Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3173
Si jeg har en relativt ny bil, vet ikke om det vil ha noe å si om det er en elbil, jeg kjører ut og lander i vannet hvor det er djupt nok til at hele bilen forsvinner under vann. Hva vil skje? Jeg er ikke bevisstløs, hva bør jeg gjøre? Vil jeg kunne åpne døra? Kan jeg sveive ned elektriske ruter?
Du kan åpne døra med stropp eller skjult døråpner, krav til nyere biler..
Samme med at bagasje rom skal kunne åpnes fra innsiden
Da tar du nakkestøtte ut å knuser vindue med den.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Du kan åpne døra med stropp eller skjult døråpner, krav til nyere biler..
Samme med at bagasje rom skal kunne åpnes fra innsiden
Vis hele sitatet...
Hvordan hjelper dette mot trykket fra vannet på utsiden?

Du må få åpnet eller knust vindu.
Er bilen vanntett? Vile det ikke renne vann inn i bilen? Hva skjer med strømmen?
Helt klart best å få knust ruta, klarer du ikke dette må du vente til trykket blir utlignet med at vannet har fyllt bilen nok til å dekke framdøra siden bilen går som regel front først ned..
En ruteknuser en billig og effektiv hjelpemiddel som også pleier å ha beltekutter..
Samme som at hver gang du sjekker inn på et hotell eller andre steder der evakuering kan bli aktuelt, da tar du en mental gjennomgang av hvor nærmeste nødutgang er, safety is key..
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
jeg kjører ut og lander i vannet hvor det er djupt nok til at hele bilen forsvinner under vann.
Vis hele sitatet...
Dypt nok til at bilen er under vann kan være 2m, men du kan også ha kjørt utfor en dypvannskai og ha havnet på 10 meters dyp, stor forskjell med tanke på trykk. Så hva tenker du?
Sist endret av vindaloo; 19. april 2022 kl. 21:11.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Mythbusters hadde en episode om dette.

Med mindre du har en hammer/metallobjekt så kan du glemme å knuse ruta.

Vent til nok vann har kommet inn slik trykket er utjevne, først da har du sjans til å åpne døra. Om du får panikk og begynner å prøve å åpne den med en gang vil du bruke opp energien din og muligens ikke klare å komme deg ut..
Sist endret av Dodecha; 19. april 2022 kl. 21:13.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dypt nok til at bilen er under vann kan være 2m, men du kan også ha kjørt utfor en dypvannskai og ha havnet på 10 meters dyp, stor forskjell med tanke på trykk. Så hva tenker du?
Vis hele sitatet...
2,5m dyp elv
10m havet

Hvor kommer vannet seg inn?
Sist endret av Majao Gibensis; 19. april 2022 kl. 21:21.
Du vil seriøst ikke vente på at vannet skal komme seg inn med mindre det er en gammel rustholk.
Det kan ta tid...
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Si jeg har en relativt ny bil, vet ikke om det vil ha noe å si om det er en elbil, jeg kjører ut og lander i vannet hvor det er djupt nok til at hele bilen forsvinner under vann. Hva vil skje? Jeg er ikke bevisstløs, hva bør jeg gjøre? Vil jeg kunne åpne døra? Kan jeg sveive ned elektriske ruter?
Vis hele sitatet...
[quote=Majao Gibensis;3765666]2,5m dyp elv
10m havet

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er bilen vanntett? Vile det ikke renne vann inn i bilen? Hva skjer med strømmen?

Hvor kommer vannet seg inn?
Vis hele sitatet...
La oss tenke normal moderne bil med elektrisk vindusheis. Uansett hvilken type bil det er (noen veldig få spesielle unntak selvfølgelig.) i dag så fungerer alt inne i bilen på samme måte, på et 12v system med et bilbatteri som kilde.

