett er den rimelige part.

Hvis det faktisk er du som er urimelig, så vil ikke denne oppskriften skade dem. Tvert imot, den innebærer at du er tydelig på hva du forventer og tar konsekvensen av å ikke få det innfridd, i stedet for at du prøver å presse eller tvinge dem til å bli den du vil de skal være for deg. Hvis det ender med at ingen gidder, så er det opp til deg om det er ok, eller om det er verdt å fire litt på kravene. Det er greit å ha krav andre opplever som urimelige, det er bare ikke greit å kreve at andre skal innfri dem.

Presisjon: dette gjelder for noenlunde symmetriske og uformelle relasjoner. Du kan åpenbart ikke bruke det på seksåringen din eller en du er arbeidsgiver for.
Sist endret av *pi; 1. juni 2022 kl. 02:45.