Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2385
Som de fleste vet har jorden en spesiell rotasjon med en "wooble" av Nordpolen som tar mange tusen år(noe sånt) for en rotasjon. Vet ikke om man kaller det det men…

F eks for 4500 år siden når kehops pyramiden ble konstruert viste den ene siden til 100% true north. Men i dag 4500 år senere har Nordpolen beveget seg ganske mye, ca 1/3 iflg. en dokumentar jeg så.

Veggen til pyramiden er "off" med kun noen promille fra true north.

Jeg tenker det kan jo forandre klima ganske mye. Da klimaet i Egypt som jeg brukte var mye mer frodig og Nilen gikk høyere enn nå…
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har du grunnlag for å tru...?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dude... tror du skal roe ned på rusbruken, for det her tar faen meg hele bakeriet.

Altså, snakker du om magnetiske nordpolen? Ja den beveger seg over tiden, på et punkt (og det har skjedd flere ganger) og har ingenting med pyramiden å gjøre.

At pyramiden ble bygd vendt mot nord er ikke noe banebrytende, mange strukturer ble bygd ut i fra stjerneposisjoner og himmelretninger. Over tiden beveger som sagt den magnetiske nordpolen seg (ikke den geografiske nordpolen, den er alltid på samme sted) og da stemmer ikke orienteringen til byggene lengre.

Du har rett å slett missforstått små biter av fakta og dratt egne konklusjoner.
Sist endret av Dodecha; 29. januar 2022 kl. 20:05. Grunn: skrivefeil
Nei snakker ikke om magnetisk Nordpolen. Snakker om den wobblen jordkloden våres har.

Vidarlo; har ingen grunnlag for å tru noe som helst. Var mer et tankeeksperiment. Da jeg nettopp skjønte litt viten av div. Dokumentarer.. som How The universe works osv.

Dodecha, mister litt respekten for deg når du kommer med spisser som kulan ned med rusbruken. Om du trur du kjenner meg tar du j feil.

Det med pyramidene var brukt som eksempel som viser at Polen har flyttet seg så og så mye.

Du har rett og slett misforstått meg. Min feil det!

Magnetiske Polen har svingt helt rundt mange ganger gjennom klodens liv ja. Men jeg snakker om Nordpolen våres som gir kloden en wobly rotasjon��

Det er ikke noe anti grønne skifte tråd
Sist endret av Naturgrønn; 29. januar 2022 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Som de fleste vet har jorden en spesiell rotasjon med en "wooble" av Nordpolen som tar mange tusen år(noe sånt) for en rotasjon. Vet ikke om man kaller det det men…

F eks for 4500 år siden når kehops pyramiden ble konstruert viste den ene siden til 100% true north. Men i dag 4500 år senere har Nordpolen beveget seg ganske mye, ca 1/3 iflg. en dokumentar jeg så.

Veggen til pyramiden er "off" med kun noen promille fra true north.

Jeg tenker det kan jo forandre klima ganske mye. Da klimaet i Egypt som jeg brukte var mye mer frodig og Nilen gikk høyere enn nå…
Vis hele sitatet...
Kanskje de bygde inngangen mot nord for å holde den siden kjøligere.

Sahara og Egypt har faktisk vært regnskog. Det er en syklus som skjer vert 23000 år.
Sist endret av kemist; 29. januar 2022 kl. 16:34.
Det har ingenting med poenget å gjøre!!! Det var brukt som eksempel da det er satt som fakta!

Ja det siste der er det jeg snakker om.

Hva om det er det som forandrer klima? Vi er i den delen av syklusen F eks
Sist endret av Naturgrønn; 29. januar 2022 kl. 16:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jordens rotasjon tar kun 24 timer.. ikke flere tusen år, det du kanskje tenker på er syklusen til den aksiale tilten som plantenen vår har.
Den "wobblen" du tenker på er på en syklus på 41 000 år og varierer mellom 21.5 og 24.8 grader.



Unnskyld om du tar deg nær men, du har jo ikke fått med deg riktig informasjon en gang og så skal du begynne å drive tankeeksperiment på ting du ikke skjønner?

Jeg synes det blir totalt bortkastet tid.

Edit; altså jeg driver ingen kamp mot tankeeksperiment, men det er kanskje slikt man leser litt mer på, og kanskje tester blandt kompiser og familie før man legger det ut på det store vide internettet.
Sist endret av Dodecha; 29. januar 2022 kl. 16:49.
Åå har du en dårlig dag og trives med å være nedlatende ? Jordens rotasjon tar 24 timer.. at du hele tatt skriver det..
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det har ingenting med poenget å gjøre!!! Det var brukt som eksempel da det er satt som fakta!

Ja det siste der er det jeg snakker om.

Hva om det er det som forandrer klima? Vi er i den delen av syklusen F eks
Vis hele sitatet...
Opplegget er at det vrøvlet du har kommet med i denne tråden, har absolutt ikke noe med fakta å gjøre! Absolutt ikke noe!..


Det du kommer med her, har like lite med virkeligheten, som dette:
«Vulkanutbruddet som var på La Palma føre jul, kommer av at du røyker for mye hasj!»

Synes du den siste påstanden her er idiotisk? Like idiotisk fremstår det du kommer med om pyramiden ++...


Det er som før CO2 (karbondioksid) og til dels CH4 (metan), som forårsaker global oppvarming.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Åå har du en dårlig dag og trives med å være nedlatende ? Jordens rotasjon tar 24 timer.. at du hele tatt skriver det..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg blir lei av brukere som gjør NULL innsats i å forske litt på det de lurer på før de poster om det her.
Du ser ut til å ha mange hull i kunnskapen din, misforstår korrelasjon og fremmer ideer uten rot i virkeligheten.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hva om det er det som forandrer klima? Vi er i den delen av syklusen F eks
Vis hele sitatet...
Jeg føler meg rimelig trygg på at verdens klimaforskere er klar over hvilke naturlige sykluser jorden har og har tatt det med i beregningen.
Sist endret av *pi; 29. januar 2022 kl. 16:54.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det med pyramidene var brukt som eksempel som viser at Polen har flyttet seg så og så mye.
Vis hele sitatet...
På 4500 år har ikkje rotasjonsaksen flytta seg med 1/3. Viare tviler eg på at det gamle egypt hadde målemetoder som var så presise at det gir meining å snakke om promille avvik.

Forøvrig så er det heilt rett at rotasjonen påverkar klimaet. Vi kaller det Milankovitch-sykluser. Men det er ikkje signifikant på korte tidsrom ala et par hundre år - som er det vi observerer klimaendringer over no.
Sist endret av Viva la Opium; 31. januar 2022 kl. 17:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg føler jeg bør be om unnskyldning for min første kommentar, som crewmedlem burde jeg virkelig ikke gli såpass på grensen til personangrep.

Videre bør jeg også nevne at vi ikke er i mot "merkelige tankeeksperiment", dog står kravene om å gjøre litt mer forarbeid enda.
Det må være lov å bli frustrert over denne postfaktuelle verdenen vi lever i. Bare se på tråden om lønnsgapet hvor man rolig forkaster alle etablerte sannheter fordi "statistikk kan lyve". Deretter er det bare å trekke en vilkårlig bortforklaring ut av ræva og konkludere med at alt er i skjønneste orden.

Man kan jo gå fra sans og samling for mindre.
Sist endret av Fulmen; 31. januar 2022 kl. 13:08.