Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1148
Jeg har vært rusfri i snart fem år og nylig ble det sendt en henvisning fra legen til sykehuset for utredning før en operasjon. Leste gjennom henvisningen og der var det altså listet opp hele rushistorikken min. Kan ikke si jeg er særlig bekvem med at den delen av fortia mi skal skiltes med i ethvert møte med helsevesenet. Hvor lenge vil dette stå i papirene? Hvis det MÅ stå, hvorfor ikke da skrive at jeg nå har blitt " frisk" av avhengighetsyndrom eller hva de kaller det.
Anonym bruker
"Harm Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du klar over hvor mange som har holdt rushistorikk skjult før selv enkle operasjoner og så endt opp med tilbakefall fordi legene valgte medisiner som kan få rusmisbrukere til å bli hekta igjen?
De vil ditt beste, slutt å være så forbanna paranoid og ego. Verden er større enn deg og din historie.
Trådstarter
Det er ikke en operasjon som innbefatter noen form for narkose og jeg vil be meg fritatt for disse karakteristikkene du kommer med (paranoid og ego). Når jeg stiller et åpent spørsmål her er hva du synes om spørsmålet per se helt irrelevant
Ta det opp med fastlegen. Dmmen de fleste operasjoner involverer som et minimum gjerne lokalbedøvelse og litt kraftige smertestillende etterpå.

Og hvis legen din ikke forteller om ting som kan ha innvirkning på operasjonen så kan legen få smekk i etterkant hvis noe går galt.

Men igjen ta en snakk med fastlegen, kanskje dere kan utvikle en standard tekst som dekker begge behov.

Glemte bort at du kan kreve opplysninger fjernet fra journal.
https://www.datatilsynet.no/regelver...ournalen%20din.

Kort sagt så skal opplysningene være feilaktige eller ikke nødvendig (legens skjønn).
Sist endret av tearz83; 31. mai 2022 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for nøkternt svar Tearz. Linken var interessant. Får kjøre på den om legen er uenig i min foreslåtte opprenskning i papirbunken om meg. Eneste skjæret i sjøen jeg kan se er at de evt argumenterer med risiko for tilbakefall om smertestillende må skrives ut. På den annen side skal jo tidligere misbrukere ha smertelindring uansett. Har nå sendt e-konsultasjon til legen min med spørsmål rundt dette. Synes igrunn rulleblad hos purken er kjipt nok om ikke etater overalt skal ha innsyn i historikken min. Fortid er og blir fortid. Livet går fremover
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Synes igrunn rulleblad hos purken er kjipt nok om ikke etater
overalt skal ha innsyn i historikken min. Fortid er og blir fortid. Livet går fremover
Vis hele sitatet...
Skjønner behovet og ønsket ditt om å ikke måtte drasse rundt på fortiden.

Det skal foreligge en god grunn hvis noen skal få innsyn i journalen din slik som f.eks en operasjon, det er ikke noe hvem
som helst kan bla i. Så i praksis vil det jo bli ganske begrenset hvor mange som får se opplysningen dine.
Etter 10 år, blir ting slettet fra kjernejournal. Logg deg inn på helsenorge.no allt står der
Trådstarter
Har igrunn vært inne på kjernejournalen og det står igrunn ingenting der. Men ser ut til at legene har egne skriv for "oversiktsbilde" som han kalte det
Det kalles journal og er noe legen er lovpålagt og skrive, dette for å den skal kunne ettergåes hvis det skulle oppstå noen spørsmål om tilstrekkelig helsetjeneste. De kan ikke egentlig ikke forandres men kun slettes jfr link lenger opp.

Men noen ganger kan de forandres, hvis de beviselig er feil. Både sletting og forandring må bestilles av den legen som har skrevet det. Bestillinga sendes journalleverandør av lege.

Hvorfor det? Fordi legen er eier av dataene og leverandøren kan ikke hente ut data uten eiers tillatelse, unntaket er ransakningsordre fra politiet og innhenting av data av fylkesmannen i forbindelse med klager og tilsyn.

Men bra at du tar det med legen. De fleste er jo ålreite mennesker og ser problemet. Men gjerne lag en tekst som passer deg bedre samtidig tar vare på legens opplysningsplikt i forhold til henvisninger.

Har jobbet for en av Norges ledende firmaer på journal system og dette var en ukentlig forespørsel, de fleste havnet hos meg så har litt erfaring med dette.

Kjernejournal er noe annet der skal ting legges inn i samråd med lege eller du kan legge inn ting selv. Dette skal være en måte å raskt sjekke om en pasient har allergier eller noen medisiner som det må taes hensyn til.

Anbefaler alle og sjekke kjernejournal og legge inn allergier der, eller andre ting som kan være greit og vite i en nødsituasjon
Sist endret av tearz83; 31. mai 2022 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har sagt til legene som henviser og spurt om det er nødvendig å ha med og hva relevansen er. Da sier de at jeg har rett og at det ikke er relevant og fjerner det. Ber alltid om å gå gjennom henvisningen sammen med legen før de sender den noe sted

Dialog er nr 1
Vi har et eget fritekstfelt hvor vi som regel fortløpende fører en oppsummering av sykehistorien til pasienten. Denne festes normalt automatisk til enhver henvisning. Informasjon om operasjon for trang forhud i 1996 vil da i utgangspunktet sendes ved en henvisning om du i dag skal henvises til hudlege for sjekk av en føflekk.

Du kan jo be legen om å oppdatere feltet som omhandler rushistorikken, slik at dette er oppdatert ved senere henvisninger. Måten det skrives på ved tilbakelagt rusbruk kan være:

2006-2009: Blandingsmisbruk, oppfølging ARA inkl. innleggelse rehab. Oppnådd rusfrihet.
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har tidligere prøvd å få slettet journalen min da jeg for mange hersens år siden hadde noe rusrelatert der. Fikk aldri noe svar.
BRAND ∞ STRONG
Kan være at en eventuell omformulering stort sett vil være det man kan oppnå.
Det meste av opplysninger kan vel i teorien plutselig vise seg å være relevant i en gitt situasjon.
Kjipt være den ansvarlige som fjernet teksten hvis du blir dau sjuk av en behandling du ikke burde hatt
basert på noe du tidligere har gjennomgått.