Hvis vi går utifra at bilen er relativt uskadd når den treffer vannet, så vil den flyte imens den sakte fylles med vann ifra kriker og kroker som produksjonshull, ved gjennomføringer av ledninger, og ved tetninger som dyttes unna av vanntrykk. Døra vil du ikke kunne åpne før bilen har fylt seg opp nok med vann til at trykket har utlignet seg, noe som ofte er helt fylt med vann. Elektronikk varierer hvor lenge det varer, men det pleier å fungere til man er 1 - 3 meter ned sånn ca. Vindusheis kan man bruke før vannet når opp til ruta, da vil trykket gjøre at heisen ikke klarer å dytte ned ruta. Etter det må man vente til trykket er utlignet eller man knuser den.

Man kan kjøpe en vindusknuser med beltekutter som man kan ha på nøkkelknippet. Kjekt å ha
Kjøp deg en slik nødhammer (og fastmonter den eller ha den i hanskerommet) eller en slik nøkkelring (mener jeg kjøpte en sånn for 50,- hos NAF en gang) om du er paranoid.
Dette har jeg selvsagt tenkt nøye gjennom, som den nevrotikeren jeg er.

En tabbe mange visstnok gjør på refleks er å skru av tenningen. Du vil at lyktene skal lyse så lenge som mulig så du kan bli sett. Dessuten vil du jo gjerne åpne vinduet.

En annen tabbe er å ta av beltet på vei utfor. Du må løsne det med en gang etter du har truffet vannet, men på vei ned beskyttet du hodet. Som en sidebemerkning - det er visstnok også en vanlig tabbe når bilen havner på ryggen, at man er så desorientert at man løsner beltet uten å ta seg for, og dermed skader nakken.

Men, nå har altså bilen gått på sjøen. Åpne døren eller vinduet umiddelbart, ikke utsett det for å unngå at vannet fosser inn. Elektronikken virker oftest noen minutter, men trykket påvirker vinduet også, ikke bare døren, så du må åpne med en gang. Alternativt må du vente til bilen er helt full av vann.

Går ikke vinduet ned, må du knuse det. Jeg har selvsagt nødhammer i hanskerommet. Slå mot hjørnet av sidevinduet, da knuser det lettest. Ikke frontruta, den er vanskeligere å knuse. Hvis du ikke har hammer, kan stengene på nakkestøtte brukes (silletthæler ser jeg også ofte anbefalt, for de blant oss som bruker det som fast kjøresko). Men: Du får ikke knust ruta ved å slå på glasset med nakkestøtten. Det du gjør er å presse stanga ned mellom vinduet og døra, og brekke nedover. Da sprekker glasset.

Har du barn, løsne dem. Beltekutter på nødhammeren er lurt å ha. Løsne det største barnet/barna først, så det minste. Største barn først ut vinduet, ta med den minste når du selv går ut.

Svøm oppover. Blir du desorientert i vannet, se på luftboblene, eller prøv å ligge rolig og kjenn oppdriften.
Sist endret av *pi; 20. april 2022 kl. 19:35.
Trenger ikke hammer (de utålmodige kan spole til 2:15).
https://youtu.be/RZjYXSrkcZ8
Sitat av Rosander Vis innlegg
Trenger ikke hammer (de utålmodige kan spole til 2:15).
https://youtu.be/RZjYXSrkcZ8
Vis hele sitatet...
Wow! Hvorfor er det ingen som vet dette??
Sitat av Rosander Vis innlegg
Trenger ikke hammer (de utålmodige kan spole til 2:15).
https://youtu.be/RZjYXSrkcZ8
Vis hele sitatet...
Dette skal mormor fikse mens de 8 ungene vil ut?

Skeptisk…
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette skal mormor fikse mens de 8 ungene vil ut?

Skeptisk…
Vis hele sitatet...
Jeg håper så veldig at mormor har mistet lappen før det skjer.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Wow! Hvorfor er det ingen som vet dette??
Vis hele sitatet...
Jeg visste det, jeg skrev det faktisk i posten min med et uthevet men foran. Alltid beredt!
Sist endret av *pi; 20. april 2022 kl. 23:44.
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg håper så veldig at mormor har mistet lappen før det skjer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor miste lappen?