Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2864
Fuckings uansvarlige hunde eiere ta å sett bånd på bikkjene deres . Tenk på at mange er redd bikkjer enten dem er store eller liten som ei rotte. Blir bare mer å mer løse drittbikjer. Ble jagd av en kjøter mens jeg skatet over Youngstorget i høst. Hva skjer???? Sett bånd på dem!!
Hadde sett for meg at hunder ble skremt bort av et banankostyme jeg da, men det er kanskje derfor de er litt på defansiven?
Sitat av mendez Vis innlegg
Hvorfor går dem løse i oslo???
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er båndtvang?

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.
Vis hele sitatet...
Båntvang er som du ser heller ikke for å beskytte deg men dyr.

Hund i Oslo
Sist endret av Dough; 17. februar 2022 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fordi det ikke er båndtvang?



Båntvang er som du ser heller ikke for å beskytte deg men dyr.
Vis hele sitatet...
I tettbygde områder er det vell båndtvang året rundt? Eller det varierer iallfall fra kommune til kommune.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Eller det varierer iallfall fra kommune til kommune.
Vis hele sitatet...
Bingo. Og som du ser av link jeg postet er ikke Oslo en av de kommunene.
Sitat av Dough Vis innlegg
Bingo. Og som du ser av link jeg postet er ikke Oslo en av de kommunene.
Vis hele sitatet...
Du har rett, trodde det var overalt men ser at Oslo ikke er en av de. Her jeg bor er det iallfall ikke lov å gå løs med hunder i boligfelt osv f. eks.
I oslo komune er det egne politivedtekter om dyrehold. Slik er det også mange steder ellers i landet. Så å ta båndtvangen som en fasit er en litt kjapp løsning. Enkelte steder har man faktisk ikke lov til å knyte hunden sin i bånd alene utenfor butikker.


Utdrag fra politivedtektene til oslo kommune:
Kapittel 6. Dyr
§ 6-1.Ansvar for dyr på offentlig sted
På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

Det er også satt opp egne uteområder flere steder i og rundt oslo hvor man kan gå med hunden uten bånd.
Sitat av tipot Vis innlegg
I oslo komune er det egne politivedtekter om dyrehold. Slik er det også mange steder ellers i landet. Så å ta båndtvangen som en fasit er en litt kjapp løsning. Enkelte steder har man faktisk ikke lov til å knyte hunden sin i bånd alene utenfor butikker.


Utdrag fra politivedtektene til oslo kommune:
Kapittel 6. Dyr
§ 6-1.Ansvar for dyr på offentlig sted
På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

Det er også satt opp egne uteområder flere steder i og rundt oslo hvor man kan gå med hunden uten bånd.
Vis hele sitatet...
§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Jeg tolker det som at man ingen plass kan gå bra hunden tjora fast utenfor butikk? Iallfall ikke rett ved inngangen?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
[b]

Jeg tolker det som at man ingen plass kan gå bra hunden tjora fast utenfor butikk? Iallfall ikke rett ved inngangen?
Vis hele sitatet...
Ja det stemmer nok det. Ville jo vært rart om det var greit. jeg har sett store og små hunder slite seg ut av bånd.
Du skal ha kontroll på bikkja skal du gå uten bånd. Den må kunne «kom hit» kommandoen til det fulle. Jeg er glad i hunder og digger dem men jeg hater hundeeiere som ikke unnskylder seg eller engang prøver å få den tilbake når de for eksempel hopper opp på deg meg sølete vintergjørmelabber. «Den ekke farlig assa». Nei men det er faen ikke poenget. Gi meg penger til omo Color takk.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Du skal ha kontroll på bikkja skal du gå uten bånd. Den må kunne «kom hit» kommandoen til det fulle. Jeg er glad i hunder og digger dem men jeg hater hundeeiere som ikke unnskylder seg eller engang prøver å få den tilbake når de for eksempel hopper opp på deg meg sølete vintergjørmelabber. «Den ekke farlig assa». Nei men det er faen ikke poenget. Gi meg penger til omo Color takk.
Vis hele sitatet...
Så du vasker ikke klær til vanlig du da eller? Er forsåvidt helt enig i med deg men er i det kverulerende hjørnet i dag
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
§ 5.Forbud mot å gå fra bundet hund
Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.


https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74

Jeg tolker det som at man ingen plass kan gå bra hunden tjora fast utenfor butikk? Iallfall ikke rett ved inngangen?
Vis hele sitatet...
Kan ikke ta den med inn heller. Hvor langt fra døra må man da
Hvis man forenkler og setter det litt på spissen så er vel sannheten at veldig mange ikke burde hatt hund overhodet.
Flertallet har en hverdag der man drar hjemmefra kl 08. og er borte til 16.-17. Vel hjemme igjen har man rutiner
og oppgaver med matlaging og barn slik at turer med hunden ofte består av en kjapp runde så den får tisset.
For mange vil realiteten være at de aldri har hvert utpregede turmennesker i det hele tatt.

At hunden er alene hele dagen og får noen korte turer om kvelden kan kanskje ikke kalles vannskjøtsel, men
det er opplagt at det ikke optimalt.

Man bør ganske enkelt ha et liv som er tilpasset dyrehold hvis man skal ha det. Hvor god tid man har, hvilke interesser
og til dels også hvor og hvordan man bor bør være kriterier man tenker gjennom om er forenlig med hund. Helst før den er i hus.

Jeg er klar over at en hund for mange f.eks. ensomme er en viktig berikelse.
De kan kanskje ikke tilby et liv som er hundevennlig de heller, men de har et mer forståelig motiv.
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Kan ikke ta den med inn heller. Hvor langt fra døra må man da
Vis hele sitatet...

Det er vel fortsatt lov å bruke huet i dette landet selvom de fleste legger det igjen hjemme når de er utenfor døra.

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så vanskelig med å få fjernet pelsen vekk fra "rett ved inngangen" sånn at den ikke er til sjenanse for allmenheten som skal på butikken?

Jeg har ikke noe problemener men har jeg dårlig tid på butikken er det ikke alltid like kult å snuble i og tråkke på ankelbitere.
Har flere ganger fått beskjed om at jeg ikke har lov til å binde hunden utafor butikk. Enda den ikke har vært til sjenanse for noen. Selvfølgelig binder jeg ikke hunden i dørhåndtaket på bygget å går. Men ofte en lyktestolpe eller noe en 20-30m fra inngangen. Jeg pleier å være så rask jeg kan på butikken. Men noen ganger bjeffer hunden litt da den har noe separasjonsangst. Dette er veldig vanskelig å trene bort og gjør også at det er serdeles ugunstig for hunden å stå hjemme alene hvis jeg skal på handlerunde. Når det gjelder båndtvang er det helårlig båndtvang i tettbebygd strøk. Selvfølgelig må man bruke hodet og kjenne sin egen hund. Min må ha bånd hele tiden. Men har hatt hund som fint kan gå løs om forholdene tilsier det. En stor åpen park eller slette med lite folk og lydig hund så er det mulig å ta av båndet når man leker litt. Har man ikke full kontroll på hunden er dette også uaktuelt.
Gå av rullebrettet da og gå som vanige folk, hvis du har et stort problem med at du har hunder etter deg.

Enkelte av dere rullebrettkjørere tar veldig lite hensyn til allmennheten rundt dere og jeg har nærmest skvettet på meg hjerteinfarkt når jeg har møtt på dere rundt en sving.

Dere provoserer nok derfor hunder også